برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصول سرد چه کنیم؟

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 08 دی 1401
برای پیشگیری از سرماخوردگی در فصول سرد چه کنیم؟

یکی از بیماری‌هایی که هر فردی در طول زندگی خود بارها به آن مبتلا می‌شود، سرماخوردگی است. سرماخوردگی در واقع یک بیماری مسری و ویروسی است که از طریق ارتباط فرد مبتلا با دیگران منتقل می‌شود. برای پیشگیری از سرماخوردگی روش صد در صدی وجود ندارد اما در عین حال روش های زیادی وجود دارد که به شما در این راه کمک کند.

عطسه، سرفه، تماس از نزدیک یا حتی استفاده از وسایلی که فرد ناقل از آن استفاده کرده، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بسیار بالا می‌برد. برای پیشگیری از ابتلا به سرما خوردگی باید بهداشت را رعایت کرده و برخی موارد را در سبک زندگی خود اعمال کنید. رعایت این موارد می‌تواند به پیشگیری از سرما خوردگی مخصوصا در فصول سرد کمک کند.

یکی از مواردی که در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است، تغییر یا بهبود لایف استایل‌تان است. بسیاری از افراد با روش زندگی اشتباهی که دارند، باعث سرازیرشدن انواع و اقسام ویروس‌ها و بروز بیماری‌های مخالف هم دربدن خود و هم در بدن اطرافیان‌شان می‌شوند.

مساله‌ دیگری که در پیشگیری از سرماخوردگی می‌تواند بسیار موثر باشد اقزایش ایمنی بد با تغذیه مناسب است. رعایت‌کردن چند مورد ساده در نخوه تغذیه، می‌تواند از سرماخوردن مکرر شما در هوای سرما و یا زمانی که در معرض ویروس سایر افراد قرار می‌گیرید، جلوگیری کند.

پیشگیری از سرماخوردگی با سوپ‌های تند و گرم

پیشگیری از سرماخوردگی با سوپ‌های تند و گرم

روش زندگی درست برای پیشگیری از سرماخوردگی

تا جایی که می‌توانید استحمام کنید

استحمام روزانه کمک می‌کند تا دمای بدن به شکل قابل ملاحظه‌ای متعادل شود و همین برای پیشگیری از سرماخوردگی راهی پرثمر است. استحمام نه تنها روی حال و هوای بیمار تاثیر می‌گذارد بلکه به رعایت بهداشت و دور کردن میکروب‌ها نیز بسیار کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم تا در حمام، کمی بخار درست کنید و دستگاه تنفسی شما مقداری تلطیف شود.

استرس خود را کم کنید

استرس و اضطراب میزان ترشح هورمون کورتیزول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و همین بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی مثل سرماخوردگی می‌کند. کورتیزول هورمونی است که سیستم دفاعی را تقویت کرده و ایمنی بدن را بالا می‌برد. برای همین توصیه می‌کنیم تا برای پیشگیری سرماخوردگی، استرس‌های روزانه را از خود دور کنید. پیاده‌روی، مدیتیشن و یوگا، دوری از شبکه‌های اجتماعی و اخبار منفی و وقت گذرانی با خانواده و دوستان، به شما در این راه کمک خواهد کرد.

سطوح را ضد عفونی کنید

بهتر است بیشتر سطوحی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید را مرتبا با الکل یا مواد ضد عفونی مختلف پاکسازی کنید. میز، دسته‌های صندلی، کییورد، گوشی تلفن همراه و بسیاری از سطوح و وسایل دیگری که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، ضمن این که بسیار آلوده‌اند، ممکن است باعث انتقال ویروس شوند. حال با این کار هم می‌توانید از وسایل روزانه خود میکروب‌زدایی کنید و هم از انتقال ویروس‌های احتمالی جلوگیری کنید.

هوا را مرطوب نگه دارید

استفاده از بخور در هنگام سرماخوردگی یا در روزهای سرد سال باعث می‌شود که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید. در واقع خشک بودن راه تنفس باعث می‌شود تا عمر باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در سینوس وجود دارند، از بین نروند. این در صورتی است که می‌توانید با یک دستگاه بخور یا حتی بخور به شیوه سنتی، مجاری تنفسی و غشای مخاطی خود را مرطوب نگه داشته و امکان زنده ماندن باکتری‌ها را بسیار کاهش دهید.

دمنوش؛ مناسب پیشگیری از سرماخوردگی

دمنوش؛ مناسب پیشگیری از سرماخوردگی

از استعمال دخانیات بپرهیزید

استفاده از دخانیاتی مثل سیگار باعث می‌شود که نه تنها مجاری تنفسی شما خشک شود بلکه میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در این مجاری هستند، به راحتی داخل بدن شوند. همچنین سیگار باعث می‌شود تا مژک‌های تنفسی به صورت موقتی فلج شده و باعث بالا رفتن احتمال سرماخوردگی در فرد شود.

بهداشت را رعایت کنید

رعایت بهداشت به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند و یکی از کارهای مفید و مهم در راستای آن، رعایت بهداشت و شستشوی دست‌ها است. همانطور که اشاره کردیم، یکی از راه‌های انتقال سرماخوردگی، تماس با وسایلی است که فرد مبتلا به سرماخوردگی از آن استفاده کرده است. از آنجا که ویروس حتی ممکن است تا چند روز روی سطوح زنده بماند، بهتر است که اگر احتمال می‌دهید فردی مبتلا با وسیله‌ای خاص در تماس بوده، یا سطح آن را ضد عفونی کنید یا دست‌های خود را سریعا بشویید.

برای پیشگیری از سرماخوردگی چه چیزهای بخوریم؟

استفاده از انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی

بسیاری از افرادی که سبد غذایی خود را با مواد سالم و طبیعی پر می کنند، نیازی به مصرف قرص یا محصولات ویتامینی نخواهند داشت. ویتامین ها نقش بسیار مهمی در بدن انسان ایفا می کنند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش پررنگ و انکارناپذیری دارند. البته بهتر است ما ویتامین ها و مواد معدنی را از غذاها دریافت کنیم. ولی درصورتی که از محصولات ویتامینی استفاده می کنید، باید در میزان مصرف آن ها نهایت دقت را به خرج دهید.

مولتی ویتامین های روزانه بهترین نوع از ویتامین به شکل دارو است که انواع مختلف ویتامین و میزان مناسب روزانه آن را در خود دارد ولی در صورتی که با آزمایش خون متوجه کمبود ویتامینی خاص در بدن شدید بهتر است با مشورت پزشک از قرص جداگانه ای برای ویتامین مورد نظر استفاده کنید.ویتامین های C، E و A  و انواع ویتامین B از مهمترین ویتامین های موثر بر سیستم ایمنی بدن هستند که کمبود آنها احتمال سرماخوردگی را افزایش می دهد.

مصرف مایعات به میزان کافی

همواره شنیده ایم که نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز برای سلامتی مفید است. اگر نوشیدن این میزان آب برای شما سخت باشد استفاده روزانه از نوشیدنی های گیاهی جایگزین مناسبی است که هم سلامت بدن را تامین می کند و هم با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. توصیه می شود که در طول روز به میزان کافی مایعات بنوشید. دمنوش ها می توانند گزینه مناسبی برای تأمین آب باشند.

غذاهای گرم و مقوی مانند سوپ

خوراکی های تند و تیز، در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار موصرند. مصرف روزانه پیاز، فلفل، زنجبیل و سیر در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز سرماخوردگی تاثیر فراوان دارند. غذاهای حاوی زنجبیل و سیر با افزایش تعریق بدن موجب رفع سموم بدن و افزایش خونرسانی می شود. سوپ ساده ای حاوی مرغ، سیر، زنجبیل و گشنیز یکی از بهترین غذاها برای تقویت بدن است.

پیشگیری از سرماخوردگی با سیر

پیشگیری از سرماخوردگی با سیر

مصرف فراوان سیر

سیر فواید متعددی برای سلامتی دارد. قرن‌ها است که از آن به‌عنوان یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند. این گیاه خواص ضدباکتری، ضدویروسی و ضدقارچی دارد. چند مطالعه‌ی انسانی به بررسی تأثیرات سیر بر روی درمان سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی پرداخته‌اند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که سیر مصرف کردند، کمتر از دیگران دچار سرماخوردگی می‌شدند‌.

در یک مطالعه‌ی دیگر، نشان داده شد که افرادی که سیر مصرف می‌کردند، در پیشگیری از سرماخوردگی موفق‌ترند، همچنین در صورت ابتلا به سرماخوردگی نسبت به گروه دیگر، به طور میانگین ۳٫۵ روز زودتر بهبود پیدا کردند.

علاوه بر این، چند مطالعه‌ی دیگر نشان دادند که مکمل سیر می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد و شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. اضافه کردن سیر به سوپ مرغ یا آب مرغ هم باعث خو‌ش‌طعم شدن آن‌ها می‌شود، هم اثربخشی آن‌ها را برای مبارزه با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌کند.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟

سوپ بروکلی به همراه 10 ارزش غذایی کلم بروکلی

بهترین غذای کودک برای رشد مغزی و جسمی + معرفی غذاهای سالم و مقوی

 

 

 

 

برای شما