آشنایی با هنر تذهیب روی چوب

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 03 اردیبهشت 1402
آشنایی با هنر تذهیب روی چوب

اگر به هنر مخصوصاً هنرهای اسلامی علاقه‌مند باشید، احتمالاً نام هنر تذهیب را شنیده‌اید. هنر تذهیب، یکی از هنرهای قدیمی است که در گذشته، برای زیباسازی اکثر کتب قدیمی و کتاب‌های نفیس مانند قرآن، شاهنامه، اشعار شاعران بزرگ و… انجام می‌شد. بعضی از هنرمندان بزرگ، این هنر زیبا را انجام می‌دادند و اشعار شاعران بزرگ و آیات قرآن را روی کتاب‌های بزرگ پیاده‌سازی می‌کردند.

به مرور زمان، شاهد این بودیم که تمام هنرها از چهارچوب اصلی خود خارج شدند و با چاشنی خلاقیت در هم آمیختند. به همین صورت، هنر تذهیب که برای طراحی و تزئین کتابهای نفیس به کار می‌رفت، از شکل خود خارج شد و امروزه روی انواع ظروف چوبی انجام می‌شود.

سؤالی که وجود دارد این است که تذهیب روی ظروف چوبی اصلاً چه اصول و قواعدی دارد؟ این هنر چگونه انجام می‌شود و آیا تشابهی با هنر تذهیب روی کتاب دارد یا خیر؟

اگر به تذهیب روی ظروف چوبی علاقه‌مند هستید، باید بگوییم که در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد هنر تذهیب روی چوب صحبت کنیم و به شما بگوییم که این هنر جذاب و منحصربه‌فرد چیست و چه قواعد و ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توانید این هنر را یاد بگیرید و با استفاده از آن به کسب درآمد بپردازید.

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در مورد هنر تذهیب روی چوب هستید و دوست دارید که در مورد این هنر اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

هنر تذهیب روی ظروف چوبی

 

آشنایی با هنر تذهیب روی ظروف چوبی

همان‌طور که گفتیم، تذهیب هنری است که قدمت زیادی دارد. شاید بتوان گفت که قدمت این هنر به نازل ‌شدن و نوشتن قرآن کریم برمی‌گردد. زمانی که قرآن نازل شد، برای مشخص ‌کردن برخی از قسمت‌های خاص آیه‌ها مانند ابتدای آیه‌ها و تفکیک آنها از هم و همچنین برجسته کردن آیه‌های سجده‌دار و…، از طرح‌ها و نقش‌های خاص استفاده می‌شد. هنر تذهیب همچنان ماند و در ادامه مسلمانان به این موضوع علاقه بیشتری پیدا کردند و این هنر به حوزه‌های دیگر نیز راه پیدا کرد. واژه «تذهیب» به معنای «طلاکاری و زر گرفتن» است و شما این هنر را در دیوان‌های اشعار و کتب مذهبی مشاهده خواهید کرد.

هنر تذهیب، هنر آراسته کردن متون، کتاب‌ها، بناهای تاریخی، آثار هنری و تابلوها است که با شیوه‌های مختلف طراحی و خوشنویسی انجام می‌شود. کسی که هنر تذهیب را انجام می‌دهد، به کار نقاشی و طراحی مسلط است و می‌تواند انواع نقش‌های زیبا و جذاب را با رنگ‌های مختلف روی پارچه، کاغذ، چوب و بناهای تاریخی پیاده‌سازی کند.

امروزه شما ردپای هنر تذهیب را روی انواع وسایل و ظروف چوبی نیز مشاهده خواهید کرد.  هنر تذهیب روی چوب نیز امروزه بسیار پرطرفدار و خاص است و افراد زیادی هستند که از دست‌سازه‌های چوبی دارای تذهیب برای دکوری و هدیه دادن استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های عالی برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی پرسود، پیاده‌سازی هنر تذهیب روی ظروف چوبی است.

موضوعی که باید بدانید این است که تذهیب نیز مانند نقاشی سبک‌های خاصی دارد. در گذشته، هر شهری برای خود سبک خاصی از تذهیب را داشته است که این موضوع باعث می‌شد مکتب تذهیب مربوط به شهرهای مختلف، خاص باشد و با هم تفاوت داشته باشد. مثلاً در تذهیب‌های مکاتب خاص یا شهرهای مختلف، از طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌شد و همین موضوع باعث شده بود که هنرمندان بتوانند به‌راحتی تشخیص دهند که هر تذهیب مربوط به کدام شهر یا مکتب است.

 

هنر تذهیب کاری

 

ابزارهای موردنیاز برای اجرای هنر تذهیب روی ظروف چوبی چیست؟

اگر به هنر تذهیب روی چوب علاقه‌مند شده باشید، احتمالاً دوست دارید که با ابزارهای این هنر نیز آشنا شوید تا بتوانید آنها را تهیه کرده و برای یادگیری این هنر جذاب اقدام کنید. در ادامه به شما برخی از مهم‌ترین ابزارهای موردنیاز برای هنر تذهیب روی ظروف چوبی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

  • مداد 3.0: برای انجام تذهیب روی چوب، شما نیاز به مداد خاصی دارید تا بتوانید طرح‌ها و نقش‌هایی که می‌خواهید بکشید را روی زمینه چوب پیاده‌سازی کنید و در ادامه بتوانید آن طرح‌ها و نقش‌ها را با ابزارهای دیگر رنگ‌آمیزی کنید.
  • پاک‌ کن: در کنار مداد برای طراحی نقش‌های مختلف، شما به پاک‌کن هم نیاز دارید تا در صورت اشتباه ‌کردن یا نیاز به تغییر در قسمتی از طرح، بتوانید به‌راحتی آن را پاک کنید.
  • ترلینگ: ترلینگ ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد بتوانید خطوط مختلف طرح خودتان را پیاده‌سازی کنید یا روی چوب را جدول‌بندی کنید تا راحت‌تر بتوانید طرح‌های موردنیاز خودتان را رسم کنید.
  • پرگار و نقاله: قطعاً در طرح تذهیب شما طرح‌ها و نقش‌های گرد وجود دارند و به همین خاطر نیاز است که برای ترسیم چنین طرح‌هایی، از نقاله و پرگار کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل، دایره‌ها و طرح‌های دایره‌ای را ترسیم کنید.
  • چوب صیقل داده شده: چوب مورداستفاده شما باید به‌صورت کامل صیقل داده شده باشد و سطح آن کاملاً صاف باشد تا بتوانید نقاشی خودتان را رسم کنید. شما می‌توانید چنین چوب‌هایی را به‌صورت آماده از نجاران خریداری کنید و شروع به تذهیب‌کاری کنید.
  • رنگ: برای رنگ‌آمیزی نهایی طرح‌ها و نقوش مختلف، شما به رنگ‌های مختلف نیاز دارید تا بتوانید با استفاده از آنها، طرح خودتان را رنگ‌آمیزی کنید.
  • قلم‌مو: برای اجرای تذهیب روی چوب، باید قلم‌مو داشته باشید تا بتوانید طرح‌های ترسیم‌شده را با کمک قلم‌مو رنگ آمیزی کنید. بهتر است از سایزهای ظریف قلم‌مو استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از آنها، راحت‌تر و با جزئیات بیشتری طرح خودتان را رنگ‌آمیزی کنید.

 

هنر تذهیب روی ظروف چوبی

 

نحوه انجام هنر تذهیب روی ظروف چوبی چگونه است؟

حالا که با ابزارهای این هنر نیز آشنا شدید، احتمالاً کنجکاو هستید بدانید که هنر تذهیب چطور روی چوب اجرا می‌شود و برای این موضوع باید چه کاری انجام دهید.

برای انجام هنر تذهیب روی ظروف چوبی، شما باید در ابتدا چوب را آماده کنید و سپس با استفاده از مداد، طرح موردنظر خودتان را روی زمینه به‌صورت کم‌رنگ ترسیم کنید. حواستان باشد که مداد را به‌هیچ‌وجه فشار ندهید تا خطوط آن روی طرح اصلی مشخص نباشد و باعث خرابی کارتان نشود.

برای ترسیم خطوط و دایره‌ها می‌توانید از ترلینگ و پرگار و نقاله استفاده کنید تا بتوانید خطوط را صاف‌تر و جذاب‌تر رسم کنید. همچنین اشتباهات و خطوط اضافی را در نهایت با پاک‌کن از بین ببرید تا بتوانید طرح خودتان را نهایی کرده و آماده کنید.

حالا نوبت به این می‌رسد که طرح خودتان را رنگ‌آمیزی کنید. سعی کنید رنگ‌آمیزی را با دقت و جزئیات کافی انجام دهید و برای این کار وقت و حوصله بگذارید تا بتوانید طرح نهایی خودتان را زیباتر و جذاب‌تر رنگ‌آمیزی کنید.

پس از رنگ‌آمیزی کامل طرح، حالا نوبت به این می‌رسد که روکش خاصی را روی چوب موردنظر قرار دهید تا زیبایی کار بیشتر شود. معمولاً رزین بهترین روکش برای وسایل چوبی است و باعث می‌شود که رنگ‌آمیزی شما به‌صورت سالم و بدون مشکل باقی بماند.

البته دقت کنید که پس از خشک ‌شدن کامل رنگ‌ها باید روکش رزینی را روی چوب قرار دهید، نه بلافاصله بعد از رنگ‌آمیزی کامل طرح؛ زیرا روکش کردن سریع چوب با رزین باعث پخش شدن رنگ‌ها می‌شود و ظرافت کار را از بین می‌برد.

پس از اتمام روکش کردن چوب، کار شما تمام شده است و می‌توانید وسیله چوبی خود را بفروشید و از این روش کسب درآمد کنید.

 

هنر تذهیب روی ظروف چوبی

 

دلتان می‌خواهد هنر تذهیب روی ظروف چوبی را یاد بگیرید و شروع به کسب درآمد کنید؟

اگر به این هنر جذاب و دوست‌داشتنی علاقه‌مند هستید و دوست دارید اصول و روش انجام تذهیب روی چوب را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که حتماً در دوره‌ آموزشی تذهیب روی چوب شرکت کنید تا تمام اصول مهم برای تذهیب روی چوب را یاد بگیرید. پس از مشاهده این دوره‌ها، شما می‌توانید انواع وسایل چوبی جذاب و زیبا را با نهایت زیبایی و ظرافت آماده کنید و بفروشید.

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد آشنایی با هنر تذهیب روی ظروف چوبی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید با استفاده از هنر تذهیب روی چوب، کسب درآمد داشته باشید. سپس با هم این هنر را بررسی کردیم و گفتیم که اصلاً تذهیب چیست و از کجا آماده است. سپس به بررسی ابزارهای موردنیاز برای هنر تذهیب روی ظروف چوبی پرداختیم و در نهایت نیز بررسی کردیم که نحوه انجام این کار چگونه است تا بیشتر با روش اجرای تذهیب روی چوب آشنا شوید.

امیدواریم این مقاله به شما برای آشنایی با هنر تذهیب روی ظروف چوبی کمک کرده باشد و با استفاده از آن بتوانید با این هنر جذاب و اصیل آشنا شوید و از آن درآمدهای خوبی را کسب کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌‌کنیم سایر مقالات مانند کسب درآمد از کالیگرافی را در مجله تاندوری بخوانید و با هنر خوشنویسی برجسته آشنا شوید.

 

برای شما