آموزش طرز تهیه پنکیک ساده خانگی برای صبحانه+ 6 نکته کلیدی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 25 مرداد 1401
آموزش طرز تهیه پنکیک ساده خانگی برای صبحانه+ 6 نکته کلیدی

پنکیک، یکی از انواع کیک‌های ساده و خوشمزه‌ای است که بسیاری از افراد آن را در وعده صبحانه و یا میان وعده همراه مربا سرو می‌کنند. این نوع کیک تخت و صاف در تابه (ماهیتابه) درست می‌شود و به همین دلیل به آن «پَن کیک» گفته می‌شود. شما می‌توانید پنکیک‌ها را در طعم و مزه‌های مختلف با پوره انواع میوه‌ها تهیه کنید. در این مطلب از مجله تاندوری، چند دستور پخت آسان و سریع به همراه آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پنکیک ساده خانگی برای صبحانه را به شما آموزش داده‌ایم. شما از طریق این دستور پخت به همراه ترفندهای اصلی آن می‌توانید پخت این کیک را به سادگی یاد بگیرید.

طرز تهیه پن کیک خانگی

آموزش پخت پنکیک صبحانه

طرز تهیه پنکیک ساده خانگی

امروزه، سرو پنکیک در وعده صبحانه و یا میان وعده‌ها بسیار رایج شده است و طرفداران خاص خود را دارد. این نوع کیک بسیار رژیمی است و می‌توان آن را با کمترین روغن و قند تهیه کرد که این امر بستگی به ذائقه افراد دارد. پخت این کیک خوشمزه و زیبا شاید در ظاهر بسیار سخت باشد اما با یک دستور پخت ساده و رعایت چند نکته کلیدی می‌توانید به سادگی آن را در منزل تهیه کرده و استفاده کنید.

اگر از این طرز تهیه پنکیک ساده خانگی راضی بودید با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با طرز تهیه انواع شیرینی‌ها از جمله شیرینی کشمشی ، شیرینی زبان، شیرینی گردویی، شیرینی نخودچی، شیرینی دانمارکی، شیرینی ناپلئونی و غیره، دستور پخت انواع دسرها و کیک‌ها همچون کیک اسفنجی، چیز کیک نیویورکی ، کیک خیس شکلاتی، کیک چاکوچینو و غیره آشنا شوید.

البته اگر یک کسب‌ و کار خانگی در زمینه پخت کیک و شیرینی دارید و یا اینکه علاقه زیادی به آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی دارید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی تاندوری در این زمینه شرکت کنید. پس برای کسب مهارت بیشتر در زمینه پخت انواع کیک و شیرینی‌ها اپلیکیشن تاندوری را نصب و دانلود کنید.

مواد لازم جهت پخت پنکیک ساده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که طرز تهیه پنکیک بسیار سخت و زمان‌بر است، در حالی که اگر مواد اولیه مورد نیاز زیر را تهیه کنید به راحتی می‌توانید این کیک صبحانه را در منزل درست کرده و نوش جان کنید.

  • شیر: ۱ پیمانه سر خالی
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • آرد سفید: ۱ پیمانه
  • شکر: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار کافی
  • وانیل: نوک قاشق چایخوری
  • روغن مایع: 3 قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه پنکیک

پنکیک انواع بسیار متنوعی دارد و با روش‌های متنوعی پخته می شود که معمولا به عنوان میان وعده، عصرانه و بیشتر صبحانه سرو می‌شود. ما در ادامه این مقاله آموزش مرحله به مرحله یک پنکیک ساده خانگی را برای شما فراهم کرده‌ایم.

مرحله اول: آماده‌ سازی مواد اولیه تهیه پنکیک

برای تهیه یک پنکیک خوشمزه ابتدا یک عدد تخم مرغ را در یک کاسه مناسب می‌ریزید و آن را مقداری می‌زنید تا بافت آن از یکدیگر جدا شود و با هم مخلوط شوند. سپس شکر را به همراه وانیل به آن اضافه می‌کنید و مواد را با هم خوب مخلوط کرده تا ترکیب یکدستی حاصل شود.

مرحله دوم: اضافه کردن روغن مایع

درباره مقدار وانیلی که باید به مواد این پنکیک اضافه کنید، بهتر است بدانید که باید مقدار بسیار کمی وانیل  اضافه کنید، چون اگر میزان وانیل بیشتری از حد اندازه گفته شده در دستور پخت باشد، باعث می‌شود که طعم پنکیک‌ها تلخ شود. در ادامه پس از اینکه وانیل را خوب با مواد مخلوط کردید روغن مایع را نیز به کاسه اضافه می‌کنید.

مرحله سوم: آماده ‌سازی مواد با آرد الک شده

حالا با استفاده از همزن دستی مواد را به خوبی مخلوط می‌کنید و وقتی مواد با هم یکدست شدند، در این مرحله از طرز تهیه پنکیک، بکینگ پودر و مقدار خیلی کمی نمک را در یک ظرف دیگر با آرد سفید مخلوط می‌کنید. در ادامه  مخلوط آرد شده با مواد دیگر را دو مرتبه از الک رد می‌کنید تا کاملا نرم شود.

مرحله چهارم: طرز تهیه پن کیک و مایه پنکیک

در این مرحله، جهت تهیه مایه پنکیک، مخلوط آرد الک شده را به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می‌کنید و تمام مواد را خوب مخلوط می‌کنید تا یکدست شوند. سپس شیر را آهسته و به مقدار کم به مواد اضافه می‌کنید و در طول ریختن شیر باید به صورت مداوم مواد را مخلوط کنید تا مایه پنکیک یکدست شود.

مرحله پنجم: آماده شدن خمیر پنکیک

در صورتی که شیر در دسترس ندارید یا به آن حساسیت دارید، می‌توانید از آب هم برای تهیه پنکیک استفاده کنید.

مرحله ششم: سرخ کردن پن کیک

حالا یک تابه بسیار کوچک به اندازه پنکیک روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. سپس با مقدار بسیار کمی روغن مایع کف تابه را چرب کنید. به اندازه یک ملاقه کوچک از مواد داخل تابه بریزید و اجازه دهید که مایه پنکیک خودش پخش شود و حباب بزند.

مرحله هفتم: آماده کردن پن کیک‌ها جهت سرو

پس از اینکه کف پنکیک‌ها به رنگ طلایی تبدیل شد، به آرامی آن را برمی‌گردانید. به همین روش تمام پنکیک‌ها آماده شده و می‌توانید به همراه انواع میوه‌های تازه فصل یا عسل، انواع مربا، نوتلا، کره غیره در وعده صبحانه سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پنکیک ساده خانگی

در طرز تهیه پنکیک خانگی باید به نکاتی توجه کنید تا یک کیک خوشمزه و لذیذ را جهت سرو آماده کنید.

  • به توصیه سر آشپزها بهتر است برای تهیه پنکیک از شیر استفاده کنید تا علاوه بر طعم بهتر دارای بافتی نرم شود. در صورت استفاده از شیر در پخت پنکیک می‌توانید مدت زمان بیشتری پنکیک‌ها را بدون اینکه خشک شوند در یخچال نگهداری کنید.
  • جهت لذیذترشدن طعم پنکیک، می‌توانید مقداری کره نیز به مایه آن اضافه کنید که این، بستگی به ذائقه و رژیم غذایی افراد دارد.
  • در صورت تمایل به درست‌کردن پنکیک‌های پفکی مانند کیک، می‌توانید نصف قاشق چایخوری بکینگ پودر به مایه پنکیک اضافه کنید و آن را کمتر هم بزنید تا خاصیت بکینگ پودر حفظ شود.
  • به طور کلی از هم زدن بیش از حد مایه پنکیک خودداری کنید. مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد با هم مخلوط شوند و گلوله‌های آرد از بین بروند.
  • قبل از شروع به سرخ کردن، به مایه پنکیک، حدود 10 دقیقه زمان برای استراحت بدهید.
  • در حین پخت پنکیک، به شعله گاز توجه کنید که کم باشد تا باعث سوخته‌شدن و خام‌ماندن مایه آن نشود.

طرز تهیه پنکیک مغزدارطرز تهیه پنکیک مغزدار

طرز تهیه پنکیک مغزدار

حال که با طرز تهیه پنکیک ساده خانگی آشنا شدید. در ادامه قصد داریم که روش درست کردن پن کیک مغزدار را به شما آموزش دهیم. برای داخل این پنکیک می‌توانید از انواع شکلات صبحانه یا مارمالاد استفاده کنید و در وعده صبحانه یا عصرانه سرو کنید.

مواد لازم برای پخت پنکیک مغزدار

  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شکر: یک سوم لیوان
  • خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم (نصف پاکت)
  • آرد سفید: ۱ لیوان
  • شیر: نصف لیوان
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • شکلات صبحانه یا مارمالاد: به مقدار لازم

آموزش پخت و طرز تهیه پنکیک مغزدار

  1. برای تهیه پنکیک مغزدار دو عدد تخم مرغ، وانیل و شکر را داخل ظرفی می‌ریزیم و با همزن برقی آنها را مخلوط می‌کنیم تا کرم رنگ و کشدار شود و پف کند.
  2. سپس شیر و خامه صبحانه را اضافه کرده و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم می‌زنیم.
  3. آرد و بکینگ پودر را کاملا مخلوط کرد و داخل ظرف دیگر الک می‌کنیم و آنها را به مواد دیگر اضافه کرده و با همزن دستی می‌زنیم تا مواد یکدست شود.
  4. یک تابه کوچک یا بزرگ را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم، وقتی گرم شد یک ملاقه از مواد را داخل تابه می‌ریزیم. وقتی روی پنکیک شروع به زدن حباب کرد یعنی پخته است.
  5. با استفاده از یک کفگیر پلاستیکی پنکیک‌ها را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر آن نیز بپزد.
  6. بعد از آماده شدن پنکیک‌ها، با قاشق روی یکی از پنکیک‌ها شکلات صبحانه پخش می‌کنیم اما کناره‌های آن را به شکلات آغشته نکنید. سپس پنکیک دوم را روی پنکیک اول قرار دهید. به طوری که قسمت‌های حباب‌دار به سمت داخل باشند.
  7. در این مرحله از طرز تهیه پنکیک مغزدار، کناره‌های پنکیک‌ها را به آرامی با فشار دو انگشت به هم بچسبانید.
  8. بعد از اینکه پنکیک‌های مغز‌دار خنک شد، می‌توانید آنها را با چاقو از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و سرو کنید.

نوع شکلات و مربا یا مارمالادی که در داخل پنکیک‌ها قرار می‌دهیم بستگی به ذائقه شما دارد. همچنین می‌توانید پودر پسته، گردو، بادام، نارگیل و غیره را نیز در درون این کیک خوشمزه بریزید و نوش جان کنید.

از مجله تاندوری بخوانید:

در این مقاله با دو روش طرز تهیه پن کیک به صورت ساده و مغزدار آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع کیک باید تمام فوت و فن‌های آن را رعایت کنید تا بتوانید یک دسر خوشمزه و لذیذ را درست کنید.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با طرز تهیه انواع شیرینی و کیک‌ها در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای ارائه شده، آموزش مورد علاقه خود را انتخاب و نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

همچنین می‌توانید در صورت استفاده از دستور پخت انواع کیک و شیرینی که در مجله تاندوری به شما ارائه شده است، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

برای شما