18. ثبت گزارش روتین

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 1 دقیقه 05 مهر 1401
18. ثبت گزارش روتین

زمانی که شما کسب و کارتان را راه‌اندازی می‌کنید و کمی پیش می‌روید، یک سری پارامتر یا شاخص برای بیزینس خود مشخص خواهید کرد و چگونگی پیشرفت این پارامترها نیز طبعا به طور مستمر از جانب شما یا همکاران‌تان بررسی می‌شود. به این پارامترهای اساسی و کلیدی که به نحوی وضعیت کسب و کار شما را مشخص می‌کنند، KPI گفته می‌شود. (Key Performance Indicator).

هر بیزینسی KPIهای متناسب با کسب و کار خود را تعیین می‌کند که این KPIها، حرکت کسب و کار در راستای اهدافش را بررسی می‌کند.

ثبت گزارش به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به چگونه عمل‌کردن خود بر اساس آن پارامترها (KPI) آگاهی پیدا کنید، در ادامه مسیر درست‌ترین تصمیم‌ها را بگیرید و اشتباهات خود را بشناسید و تبدیل به نقاط قوت کنید.

هدف ثبت گزارش به صورت روتین

در مراحل ابتدایی کسب و کار که احتمالا تیم شما شامل خودتان به اضافه یک یا دو فرد دیگر است، تهیه و ثبت گزارش به صورت روتین به شما کمک می‌کند که در فواصل زمانی مختلف، مثلا دوره‌های ماهانه یا فصلی، نتایج عملکرد خود را به صورت یکجا، خلاصه‌شده، و قابل اندازه‌گیری داشته باشید. به هم تیمی‌های خود انتقال دهید و با آگاهی و بررسی آن در مسیر رسیدن به هدف‌ کسب و کار خود قدم بردارید.

آیا شما یک هدف دارید؟

خیر!

طبعا در بازه‌های زمانی مختلف اهداف متفاوت هستند و نکته مهم این است که در ابتدای دوره، اهداف خود را تعیین کنید، تا در انتهای دوره بتوانید به درستی عملکرد خود را تحلیل کنید و نقاط ضعف و قدرت را پیدا کنید و برای دوره بعدی تصمیم بگیرید.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت تیتروار اهداف ثبت گزارش را در یک کسب و کار مرور کنیم به این موارد می‌رسیم:

  1. توضیح و تحلیل وقایع
  2. تصمیم‌گیری
  3. برقرارکردن ارتباط موثر با ذی‌نفعان داخلی و خارجی 
  • منظور از ذینفعان داخلی تمام افرادی است که با آن‌ها به صورت تیم کار می‌کنید و منظور از ذی‌نفعان خارجی مشتری‌های شماست.
  1. ایجاد یک منبع غنی از اطلاعات
  2. کنترل مسیر و فرآیند کسب و کار
  3. بدست آوردن راه‌حل مناسب برای چالش‌ها

تمرین:

فرض کنید کسب و کار شما در حوزه آماد‌سازی انواع فینگرفود برای مهمانی‌ها و مراسمات است. اگر بخواهید گزارش عملکرد یک ماهه خود را ثبت کنید، این گزارش چه پارامترهایی دارد؟ در قالب یک تمپلیت و با اعداد و رقم فرضی یک گزارش یک ماهه از روند کسب و کار خود آماده و ارسال کنید.

 

برای شما