کیک حروف چیست؟ + طرز تهیه کیک حروف

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 7 دقیقه 04 شهریور 1401
کیک حروف چیست؟ + طرز تهیه کیک حروف

کیک حروف جیست؟ امروزه سبک طراحی کیک‌ها بسیار مدرن و فانتزی شده است که نمونه آن کیک حروف یا همان سابله کیک است. این نوع کیک و دسر خوشمزه در قالب‌های حروف انگلیسی و بعضا فارسی درست می‌شود و در مناسبت‌های مختلفی همچون تولد، سالگرد ازدواج و سایر مناسبت‌های مهم زندگی افراد، کاربرد دارد. طرز تهیه کیک حروف بسیار ساده است و در صورتی که بخواهید این مدل کیک را در خانه درست کنید، زمان زیادی از وقت شما را نخواهد گرفت.

 اما بعد از آماده‌شدن، این دسر را باید برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و طعم بهتری بگیرد. از این رو در این مطلب از مجله تاندوری آموزش، نحوه پخت کیک حروف را برای شما آورده‌ایم، تا به صورت مرحله به مرحله آن را فرا بگیرید.

ویژگی و کاربرد کیک حروف چیست؟

یکی از دسرهای جدیدی که در سال‌های اخیر بین شیرینی‌پزی‌ها و کیک‌پزی‌ها محبوبیت‌ زیادی پیدا کرده است، کیک حروف است. این نوع کیک، اغلب در قالب حروف ابتدایی اسامی افراد در مناسبت‌های تولد، عروسی و عقد برای سوپرایزکردن آماده می‌شود. مهم‌ترین تفاوت کیک حروف با دیگر کیک‌ها در تزیینات آن است. مثلا برای تزیین این نوع کیک، حتما باید از یک لایه خامه استفاده کنید و سپس با میوه‌های جذاب، مخصوصا توت فرنگی و ترکیبات گل‌های تازه آن را دیزاین کنید. همچنین برای سطح رویه آن می‌توانید از انواع شکلات، اسپرنکل، پاستیل، گل‌های شکری، و غیره استفاده کنید.

بهترین طرز تهیه کیک حروف چیست؟

اکنون که متوجه شدید که کیک حروف چیست، بهتر است که طرز تهیه این کیک جذاب را نیز یاد بگیرید. این کیک‌‌های شماره‌ای جذاب و لوکس را می‌توانید با دستور پخت کیک اسفنجی، شکلاتی، وانیلی و غیره درست کنید و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از چند ترفند ساده، کیک حروف را تهیه و تزیین کنید. اگر می‌خواهید نحوه پخت آن را یاد بگیرید در ادامه این مطلب از تاندوری با ما همراه شوید تا نحوه پخت و ایده‌های جذابی برای تزیین این نوع کیک بیان کنیم.

در صورتی که به آرشیو مطالب آموزشی وب سایت تاندوری مراجعه کنید، طرز تهیه انواع کیک اعم از کیک تولد، چیز کیک نیویورکی، کیک سابله، کیک هویج، کیک عروسی، کیک شکلاتی و غیره را نیز مشاهده خواهید کرد.

دوره آموزش پخت کیک تولد – کلیک کنید

دوره آموزش پخت کیک حروف (سابله کیک) – کلیک کنید

دوره آموزش کیک چاکوچینو – کلیک کنید

 

 

کیک حروف در قالب "ALI"

سابله کیک یا کیک حروف با حروف انگلیسی

مواد مورد نیاز برای تهیه کیک حروف

  • آرد: ۲ لیوان
  • شکر: ۱ لیوان
  • روغن: یک دوم لیوان
  • شیر: یک دوم لیوان
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • وانیل: یک دوم قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر: ۲ قاشق چای خوری
  • پودر کاکائو: ۱ قاشق غذا خوری

این مواد اولیه را می‌توانید برای پخت کیک شکلاتی آماده کنید. البته اگر دوست داشته باشید کیک حروف را با طعم کیک‌های مختلفی دیگری درست کنید و طبق دستور پخت آن مواد مورد نیاز خود را تهیه کنید.

مراحل طرز تهیه کیک حروف چیست؟

شاید شما هم با شنیدن نام این کیک شوکه شده باشید که روش تهیه کیک حروف چیست؟ و چه مراحلی دارد؟ در همین ابتدای کار باید بگوییم که طرز تهیه کیک حروف ممکن است از نظر تزیین دردسرهای خودش را داشته باشد اما از نظر روش درست‌کردن، اگر تمام مراحل گفته شده را قدم به قدم پیش ببرید، این مدل کیک، سریع آماده می‌شود.

مرحله اول: آماده کردن قالب کیک حروف

بسیاری از افراد دارای تجربه و مهارت در امر کیک‌پزی، ابتدا کیک وانیلی یا هر نوع کیک دیگری را در هر قالبی می‌پزند و سپس آن را با چاقو طبق حروف مورد نظر برش می‌زنند. اما یک روش ساده‌تر این است که در ابتدا حروف انگلیسی یا فارسی را انتخاب کنید و بعد آن را روی الگوی مورد نظر بکشید. البته امروزه قالب‌های مختلف حروف در بازار برای پخت کیک به صورت آماده وجود دارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

در طرز تهیه کیک حروف ابتدا خمیر کیک شکلاتی را مطابق دستوری که در سایت تاندوری آموزش داده شده است، آماده کنید. در ادامه، کف قالب را با استفاده از برس آغشته به روغن کاملا چرب کنید تا خمیر کیک به ظرف نچسبد. در این مرحله خمیر کیک را درون قالب حروف بریزید و زمان پخت کیک را متناسب با میزان خمیر خود تنظیم کنید (در دستور پخت کیک شکلاتی ذکر شده است). زمانی که کیک حروف به طور کامل پخته شد آن را از فر خارج کنید. چند دقیقه اجازه دهید که قالب حسابی خنک شود و بعد کیک را از آن بیرون بیاورید.

مرحله دوم: برش کیک حروف

حالا به پاسخ سوال خود درباره کیک حروف چیست و نحوه قالب زدن آن رسیدید، بهتر است با نحوه برش آن نیز آشنا شوید. در این مرحله از طرز تهیه کیک حروف برای برش کیک، باید آن را روی یک سینی مناسب قرار دهید. برای تزیین باید هر حروف کیک را به دو لایه تقسیم کنید و به صورت طولی برش صاف و یکدستی بزنید. برای برش کیک می‌توانید از سیم مخصوص یا چاقوی دنده‌دار و تیز استفاده کنید.

مرحله سوم: خامه‌زدن روی کیک حروف

بعد از خنک‌شدن کیک و برش آن به مرحله زدن خامه به صورت آماده یا دستی می‌رسید. در این مرحله ابتدا  اولین لایه کیک را روی ظرف موردنظر بزنید، سپس با استفاده از کیسه شیرینی یا ماسوره نوک گرد لایه میانی کیک را خامه غلیظ یا کرم بزنید و سطح آن را با استفاده از چاقوی پهن یا کاردک صاف و یکدست کنید. حالا لایه دوم را با دقت روی لایه اولیه کیک قرار قرار دهید و به همین ترتیب روی لایه‌ دوم کیک را نیز خامه بزنید و سطح آن را کاملا صاف کنید.

آموزش طرز تهیه خامه کیک حروف

برای تهیه خامه کیک به صورت دستی، مواد اولیه مورد نیاز همچون خامه غلیظ (2 فنجان) و پنیر خامه (250 گرم) را به مدت 15 دقیقه در فریزر بگذارید تا کاملا سرد شوند. سپس پنیر خامه را با استفاده از مخلوط‌کن هم بزنید و در ادامه نیز خامه غلیظ، مقداری پودر قند و عصاره وانیل (1.2 قاشق چای‌خوری) را به آن اضافه کنید. همه این مواد را با سرعت متوسط مخلوط کنید تا حالتی به شکل کرم پیدا کند. وقتی که بافت کرم غلیظ و محکم شد آماده استفاده در کیک برای شکل‌دهی و فرم‌دهی است.

مرحله چهارم: تزیین کیک حروف

یکی دیگر از سوال‌های علاقه‌مندان به هنر کیک‌پزی این است که تزئین کیک حروف چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در پاسخ باید گفت که بعد از آماده‌کردن خامه، نوبت به تزیین کیک مورد نظر می‌رسد. روش و سبک تزیین بسیار سلیقه‌ای است و بستگی به خلاقیت و ایده شما دارد. هر چه تزیین کیک حروف، لوکس‌تر باشد به همان میزان نیز جذابیت و زیبایی کیک نیز بیشتر خواهد شد. برای تزیین کیک حروف می‌توانید روی آن را با گل‌، میوه‌هایی مانند توت فرنگی، تمشک، توت‌فرنگی و دیگر میوه‌های فصل بپوشانید. همچنین استفاده از چیپس شکلات، اسمارتیز و شکلات‌های کاکائویی و هر نوع خوراکی دیگر نیز برای تزیین رایج است.

البته حتما رویه کیک را با خامه و با استفاده ماسوله‌های شبیه گل و شکوفه تزیین کنید و سپس از این خوراکی در تزیینات بیشتر آن استفاده کنید.

سابله کیک یا کیک حروف با حروف فارسی

سابله کیک یا کیک حروف با حروف فارسی

نکات مهم درباره طرز تهیه کیک حروف

برای تهیه کیک حروف دانستن چند نکته مهم و کلیدی خالی از لطف نیست. در صورتی که این ترفند و نکات را رعایت کنید به طور قطع یک کیک خوشمزه و لذیذ خواهید داشت.

  1. برای تهیه کیک حروف همانند روش پخت دیگر کیک‌ها، فر را از قبل با دمای مناسب گرم کنید و سپس قالب را در آن قرار دهید.
  2. حتما قالب کیک را با برس مخصوص کیک‌پزی با روغن آغشته کنید تا کیک به قالب شما نچسبد.
  3. برای اینکه یک خمیر کیک یکدست داشته باشید باید مواد اولیه آن را با همزن برقی حسابی مخلوط کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  4. قبل از اینکه اقدام به برش کیک کنید اجازه دهید حداقل به مدت 10 دقیقه بعد از خروج از فر خنک شود و در صورت عجله‌داشتن کیک را به مدت 5 دقیقه در یخچال بگذارید.

در این مطلب سعی کردیم که شما را با مفهوم کیک حروف چیست و چه تفاوتی با سایر کیک‌ها دارد، آشنا کنیم. شما می‌توانید کیک حروف را برای مناسبت‌های مختلف و خوشحال‌کردن دوستان و اعضای خانواده خود درست کرده و آنها را سورپرایز کنید. همپنین می‌توانید این مدل کیک لوکس را با دستور پخت انواع کیک‌هایی که در سایت تاندوری وجود دارد، درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به دریافت آموزش‌های متنوع در زمینه آشپزی و کیک‌پزی هستید، می‌توانید از طریق اپلیکیشن تاندوری طبق نیاز خود آموزش‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و با یادگیری ترفندها و تکنیک‌های مورد نیاز یک آشپز، در مهارت مورد نظر خود، حرفه‌ای شوید.

 اگر شما هم ایده‌ و تجربه جالبی در زمینه تزیین و هر چه خوشمزه‌تر شدن کیک حروف دارید، آن را از طریق کامنت‌ها با کاربران تاندوری به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

 

 

برای شما