طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 5 دقیقه 11 اسفند 1401
طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

اگر به فرهنگ ایران علاقه‌مند باشید، خوب می‌دانید که هرکدام از شهرهای ایران، فرهنگ و آداب‌ورسوم و غذاها و شیرینی‌های خاص خود را دارند. نان برنجی یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که شیرینی سنتی شهر کرمانشاه محسوب می شود. نان برنجی یکی از بهترین شیرینی‌ها برای پذیرایی از مهمانان مخصوصاً در ایام نوروز و دورهمی‌های رسمی است؛ همچنین این شیرینی خوشمزه و دوست‌داشتنی، طرز تهیه بسیار آسانی نیز دارد و می‌توانید به‌سادگی آن را تهیه کنید. حالا سؤال اینجاست که طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی چگونه است؟ چطور می‌توانیم در خانه و بدون نیاز به تجهیزات خاص این شیرینی محلی خوشمزه را تهیه کرده و با استفاده از آن از مهمانان و عزیزان خودمان پذیرایی کنیم؟

در این مقاله می‌خواهیم به شما طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی را آموزش دهیم تا بتوانید به‌راحتی این شیرینی را در خانه خودتان تهیه کنید و از طعم این شیرینی خوشمزه لذت ببرید.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی هستید و می‌خواهید با روش تهیه این شیرینی خوشمزه بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش تهیه این شیرینی خوشمزه و اصیل ایرانی آشنا کنیم.

 

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

 

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

در ابتدا قبل از اینکه بخواهید برای تهیه نان برنجی کرمانشاهی اقدام کنید، نیاز است که مواد اولیه این شیرینی را آماده کنید تا بتوانید به سراغ مراحل تهیه بروید. به همین خاطر در ادامه به شما مواد اولیه این شیرینی را می‌گوییم. همچنین دقت کنید که این مواد برای حدود نیم کیلو شیرینی نان برنجی کرمانشاهی کافی است، اگر می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری از این شیرینی را تهیه کنید، می‌توانید مقدار مواد را کمتر یا بیشتر کنید.

 

مواد اولیه نان برنجی کرمانشاهی

  • 500 گرم آرد برنج
  • 250 گرم روغن جامد
  • 250 گرم پودر قند
  • 2 عدد زرده تخم‌مرغ
  • 1 قاشق مرباخوری پودر هل
  • 2 قاشق غذاخوری گلاب
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده

 

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

 

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

حالا که مواد اولیه نان برنجی کرمانشاهی را آماده کرده‌اید، زمان این رسیده است که به سراغ مراحل تهیه این شیرینی خوشمزه برویم؛ بنابراین در ادامه تک‌تک مراحل را با دقت انجام دهید تا بتوانید این شیرینی را به‌راحتی تهیه کرده و از آن لذت ببرید.

1- اولین مرحله این است که روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شده و به‌راحتی قابل هم زدن باشد. سپس پودر قند را به این روغن اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی، به‌خوبی هم بزنید تا بافتی یکدست و منسجم پیدا کند.

در ادامه زرده‌های تخم‌مرغی که آماده کرده‌اید را به این ترکیب اضافه کنید و باز هم به‌خوبی هم بزنید تا به‌صورت کامل با یکدیگر ترکیب شوند و سپس به سراغ مرحله بعدی بروید.

2- مرحله دوم این است که به همان ترکیب قبلی، پودر هل و گلاب را اضافه کنید و سپس همه ترکیب را به‌خوبی به هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بتوانید ترکیب یکدستی را تهیه کنید.

در این مرحله اگر بخواهید می‌توانید شیرینی خودتان را به‌صورت دو رنگ تهیه کنید. در حالت عادی شیرینی‌های نان برنجی کرمانشاهی رنگ سفید خواهند داشت، اما شما می‌توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت آن زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و به‌خوبی ترکیب کنید تا رنگ زرد داشته باشد.

3- حالا که ترکیب خمیر را تا این مرحله آماده کرده‌اید، نوبت به این می‌رسد که خمیر خودمان را به بهترین شکل آماده کرده و ورز دهیم. در این مرحله باید آرد برنج را به‌صورت تدریجی به ترکیب اضافه کنیم و با استفاده از یک چنگال یا با دست‌ به ‌هم بزنیم تا آرد ترکیب شده و گلوله گلوله نشود.

وقتی کل آرد برنج را اضافه کردید، نیاز است که با استفاده از دست، شروع به ورز دادن خمیر کنید تا بتوانید خمیر خودتان را به شکلی حرفه‌ای آماده کنید. برای این کار باید زمان کافی بگذارید و با دقت و آرامش کار ورز دادن خمیر را انجام دهید تا به مشکلی نخورید.

باید کار ورز دادن خمیر را تا جایی ادامه دهید که خمیر با دست‌ زدن ترک نخورد و بافتی کاملاً نرم و یکدست داشته باشد.

 

4- تا این مرحله شما توانسته‌اید با موفقیت خمیر نان برنجی کرمانشاهی را آماده کنید و در این مرحله از طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی می‌خواهیم به سراغ آماده‌سازی سینی فر و قالب‌زدن شیرینی‌ها برویم.

برای این مرحله نیاز است که یک سینی را آماده کرده و با استفاده از کاغذروغنی، کف آن را بپوشانید. در مرحله بعدی نیاز است که خمیر خودتان را به قطعات کوچک تبدیل کرده و آنها را در ظرف بچینید.

در این مرحله هم می‌توانید از قالب‌های مخصوص شیرینی استفاده کنید و هم می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن، خمیر را گرد کنید و سپس روی آن مهر مخصوص شیرینی برنجی را بزنید تا حالتی زیبا پیدا کند.

5- باید حواستان باشد که فر را 15 دقیقه قبل از قراردادن شیرینی‌ها، با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا به‌خوبی گرم شده و برای پخت شیرینی‌ها کاملاً آماده باشد.

حالا سینی حاوی شیرینی‌ها را در طبقه وسط فر قرار دهید و حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها به‌صورت کامل بپزند. وقتی کف شیرینی‌ها کمی طلایی شد می‌توانید آنها را از فر خارج کنید.

6- پس از اینکه شیرینی‌ها کاملاً پخته شدند و آنها را از فر خارج کردید، می‌توانید روی آنها را با استفاده از پودر پسته یا خلال بادام تزئین کنید و سپس آنها را در یک ظرف مناسب بچینید تا حالتی زیبا داشته باشند و بتوانید با استفاده از آنها از مهمانان خودتان پذیرایی کنید.

 

نان برنجی کرمانشاهی

 

نکات مهم در طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی

تا به اینجا به شما گفتیم که چطور می‌توانید نان برنجی کرمانشاهی را آماده کنید و مواد اولیه و طرز تهیه آن را به‌صورت کامل به شما توضیح دادیم. حالا می‌خواهیم برخی نکات مهمی را بگوییم که با استفاده از آنها می‌توانید به روش حرفه‌ای‌تری برای تهیه نان برنجی کرمانشاهی اقدام کنید.

1- استفاده از چرخ‌گوشت:

اگر در خانه خودتان چرخ‌گوشت دستی داشته باشید، می‌توانید خمیر نان برنجی را پس از کمی ورز دادن، در چرخ‌گوشت بریزید و چند بار چرخ کنید تا کاملاً نرم و یکدست شود و بتوانید مراحل ورز دادن را راحت‌تر انجام دهید.

2- استفاده از قالب‌های مختلف:

اگر به یک فروشگاه لوازم قنادی بروید، می‌توانید قالب‌های متنوعی برای تهیه نان برنجی تهیه کنید که با استفاده از این قالب‌ها، به‌راحتی می‌توانید شکل‌های جالبی از نان برنجی را تهیه کرده و آنها را سرو کنید.

3- استفاده از مهر شیرینی برنجی:

برای شیرینی برنجی، مهرهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها، طرح‌های خاصی را روی شیرینی‌های خودتان ایجاد کنید که حالتی زیباتر داشته باشند، بنابراین توصیه می‌کنیم که این مهرها را تهیه کنید تا بتوانید شیرینی‌های زیباتری را بپزید.

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی صحبت کردیم. در ابتدا گفتیم که چه مواد اولیه‌ای را برای تهیه نان برنجی کرمانشاهی نیاز دارید و در قسمت بعدی نیز تک‌ تک مراحل تهیه نان برنجی را بررسی کردیم.

در انتهای این مقاله نیز باهم نکاتی را بررسی کردیم که با رعایت آنها، می‌توانید به روش حرفه‌ای‌ها برای تهیه نان برنجی کرمانشاهی اقدام کنید.

اگر به پخت انواع شیرینی‌های محلی و مجلسی علاقه‌مند هستید و دوست دارید بتوانید انواع شیرینی‌ها را به بهترین شکل ممکن تهیه کرده و در خانه خودتان استفاده کنید یا با فروش آنها کسب درآمد کنید، از شما دعوت می‌کنیم که به دوره‌های آموزشی شیرینی‌پزی تاندوری سری بزنید تا بتوانید این دوره‌ها را مشاهده کرده و روش حرفه‌ای پخت انواع کیک و شیرینی را یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی آشنا شده باشید و بتوانید به‌راحتی این کار را در خانه خودتان انجام داده و خوشمزه‌ترین نان برنجی‌ها را تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم ایده‌های جالب برای درست کردن سینی مزه را در وبلاگ تاندوری بخوانید و با طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی آشنا شوید.

برای شما