آشنایی با انواع پیتزا و مواد تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 12 شهریور 1401
آشنایی با انواع پیتزا و مواد تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها

انواع پیتزا، جزو غذاهای پرطرفدار فست‌فودی است که روی خمیر مخصوص به شکل مربع یا دایره پخته می‌شود. پیتزاها از نظر مواد غذایی و خوراکی که روی آن ریخته شود، انواع مختلفی دارند و تنها وجه اشتراک آنها نان پیتزا است. خاستگاه اصلی پیتزا به کشور ایتالیا باز می‌گردد اما امروزه این غذا در هر جای دنیا به شکل خاص خود پخته می‌شود. پس علاوه بر طرز تهیه پیتزا، باید با انواع مختلف پیتزا آشنا شوید تا متناسب با ذائقه خود و مواد اولیه در دسترس، اقدام به تهیه یکی از انواع این غذای فرنگی کنید.

از این رو در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که شما را با انواع پیتزا و مواد استفاده شده در ترکیبات آن را آشنا کنیم.

دوره آموزش پخت انواع پیتزا آکادمی تاندوری – کلیک کنید

دوره آموزشی سوسیس ملل و کبابی – کلیک کنید

مواد تشکیل دهنده انواع پیتزا

وقتی صحبت از طرز تهیه پیتزا می‌شود، در ابتدا باید نوع پیتزا را مشخص کنید و سپس مواد تشکیل دهنده آن را مهیا کنید. در ادامه مواد قصد داریم مواد تشکیل دهنده انواع پیتزا را مورد بررسی قرار دهیم.

پنیر پیتزا

پنیر پیتزا یکی از مهم‌ترین ترکیبات مورد استفاده در انواع مختلف پیتزا است که باید در انتخاب آن بسیار دقت کنید چرا که به صورت مستقیم روی طعم و مزه غذای شما تاثیر می‌گذارد. این نوع پنیرهای مخصوص پخت و پز دارای ویتامین های فراوانی هستند و افرادی که رژیم لاغری دارند باید در مصرف آن مراقبت کنند. 

خمیر پیتزا

نان پیتزا یا خمیر پیتزا یکی از اصلی‌ترین قسمت‌ها برای پخت پیتزا است و باید مواد روی این خمیر ریخته شود. خمیر پیتزا را می‌توانید خودتان درست کنید و یا اینکه به صورت نیمه آماده تهیه کنید.

مواد روی پیتزا

مواد روی پیتزا بر اساس نوع پیتزا انتخاب می‌شود. متناسب به نوع پیتزا مورد نظر باید از مواد خوراکی تازه و سالم استفاده کنید.

آشنایی با انواع پیتزا

همانطور که گفته شد پیتزا یک غذای ایتالیایی است که روی یک نان مخصوص، مواد غذایی مختلفی همچون پنیر، سس قرمز یا کچاپ، ژامبون، قارچ، زیتون، فلفل دلمه‌ای، ذرت، گوجه فرنگی، مرغ، گوشت، کالباس، سوسیس و غیره ریخته می‌شود. البته این مواد باید به ترتیب خاصی روی نان پیتزا ریخته شود سپس درون فر یا ماهیتابه پخته شود. امروزه این غذای فست فودی در کشور ما طرفداران بسیاری دارد و می‌توان انواع مختلف پیتزا را در خانه یا سفر و گردش با استفاده از طرز تهیه پیتزا در طبیعت درست کرد و از خوردن آن لذت برد.

در ادامه این مطلب به بررسی انواع پیتزا شامل پیتزا آمریکایی، پیتزا ایتالیایی و پیتزا ایرانی و نحوه پخت آنها می‌پردازیم.

پیتزا شیکاگو 

پیتزا شیکاگو یا دیپ دیش، یک نوع پیتزا آمریکایی است که مهمترین مشخصه آن، داشتن پنیر موزارلا و سس گوجه ‌فرنگی زیاد است. همچنین دیواره این نوع پیتزا بلند است و به هر مقداری که دوست دارید، می‌توانید انواع سبزیجات و گوشت روی آن بریزید.

ترتیب ریختن مواد روی این پیتزا بدین شکل است که در ابتدا باید یک پنیر موزارلا روی خمیر بریزید و بعد سس و مواد را لایه لایه اضافه کنید. در انتها نیز مقداری پنیر پارمزان به پیتزا اضافه کنید، سپس یک لایه نازک از خمیر پیتزا نیز روی مواد پهن کنید و با چنگال چند سوراخ روی آخرین لایه که همان خمیر اضافی است، ایجاد کنید. در ادامه نیز پیتزا شیکاگو را درون فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

پیتزا نیویورکی

پیتزا نیویورکی، یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع پیتزا است که ضخامت و سایز پیتزای آن نسبت به سایر پیتزاها بیشتر است و به‌ صورت اسلایسی سرو می‌شود. این خمیر نوع پیتزا بسیار نازک است و با تاپینگ‌های مختلفی اعم از گوشت، مرغ و پپرونی درست می‌شود و برای تزیین سطح آن از پونه کوهی و پنیر پارمزان استفاده می‌کنند. سس مخصوص پیتزا نیویورکی ترکیبی از گوجه ‌فرنگی، فلفل قرمز، پونه کوهی، سیر و شکر است.

پیتزای آمریکایی یکی از انواع پیتزا خوشمزه و پرطرفدار

پیتزا آمریکایی

انواع پیتزا| پیتزا دیترویت

پیتزا دیترویت یا پیتزای مستطیلی برخلاف دیگر پیتزاها بدون استفاده از فر و درون ماهیتابه پر از روغن سرخ شده و به صورت برشته سرو می‌شود. این نوع پیتزا را با سس مخصوص مارینا که ترکیبی از روغن زیتون، پیاز، سیر، آویشن، ریحان، جعفری است، میل می‌کنند.

پیتزا کالیفرنیا

مردم کالیفرنیا به خوردن غذاهای ارگانیک و سالم مشهور هستند و به همین دلیل پخت پیتزا کالیفرنیا با تاپینگ‌های متفاوت از جمله آووکادو، پنیر بز، سبزیجات فصلی مثل چغندر و کلم پیچ نیز در این کشور چندان عجیب نیست. این نوع پیتزا را می‌توانید با مواد اولیه متنوع با استفاده از طرز تهیه پیتزا در طبیعت روی ذغال و هیزم‌های افروخته درست کنید.

پیتزا میامی

سبک پخت این نوع پیتزا بسیار متفاوت است. به طوری که پیتزا میامی روی خمیر ضخیم درست می‌شود و باید و مواد روی پیتزا با پنیر زیاد روی خمیر فشرده شوند. از معمولی‌ترین تاپینگ‌های مورد استفاده در این نوع پیتزا می‌توان به پپرونی، گوشت و مرغ اشاره کرد.

پیتزا مارگاریتا

پیتزا مارگاریتا یکی از ساده‌ترین انواع پیتزاهای ایتالیایی است که در مواد اولیه‌ آن گوجه فرنگی، پنیر، روغن زیتون و ریحان وجود دارد. این نوع پیتزا بدون گوشت و مرغ درست می‌شود و بهترین غذا برای افراد گیاه‌خوار است.

پیتزا ناپولی

پیتزای ناپولی جزو معروف‌ترین پیتزاهای ایتالیایی است که طرفداران بسیاری دارد. طرز پخت پیتزا ناپولی با توجه ذائقه مردم هر کشوری به صورت مخصوص درست می‌شود. برخلاف دیگر پیتزاها باید خمیر پیتزا ناپولی برای پف بیشتر باید مدت طولانی استراحت کند. از مواد غذایی مورد استفاده در این نوع پیتزا می‌توان به سس گوجه ‌فرنگی، پنیر موزارلا و دیگر مواد دلخواه اشاره کرد.

انواع پیتزا| پیتزا سیسیلی

پیتزا سیسیلی شکل مستطیلی خاصی دارد و در مواد اولیه آن گوجه ‌فرنگی، مقدار زیادی پیاز و پنیر پیتزا وجود دارد اما هرگز نباید از اضافه کردن تاپینگ کاچی‌کاوالو در ترکیبات آن غافل شد. 

پیتزا هاوایی

خاستگاه اصلی پیتزا هاوایی به کشور کانادا باز می‌گردد و از جمله مواد تشکیل‌ دهنده این نوع پیتزا می‌توان به ژامبون، پنیر و آناناس اشاره کرد. به دلیل مزه شور و شیرین، پیتزا هاوایی مناسب افراد خاص است که دوست دارند طعم متفاوتی در پیتزا بچشند.

پیتزای روسی

پیتزا روسی بیشتر یک غذای دریایی است چرا که در مواد تشکیل دهنده آن ماهی تن، ماهی سالمون و پیاز خام وجود دارد. مزه این نوع پیتزا به دلیل داشتن ماهی و چهار نوع پنیر بسیار متفاوت است و اغلب به صورت سرد سرو می‌شود.

پیتزا مکزیکی

پیتزا مکزیکی یکی از پیتزاهای پر طرفداری است که مزه بی‌نظیری آن ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. این نوع پیتزا از گوشت گوساله چرخ شده، ادویه تاکو، روغن، نان ذرت، پنیر چدار رنده شده، خامه ترش، گوجه‌فرنگی خرد شده، پیازچه خرد شده، فلفل دلمه‌ای خرد شده، آووکادو خرد شده و زیتون سیاه درست می‌شود.

پیتزا یونانی

خاستگاه پیتزا یونانی برخلاف نامش به کشور ایتالیا باز می‌گردد و یکی از انواع پیتزا پرطرفداری است که با خمیر نازک و حجم زیاد مواد درست می‌شود. برای تهیه این پیتزا از رب گوجه ‌فرنگی، پنیر چدار و پنیر موزارلا استفاده می‌شود.

پیتزا مخصوص

پیتزا مخصوص یکی از انواع غذاهای فست فودی پرطرفدار ایرانی است که با مواد مختلفی همچون سوسیس و کالباس، سبزیجات، قارچ، فلفل دلمه‌ای، ذرت و پنیر پیتزا در حجم زیاد درست می‌شود. 

انواع پیتزا| پیتزا مخلوط

در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین و نوستالژی‌ترین انواع پیتزاها در کشور ما، پیتزا مخلوط است. این نوع پیتزا از نظر روش پخت و مواد تشکیل دهنده شباهت زیادی به پیتزا مخصوص دارد. علاوه بر کالباس و سوسیس استفاده از زیتون، فلفل دلمه‌ای و قارچ نیز در آن نیز مرسوم است.

پیتزا گوشت قارچ

پیتزا قارچ و گوشت

پیتزا گوشت و قارچ نیز از دیگر انواع مختلف پیتزا در ایران است که محبوبیت زیادی دارد. این نوع پیتزا اغلب با خمیر ضخیم و به روش آمریکایی درست می‌شود و گوشت چرخ شده، فلفل دلمه‌ای و قارچ در آن طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کند.

پیتزا پپرونی

پیتزا پپرونی از ترکیب موادی همچون کالباس، سس مخصوص، فلفل هالوپینو، زیتون و پنیر زیاد درست می‌شود و طعم تند و خاصی دارد. طبخ این نوع پیتزای تند به سبک‌های آمریکایی و ایتالیایی نیز مرسوم است.

پیتزا مرغ و قارچ

یک نوع پیتزای نوستالژی در کشور ما، پیتزا قارچ و مرغ است و خوردن آن بین افرادی که علاقه زیادی به خوردن سوسیس، کالباس و گوشت ندارند، بسیار مرسوم است. فلفل دلمه‌ای، قارچ و فیله مرغ از مواد تشکیل دهنده اصلی این پیتزا است. 

انواع پیتزا| پیتزا استیک

پیتزا استیک همان طور که از نام آن پیدا است، از گوشت فیله گوسفند یا گوساله با ضخامت زیاد درست می‌شود. در ترکیبات آن علاوه بر گوشت استیک می‌توانید از پنیر پیتزا، قارچ، فلفل دلمه و غیره نیز استفاده کنید.

پیتزا میوه‌ای

در میان انواع پیتزا، پیتزا میوه‌ای نیز به عنوان دسر با ترکیب میوه‌های متفاوت نیز طرفداران خاص خودش را دارد. برای درست‌کردن این دسر رنگارنگ باید انواع میوه‌های رنگارنگ مثل انواع توت، موز، هلو، آلو، انگور، کیوی، زردآلو و هر میوه فصل که در دسترس دارید را با اندازه و شکل دلخواه برش دهید. سپس آنها را روی نان پیتزا بچینید و سس آن برخلاف دیگر پیتزاها، خامه است و روی آن را می‌توانید با سس شکلات یا نوتلا و تکه‌های شکلات نیز تزیین کنید.

در این مطلب از مجله تاندوری شما را با انواع پیتزا و مواد تشکیل‌دهنده آنها آشنا کردیم تا بتوانید با تهیه تاپینگ آنها بتوانید براساس ذائقه خود یکی از انواع مختلف پیتزا را درست کنید. طرز تهیه پیتزا در مقالات آموزشی وب سایت تاندوری به تمام فوت و فن‌های کلیدی قابل مشاهده است. اگر در زمینه پخت پیتزا تجربه کافی ندارید، می‌توانید در دوره‌های آموزش آشپزی تاندوری به صورت آنلاین شرکت کنید و زیر نظر اساتید مجرب در این هنر توانمند شوید.

برای دسترسی به دستور پخت مجموعه کاملی از انواع پیتزا، سوسیس و کالباس، پخت انواع پاستا و دریافت دستور پخت انواع کیک و شیرینی، اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید. نصب اپلیکیشن تاندوری – کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما