دستور پخت 2 مدل کیک وگان (زعفرانی و شکلاتی)

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 08 آذر 1401
دستور پخت 2 مدل کیک وگان (زعفرانی و شکلاتی)

این دو نوع دستور پخت کیک وگان، مختص افرادی است که وجترین یا گیاه‌خوار هستند و یا به طور کلی هیچ نوع فرآورده حیوانی مصرف نمی‌کنند. (افراد دارای رژیم غذایی وگان). افراد بسیاری هستند که به دلایل مختلف، از جمله سلامت بدن خود و یا احترام به حقوق حیوانات، از خوردن گوشت و یا هرگونه فرآورده مرتبط امتناع می‌کنند. در نتیجه دامنه انتخاب محدودی برای هرگونه وعده غذایی دارند.

همانطور که می‌دانید شیر و تخم مرغ، تقریبا در مواد اولیه 90 درصد انواع کیک و شیرینی وجود دارد. بنابراین بسیاری از افراد وگن و وجترین، نمی‌توانند به راحتی به مصرف کیک و شیرینی نیز بپردازند. در این مطلب از مجله تاندوری، دستور پخت دو مدل کیک پرطرفدار و بسیار خوشمزه به شیوه‌ای که مطابق با رژیم غذایی این عزیزان باشد را آموزش می‌دهیم.

نکته قابل توجه این است که با وجود محدودیت در رژیم غذایی وگن، رسپی‌های جذاب و خوشمزه‌ای نیز وجود دارد که حتی افراد گوشت‌خوار هم می‌توانند آن‌ها را امتحان کنند و از تجربه خود لذت ببرند. یکی از آن‌ها خورد کیک‌هایی است که از شیر گاو و تخم مرغ در مراحل پخت ان استفاده نمی‌کنند.

درصورتی که بخواهید در کنار کیک وگان، برای سایر اعضای خانواده و یا دوستان‌تان بهترین و خوشمزه‌ترین کیک‌ها را درست کنید، دوره‌ آموزش آنلاین انواع کیک و شیرینی تاندوری، شما را به یک فرد حرفه‌ای در پخت انواع کیک و شیرینی تبدیل می‌کند.

کیک وگان زعفرانی

مواد اولیه برای درست‌کردن کیک وگان زعفرانی

زعفران: یک قاشق چایخوری

آب جوش: به مقدار لازم

آرد: 110 گرم

کره گیاهی: 110 گرم

شیر سویا: 150 میلی‌لیتر

پودر شکر: 110 گرم

پودر پسته: به مقدار لازم

وانیل: یک قاشق چایخوری

سرکه‌سیب: 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک وگان زعفرانی

  • ابتدا زعفران را درون یک ظرف کوچک ریخته و روی آن، آب جوش می‌ریزیم و می‌گذاریم تا دم بکشد.
  • در یک قابلمه کوچک که آن را روی حرارت قرار داده‌ایم مقداری شیر سویا را به همراه سرکه سیب می‌ریزیم و کمی روی حرارت هم می‌زنیم.
  • در یک کاسه دیگر کره گیاهی و پودر شکر را به وسیله همزن، هم می‌زنیم و حالت خامه‌ای که گرفت به مواد کیک وگان خود، زعفران و وانیل را اضافه می‌کنیم؛ مجدد با همزن برقی هم می‌زنیم.
  • آرد را در این مرحله به مایه کیک وگان خود اضافه می‌کنیم و هم میزنیم تا به اندازه دلخواه، حالت خمیرمانند بگیرد. (نه خیلی شل و نه خیلی سفت)
  • قالب کیک را ابتدا با کره گیاهی کمی چرب می‌کنیم و کمی آرد را در کف آن ریخته و از مایه کیک را مانند آنچه‌که در ویدئو نشان داده شده است، درون قالب می‌ریزیم. (برای آن که کیک به کف قالب نچسبد)
  • در آخر روی آن را با پودر پسته تزئین می‌کنیم و قالب را درون فر، با دمای 180 درجه سانتی گراد،  به مدت 20 دقیقه قرار می‌دهیم.

بعد از 20 دقیقه کیک وگان زعفرانی شما آماده است. نوش جان!

کیک وگان زعفرانی

کیک وگان زعفرانی

نوع دیگری از کیک وگان که در قسمت بعد به شما آموزش خواهیم داد، کیک وگان شکلاتی است که برای بسیاری از افراد جذابیت خیلی زیادی دارد.

نکته مهم:

“این نکته را حتما در نظر بگیرید که از سایر شیرهای گیاهی نیز می‌توانید برای پخت کیک وگان استفاده کنید. بر حسب سلیقه خود می‌توانید از شیر نارگیل،شیر بادام و… نیز استفاده کنید.”

کیک وگان شکلاتی

کیک شکلاتی تقریبا جز محبوب‌ترین انواع کیک است. اما اگر شما هم جز افرادی هستید که از هیچ کدام از فرآوده‌های حیوانی در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنید اما باز هم دوست دارید کیک شکلاتی را گهگداری نوش جان کنید، اصلا نگران نباشید. طرز تهیه کیک وگان شکلاتی در این قسمت مختص شما آورده شده است.

در ترکیب این مدل کیک، از شیر بادام یا سویا استفاده شده است. جالب است بدانید شیرهای گیاهی نسبت به شیر حیوانی بسیار پرخاصیت‌تر هستند و حتی دیگر برای افرادی هم که به لاکتوز حساسیت دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند. همچنین اگر آن‌ها را خودتان در خانه درست کنید، با توجه به این که مواد نگه‌دارنده ندارند، سالم‌تر نیز هستند.

مواد لازم برای درست‌کردن کیک وگان شکلاتی

آرد: 2 فنجان

بکینگ پودر: 3/4 قاشق چایخوری

سرکه سیب: 1/2  قاشق چایخوری

شیر بادام یا شیر سویا: 1.5 فنجان

پودر کاکائو تلخ: 2/3 قاشق چایخوری

پودر شکر: 1 فنجان

عصاره وانیل: 2 قاشق چایخوری

نمک صورتی: 1/4 قاشق چایخوری

روغن نارگیل: 2/3 فنجان

جوش شیرین: 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک وگان شکلاتی

  • ابتدا در یک کاسه شیر سویا یا شیر بادام را به همراه سرکه سیب مخلوط می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم تا یک‌دست شود.
  • در یک کاسه جداگانه دیگر، مواد خشک، یعنی آرد، جوش شیرین، بکینگ‌پودر، وانیل، شکر و نمکو پودر کاکائو را مخلوط می‌کنیم.
  • در مرحله بعد مواد خشک و تر را باهم مخلوط می‌کنیم. آنقدر هم می‌زنیم که یک خمیر یک‌دست و لطیفی به ما بدهد. (توجه داشته باشید که آرد را قبل از مخلوط‌کردن 2 مرتبه الک کنید تا هنگام ترکیب با مواد خیس، گوله‌گوله نشود و به راحتی به یک‌دستی برسد.)
  • قالب کیک خود را با روغن کمی چرب کنید و کاغذ روغنی در داخل آن قرار دهید تا زمانی که مایه کیک وگان خود را درون آن ریختید، پس از پخت به کف ظرف نچسبد.
  • کیک را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید (به مدت نیم ساعت)
  • سپس کیک را از فر بیرون آورید و به مدت 15 دقیقه بگذارید سرد شود تا بتوانید از قالب جدا کنید.

کیک شکلاتی وگان شما آماده سرو است.

کیک وگان شکلاتی

کیک وگان شکلاتی

این کیک را می‌توانید در کنار چای یا قهوه برای عصرانه یا صبحانه میل کنید.

برای اینکه به خواص شگف‌انگیز شیر بادام پی ببرید و در هر صورت و با هر مدل رژیم غذایی، این نوع شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید برخی از مهمترین خواص شیر بادام را در این قسمت با هم مرور می‌کنیم:

  1. شیر بادام منبعی غنی از ویتامین E است و به همین دلیل در سلامت و شفافیت پوست تاثیر به سزایی دارد.
  2. شیر بادام دارای میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان است و در کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان پوست بسیار موثر است.
  3. بیش از 30 درصد از افراد جهان در هضم لاکتوز دچار مشکل هستند و به همین علت نمی‌توانند شیر معمولی گاوی بنوشند. شیر بادام علی رغم اینکه دارای ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به شیر حیوانی است، جایگزین مناسبی برای افرادی است که به لاکتوز حساسیت دارند.
  4. شیر بادام به دلیل این که حاوی ویتامین‌های E, A و D است، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

 

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

رژیم وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

 

برای شما