طرز تهیه کیک سابله به روش خانگی + 9 ترفند

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 15 شهریور 1401
طرز تهیه کیک سابله به روش خانگی + 9 ترفند

کیک سابله یا بیسکوکیک، یک نوع کیک لوکس و هیجان‌‌انگیز با تزیینات خاص و شیک است که توانسته نظر همه را به سمت خود جلب کند. این نوع کیک با طرح‌ها و شکل‌های مختلفی همچون قلب، ستاره، اعداد، حروف، حلقه گل، انگشتر حلقه و غیره درست می‌شود. در این مقاله از مجله تاندوری شما را با طرز تهیه کیک سابله به روش ساده آشنا خواهیم کرد. جالب است که بدانید ترکیب اصلی این کیک بر پایه کیک یا بیسکویت است و می‌توانید آن را با خامه پنیری تزیین کنید.

ویدیو آموزشی کیک سابله – کلیک کنید

کاربرد کیک سابله

کیک سابله یک نوع کیک مدرن و شیک بوده که در مناسبت‌های مختلفی همچون جشن عروسی، تولد مراسم عقد، سالگرد ازدواج و غیره تهیه می‌شود. این کیک به شکل‌های مختلفی مانند اعداد، حروف، قلب، ستاره و یا هر طرح دلخواه دیگری قابل سفارش است. اما بسیاری از علاقمندان به کیک‌پزی دوست دارند که این کیک را در منزل با ترکیب شکلاتی، کاکائویی یا ساده و وانیلی تهیه کنند.

این کیک با نام‌های مختلفی همچون کوکی عددی، کوکی حروفی، کیک کرم‌دار و تارت کرم‌دار و غیره نیز شناخته می‌شود. امیدواریم از روش پختی که در این مطلب ذکر شده است، رضایت کامل را داشته باشید.

نحوه درست کردن کیک سابله

همانطور که بالاتر اشاره شد، روش درست‌کردن بیسکوکیک بسیار ساده است. در دستور تهیه این کیک آمده است که باید ابتدا خمیر کیک را درست کنید و آن را بپزید، سپس به شکل دلخواه آن را برش بزنید و تزیین کنید. همچنین مابین و روی کیک را می‌توانید با کرم‌های پنیری، خامه و سطح رویه آن را با انواع شکلات‌ها و شیرینی‌ها تزیین ‌کنید. در ادامه طرز پخت کیک سابله بادام با پایه کوکی یا بافت بیسکویتی را به شما آموزش خواهیم داد.

کیک سابله قلبی

کیک سابله قلبی

مواد لازم برای کیک سابله

  • کره: ۲۲۶ گرم
  • شکر: ۶۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • آرد: ۲۸۰ گرم
  • آرد بادام: ۱۰۰ گرم
  • نمک: 1.2 قاشق چای‌خوری
  • عصاره بادام ۱ قاشق چای‌خوری

مواد مورد نیاز برای تهیه کرم میانی کیک

  • پنیر ماسکارپونه: ۲۵۰ گرم
  • پودر شکر: ۸۰ گرم
  • اسانس وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • خامه فرم گرفته: ۳۰۰ گرم

طرز تهیه کیک سابله بادام

آموزش مرحله به مرحله آماده‌سازی و پخت کیک سابله شامل موارد زیر است:

مرحله اول

ابتدا خمیر سابله را آماده کنید. برای همین منظور در یک کاسه‌ بزرگ کره و پودر شکر را با همزن برقی مخلوط کنید تا بافت آنها نرم و سبک شود.

مرحله دوم

سپس تخم مرغ را اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید تا این مخلوط خامه‌ای شکل شود. حالا عصاره بادام را در کاسه بریزید و هم بزنید تا به طور کامل در مواد حل شود.

مرحله سوم

در یک کاسه دیگر آرد، آرد بادام و نمک را مخلوط کنید و بعد از الک کردن آنها را در کاسه حاوی کره بریزید. با استفاده از قاشق چوبی آرد با کره مخلوط کنید. این خمیر نیاز به هم زدن زیاد ندارد چون سریع روغن می‌اندازد. 

مرحله چهارم

خمیر کیک سابله را به دو قسمت تقسیم کنید و هر کدام را در یک کیسه فریزر قرار داده و با ورز دادن به شکل دایره درآورید. سپس به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا استراحت کرده و خمیرها آماده شود.

مرحله پنجم

روی سطح کار یک کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر را روی آن بگذارید و یک سلفون تمیز روی آن بگذارید. سپس با وردنه خمیر را به شکل دایره‌ای و با ضخامت نیم سانتی‌متر و قطر 25 سانتی‌تر باز کنید.

مرحله ششم؛ برش خمیر کیک سابله

یک حلقه یا کاسه با قطر مناسب و کوچک‌تر از خمیر باز شده بردارید و روی آن فشار دهید و قالب بزنید. سپس قسمت‌های اضافی خمیر را جدا کنید. در ادامه نیز یک کاسه کوچکتر از سایز اولی بردارید (قطر 12 سانتی‌متر) و دایره وسط خمیر را بزنید و آن را نیز جدا کنید.

مرحله هفتم

این روند را برای مابقی خمیرها و تکه دوم آن تکرار کنید. برای اینکه خمیر پف کند آن را قبل از پخت به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.

مرحله هشتم

فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. سپس خمیر‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا سطح آنها طلایی مایل به قهوه‌ای شود. بعد از گذشت این مدت آن‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

مرحله نهم

در این مرحله از طرز تهیه کیک سابله باید خامه میانی کیک را آماده کنید. برای این کار پنیر ماسکارپونه را با پودر شکر و وانیل مخلوط کنید. سپس مایه خامه را در ظرف دیگری با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد و سفت شود. در ادامه خامه را کم کم به مخلوط پنیر ماسکارپونه اضافه کنید و باز هم مخلوط کنید.

مرحله دهم

خامه آماده شده را درون ماسوره مورد نظر خود بریزید. در این مرحله کف ظرف سرو را به خامه آغشته کنید. سپس لایه زیرین کیک را روی آن قرار دهید، با این کار کیک لیز نخواهد خورد. در ادامه تمام سطح خمیر سابله را از خامه‌ پر کنید و لایه دوم خمیر سابله بادام را روی آن قرار دهید و با سطح آن را با خامه پر کنید.

مرحله یازدهم

سپس برای تزیین کیک سابله بنا بر سلیقه از توت فرنگی، گل و دیگر میوه‌های فصل استفاده کنید و کیک را قبل از سرو در یخچال قرار دهید.

پخت کیک سابله به روش ساده

پخت کیک سابله به روش ساده

نکات کلیدی جهت تهیه کیک سابله

  • قبل از تهیه کیک و خامه آن حتما کره و پنیر ماسکارپونه را بیرون از محیط یخچال قرار دهید تا دمای آنها یکنواخت شود. 
  • خامه فرم گرفته قبل از استفاده باید به طور کامل سرد باشد تا شکل خود را از دست ندهد.
  • قالب کیک را متناسب با شکلی که دوست دارید، انتخاب کنید. یا اینکه از روی کاغذ الگو طرح مورد نظر خود را رسم کنید و با استفاده از چاقو خمیر کیک را برش بزنید.
  • برای تهیه کیک سابله اعداد یا حروف باید مایه خمیر را در قالب‌های مخصوص این نوع طرح‌ها بریزید.
  • سعی کنید برای تزیین کیک از گل‌ها و خوراکی‌های رنگی استفاده کنید تا ظاهر آنها جذاب‌تر شود.
  • حتما دو روز قبل از سرو اقدام به تهیه این کیک و به مدت 24 ساعت در یخچال نگه دارید تا طعم و کیفیت آن مطلوب‌تر شود.
  •  در لایه میانی خمیرهای کیک می‌توانید علاوه بر خامه، انواع مربا و مارمالاد نیز با فرچه بزنید تا طهم متفاوت‌تری بگیرد. مراقب باشید که بافت کیک را خیس نکنید چون نرم می‌شود.
  • برای اینکه خمیر شما طعم کاکائویی بگیرد به آرد آن مقداری پودر کاکائو بزنید و سپس الک کنید.
  • حتما برای برش خمیر از چاقوی اره‌ای استفاده کنید تا بافت آن آسیب نبیند.

طرز تهیه کیک سابله شکلاتی با کوکی

کیک سابله را نیز می‌توانید با بیسکویت پتی‌بور و یا کوکی درست کنید. امیدوارم که این روش پخت کیک نیز بتواند نظر شما را جلب کند.

مواد لازم برای تهیه کیک سابله با کوکی

  • کره: ٢٢۶ گرم
  • شکر: ۶٠ گرم
  • تخم مرغ: ١ عدد
  • آرد: ٢٨٠ گرم
  • پودر بادام: ١٠٠ گرم
  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری
  • وانیل یا عصاره بادام: ١ قاشق چایخوری

“لازم به ذکر است، روش درست کردن کرم برای داخل و لایه‌های میانی کیک شبیه روش پخت کیک سابله بادام است.”

دستور پخت کیک سابله با کوکی

  1. برای تهیه خمیر ابتدا در یک کاسه کره و شکر را با همزن بزنید و سپس تخم مرغ را به همراه وانیل یا عصاره بادام اضافه کنید و به قدری مخلوط کنید تا خامه‌ای شکل شود.
  2. در این مرحله آرد و پودر بادام و نمک را الک کرده و به صورت کم کم به مخلوط کره اضافه کنید و با لیسک یا قاشق چوبی هم بزنید.
  3. خمیر را در سلفون پیچیده به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید. سپس خمیر را به سه قسمت تقسیم کرده و روی کاغذ روغنی به ضخامت نیم سانت باز کنید و طرح مورد نظر را روی خمیر پیاده کنید و برش بزنید.
  4. خمیر را همراه کاغذ روغنی درون سینی فر قرار داده و به مدت نیم ساعت در یخچال استراحت دهید. 
  5. فر را با دمای ١٨٠ درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سپس خمیر را به مدت ١۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از اینکه خمیر طلایی شد آن را خارج کنید تا کاملا خنک شود.
  6. در صورتی که با دستور بیسکویت پتی‌بور درست می‌کنید. 2 تا 3 بسته بیسکویت پتی‌بور ساده را آماده کنید و دیگر نیازی به پخت خمیر کوکی نیست. سپس باقی مراحل رو ادامه دهید.

لازم به ذکر بقیه مراحل تزیین و آماده‌سازی کیک سابله با کوکی یا بیسکویت شبیه روش نخست است و باید در لایه‌های میانی را با خامه پر کنید و روی آن را با خامه، گل، شکلات و میوه تزیین کنید.

کیک سابله به شکل حروف

کیک سابله به شکل حروف انگلیسی

در این مقاله دو روش پخت کیک سابله را به شما آموزش دادیم. در صورتی که تمام مراحل را به طور کامل انجام دهید یک کلید خوشمزه و لذیذ برای جشن و مهمانی خانوادگی خود در منزل آماده خواهید کرد.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در زمینه پخت انواع کیک اعم از کیک شکلاتی، کیک اسفنجی، چیز کیک نیویورکی و غیره به وب سایت تاندوری مراجعه کنید. و یا اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید که همیشه و از هر مکانی بتوانید به جدیدترین دوره‌های آموزشی تاندوری دسترسی راحت داشته باشید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما