آسان‌ترین طرز تهیه براونی شکلات + 5 ترفند پخت

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 7 دقیقه 02 شهریور 1401
آسان‌ترین طرز تهیه براونی شکلات + 5 ترفند پخت

طرز تهیه براونی شکلات، تفاوت‌های بسیاری با کیک‌های معمولی شکلاتی دارد، مهم‌ترین تفاوت آن از لحاظ بافت است. بافت براونی شکلاتی سنگین‌تر و حجیم‌تر از کیک است. براونی، نوعی کیک شکلاتی خیس است و از موادی مثل آرد، کره، تخم مرغ، شکلات، شکر و… تشکیل می‌شود. این کیک‌ها اغلب به صورت مربع یا مستطیلی برش داده می‌شوند و می‌توان آن‌ها را همراه چای یا قهوه سرو کرد.

البته براونی را همیشه با شکلات درست نمی‌کنند، نوع دیگری از براونی نیز وجود که با وانیل و شکر قهوه‌ای درست می‌شود و طعمی خوشمزه و جذاب دارد اما باز هم طعم براونی شکلات، از تمام مدل‌های آن لذیذتر است. دستورهای پخت متفاوت و متنوعی برای کیک براونی وجود دارد که ما در ادامه به بررسی و آموزش آسان‌ترین طرز تهیه براونی شکلات می‌پردازیم.

تاریخچه کیک براونی شکلات

تاریخچه پخت اولین کیک براونی شکلاتی به سال 1893 برمی‌گردد. طبق گفته‌ها اولین بار براونی، در شهر شیکاگو آمریکا و توسط یک سرآشپز برای خانواده پالمر درست شد. در سال 1896 اولین طرز تهیه براونی شکلات در کتاب آشپزی بوستون به چاپ رسید. اما با آغاز قرن 20 ، براونی، شبیه به نمونه‌های امروزی آن شد و دستور پخت آن نیز کمی تغییر کرد و با گذشت زمان تکمیل شد. برای مثال به مواد اولیه کیک، تخم مرغ بیشتری اضافه کردند یا میزان شکلات و نوع آن را تغییر دادند تا نتیجه، آن دستوری شد که امروزه اغلب از آن استفاده می‌کنند.

درصورتی که بخواهید علاوه بر براونی شکلات، سایر کیک‌های کاکائویی و مدل‌های دیگری از انواع کیک خیس را یاد بگیرید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی تاندوری استفاده کنید:

آموزش انواع براونی –  کلیک کنید

آموزش کیک چاکوچینو – کلیک کنید

آموزش کیک های کافه ای – کلیک کنید

طرز تهیه براونی شکلات

براونی شکلات، نوعی کیک خیس است

براونی شکلات

براونی یک شیرینی یا کیک شکلاتی بسیار خوشمزه و لذیذ است که از آرد، تخم مرغ، شکلات، کره، شکر و… تهیه می‌شود. البته براونی تفاوت‌های بسیاری با کیک معمولی شکلاتی دارد برای مثال میزان آرد ذکر شده در طرز تهیه براونی شکلات بسیار کمتر از کیک است. براونی یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در آمریکا و کانادا است. این کیک اغلب به صورت چهارگوش برش زده می‌شود و از لحاظ شکل، طعم و بافت شبیه به کیک و بیسکویت است. برای پخت براونی شکلات در خانه شما نیاز به مواد اولیه باکیفیت و مطمئن دارید که می‌توانید از محصولات تاندوری برای پخت براونی جذاب و خوشمزه استفاده کنید. 

همانطور که در مطالب به آن اشاره کردیم براونی معمولاً به صورت مربع برش زده می‌شود. در ترکیبات و مواد اولیه این شیرینی از مغز گردو، مغز بادام، مغز پسته و… می‌توان استفاده کرد تا طعم دلنشین‌تری ایجاد کند. همچنین برای تزئین براونی بهتر است از ترکیب خامه فرم گرفته و شکلات چیپسی استفاده کرد. این کیک اغلب به صورت گرم سرو می‌شود و طعم بی‌نظیری هم دارد.

بافت براونی شکلاتی جذاب

تفاوت براونی شکلاتی با کیک

تفاوت‌های بسیاری بین طرز تهیه براونی شکلات با کیک وجود دارد. براونی یک دسر جذاب شکلاتی خیس، آمریکایی است که بافتی شبیه به کیک دارد. در دستور پخت براونی مقدار بسیار زیاد شکلات با کره و آرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب به صورت مربعی یا مستطیلی برش زده می‌شود. 

  • اولین و مهم‌ترین تفاوت براونی با کیک، بافت آن است. براونی بافتی سنگین‌تر و حجیم‌تر از کیک دارد.
  • برخلاف طرز تهیه کیک در دستور پخت براونی از بکینگ پودر استفاده نمی‌شود. 
  • ارتفاع براونی به دلیل عدم وجود بکینگ پودر کمتر از کیک است. 
  • میزان مصرف آرد برای پخت کیک بیشتر از براونی است.  

طرز تهیه براونی شکلات

در ادامه ما یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های پخت براونی را به شما آموزش می‌دهیم. این دستور برای طرز تهیه کاپ کیک براونی و طرز تهیه براونی با روغن نیز مناسب است. فقط به جای کره که در مواد اولیه آمده، می‌توانید از روغن نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بافت براونی با کره مسلماً بهتر و لذیذتر می‌شود. برای پخت یک کیک براونی خوشمزه لازم است از مواد اولیه باکیفیت استفاده کنید.

طرز تهیه براونی شکلات | مواد اولیه

  • آرد 4 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • کره ذوب شده یا روغن 4/3 پیمانه
  • پودر کاکائو 4/1 پیمانه 
  • وانیل کمی
  • شکلات تخته‌ای ذوب شده 70 گرم
  • شکلات تخته‌ای خرد شده 200 گرم
  • نمک کمی

(این مقدار از مواد پخت براونی شکلات برای 7 الی 8 نفر مناسب است.)

استفاده از مغز گردو در پخت و تزئین براونی

آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه براونی شکلات 

  1. برای پخت یک براونی شکلات، ابتدا تخم مرغ، شکر و وانیل را درون یک ظرف ریخته و با استفاده از همزن به مدت 5 الی 10 دقیقه به خوبی هم می‌زنیم تا کاملاً مخلوط شود. 
  2. زمانی که تخم‌مرغ‌ها سفید و پف‌دار شدند روغن مایع را به همراه شیر به مواد اضافه می‌کنیم. سپس با همزن به مدت 1 دقیقه هم می‌زنیم.
  3. در این مرحله آرد، بکینگ پودر و پودر کاکائو را در ظرفی مخلوط کرده. سپس 2 بار الک می‌کنیم. 
  4. حالا مخلوط آرد و پودر کاکائو را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و با استفاده از لیسک به آرامی و به صورت دورانی هم می‌زنیم تا مواد یکدست شوند. سپس یک قالب مناسب برای براونی خود انتخاب کرده. توجه داشته باشید که مایه این کیک کمی رقیق‌تر از بقیه کیک‌ها است و نیاز نیست آرد بیشتری به مواد اضافه کنید. 
  5. در این مرحله فر را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم کرده و اجازه می‌دهیم تا گرم شود. سپس قالب مورد نظر را با روغن مایع چرب کرده تا مواد به قالب نچسبند. برای از بین بردن حباب داخل مایه می‌توانید قالب را کمی تکان دهید. 
  6. قالب کیک را در طبقه وسط فر می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم به مدت 30 الی 35 دقیقه بپزد.

طرز تهیه براونی سالم و رژیمی

آموزش مرحله به مرحله تهیه براونی شکلات

آموزش طرز تهیه سس براونی شکلات

یکی از مراحل طرز تهیه براونی شکلات، آماده کردن سس شکلاتی روی براونی است که برای این کار باید یک ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و شیر را به همراه شکر درون آن بریزیم و مخلوط کنیم تا شکر به خوبی حل شود. سپس روغن مایع و پودر کاکائو را به مواد اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملاً مخلوط شوند. بعد از این که سس جوشید حرارت را خاموش می‌کنیم. زمانی که پخت کیک کامل شد از فر خارج کرده و تا گرم است برش می‌زنیم. حالا می‌توانید سس آماده شده را روی کیک ریخته و میل کنید. برای سرو براونی شکلات می‌توانید از بستنی در کنار آن نیز استفاده کنید و از طعم جذاب آن لذت ببرید. 

5 نکته مهم در پخت براونی شکلات

  • زمانی که براونی را از فر خارج می‌کنید ممکن است پف آن کمتر شود. اما در کل به دلیل بافت سنگین براونی و وجود شکلات زیاد در مواد اولیه، براونی زیاد پف نمی‌کند. 
  • در طرز تهیه براونی شکلات آمده است که برای پخت و آماده سازی این کیک تمام مواد را باید در حد مخلوط شدن هم زد، حتی بهتر است از همزن برقی استفاده نکنید، زیرا هم زدن زیاد بافت کیک را سفت می‌کند. 
  • برای پخت براونی بهتر است از قالب مربع یا مستطیل براق و رنگ روشن استفاده کنید، زیرا این قالب‌ها دما را به طور یکنواخت پخش می‌کنند و در نتیجه بافت براونی بهتر می‌شود. 
  • برای پخت براونی به هیچ عنوان از قالب‌های شیشه‌ای یا پیرکس استفاده نکنید، زیرا باعث خشک شدن بافت کیک می‌شود. همچنین قبل از ریختن مایه درون قالب حتماً آن را چرب کنید. 
  • برای نگهداری براونی‌ها تا 1 روز بهتر است آن‌ها را داخل ظرف در دار محکم بگذارید و در دمای اتاق قرار دهید. اما برای بیشتر از 1 روز حتماً شیرینی‌ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

سایر نکات

  • در هنگام پخت براونی یکی از مهم‌ترین نکات تنظیم درست دمای فر است، به هیچ عنوان دمای فر را بیشتر از 180 درجه سانتی گراد قرار ندهید. همچنین در فرهای برقی بهتر است از دمای 160 درجه استفاده کنید. لازم به ذکر است که قبل از قرار دادن براونی‌ها داخل فر باید بگذارید فر به خوبی گرم شود. 
  • براونی شکلاتی را می‌توانید به شکل ساده یا با سس شکلات و بستنی سرو کنید.

ما در این مطلب به بررسی و آموزش آسان‌ترین طرز تهیه براونی شکلات پرداختیم و با نکات مهمی که در هنگام پخت آن نیز باید رعایت شود، آشنا شدیم. همانطور که گفتیم براونی شکلات یکی از شیرینی‌های پرطرفدار در آمریکا و کانادا است که نخستین بار در شهر شیکاگو درست شده و دستور پخت آن نیز اولین بار در قرن 20 به چاپ رسیده است. طبق شواهد این دستور مربوط به فردی به نام فانی فارمر است که دستور پخت کوکی شکلاتی خود را در یک قالب مربعی اجرا کرده است و این‌گونه برای اولین بار دستور براونی شکلاتی وارد بازار شد.

نکات مهم در طرز تهیه براونی شکلات

نکات مهم در طرز تهیه براونی شکلات

براونی شکلات، نوعی شیرینی با شکل چهار گوش است که طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد. اغلب این کیک ارتفاع یا ضخامت کمی دارد. براونی در ابتدا ممکن است شبیه به کیک خیس شکلاتی به نظر برسد، اما در حقیقت براونی کیک نیست و تفاوت‌های بسیاری هم با کیک دارد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های آن می‌توان به بافت سنگین و حجیم براونی نسبت به کیک اشاره کرد. همچنین میزان آرد مورد استفاده در براونی بسیار کمتر از کیک است. برای تهیه و پخت براونی شما نیاز به مواد اولیه عالی و باکیفیت دارید تا طعم براونی خوشمزه باشد. در نتیجه توصیه ما برای پخت یک براونی جذاب و لذیذ، استفاده از دوره‌های آموزشی تاندوری است.

برای کسب اطلاعات و آموزش‌های کاربردی بیشتر در این زمینه می‌توانید به وب‌سایت تاندوری مرجع آموزش انواع کیک، دسر و… مراجعه کنید. در صورت نیاز به مشاوره و رفع هرگونه ابهام نیز از طریق کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید. 

برای شما