گران ترین غذای دریایی در جهان

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 25 آذر 1401
گران ترین غذای دریایی در جهان

اگر بخواهیم درباره گران ترین غذای دریایی در جهان صحبت کنیم، احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهنمان خطور می‌کند خاویار است! البته که خاویار از گران‌ترین غذاهای دریایی محسوب می‌شود اما به آن رتبه اول را نمی‌دهند. غذاهای دریایی به صورت کلی گران هستند اما در نظر داشته باشید که بسیاری از آن‌ها فصلی هستند؛ به این معنی که اگر خارج از فصل‌شان تهیه شوند، احتمالا قیمت کمتری بابت آن باید پرداخت کنید.

یکی از دلایل دیگری غذاهای دریایی قیمت بسیار بالایی دارند (تقریبا چندبرابر درآمد ماهانه یک کارمند در اروپا) کمیاب یا نایاب‌بودن بعضی از مواد تشکیل‌دهنده آن است. مثلا ممکن است در یک غذای دریایی معروف نوعی ماهی استفاده شود که نسل آن رو به انقراض است! طبعا هزینه بالایی برای خوردن آن باید بپردازید!

یکی از راه‌هایی که می‌توانید غذاهای دریایی را در وعده‌های خود بگنجانید در عین‌حال در هزینه‌ آن صرفه‌جویی کنید و خسارت مالی هم به شما وارد نشود! استفاده از آن‌ها به عنوان مکمل در کنار یکی از وعده‌های اصلی به جای غذای اصلی است.

به عنوان مثال زمانی که شما یک پاستای میگو نوش جان می‌‌کنید، درواقع دارید به بدن خود میگو می‌رسانید. (بع عنوان یخشی از پاستا)! این می‌تواند کمی اقتصادی‌تر باشد نسبت به این که یک وعده اصلی و کامل از میگو را به تنهایی به عنوان وعده اصلی غذایی خود صرف کنید. طبیعی است که برای خرید میگویی که قصد مخلوط‌کردن آن با پاستا را دارید، کمتر از زمانی که بخواهید یک بشقاب کامل میگو بخورید هزینه می‌کنید.

اما بپردازیم به این که گران‌ترین غذاهای دریایی چه غذاهایی هستند و رتبه اول این لیست به چه غذایی تعلق خواهد گرفت.

گران‌ترین غذای دریایی؛ انواع

غذاهای دریایی با وجود قیمت و ارزش‌غذایی بالایی که دارند، اما بسیار زیاد سلیقه محورند! یعنی ذائقه همه افراد با خوردن انواع غذاهای دریایی تطابق ندارد. حتما دقت کرده اید که خیلی از دوستان و اطرافیان شما حتی یک ماهی ساده را هم دوست ندارند چه برسد به غذاهایی مانند صدف و خاویار که حالت لزج‌ آن می‌تواند مورد پسند بیشتر افراد نباشد.

در عین حال بهتر است اگر در شرایطی قرار گرفتید که می‌توانستید به غذاهای دریایی دسترسی داشته باشید، با دقت و رعایت موارد بهداشتی، حتما از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

ماهی تن باله آبی

این گونه از ماهی تن طعمی بسیار لذیذ و چربی بالایی دارد. بافت این نوع ماهی برای سوشی بسیار مناسب است. یکی از دلایل مهمی که این ماهی را به عنوان گران‌ترین غذای دریایی معرفی می‌کند همین ویژگی‌ها درکنار خطر انقراض آن است.

ماهی تن باله آبی با خطر جدی انقراض روبرو است و صید آن در بسیاری موارد غیر قانونی است. در ژاپن این نوع ماهی در گروه غذاهای لوکس قرار می‌گیرد.

از گران ترین غذاهای دریایی: ماهی تن باله آبی

از گران ترین غذاهای دریایی: ماهی تن باله آبی

خاویار (خاویار الماس و خاویار فیل‌ماهی)

خاویار انواع مختلفی دارد اما در این قسمت به گران‌‌ترین‌شان؛ یعنی خاویار الماس و خاویار فیل‌ماهی می‌پردازیم.

ممکن است شنیده باشید که گران‌ترین نوع خاویار، خاویار فیل‌ماهی است. این گزاره اشتباه نست اما درواقع یک نوع گران‌تر و کمیاب‌تر از خاویار وجود دارد به نام خاویار الماس! خاویار الماس درواقع نوع زال همان خاویار فیل‌ماهی محسوب می‌شود که شفاف است و تقریبا رنگی طلایی دارد و در همه جای دنیا به همین نام شناختا می‌شود. این مدل خاویار بسیار کم است و علت گرانی آن هم همین کمیاب‌بودن آن است. بهترین و معروف‌ترین نوع خاویار الماس، مربوط به خاویار ایرانی  است.

اما خاویار فیل‌ماهی که خاستگاه آن دریای خزر است، همانی است که بیشتر دیده‌اید و رنگ سیاهی دارد. این نوع خاویار در دنیا در حدود 5 هزاردلار به ازای 450 گرم فروخته می‌شود. این درحالی است که برای خرید خاویار الماس 3 برابر این عدد باید هزینه کنید تا بتوانید 250گرم از آن را تهیه کنید!

با این نتیجه‌گیری، گران‌ترین غذای دریایی بعد از ماهی تن باله آبی، خاویار الماس و بعد از آن خاویار فیل‌ماهی است.

از گران ترین غذاهای دریایی: خاویار الماس

از گران ترین غذاهای دریایی: خاویار الماس

بچه مارماهی

یگی دیگر از انواع گران‌‌ترین غذاهای دریایی، بچه مارماهی است که صید آن به یک بازه زمانی کوچکی در اسپانیا تعلق دارد. یکی از دلایل اصلی که باعث قیمت بالای این نوع غذای دریایی شده است، همین سخت‌بودن صید و محدودیت زمانی بسیار زیاد آن است.

بچه مارماهی خیلی طعم خاصی ندارد و به همین علت است که در درست‌کردن آن از ادویه زیادی استفاده می‌شود. گفته‌ می‌شود هزینه بالایی که بابت خرید این نوع غذای دریایی پرداخته می‌شود چیزی بالغ بر 1000 یورو برای هر کیلو است.

از گران ترین غذاهای دریایی: بچه مارماهی

از گران ترین غذاهای دریایی: بچه مارماهی

فوگو (Fugo) یا ماهی بادکنکی

این نوع ماهی سمی است و اگر می‌خواهید آن را به عنوان وعده غذایی در یک رستوران مصرف کنید (چون خارج از رستوران احتمال مرگ وجود دارد!) باید مطمئن باشید که از روش‌ مناسبی برای تهیه‌کردن ان استفاده شده است. سم این ماهی می‌تواند 10 انسان را به کام مرگ بکشاند و با این وجود در بعضی رستوران‌های خارچی خصوصا ژاپنی بااستقبال بسیاری از افراد مواجه است و حتی در گروه گران‌ترین غذاهای دریایی نیز قرار می‌گیرد. نکته اینجاست کسی که این غذا را آماده می‌کند باید حرفه‌ای باشد و بتواند به طور کامل سم ماهی را خارج کند.

اگر سم ماهی بادکنکی خارج شده باشد، این غذا یکی از بهترین و مفید‌ترین غذاهای دریایی شناخته شده است.

از گران ترین غذاهای دریایی: ماهی بادکنکی

از گران ترین غذاهای دریایی: ماهی بادکنکی

چرا غذای دریایی برای بدن انسان انقدر اهمیت دارد؟

حتما شما هم با این موضوع مواجه شده اید که توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانید از گوشت ماهی به جای گوشت قرمز و مرغ استفاده کنید؛ علت این است که خاصیت‌ و مزایایی که گوشت ماهی و سایر آبزیان برای بدن انسان دارد بسیار فراتر از گوشت و مرغ است. همچنین ضرری که گوشت قرمز و مرغ به بدن انسان می‌رساند بسیار بیشتر از مصرف آبزیان است.

در این قسمت به بخشی اثراتی که مصرف ماهی و آبزیان دیگر بر بدن انسان دارد اشاره می‌کنیم.

  • انواع ماهی‌ها و آبزیان یک منبع غنی از امگا3 هستند و اسیدهای چرب امگا 3 تاثیر مهمی در کاهش کلسترول و احتمال بروز مشکلات قلبی بر بدن انسان دارد.
  • غذاهای دریایی کمترین کالری موجود را دارند. حتی انواع چرب آن‌ها نیز نسبت به کالری موجود در سایر انواع گوشت مانند مرغ و گوشت قرمز، بسیار پاییتن‌تر است. بدن شما به پروتئین نیاز دارد و ماهی‌ها پروتئین بسیار زیاد و مفیدی را با کالری بسیار پایین به بدن شما می‌رسانند.
  • انواع ماهی و سایر غذاهای دریایی، سرشار انواع ویتامین بخصوص ویتامین‌های گروه B هستند و فسفر، پتاسیم و سلنیوم بدن شما را به خوبی تامین می‌کنند.
  • مواد معدنی خاصی وجود دارد که برای بدن مفیدند اما در اغلب غذاهای مصرفی وجود ندارند؛ مانند ید، آهن، منیزیم، مس و … شما می‌توانید این مواد را از طریق برخی از انواع صدف و نرم‌تنان به بدن خود برسانید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

چگونه سالاد روکولا درست کنیم؟ در 5 مرحله

 

 

 

 

 

برای شما