طرز تهیه شیرینی نخودچی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 5 دقیقه 10 اسفند 1401
طرز تهیه شیرینی نخودچی

معمولاً در ایام عید نوروز، می‌توانید در هر مغازه شیرینی‌فروشی، شیرینی نخودچی را ببینید و اگر اهل خوردن چنین شیرینی‌هایی باشید، می‌دانید که نخودچی طعمی منحصربه‌فرد و بسیار خوشمزه دارد. شیرینی نخودچی یکی از شیرینی‌های اصیل ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و می‌توان گفت که اصالت آن به شهر قزوین برمی‌گردد.

شیرینی نخودچی به صورت خانگی و کارخانه‌ای تولید می‌شود و طعم خوشمزه‌ای دارد؛ اما اگر بتوانید خودتان در خانه به پخت این شیرینی بپردازید، قطعاً می‌توانید هم طعم بهتری را برای شیرینی خودتان ایجاد کنید و هم با دست بازتری به استفاده از مواد مختلف برای تهیه شیرینی نخودچی بپردازید.

در این مقاله ما می‌خواهیم به شما در مورد طرز تهیه شیرینی نخودچی آموزش بدهیم و بگوییم که چطور می‌توانید با مواد اولیه موردنیاز و وسایل بسیار ساده، در خانه خودتان شیرینی نخودچی را تهیه کنید و از آن برای پذیرایی از مهمانان خودتان استفاده کنید تا هم از سلامت شیرینی مطمئن‌تر باشید و هم بتوانید هنرهای خودتان را به نمایش بگذارید.

اگر به دنبال این هستید که با طرز تهیه شیرینی نخودچی آشنا شوید و این شیرینی خوشمزه و پرطرفدار را خودتان در خانه تهیه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با تاندوری همراه باشید و مرحله‌به‌مرحله کارهای گفته شده را انجام دهید.

 

شیرینی نخودچی

 

مراحل تهیه شیرینی نخودچی

در اولین مرحله، نیاز است که شما به آماده‌سازی مواد اولیه شیرینی نخودچی بپردازید. برای این کار نیاز است که موادی که در ادامه می‌گوییم را آماده کنید. البته دقت کنید که با استفاده از این مقدار مواد می‌توانید حدوداً برای پذیرایی از 4 نفر شیرینی نخودچی تهیه کنید.

اما اگر می‌خواهید مقدار شیرینی را کمتر یا بیشتر کنید، می‌توانید مقدار مواد را نیز به‌صورت متناسب کم‌ و زیاد کنید و مقدار شیرینی دلخواه خودتان را تهیه کنید.

 

مواد اولیه شیرینی نخودچی

برای درست کردن این شیرینی خوشمزه، شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • 100 گرم پودر قند
  • 100 گرم روغن جامد
  • 200 گرم آرد نخودچی
  • یک ‌چهارم قاشق ‌چای خوری وانیل
  • به‌اندازه دلخواه زعفران دم‌کرده
  • نصف قاشق مرباخوری هل سبز

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حالا که مواد اولیه این شیرینی خوشمزه و دوست‌داشتنی را آماده کرده‌اید، زمان این رسیده است که به تهیه شیرینی نخودچی بپردازیم. پس در ادامه مراحل را به‌صورت گام‌ به ‌گام دنبال کنید تا بتوانید یک شیرینی خوشمزه را تهیه کنید.

 

1- در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی، نیاز است که ابتدا پودر قند را به‌صورت کامل الک کنید تا هیچ‌گونه گلوله‌ای در آن باقی نماند و کاملاً صاف و یکدست شود.

سپس پودر قند الک شده را در یک ظرف مناسب بریزید که روغن جامد را از قبل در آن قرار داده‌اید. در این مرحله پودر قند و روغن جامد را با استفاده از همزن یا با استفاده از چنگال به‌خوبی به هم بزنید و مخلوط کنید تا حالتی خامه‌ای پیدا کند و کاملاً یکدست شود.

 

2- در مرحله دوم زمانی که ترکیب پودر قند و روغن جامد را تهیه کردید، نوبت به اضافه ‌کردن آرد نخودچی می‌رسد. در این مرحله باید حواستان باشد که آرد نخودچی را به‌صورت تدریجی اضافه کنید تا گلوله‌ای نشود و بتوانید خمیر نرم و خوبی را داشته باشید.

کم‌کم آرد را به ترکیب اضافه کنید و به هم بزنید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آرد تمام شود و سپس با استفاده از دست، شروع به ورز دادن خمیر خودتان کنید. در طی مراحل ورز دادن، باید هل و وانیل و زعفران را نیز به این ترکیب اضافه کنید تا کاملاً به خورد خمیر بروند.

در این مرحله باید دقت کنید که خمیر را به‌اندازه کافی و حوصله ورز دهید تا کاملاً نرم و صاف شود و به دستتان نیز نچسبد. باید به‌اندازه‌ای خمیر را ورز دهید که دیگر با دست‌ زدن ترک ترک نشود و حالت شکننده نداشته باشد.

 

3- در این مرحله زمانی که خمیر را به‌صورت کامل و به‌خوبی آماده کردید، نیاز است که خمیر خودتان را در یک پلاستیک قرار دهید و آن را برای چند ساعتی در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

بهترین زمان استراحت برای خمیر حدوداً 24 ساعت است؛ اما اگر عجله دارید و می‌خواهید زودتر خمیر خودتان را خارج کرده و شیرینی را درست کنید، می‌توانید حدوداً بین 3 تا 5 ساعت خمیر را استراحت دهید.

 

4- در این مرحله قبل از نهایی‌ شدن خمیر، فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید تا گرم شود و به‌خوبی برای پخت شیرینی‌ها آماده شود. سپس خمیر را برای قالب ‌زدن آماده کنید.

 

5- در این مرحله می‌خواهیم خمیر را قالب بزنیم. به همین خاطر نیاز است که یک ‌تخته آشپزخانه را بردارید و خمیر را با استفاده از وردنه روی آن پهن کنید تا ضخامت مناسبی داشته باشد.

برای اندازه‌گیری ضخامت خمیر می‌توانید یک‌بار یکی از قالب‌ها را روی خمیر تست کنید تا مطمئن شوید ضخامت کاملاً مناسب است. اگر خمیر ضخامت کمی داشت آن را جمع کرده و مجدداً با وردنه پهن کنید و اگر ضخامتش زیاد بود، با وردنه کمی بیشتر ضخامت خمیر را کم کنید.

پس از تنظیم ضخامت خمیر، نیاز است که قالب‌زنی خمیر را انجام دهیم و شیرینی‌های خودمان را در یک سینی بچینیم تا بتوانیم به مراحل بعدی برویم. البته دقت کنید که باید کف سینی را از قبل چرب کنیم یا از کاغذ روغنی استفاده کنیم تا شیرینی‌ها به سینی نچسبند.

همچنین برای زیبایی بیشتر شیرینی‌ها می‌توانید روی آنها یک یا دو عدد خلال پسته بگذارید تا زیبایی بیشتری داشته باشند. در مرحله بعدی می‌توانید سینی آماده شده را داخل فر که از قبل گرم شده است و در طبقه وسط قرار دهید.

 

6- در این مرحله باید به شیرینی‌ها حدود 20 دقیقه زمان بدهید تا کاملاً پخته شوند. البته باید چندین بار شیرینی‌ها را چک کنید تا نسوزند و مطمئن شوید که در زمان خوبی آنها را از فر خارج می‌کنید.

زمانی که حس کردید شیرینی‌ها به‌صورت کامل پخته‌اند، زمان این رسیده که سینی را از فر خارج کنید و در مکانی قرار دهید تا کاملاً خنک شود و سپس برای خارج ‌کردن شیرینی‌ها از سینی اقدام کنید. دقت کنید که شیرینی‌ها را در حالت گرم خارج نکنید، چون ممکن است خرد شوند و حالت بدی پیدا کنند.

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه شیرینی نخودچی صحبت کردیم و گفتیم که چه مواد اولیه‌ای را برای تهیه این شیرینی نیاز دارید و در ادامه نیز با هم قدم‌به‌قدم مراحل تهیه شیرینی نخودچی را بررسی کردیم.

اگر به تهیه انواع شیرینی و کیک علاقه‌مند هستید و دوست دارید این کار را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و یا حتی از این کار کسب درآمد داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً سری به دوره‌های آموزشی تاندوری بزنید. در این دوره‌های آموزشی به شما تمامی مراحل کار و اصول حرفه‌ای پخت کیک و شیرینی آموزش داده می‌شود تا برای بازار کار آماده شوید و بتوانید به‌راحتی کسب درآمد خودتان را شروع کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با طرز تهیه شیرینی نخودچی آشنا شوید و این کار را به‌راحتی در خانه خودتان انجام دهید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند را در وبلاگ تاندوری مطالعه کنید و با طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی آشنا شوید.

برای شما