انواع کیک تولد از پخت تا درآمدزایی

شهبا شریفی
شهبا شریفی
| خواندن 7 دقیقه 21 تیر 1401
انواع کیک تولد از پخت تا درآمدزایی

بهترین بهانه برای پختن کیک و راه ‌انداختن عطر لذت‌بخش وانیل در خانه، روز تولد است. اصلی‌ترین بخش یک تولد، کیک است. حتی آن دسته از افرادی که از تولد یا جشن‌ها فراری هستند، کیک تولد آن‌ها را خوشحال می‌کند. لزومی ندارد که حتما یک کیک‌پز حرفه‌ای باشید تا بتوانید کیک جشن تولد آماده کنید.

تنها باید کمی خلاقیت را چاشنی آموزش کنید تا بتوانید بهترین کیک‌های تولد زندگی خود را بپزید. ما روز تولد و پختن کیک را به مصریان باستان، یونانی‌ها و آلمان‌ها مدیون هستیم. مصریان به‌منظور احترام به فرعون جشن می‌گرفتند، یونانی‌ها جهت احترام گذاشتن به الهه ماه، کیک را به این سنت اضافه کردند و درنهایت آلمانی‌ها نخستین کیک جشن تولد را درست کردند.

چنانچه قصد دارید به اطرافیان خود نشان دهید که تا چه اندازه برای شما اهمیت دارند، در روز تولدشان کیک بپزید. کیک‌های تولد دارای انواع طعم و تزیین هستند که در این مطلب از مجله تاندوری قصد داریم به دو روش کیک تولد را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

کیک تولد شکلاتی

طرز پخت کیک تولد ساده

مطمئنا آموزش یک کیک جشن تولد ساده و سریع در لحظه‌های بحرانی به داد شما خواهد رسید. یاد گرفتن طرز تهیه کیک‌های تولد ساده این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با امکاناتی کم در سریع‌ترین حالت ممکن یک کیک خوشمزه تولد تهیه کنید.
• کره: ۲۲۵ گرم
• شکر: ۲۲۵ گرم
• آرد سفید: ۲۲۵ گرم
• تخممرغ: ۴ عدد
• شیر: ۳ قاشق غذاخوری
• عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری
• پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری

مواد مورد نیاز برای روکش کیک

• کره نرم: ۱۵۰ گرم
• پودر شکر: ۳۰۰ گرم
• رنگ خوراکی: دلخواه

مراحل تهیه کیک ساده تولد

آماده کردن و طرز تهیه یک کیک تولد خوشمزه پیچیدگی خاصی ندارد. پیش از هر چیز باید دمای فر را روی ۱۸۰ درجه قرار دهید تا کاملا گرم شود. دو عدد قالب کمربندی با قطر 18 سانتیمتر انتخاب کنید، کف هر دو را توسط یک برس به خوبی چرب کنید و سطح داخلی هر دو را به کمک کاغذ روغنی به صورت کامل بپوشانید.

۱. اضافه کردن کره و شکر، تخممرغها و آرد و شیر به یکدیگر

در این مرحله داخل یک کاسه بزرگ کره و شکر را اضافه کنید. با همزن برقی یا دستی این دو را مخلوط کنید تا به ترکیب یکدستی برسید. بعد از آن تخم‌مرغ‌ها را تک‌تک اضافه کنید و پس از هربار اضافه کردن به هم‌زدن ادامه دهید. در آخر هم آرد، شیر و عصاره وانیل را به مواد اضافه کنید. به قدری این مواد را با همزن بزنید که در نهایت ترکیب یکدستی به شما بدهد.

۲. افزون پودر کاکائو به مخلوط به دست آمده

در این مرحله ترکیب به دست آمده را به‌صورت مساوی در دو ظرف تقسیم کنید. به یکی از ظرف‌ها پودر کاکائو اضافه کنید تا کیکی دورنگ داشته باشید.

اکنون نوبت آن است که اطراف قالب کیک تولد را توسط یک کاردک کمی جمع کنید، سطح کیک را صاف کنید و برای ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درون فر قرار دهید. بعد از پختن، کیک‌ها را به مدت ۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید و د نهایت به توری خنکک‌ننده کیک منتقل کنید.

۳. روکش کردن کیک

آخرین مرحله روکش کیک تولد است که مواد لازم برای تهیه آن را بیشتر بیان کرده‌ایم. نخست کره را که به دمای محیط رسیده است خوب هم زده و به تدریج شکر به آن اضافه کنید. در این بخش رنگ دلخواه را اضافه کنید. این مورد را میتوانید با در نظر گرفتن سلیقه شخصی که قصد دارید برایش کیک آماده کنید، انتخاب نمایید.

کودکان با رنگ‌های شاد و صورتی هیجان‌زده میشوند، ولی بزرگ‌ترها اغلب به روکش‌های قهوه‌ای و نسکافه‌ای علاقه‌مند هستند. دو کیک را به شکل ساندویچی روی همدیگر قرار داده و بین آن دو روکش را پخش کنید. اکنون کیک شما آماده است. برای ماندگاری بهتر و سرد شدن به مدت ۳ روز آن را داخل ظرف درب بسته درون یخچال قرار دهید.

تکنیک کیک دورنگ بهترین گزینه برای مهمانی‌های شما خواهد بود و می‌توانید با این روش آسان کیک‌های هیجان‌انگیزی را برای مهمانان خود آماده کنید. کیک اسفنجی پایه اصلی ساختار اغلب کیک‌های تولد است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم طرز تهیه انواع کیک های پرطرفدار را در سایت تاندوری آموزش ببینید تا با ترفند اصلی پف کردن کیک اسفنجی و تمام مراحل پخت تا دکور کیک آشنایی پیدا کنید.

فیلینگ کیک چیست؟ کاربرد فیلینگ در کیک تولد

فیلینگ از واژه انگلیسی filling وارد دایره لغات آشپزی ما شده است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، فیلینگ به معنای پرکردن است. کیک‌پزان به کمک فیلینگ روکش‌های متنوعی درست می‌کنند و هر بار ما را ترغیب می‌کنند که کمی از آن را امتحان کنیم. فیلینگ کیک مدل‌های مختلفی دارد و هرکس بر اساس ذائقه و دسترسی به مواد اولیه، مدل موردنظر خود را می‌سازد.

بنابراین، فیلینگ بهترین شیوه جهت تبدیل یک کیک اسفنجی ساده به یک کیک فوق‌العاده و مناسب برای جشن‌ها خواهد بود.

فیلینگ چیست

طرز تهیه کیک تولد موز و گردو

شیرینی‌پزهای بسیاری با به کارگیری خلاقیت سعی کرده‌اند فیلینگ‌ها را با در نظر گرفتن ذائقه متفاوت اشخاص تهیه کنند. ولی همچنان فیلینگ قدیمی موز و گردو از محبوبیت خاصی برخوردار است. قیمت‌های سنگین برخی از کیک‌های تولد افراد را بر آن داشته است که خود کیک‌ تولد مورد علاقه‌شان را درست کنند.

با این حال این تنها علت پختن کیک در خانه نیست. کیک پختن برای افرادی که دوستشان ‌داریم احساس خوشایندی برای ما دارد. روش تهیه کیک جشن تولد با فیلینگ موز و گردو را در خانه آموزش ببینید و در اولین فرصت آن را برای اعضای خانواده خود آماده کنید. فیلینگ موز و گردو را با رعایت اصولی می‌توانید به‌ راحتی در خانه آماده کنید.

موز و گردو را به اندازه دلخواه خود خرد کنید. پس از آنکه کیک‌ها را به منظور خامه کشی برش دادید، می‌بایست فیلینگ موز و گردو را آغاز کنید. نخست سطح کیک را خامه‌کشی کرده و بر روی آن برش‌های موز و گردو را قرار دهید. این روند را باید تا آخرین لایه کیک ادامه دهید.

طرز تهیۀ کیک خیس شکلاتی

کیک خیس شکلاتی از کیک های بسیار خوشمزه و محبوب است که طرفداران زیادی دارد. کیک تولد خیس شکلاتی دارای بافت بسیار نرم و منسجمی است که آماده‌سازی آن نیز بسیار ساده بوده و به راحتی خواهید توانست در خانه این کیک شکلاتی فوق‌العاده خوشمزه را درست کنید.
• ۱ لیوان شیر
• ۱ تا ۱/۵ لیوان آرد
• ۳ عدد تخم‌مرغ
• ۱ پیمانه روغن مایع
• ۱ پیمانه شکر
• ۱ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
• ۲ قاشق غذاخوری بکینگ‌پودر
• ۳ قاشق غذاخوری پودر کاکائو

مواد لازم جهت فراستینگ یا سس شکلاتی کیک تولد

• ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو
• ۱ لیوان شیر
• ۱/۲ پیمانه کره یا روغن مایع
• ۱ پیمانه پودر قند
• ۱/۲ پیمانه آجیل خورد شده (اختیاری)

مراحل پخت کیک خیس شکلاتی

آماده کردن کیک خیس ساده اصلاً کار دشواری نیست. چنانچه بتوانید قدم به قدم مطابق با دستورالعمل پیش بروید و مهم‌تر از آن مواد لازم را به درستی استفاده کنید، خواهید توانست پخت یک کیک تولد خوشمزه با بافتی بی‌نظیر را تجربه کنید. برای پخت این کیک طبق دستور زیر عمل کنید.
۱. در پختن کیک خیس پیش از هر چیزی فر را بر دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا کاملا گرم شود.
۲. سپس با کره قالب کیک را چرب کرده و کمی آرد بر روی آن بپاشید.
۳. در مرحله نخست آماده‌سازی کیک باید آرد و بکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط کرده و الک کنید. در این بخش درون ظرفی تخم‌مرغ‌ها را ریخته و به همراه شکر و وانیل به مقدار کافی حدودا ۵ دقیقه مخلوط کنید. این عمل را تا جایی انجام دهید که مایه کیک شما به یک حالت کرمی و یک دست برسد و مقداری نیز حجیم شود.
۴. در ادامه مراحل پخت کیک ابتدا شیر را اضافه کرده و با همزن هم بزنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس نوبت به افزودن روغن مایع به ترکیب و پس از آن پودر کاکائو می‌رسد. در هر مرحله از مخلوط شدن کامل مواد با یکدیگر مطمئن شوید.
۵. در پایان می‌بایست آرد را به تدریج به مواد اضافه کنید. این عمل را به صورت آهسته انجام دهید، به نحوی که آرد در مایه کیک گلوله‌ای نشود. پس از آن مایه را در قالب موردنظر بریزید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.
۶. جهت آماده‌سازی فراستینگ یا سس کیک شکلاتی خیس تمامی مواد را درون یک ظرف ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از یک‌دست شدن می‌توانید آن را به صورت داغ یا ولرم بر روی کیک بریزید.

کیک تولد خیس

کلام آخر

در این مقاله با مراحل پخت کیک تولد ساده و فیلینگ موز و گردو آشنا شدید. این کیک‌های خوشمزه را می‌توانید در فر بپزید و از طعم بی‌نظیر آنها لذت ببرید. نکته مهم این است که مواد را به‌دقت اندازه‌گیری کنید و درنهایت به نکات کلیدی و فوت‌وفن‌های مهم آن توجه کنید.

برای دریافت آموزش‌های بیشتر در زمینه انواع کیک مثل طرز تهیه کیک ساده، طرز تهیه کیک خیس، کیک اسفنجی، تزئین کیک و یادگیری تکنیک‌های فیلینگ‌های متنوع، آموزش کیک خامه ای تاندوری را دریافت کنید و بهترین کیک‌ها را بپزید. تاندوری دوره آموزشی انواع کیک را با بهترین کیفیت برای شما تهیه کرده است. اگر در زمینه پخت کیک تولد تجربه‌ای دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالعه مطالب زیر را به کسانی که قصد حرفه‌ای شدن در آشپزی و قنادی دارند توصیه می‌کنیم:

۱۴ ترفند جالب قنادی که هرجایی نمی‌بینید!

چطور کوکی خوشمزه بپزیم؟

در خانه شیرینی حرفه ای بپزیم

برای شما