طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 7 دقیقه 20 بهمن 1401
طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

درست‌کردن پیتزا در خانه کاری لذت‌بخش است؛ اما قطعاً همه ما در این عقیده هم نظر هستیم که معمولاً پیتزاهایی که در خانه درست می‌کنیم، مانند پیتزاهایی که در یک پیتزافروشی می‌خوریم نمی‌شوند و این موضوع باعث می‌شود به‌جای درست‌ کردن پیتزا در خانه، هزینه کرده و به یک پیتزافروشی برویم.

شما می‌توانید در منزلتان، انواع پیتزاهای خوشمزه را درست کنید؛ اما نکته‌ای که باید بدانید این است که استفاده از خمیر آماده، روی مزه و کیفیت نهایی پیتزا تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل اگر دوست دارید نتیجه کارتان بسیار عالی شود و پیتزایی جذاب با طعم عالی درست کنید، بهتر است طرز تهیه خمیر پیتزا را یاد بگیرید.

بهترین نوع خمیر پیتزا، خمیر پیتزا ایتالیایی است که می‌توانیم آن را تهیه کنیم و پیتزایی بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی را درست کنیم تا از خوردن آن در کنار خانواده و عزیزان خودمان لذت ببریم.

در این مقاله می‌خواهیم به شما طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی را آموزش بدهیم و بگوییم که چطور می‌توانید با استفاده از مواد اولیه ساده،خمیر پیتزا ایتالیایی نازک و خوشمزه را درست کنید. پس از تهیه خمیر پیتزا به سبک ایتالیایی‌ها، می‌توانید مواد پیتزا را روی خمیر بچینید و پیتزایی خوشمزه و جذاب درست کنید.

اگر به خوردن پیتزا علاقه‌مند هستید و می‌خواهید پیتزایی خوشمزه و متفاوت را برای خانواده خود تهیه کنید، از شما دعوت می‌کنیم که در این مقاله همراه ما باشید و این خمیر پیتزا را یاد بگیرید تا بتوانید طعم واقعی پیتزا را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

در ادامه مواد لازم برای تهیه یک خمیر پیتزا ایتالیایی دونفره را به شما می‌گوییم که می‌توانید این مواد را آماده کرده و خمیر خودتان را بسازید. شاید این سؤال برایتان پیش‌آمده باشد که اصلاً خمیر پیتزا ایتالیایی چیست و چه تفاوتی با خمیرهای دیگر دارد.

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، پیتزا یک غذای ایتالیایی است و به همین خاطر با تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، می‌توانیم اصیل‌ترین نوع پیتزا را درست کنیم. در حال حاضر پیتزا در همه جای دنیا تهیه می‌شود و هر کشوری سبک خاص خود را برای تهیه پیتزا دارد.

معروف‌ترین پیتزاها پیتزای آمریکایی و پیتزای ایتالیایی هستند که در خمیر پیتزای آمریکایی، مواد و ترکیبات کمی متفاوت است و ضخامت خمیر پیتزا نیز کمتر است. اما در خمیر پیتزا ایتالیایی، ضخامت خمیر بیشتر است. همچنین به‌خاطر گیاهی بودن اکثر پیتزاهای موجود در ایتالیا، روغن‌ زیتون نیز در مواد خمیر وجود دارد که باعث می‌شود طعم خوشمزه‌تر و دوست‌داشتنی‌تری به پیتزا اضافه شود.

پس این تفاوت اصلی بین خمیر پیتزا ایتالیایی با سایر خمیرهای موجود است که نیاز است آن را بدانید تا در آشپزی‌های خودتان از این نکته مهم استفاده کنید. حالا به سراغ بررسی مواد اولیه خمیر پیتزا ایتالیایی می‌رویم.

 

مواد اولیه:

  • 3 پیمانه آرد سفید
  • 1 پیمانه آب ولرم
  • 3/1 پیمانه روغن‌زیتون
  • 2/1 قاشق‌چای‌خوری نمک
  • 2/1 قاشق‌چای‌خوری شکر
  • 3 قاشق مرباخوری خمیرمایه فوری

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

 

توضیح مراحل و طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

حالا که مواد اولیه را برای تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی آماده کرده‌اید، با هم می‌خواهیم به سراغ بررسی مراحل تهیه این خمیر خوشمزه برویم. پس همچنان همراه ما باشید.

1- آماده‌ کردن خمیر مایه:

در اولین مرحله نیاز است که خمیرمایه را آماده کنیم تا عمل بیاید و بتوانیم از آن برای آماده‌ کردن خمیر اصلی خودمان استفاده کنیم. برای این کار در آب ولرمی که آماده کرده‌اید، شکر را به همراه خمیر مایه اضافه کنید و آنها را به‌خوبی مخلوط کنید. سپس حدود 10 دقیقه بگذارید تا کاملاً آماده شده و عمل بیاید.

شاید تصور کنید که ریختن شکر در خمیرمایه باعث می‌شود که خمیرمایه شیرین شده و مزه خمیر پیتزا را شیرین کند. اما باید بدانید که این مقدار شکر هیچ تأثیری را در مزه خمیرمایه نخواهد داشت؛ اما باعث می‌شود که عمل آمدن خمیرمایه بهتر انجام شود.

 

2- الک‌ کردن آرد:

زمانی که خمیر مایه در حال عمل آمدن است، می‌توانید آرد را برداشته و به‌خوبی الک کنید. یک‌بار الک‌ کردن آرد نیز کافی است؛ اما اگر حس می‌کنید که در آن گلوله‌های آرد وجود دارد، می‌توانید دو یا سه بار این کار را انجام دهید.

 

3- ترکیب مواد:

بعد از الک‌ کردن آرد، آن را در ظرفی مناسب بریزید و وسط آن را خالی کنید تا بتوانید مواد دیگر را ترکیب کنید. سپس خمیرمایه را که حالا 10 دقیقه مانده و به‌خوبی پف‌کرده است، برداشته و در وسط آرد بریزید.

سپس روغن‌ زیتون و نمک را نیز به این ترکیب اضافه کنید و با استفاده از یک قاشق، شروع به‌ هم‌ زدن مواد کنید تا به‌خوبی با هم مخلوط شوند. دقت کنید که بهتر است کمی از آرد را نگه دارید تا اگر در انتهای کار متوجه شدید خمیر شل است و نیاز به آرد بیشتری دارد، به آن اضافه کنید.

 

4- ورز دادن خمیر با دست:

در این مرحله از طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، بعد از اینکه مواد را با قاشق به هم زدیم و کمی انسجام پیدا کردند، می‌توانیم از دستان خودمان برای ورز دادن خمیر استفاده کنیم.

نیاز است که با یکی از دستان خودتان خمیر را به‌خوبی ورز دهید و این کار را تا جایی ادامه دهید که خمیر کاملاً ورز داده شود و دیگر به دست نچسبد. همچنین اگر پس از ورز دادن حس کردید که خمیر هنوز چسبناک است و نیاز به آرد بیشتری دارد، می‌توانید آردی که کنار گذاشته بودید را استفاده کرده و به خمیر اضافه کنید.

 

5- کنار گذاشتن خمیر برای استراحت:

تا این مرحله از طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، ما خمیر را آماده کرده و ورز داده‌ایم. حالا نوبت به این می‌رسد که خمیر را برای استراحت آماده کنیم تا کاملاً آماده شود و بتوانیم مواد پیتزا را روی آن قرار داده و پیتزای خوشمزه خودمان را تهیه کنیم.

در این مرحله نیاز است که ظرف مناسبی را برداریم و کف آن را با استفاده از روغن‌ زیتون چرب کنیم و خمیر را در ظرف قرار مدهیم. سپس روی خمیر را با استفاده از یک‌ پارچه تمیز می‌پوشانیم و در مکانی گرم می‌گذاریم تا کاملاً استراحت کرده و حجم آن دوبرابر شود.

معمولاً 1 تا 2 ساعت استراحت برای این خمیر کافی است و کمک می‌کند که حجم آن دوبرابر شود.

 

6- ورز دادن مجدد خمیر:

بعد از اینکه خمیر به‌صورت کامل آماده شد و استراحت کرد، مجدداً آن را برداشته و کمی ورز می‌دهیم تا پف و هوای موجود در آن از بین برود و بتوانیم بدون مشکل خمیر خودمان را آماده کنیم.

 

7- پهن کردن خمیر پیتزا ایتالیایی:

در این مرحله از طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، خمیر ما به‌صورت کامل آماده است و می‌توانیم آن را برای پختن پیتزا آماده کنیم. برای این مرحله نیاز است که یک ظرف متناسب انتخاب کنیم تا بتوانیم خمیر خودمان را در آن قرار دهیم.

ظرف نباید به‌قدری کوچک باشد که خمیر در آن جا نشود و نباید هم به‌قدری بزرگ باشد که ضخامت خمیر خیلی کم شود و نتیجه نهایی خوب نشود. در ظرفی که انتخاب کرده‌ایم، کمی روغن‌ زیتون ریخته و ظرف را چرب می‌کنیم و سپس مقدار کمی آرد به کف آن می‌پاشیم تا خمیر به کف ظرف نچسبد.

سپس خمیر را در ظرف پهن می‌کنیم تا برای گذاشتن مواد آماده شود. بعد از پهن کردن خمیر می‌توانید حدود نیم ساعت دیگر به خمیر استراحت بدهید تا کمی پف کند؛ اما اگر زمان کافی ندارید می‌توانید از این کار صرف‌نظر کنید.

 

8- نیم‌پز کردن خمیر:

بعد از مراحلی که گفتیم، نیاز است که فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود و سپس خمیر پیتزا را حدود ده دقیقه در فر قرار دهید تا نیم‌پز شود.

با این کار خمیر نیم‌پز شده و آماده می‌شود تا مواد را روی آن بچینید و سپس می‌توانید در هنگام پخت پیتزا، خمیر را کاملاً مغز پخت کنید تا یک پیتزای خوشمزه و بی‌نقص را آماده کنید.

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

 

ترفندهای طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

تا به اینجا به شما گفتیم که چطور خمیر پیتزا ایتالیایی خودتان را آماده کنید تا بتوانید مواد پیتزا را روی آن قرار داده و بپزید. حالا می‌خواهیم ترفندهایی را به شما بگوییم که کمک می‌کنند بتوانید حرفه‌ای‌تر به انجام این کار بپردازید.

 

1- خمیر پیتزا را چرب کنید:

بعد از نیم‌پز کردن خمیر پیتزا ایتالیایی خودتان، نیاز است که برای قرار دادن مواد پیتزا، با استفاده از روغن‌زیتون روی خمیر را کمی چرب کنید تا هم مزه بهتری داشته باشد و هم پخت مواد راحت‌تر انجام شود.

 

2- پیتزا ایتالیایی تهیه کنید:

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، اغلب پیتزاهای آمریکایی با استفاده از گوشت درست می‌شوند؛ اما در پیتزاهای ایتالیایی بیشتر ترکیبات گیاهی هستند و به همین خاطر مزه ملایم‌تر و خوشمزه‌تری دارند.

با استفاده از این خمیر پیتزا ایتالیایی بهتر است پیتزاهای ایتالیایی مانند مارگاریتا، پیتزا سبزیجات و… را تهیه کنید تا هم خوشمزه‌تر شود و هم طعم اصیل پیتزا را در آنها حس کنید.

 

3- زمان کافی اختصاص دهید:

در طی مراحل طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی، گفتیم که باید چه مقدار زمان را برای هر بار استراحت پیتزا اختصاص دهید. توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه از زمان استراحت خمیر کم نکنید، چون این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در بافت و مزه نهایی خمیر پیتزا داشته باشد.

 

طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید با استفاده از مواد اولیه‌ای ساده، یک خمیر پیتزای ایتالیایی بسیار حرفه‌ای را تهیه کرده و از آن برای درست‌ کردن پیتزاهای خودتان استفاده کنید.

اگر به تهیه پیتزا و غذاهای فست‌فودی علاقه‌مند هستید و دوست دارید به‌صورت حرفه‌ای این کار را یاد بگیرید تا بتوانید هم برای خانواده‌تان غذاهای جذاب‌تری تهیه کنید و هم از این راه درآمد کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که در دوره آموزش پخت انواع پیتزا شرکت کنید و از مطالب این دوره استفاده کنید تا مانند افراد حرفه‌ای، پیتزا درست کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با طرز تهیه خمیر پیتزا ایتالیایی آشنا شوید و به تهیه این خمیر بی‌نظیر بپردازید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی را در مجله تاندوری مطالعه کنید.

برای شما