نان حجیم چیست + طرز تهیه نان حجیم سبوس‌دار شیرین خانگی

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 09 شهریور 1401
نان حجیم چیست + طرز تهیه نان حجیم سبوس‌دار شیرین خانگی

اغلب ایرانیان در وعده‌های غذایی خود از نان لواش، بربری، سنگک و تافتون استفاده می‌کنند. اما امروزه پخت نان‌هایی حجیم با ضخامت بیش از 5 سانتی‌متر بسیار مرسوم شده است. میزان ماندگاری این نوع نان‌ها نسبت به نان‌های سنتی بیشتر است و اغلب با آرد سبوس‌‌دار تهیه می‌شوند. ارزش غذایی نان حجیم بسیار بالاست چرا که فرایند فرآوری خمیر این نان‌ها بسیار متفاوت است.

از این رو بسیاری از علاقمندان به آشپزی دوست دارند که این نوع نان را در خانه درست کنند و از خوردن آن لذت ببرید. از این رو در این مطلب از مجله تاندوری طرز تهیه نان حجیم سبوس‌دار و رژیمی را برای شما آموزش داده‌ایم و همراه آن ترفندها و نکات مهم هنگام پخت را بیان کرده‌ایم. پس با ما تا انتهای آموزش روش پخت این نان فانتزی همراه شوید.

ویژگی‌های یک نان حجیم با کیفیت

نان‌ های حجیم باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند تا از کیفیت و تازگی آنها اطمینان حاصل کنید. 

  • شکل ظاهری این نان‌ها باید صاف باشد و برخلاف نان‌های سنتی نباید برآمدگی‌ و فرورفتگی غیرعادی روی سطح آنها مشاهده کنید.
  • پوسته رویه نان حجیم باید به رنگ قهوه‌ای روشن و طلائی باشد.
  • برای تست تازگی این نوع نان‌ها باید سطح آنها را به آرامی با انگشت فشار دهید، به طوری که بعد از برداشتن انگشت سریعا به حالت اولیه بازگردد. 
  • بافت نان ‌های حجیم باید به گونه‌ای باشد که بعد از برش خمیر آن به چاقو نچسبد یا قطعات آن بریده نشود. 
  • هنگام خوردن و بوییدن این نوع نان نباید بوهای نامطبوع مثل ترشیدگی از آن به مشام برسد.

انواع نان حجیم

انواع نان حجیم

آشنایی با انواع نان حجیم

نان های حجیم نیز مانند نان‌های مسطح انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. 

  • گیسو: این نوع نان به  دلیل  شکل  ظاهری  شبیه  دسته  گیسو به این نام شناخته می‌شود. ظاهری زیبا و طعم نسبتا شیرین از ویژگی‌های نان گیسو است و اغلب برای وعده صبحانه و سفره‌آرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نان عصرانه: این نوع به عنوان میان وعده و عصرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • باگت: یکی از انواع نان‌ های حجیم پرکاربرد، باگت است که برای مصارف خانگی و فست‌فودها بسیار کاربرد دارد. این نوع نان عطر و طعم لذیذ و بافتی اسفنجی و نرم دارد.
  • همبرگری: این نوع نان اسفنجی و نرم بیشتر برای تهیه انواع ساندویچ‌ها مناسب است و البته در کنار سفره غذا نیز قابل سرو است.
  • نان تست: این نوع نان دارای سطحی پیوسته و نرم است و برای تهیه انواع ساندویچ‌ها و اسنک‌ها در دستگاه تستر مناسب است. 

حال که با انواع نان‌ های حجیم آشنا شدید، در ادامه دستور پخت یک مدل نان حجیم سبوس‌دار را به شما آموزش خواهیم داد تا به سادگی آن را در منزل خود درست کنید. با مراجعه به وب سایت تاندوری با روش پخت محصولات مختلفی اعم از انواع کیک و شیرینی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه نان حجیم سبوس‌دار خانگی

نان های حجیم را می‌توانید با بافت نرم و لطیف به سادگی در خانه با روشی اصولی و صحیح درست کنید. اگر از علاقه‌مندان به آشپزی و پخت انواع نان هستید، در ادامه با ما جهت آموزش طرز تهیه نان حجیم سبوس‌دار و شیرین همراه شوید تا بتوانید این نان خوشمزه را در خانه درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

دوره آموزشی انواع نان حجیم در خانه – کلیک کنید

دوره آموزش پخت کروسان در خانه – کلیک کنید

مواد لازم جهت درست کردن نان حجیم

  • آب ولرم: یک و نیم لیوان
  • نمک: 1 قاشق مرباخوری
  • شکر: 1 قاشق مرباخوری
  • پودر خمیر مایه فوری: 1 قاشق مرباخوری
  • شکر: 1 قاشق مرباخوری
  • آرد سبوس‌دار: 1 لیوان
  • آرد سفید معمولی: 2.5 لیوان

طرز تهیه نان حجیم سبوس دار

نان حجیم سبوس‌دار (آموزش مرحله به مرحله پخت)

برای اینکه یک نان خوشمزه و خانگی درست کنید تمام مراحل زیر را به طور کامل انجام دهید.

مرحله اول: آماده‌سازی مایه خمیر

برای درست کردن این نان خوشمزه و خانگی در ابتدا خمیر مایه را آماده کنید. برای این کار در یک کاسه مناسب نصف لیوان آب ولرم بریزید و پودر خمیر مایه و شکر را نیز به آن اضافه کنید. بعد از اینکه این مواد را کمی هم زدید، درب ظرف را به مدت 10 دقیقه ببندید تا سطح مایه خمیر حباب بزند و فعال شود.

مرحله دوم: آماده‌سازی خمیر نان

در این مرحله میزان آب ولرم باقیمانده را به همراه نمک اضافه می‌کنیم و بعد از هم زدن، یک لیوان آرد گندم و یا آرد سبوس‌دار در آن می‌ریزیم. بعد از اینکه این مواد کامل مخلوط شدند به آنها نیز 2 لیوان آرد سفید اضافه کنید. اگر خمیر شل شد می‌توانید نیم لیوان آرد سفید باقیمانده را نیز به آن اضافه کنید.

در ادامه خمیر را خوب ورز دهید و بعد روی میز کار مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را به حدی ورز دهید که حالت چسبندگی و کششی پیدا کند.

مرحله سوم: استراحت‌دادن به خمیر نان حجیم

در این مرحله لازم است که خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند تا برسد. برای این کار یک ظرف پیرکس  را چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید. سپس روی درب آن را با سلفون بپوشانید تا خمیر آماده شود.

بعد از یک ساعت، خمیر را با دست ورز داده و می‌گذاریم برای 20 دقیقه دوباره استراحت کند. این روند را یک بار دیگر ادامه می‌دهیم تا خمیر برای پخت نان حجیم آماده شود.

مرحله چهارم: آماده‌سازی قالب نان

حالا یک قالب، ماهیتابه یا قابلمه مناسب قراردادن در دستگاه فر را انتخاب کنید (بدون دستگیره و درب پلاستیکی). سپس داخل ظرف مورد نظر را کاغذ روغنی بیندازید به طوری که اطراف دیواره‌ها را کامل بپوشاند.

مرحله پنجم: مرحله پف‌کردن خمیر نان

پس از این کار روی میز کار آرد بپاشید و خمیر نان را روی آن قرار دهید. خمیر را ورز داده و روی آن آرد بپاشید و با دست پخش کنید. حالا خمیر را برای پخت درون ظرف مورد نظر قرار دهید و درب آن را کامل ببندید. در صورتی که این خمیر نان به مدت 40 دقیقه در محیط آشپزخانه استراحت داده شود به خوبی پف می‌کند.

مرحله ششم: قراردادن خمیر نان در فر

بعد از اینکه خمیر به اندازه کافی پف کرد، ظرف را در داخل فر از قبل گرم شده با دمای 230 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. حرارت دستگاه فر از بالا و پایین تنظیم کنید. بعد از گذشت 35 دقیقه درب ظرف را بردارید و دوباره اجازه دهید تا خمیر به مدت 30 دقیقه در فر بماند. وقتی که به طور کامل پخت آن را از فر خارج کنید و نان را روی توری فلزی قرار دهید تا خنک شود. امیدواریم با این روش پخت بنوانید نان حجیم خوشمزه خانگی را درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه نان حجیم فرانسوی با پنیر و گردو

نان حجیم را می‌توانید با مواد میانی مختلفی نیز تهیه کرده و آن را در وعده صبحانه یا عصرانه سرو کنید. برای پخت این نان می‌توانید از پنیر و گردو استفاده کنید و متناسب با ذائقه خود آن را شیرین‌تر کنید. در ادامه این مطلب از مجله تاندوری به شما طرز تهیه نان حجیم فرانسوی با پنیر و گردو را آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه نان حجیم فرانسوی با پنیر و گردو

  • آرد سفید: ۲ لیوان
  • خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ پنس
  • شیر ولرم: ۱ لیوان 
  • پنیر: ۳۰۰ گرم
  • گردو: ۳۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • زعفران: ۱ استکان
  • کنجد و سیاه دانه: به میزان لازم

طرز تهیه نان حجیم با پنیر

طرز تهیه نان حجیم فرانسوی با پنیر و گردو

دستور پخت نان حجیم فرانسوی خانگی

  1. ابتدا خمیر مایه را به همراه شکر و شیر ولرم مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیر مایه عمل بیاید.
  2. آرد را به همراه نمک الک کرده و درون کاسه بریزید و سپس خمیرمایه عمل آماده را، به آن اضافه کنید.
  3. خمیر نان را به قدری ورز دهید تا یک خمیر یکدست حاصل شود. سپس روی خمیر را به مدت یک ساعت با دستمال نخی بپوشانید تا در محیط آشپزخانه استراحت کند. در این مدت پنیر را با گردو مخلوط کنید.
  4. بعد از گذشت یک ساعت روی میز کار آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. سپس با کمک وردنه خمیر را باز کنید. حالا مواد میانی را روی خمیر بریزید و آن را به فرم و شکل دلخواه جمع کنید.
  5. در این مرحله رومال را درست کنید و با فرچه قنادی روی خمیر نان بمالید. سپس کنجد و سیاه دانه برای تزیین روی سطح خمیر بپاشید. بعد از اینکه خمیر نان 10 دقیقه استراحت کرد، حالا آن را در فر از قبل گرم شده در دمای 160 درجه سانتی‌گراد به مدت 40 دقیقه قرار دهید. نان حجیم شما جهت سرو آماده است.

در این مقاله با دو روش پخت نان حجیم خانگی آشنا شدید. در وب سایت تاندوری مقالات آموزش‌های مختلفی در زمینه طرز پخت انواع نان، کیک‌ها و دسرهای مختلف برای استفاده شما قرار داده شده است. با استفاده از این آموزش‌ها و فوت و فن‌های ذکر شده می‌توانید در حرفه آشپزی به مهارت لازم برسید. اپلیکیشن تاندوری به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی یک تجربه شیرین و لذیذ از پخت انواع مختلفی از کیک شیرینی را برای عزیزان خود رقم بزنید.

اگر در زمینه پخت نان حجیم ایده و تجربه‌ خاصی دارید، از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

 

برای شما