چوریتسو چیست؟ چه فرقی با سایر سوسیس‌ها دارد؟

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 19 شهریور 1401
چوریتسو چیست؟ چه فرقی با سایر سوسیس‌ها دارد؟

امروزه فست‌فودها در وعده غذایی خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده اند و به همین دلیل در مراکز عرضه با تنوع بسیار با آن‌ها روبرو هستیم. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع سوسیس در جهان سوسیس‌ چوریتسو است. چوریتسو به دلیل داشتن طعم خاص‌ و تند نسبت به دیگر سوسیس‌ها، می‌تواند نظر هر ذائقه‌ای را سمت خود جلب کند. فرآیند تهیه و فرآوری این فرآورده گوشتی مقداری با سوسیس‌های معمولی متفاوت است. اگر دوست دارید که درباره این سوسیس پرطرفدار اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید با دیگر سوسیس‌ها چه تفاوتی دارد، با این مقاله از مجله تاندوری با ما همراه باشید.

چوریتسو چیست؟

جوریتسو و یا چوریزو، یک نوع سوسیس اسپانیایی-پرتغالی‌ است که در زبان پرتغالی با نام چوریسو (Chourico) و در اسپانیایی چوریزو (Chorizo) و در کشور ما با نام چوریتسو تلفظ می‌شود. 

طعم و مزه این نوع سوسیس به دلیل ترکیب آن با گوشت پرچرب و ادویه‌های مخصوص همچون پاپریکای دودی، سیر، نمک و فلفل بسیار خاص بوده و هر ذائقه‌ای شیفته طعم تند و ادویه‌دار آن می‌شود. این سوسیس در کشورهای اروپایی با گوشت خوک اما در کشور ما با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. از این رو، در اکثر کشورها سوسیس چوریزو، پایه اصلی فست فودهایی چون ساندویچ، پیتزا و انواع برگر است.

دوره آموزش آنلاین چوریتسو – کلیک کنید

دوره سوسیس و کالباس خانگی – کلیک کنید

تاریخچه سوسیس چوریزو

لغت چوریزو، برای نخستین بار در سال ۱۷۲۶ به فرهنگ لغات اسپانیا وارد شد که به معنای روش نگهداری گوشت در لایه‌ای از روده حیوانات است. روش تهیه سوسیس چوریتسو به زمان روم باستان باز می‌گردد و قدمت طولانی دارد. بهترین و معروف‌ترین روش‌ها برای تهیه این نوع سوسیس مربوط به کشورهای اسپانیا و مکزیک است.

انواع سوسیس چوریتسو

انواع سوسیس چوریتسو

انواع سوسیس چوریتسو و مواد تشکیل‌دهنده آنها

چوریتسو انواع مختلف و اشکال گوناگونی دارد که از آن میان آنها می‌توان به چوریزوی ساده، قلمی، دودی و حلزونی اشاره کرد. در کشور ما شکل حلزونی آن بیشتر دیده می‌شود و در انواع پیتزا و ساندویچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مهم‌ترین وجه اشتراک این نوع سوسیس‌ها در طعم تند و رنگ قرمز آنها است که به ‌خاطر وجود فلفل در مواد تشکیل‌دهنده چوریزو به ‌وجود می‌آید. شما می‌توانید این نوع سوسیس را در انواع پیتزا و ساندویچ که دستور پخت آنها در مقالات آموزشی وب سایت تاندوری درج شده است، استفاده کنید.

روش‌های تهیه انواع چوریزو در کشورهای مختلف

چوریزو روش‌های تهیه بسیاری دارد و در کشورهای مختلف با روش‌های متفاوت طبخ می‌شود. به طوری که این سوسیس چوریتسو در کشور اسپانیا، از گوشت چرخ‌شده تازه و خام خوک و ادویه پاپریکای دودی با طعم تند یا شیرین تهیه می‌شود. این نوع سوسیس اسپانیایی در آمریکا طرفداران بسیاری دارد.

همچنین در کشور مکزیک، چوریزو تهیه شده از گوشت دودی‌شده خوک بیشترین مصرف و طرفدار را دارد. در روش مکزیکی نیز از فلفل قرمز، سرکه و گوشت خوک یا سایر گوشت‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه طعم بسیار تند آن هنگام سرو قابل مزه‌کردن باشد، مقدار بسیاری فلفل را درون گوشت مخلوط می‌کنند تا بعد از زمان عمل‌آوری طعمی بسیار تند داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید گوشت خوک در دین اسلام حرام و در کشور ما مصرف آن ممنوع است. بر این اساس برای تهیه چوریتسوهای ایرانی از گوشت‌های حلال به روش اسپانیایی استفاده می‌کنند.

تفاوت سوسیس چوریتسو با سایر سوسیس‌ها

تفاوت سوسیس چوریتسو با سایر سوسیس‌ها

تفاوت سوسیس چوریتسو با انواع سوسیس‌ها

در ادامه برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های سوسیس چوریزو با سایر سوسیس‌ها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

  • سوسیس چوریزو نسبت به سایر سوسیس‌ها بافت سفت‌تر و چرب‌تری دارد.
  • رنگ این نوع سوسیس بسیار تیره‌تر و قرمزتر است. در حالی که هات داگ و سایر سوسیس‌ها رنگی مایل به صورتی دارند.
  • چوریزو به دلیل استفاده بیشتر از ادویه‌جات در ترکیبات آن، طعمی بسیار قوی‌تر، تندتر و مطبوع‌تر نسبت به دیگر سوسیس‌ها دارد.
  • با توجه به روش فرآوری متفاوت گوشت و روش طبخ پیچیده، قیمت چوریتسو بالاتر از سایر سوسیس‌های رایج در کشور است.
  • تفاوت چوریزو و سوسیس سالامی‌ (خاستگاه اصلی آن کشور ایتالیا است) در نوع بافت آنها و سبک آشپزی است. به طوری که چوریزو نسبت به سالامی نرم‌تر است و با وجود سفت بودن بافت سالامی اما آن را اغلب به صورت خام سرو می‌کنند.
  • در بیشتر کشورها سوسیس‌های معمولی در پلاستیک پیچیده می‌شوند اما سوسیس چوریزو در روده گوسفند پیچیده می‌شود.
  • چوریزو به دلیل استفاده از ادویه‌های مختلف، انواع گوناگون و تنوع طعم بیشتری نسبت به سوسیس‌های دیگر دارد.

ارزش غذایی سوسیس چوریزو

سوسیس چوریزو ارزش غذایی بسیاری بالای از نظر میزان کالری، چربی، سدیم و کربوهیدرات دارد. بنابراین افرادی که رژیم غذایی خاص دارند و ممنوعیت مصرف غذاهای چرب دارند باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنند. البته افراد می‌توانند در رژیم کتوژنیک برای لاغر شدن از این نوع سوسیس استفاده کنند. 

لازم به ذکر است، رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی مناسب برای استفاده از پروتئین‌ها و چربی‌ها و محدود کردن نوع مصرف کربوهیدرات‌ است. در این نوع رژیم غذایی، چربی‌ها جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌شود و به این شیوه کبد را مجبور به استفاده از چربی‌های ذخیره شده و تبدیل آن به قند جهت سوخت‌وساز بدن می‌کنند.

بنابراین استفاده از این نوع سوسیس به شکل ساندویچ، یا گریل و سرخ شده می‌تواند یک انتخاب مناسب برای افراد دارای رژیم لاغری باشد.

طریقه مصرف سوسیس چوریتسو

این سوسیس را می‌توان به صورت گریل شده یا سرخ شده در ماهیتابه برای تهیه انواع ساندویچ استفاده کرد. همچنین در برخی از مراکز عرضه فست‌فود برای تهیه انواع پیتزا و برگرها کاربرد دارد. اما بهترین و سالم‌ترین روش طبخ آن به صورت گریل کرده و یا کبابی است.

بنابراین سوسیس چوریتسو را می‌توان به صورت سرخ شده، گریل شده، دودی، خشک شده و حتی خام استفاده کرد و طعم فوق‌العاده‌ای در غذای خود ایجاد کرد.

در بسیاری از کشورها مصرف این نوع سوسیس در کنار تخم ‌مرغ در وعده صبحانه بسیار رایج است و محبوبیت زیادی دارد. در کشور ما سرو سوسیس چوریزو به صورت ساندویچ رایج است اما در کشورهای دیگر، چوریزو به‌ خاطر طعم و مقدار ادویه‌ای که دارد بیشتر به ‌عنوان چاشنی در کنار سایر غذاها مانند سالاد، تاکو، پاستا، سیب‌زمینی و حتی سوپ استفاده می‌شود.

روش تهیه سوسیس چوریتسو خانگی

روش تهیه سوسیس چوریتسو خانگی

طرز تهیه سوسیس چوریتسو خانگی

اگر از علاقه‌مندان به هنر آشپزی هستید، می‌توانید به روش بسیار ساده و مواد اولیه در دسترس، سوسیس چوریتسو خانگی را به راحتی در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه سوسیس چوریزو خانگی 

  • گوشت چرخ‌کرده: 600 گرم 
  • فلفل قرمز بدون ساقه و دانه: 14 عدد
  • سرکه رقیق نشده : سه چهارم  فنجان 
  • سیر خردشده: 4 حبه
  • نمک: 2 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: یک دوم قاشق چایخوری 
  • پودر آویشن: یک چهارم قاشق چایخوری 
  • فلفل دلمه‌ای خرد شده: یک دوم قاشق چایخوری
  • سلفون: به مقدار لازم
  • سایر ادویه‌ها: به مقدار لازم

دستور پخت و تهیه سوسیس چوریزو خانگی

  • جهت نرم شدن، فلفل‌ها را حدود 15 دقیقه در یک ظرف حاوی آب داغ بریزید. سپس آنها را خرد کنید و سرکه را روی آنها بریزید. ترکیب فلفل و سرکه را آنقدر هم بزنید تا خوب مخلوط شده و به شکل پوره درآیند.
  • فلفل پوره شده، نمک، فلفل سیاه، آویشن و فلفل دلمه‌ای و سایر ادویه‌ها را به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. در صورت تمایل می‌توانید این مواد را با گوشت‌کوب برقی له کنید.
  • در این مرحله می‌توانید مقداری از سوسیس چوریتسو آماده شده را سرخ کنید و طعم آن را امتحان کنید. در صورتی که احتمال دادید که برخی از مواد آن به اندازه نیست، مقدار آنها را افزایش دهید و دوباره فرایند مخلوط کردن را تکرار کنید.
  • روی ظرف حاوی چوریزو آماده شده را با پلاستیک یا سلفون بپوشانید و به مدت حداکثر 3 روز در یخچال قرار دهید و گاهی برای ایجاد طعم یکسان در مواد آنها را هم بزنید. 
  • در این مرحله، روی سطحی صاف، سلفون پهن کنید و مواد سوسیس را روی آن بریزید و با پیچیده سلفون به دور آن، این سوسیس را به شکل استوانه‌ای در بیاورید.
  • در ادامه قسمت ابتدا و انتهای استوانه را به‌خوبی بسته و محکم کنید تا آب و هوا به درون آن نفوذ نکند. برای محکم کاری بیشتر می‌توانید چند دور سلفون به استوانه بپیچید و با نخ سوسیس‌ها را به اندازه‌ دلخواه جدا کنید.

روش پخت سوسیس چوریتسو خانگی

  • روش پخت سوسیس‌های چوریتسو خانگی بدین شکل است که باید مواد درون سلفون را به مدت یک ساعت در بخار پز بگذارید. در صورت در دسترس نداشتن بخارپز، می‌توانید سوسیس‌ها را در ظرفی فلزی بگذارید و روی آن ‌را بپوشانید. سپس یک قابلمه پر از آب را روی شعله زیاد گاز قرار دهید. سپس ظرف حاوی چوریزو را روی آن قرار دهید و بگذارید به مدت یک ساعت درون آب جوش بماند.
  • بعد از تکمیل شدن روند پخت، سوسیس‌ها را به مدت یک ساعت در فریزر و برای 24 ساعت در یخچال قرار دهید. سپس می‌توانید سوسیس‌های آماده شده را سرخ یا گریل کنید و همراه ساندویچ یا پیتزا نوش جان کنید.

سرو غذاهای فست‌فودی در هر گروه سنی طرفداران بسیاری دارد و می‌توان در انواع ساندویچ‌ها، پیتزاها و برگرها از سوسیس‌های مختلف با طعم‌های متفاوت استفاده کرد. در این بین چوریتسو یک نوع سوسیس تند است که می‌تواند ذائقه فردی را تحریک کند. اگر به پخت انواع سوسیس علاقه‌مند هستید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری به صورت آنلاین شرکت کنید و طرز تهیه سوسیس‌ها در منزل را فرابگیرید.

مجله پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما