آموزش روش پخت شیرینی ناپلئونی خوشمزه خانگی با ترفند خاص

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 29 مرداد 1401
آموزش روش پخت شیرینی ناپلئونی خوشمزه خانگی با ترفند خاص

شیرینی ناپلئونی، از جمله شیرینی‌های خامه‌ای بسیار پرطرفدار است که با ظاهر متنوعی در ویترین قنادی‌ها خودنمایی می‌کنند. این نوع شیرینی فرانسوی از ترکیب چند لایه خمیر هزارلا و کرم خاص یا خامه فرم گرفته تشکیل شده است. بین هر لایه آن، با خامه و خرده‌های خمیر شیرینی یا شکلات رنده شده و پودر کاکائو پر می‌شود و روی شیرینی‌ها کمی پودر قند و پودر پسته پاشیده می‌شود. در این مطلب از مجله تاندوری ، قصد داریم که آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی ناپلئونی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. همچنین در این آموزش‌، ترفندها و تکنیک‌هایی را برای پخت این نوع شیرینی لذیذ و زیبا یاد خواهید گرفت.

روش پخت شیرینی ناپلئونی خانگی

روش پخت شیرینی ناپلئونی خانگی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی خانگی

شیرینی ناپلئونی، که خاستگاه اصلی آن به کشور فرانسه باز می‌گردد مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است. ماده اصلی برای تهیه این نوع شیرینی خمیر هزارلا است که لایه‌های ترد و شکننده آن را با کرم یا خامه زده شده پر می‌کنند. پخت این نوع شیرینی خوشمزه و زیبا شاید در ظاهر بسیار سخت به نظر برسد، اما با یک دستور پخت ساده و رعایت چند نکته کلیدی و تهیه مواد اولیه مورد نیاز می‌توانید به سادگی آن را در منزل تهیه کنید و برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید.

اگر از این طرز تهیه شیرینی ساده ناپلئونی راضی بودید با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با طرز تهیه کردن انواع شیرینی‌ها از جمله شیرینی کشمشی، شیرینی زبان، شیرینی گردویی شیرینی لطیفه، شیرینی نخودچی، شیرینی دانمارکی و غیره آشنا شوید.

البته اگر یک کسب‌ و کار خانگی در زمینه پخت کیک و شیرینی دارید و یا اینکه علاقه زیادی به آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی دارید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی تاندوری در این زمینه شرکت کنید. پس برای کسب مهارت بیشتر در زمینه پخت انواع شیرینی‌ها حتما اپلیکیشن تاندوری را دانلود و نصب کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ناپلئونی

  • خمیر هزارلا: 1 بسته
  • خامه قنادی: 200 گرم
  • پودر قند: به میزان لازم
  • پودر پسته: به میزان لازم

روش درست کردن شیرینی ناپلئونی

روش درست کردن شیرینی ناپلئونی

آموزش مرحله به مرحله شیرینی ناپلئونی خوشمزه مجلسی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی بسیار ساده است و در بسیاری از مهمانی‌ها از آن برای پذیرایی استفاده می‌کنند. بنابراین با طی‌کردن تمام مراحل زیر می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در منزل برای خانواده خود درست کنید.

مرحله اول: آماده‌سازی خمیر هزارلا

برای تهیه این نوع شیرینی در ابتدا خمیر هزارلا را از قبل تهیه کرده‌اید را از یخچال خارج کرده تا کمی هم دمای محیط شود اما نباید کاملا یخ آن باز شود. بعد خمیر را از بسته خارج کرده و رول آن را باز کنید و روی میز کار پهن کنید. برای درست‌کردن شیرینی‌های ناپلئونی نیازی به وردنه‌کردن خمیر آن ندارید و تنها دور تا دور خمیر را با کاتر برش بزنید تا صاف و یکنواخت شود.

مرحله دوم: برش خمیر هزارلا

در این مرحله خمیر هزارلا را از وسط برش دهید و هر دو قسمت را داخل سینی فر که در کف آن کاغذ روغنی قرار گرفته، بگذارید. برش‌های نازکی که از دور خمیر جدا کردید را نیز داخل سینی شیرینی‌پزی قرار دهید تا پخته شود.

مرحله سوم: قرار دادن خمیر شیرینی درون فر

حالا سینی مخصوص شیرینی‌پزی را در فر از قبل گرم شده قرار دهید. برای اینکه سطح رویه خمیر طلایی رنگ شود باید آنها را به مدت 20 دقیقه درون فر با درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

مرحله چهارم: خارج کردن خمیرها از داخل فر

پس از اینکه خمیر هزارلا به خوبی پف کرد و آماده شد، آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. چون این شیرینی بسیار شکننده است باید مراقب باشید که فرم و ظاهر آن خراب نشود.

مرحله پنجم: جداسازی لایه‌های خمیر

در این مرحله لایه‌های خمیر را از هم جدا کنید. برای اینکه لایه‌ها به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند باید سطح روی خمیر هزار لایه که بعد از پخت مقداری پف کرده را با ضربات آرام چاقو صاف کنید.

مرحله ششم: درست کردن شیرینی ناپلئونی

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ناپلئونی، به مقدار دلخواه بین لایه‌های شیرینی، خامه بزنید و کنار هم داخل یک سینی بچینید. تعداد لایه‌ها بستگی به سلیقه شما دارد و بهتر است بیشتر از سه لایه روی هم قرار ندهید چرا که خوردن آن بسیار سخت می‌شود. در ادامه اضافه‌های دور خمیر را که پخته شده را خرد کرده و با پودر قند مخلوط کنید، سپس به صورت یکدست روی سطح شیرینی‌ها بپاشید. برای ثابت‌ماندن این پودرها بهتر است که یک لایه خامه روی سطح شیرینی‌ها قرار دهید.

مرحله هفتم: تزیین شیرینی‌های ناپلئونی

در مرحله آخر شیرینی‌ها را داخل ظرف مورد نظر خود قرار دهید و با پودر پسته روی آنها را تزیین کنید. برای اینکه رطوبت خامه در بین لایه‌های شیرینی پخش شود، آنها را داخل یخچال قرار دهید.

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

در طرز تهیه شیرینی‌های ناپلئونی خانگی باید به نکاتی توجه کنید تا یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را جهت سرو آماده کنید.

  • کناره‌های برش داده شده از خمیر را بعد از پخت، ابتدا به پودر تبدیل کرده و سپس روی سطح رویی شیرینی بریزید.
  • به جای خامه می‌توانید از مارمالاد یا مربا نیز در بین لایه‌های شیرینی بریزید.
  • چون این شیرینی بسیار ترد و شکننده است، هنگام برش حتما از چاقوی اره‌ای بسیار تیز استفاده کنید تا شیرینی‌ها پودر نشود.
  • حتما قبل از اینکه خمیر هزارلا را در درون فر قرار دهید آن را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

روش درست کردن شیرینی ناپلئونی روسی

روش درست کردن شیرینی ناپلئونی روسی

آموزش پخت شیرینی ناپلئونی روسی

شیرینی ناپلئونی به سبک‌های مختلفی درست می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب قصد داریم که ورژن روسی این مدل شیرینی را به شما آموزش دهیم. هنگام درست کردن این مدل شیرینی به سبک روسی باید از لایه‌های بیشتری خمیر استفاده کنید.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی ناپلئونی روسی

  • خمیر هزارلا: دو بسته آماده یا نیم کیلو درست شده
  • خامه قنادی: ۴۰۰ گرم
  • کرم پاتیسیر: ۴۰۰‌ گرم
  • پودر قند: به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی روسی

حال که با طرز تهیه شیرینی ناپلئونی ساده خانگی آشنا شدید. در ادامه قصد داریم که روش درست‌کردن این نوع شیرینی به سبک روسی را نیز به شما آموزش دهیم.

  1. ابتدا دو عدد خمیرهزارلا به شکل مستطیل را به قطر یک سانت باز کنید و سطح آن را با استفاده از وردنه صاف و یکدست کنید. کنار خمیر را برش دهید و آن را داخل دو سینی جدا پهن کنید و با چنگال روی آن سوراخ‌هایی را ایجاد کنید تا حین پخت زیاد پف نکند.
  2. سپس خمیر دیگری را در سینی مشابه پهن کنید و با چاقو برش دهید.
  3. هر دو سینی را در داخل فر از قبل گرم شده به مدت 15 دقیقه در دمای 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا بپزد.
  4. پس از تکمیل فرایند پخت و خنک شدن آنها، روی یکی از خمیرها کرم ‌پاتیسیر ریخته و تمام سطح آن را بپوشانید. سپس خامه قنادی فرم گرفته را روی کرم ریخته و آن را نیز با لیسک یا کفگیر چوبی کاملا صاف ‌کنید.
  5. در این مرحله خمیر هزارلا دوم را ‌که با چاقو برش داده‌اید را روی خمیر اول بگذارید و روی آن را پودر قند الک کنید.
  6. شیرینی‌های ناپلئونی آماده شده را 2 ساعت داخل یخچال بگذارید تا مواد فیلینگ حسابی به خورد خمیر برود. سپس به راحتی با چاقو به اندازه دلخواه برش بزنید.

طرز تهیه کرم‌ پاتیسیر مخصوص شیرینی ناپلئونی

“کرم پاتیسیر برای تزیین انواع کیک‌ها و دسرها کاربرد دارد و برخی نیز از آن به عنوان سس سالاد میوه استفاده می‌کنند. در ادامه طرز تهیه این نوع کرم را برای استفاده در شیرینی ناپلئونی را آموزش خواهیم داد.”

  1. ابتدا دو عدد زرده تخم‌ مرغ را همراه ۵ قاشق شکر، 2 قاشق نشاسته ذرت زرد و 2 قاشق آرد را با هم مخلوط کرده و با همزن دستی آنها را بزنید.
  2. در ادامه سه لیوان ‌شیر را داخل ظرف ریخته و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.
  3. در این مرحله نیمی از شیر داغ شده را کم‌ کم ‌با ملاقه به مواد از قبل ترکیب شده اضافه کنید و سریع هم بزنید تا تخم‌ مرغ‌ها نبندد و آردها نیز گلوله نشوند. زمانی که مخلوط صاف و یکدستی حاصل شد آن را به بقیه شیر داخل ظرف اضافه کنید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا به شکل فرنی درآید.
  4. این مخلوط نباید زیاد سفت شود. سپس به اندازه یک نوک ‌قاشق چایخوری وانیل و ۲۵ گرم کره را به آن اضافه کنید و زیر شعله را خاموش کنید.
  5. زمانی که مقداری خنک شد آن را برای مصرف در لابه لای شیرینی‌های ناپلئونی بریزید. این مدل شیرینی با خمیر هزارلا باید حتما با دو فیلینگ خامه و کرم‌ پاتیسیر تهیه شود.

در این مقاله، با دو روش پخت شیرینی ناپلئونی به صورت ساده و سبک روسی آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع شیرینی به اندازه مواد و نحوه مخلوط کردن آنها توجه کنید و تمام فوت و فن‌های آن را رعایت کنید تا یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را به دست بیاورید.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری سر بزنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای انواع شیرینی، کیک و دسر، آموزش مورد علاقه خود را تهیه کنید.

همچنین در صورتی‌ که به یادگیری ترفندها و تکنیک‌های آشپزی و قنادی علاقه دارید، می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی در خانه آشنا شوید. بنابراین اگر در زمینه پخت انواع شیرینی تجربه کافی دارید، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

برای شما