تکنیک‌های آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 26 مهر 1401
تکنیک‌های آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی

عکاسی حرفه ای با گوشی، به دلیل داشتن دوربین کیفیت بالا و قابلیت‌ها و گزینه‌های متعدد موجود در آنها به سادگی امکان‌پذیر شده است. دارندگان گوشی‌های هوشمند می‎توانند تنها با استفاده از چند گزینه و تنظیمات درست، عکس‌هایی حرفه‌ای ثبت کنند. در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم، ترفندها و روش‌هایی را برای عکاسی حرفه ای با موبایل به شما آموزش دهیم تا از ثبت عکس با گوشی موبایل خود لذت ببرید.

دوره آموزش آنلاین عکاسی تبلیغاتی با موبایل – کلیک کنید

چگونگی عکاسی حرفه ای با گوشی

امروزه تقریبا در دست تمام افراد، انواع گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های با کیفیت وجود دارد. از این‌رو با رعایت برخی نکات و اعمال تنظیمات متعدد، همه می‌توانند عکس‌های با کیفیتی از لحاظ تکنیکی و هنری ثبت کنند.

بنابراین چه یک دوربین ساده موبایل در دست داشته باشید و چه یک گوشی هوشمند با کیفیت بالا، همه می‌توانند با داشتن مهارت‌های کافی، بهترین عکس‌ها را بگیرند. اما این مهارت‌ها تنها با تکرار و تمرین در موقعیت‌های بصری مختلف به دست می‌آید و به مرور به انجام آن تسلط پیدا خواهید کرد.

بهتر است بدانید که دنیای عکاسی با گوشی موبایل، تنها وابسته به دوربین و سخت‌افزارهای آن است بلمع نرم‌افزارهای پردازش عکس نیز نقش اساسی در این مهم بازی می‌کنند. بسیاری از اپلیکیشن‌های عکاسی حرفه‌ ای برای ارتقای کیفیت تصاویر کاربرد دارند و در این مسیر به شما بسیار کمک خواهند کرد.

تکنیک عکاسی حرفه ای با موبایل

تکنیک عکاسی حرفه ای با موبایل

تکنیک‌های عکاسی حرفه ای با گوشی

برای شروع عکاسی حرفه ای با گوشی، باید اطلاعاتی درباره تکنیک‌های عکاسی حرفه ای با موبایل کسب کنید تا بتوانید با داشتن مهارت‌های کافی، بهترین عکس‌ها را بگیرید. در ادامه تکنیک‌هایی را در این رابطه بیان خواهیم کرد.

امکانات دوربین موبایل خود را بشناسید

برای گرفتن عکس‌های خاص و حرفه‌ای باید تکرار و تمرین کنید. عجله نکنید و برای کسب مهارت وقت بگذارید تا اصول اولیه عکاسی با موبایل را یاد بگیرید. همچنین سعی کنید، امکانات دوربین گوشی موبایل خود را بهتر بشناسید. با مطالعه دستورالعمل گوشی هوشمند خود نکات جدیدی یاد خواهید گرفت.

در هر جا و زمانی آماده عکس گرفتن باشید

یکی از نکات مهم در آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی این است که همیشه گوشی تلفن خود را در حالت دوربین عکاسی قرار دهید تا در کمترین زمان بتوانید از یک سوژه عکس بگیرید. همواره گوشی علاقه‌مندان به عکاسی حرفه ای در دستان یا جیب آنها قرار داد و همچنین تلفن خود را فول شارژ نگه می‌دارند تا ایده‌های خوب را از دست ندهند.

همه لحظات و احساسات خاص را شکار کنید

شما در آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل یاد می‌گیرید که باید از تمام لحظات و احساسات خاص خود هنگام مشاهده سوژه‌های مختلف باید عکس بگیرید. زمانی عکاس حرفه ‌ای می‌شوید که عکس‌های شما داستانی برای روایت داشته باشند و با کنار هم قرار دادن تصاویر در کنار یکدیگر همه را در جریان آن اتفاقات قرار دهید.

عکاسی حرفه ای با گوشی| بهترین شرایط عکس را انتخاب کنید

داشتن اطلاعات درباره امکانات قابلیت‌های گوشی خود باعث می‌شود که بهترین شرایط را برای عکس گرفتن را انتخاب کنید. مثلا برای تجربه عکاسی در محیط‌های کم نور باید بدانید که چگونه شرایط نور کم را کنترل کنید تا یک عکس حرفه‌ای بگیرید. دوربین بسیاری از گوشی‌های هوشمند برای کنترل نور کم طراحی شده‌اند و این قابلیت را دارند. اما یکی از تکنیک‌ها برای ثبت عکس خوب، خاموش کردن نور فلاش موبایل است و همچنین از سایر ترفندهای عکاسی برای تامین نور و نورپردازی استفاده کنید.

عکاسی حرفه‌ای با موبایل

عکاسی حرفه ای با موبایل از محصول

از خطوط راهنمای دوربین موبایل استفاده کنید

در عکاسی حرفه ای با گوشی، ساختار و قاب‌بندی سوژه و محیط اطراف بسیار مهم است. برای همین منظور می‌توانید، قابلیت خطوط راهنما (زنبوری) را از طریق تنظیمات دوربین موبایل خود فعال کنید. بنابراین با قرار گرفتن سوژه و دیگر عناصر عکس بین خطوط عمودی و افقی به شما کمک خواهد کرد که میزان تمرکز خود را به خارج از مرکز سوژه انتقال دهید و زمینه ثبت یک عکس زیبا و هنری را فراهم کنید.

به جای زوم‌کردن روی سوژه، کراپ کنید

همیشه در آموزش عکاسی حرفه ای، به یاد داشته باشید که شما می‌توانید از کراپ‌کردن یا برش‌زدن به جای زوم‌کردن (بزرگنمایی)  استفاده کنید. در صورتیکه لنز گوشی شما قابلیت زوم اپتیکال را داشته باشد، دیگر جای نگرانی نیست. در غیر اینصورت می‌توانید از ابزارهای عکاسی که قابلیت نصب روی لنز گوشی دارند از زوم اپتیکال برای ثبت تصاویر حرفه‌ای استفاده کنید. 

لازم به ذکر است که استفاده از زوم دیجیتال (بزرگنمایی دیجیتال) باعث می‌شود که تصویر پیکسلی و به صورت تار دیده شود. به طور کلی کیفیت تصاویر پایین بیاید. بنابراین به جای استفاده از بزرگنمایی باید سعی کنید تا جایی که ممکن به سوژه خود نزدیک شوید تا تصاویر شما شفاف‌تر و واضح‌تر دیده شوند.

عکاسی حرفه ای با گوشی| تصاویر را با اپلیکیشن مناسب ویرایش و روتوش کنید

پس از انتخاب عکس‌های مناسب و حرفه‌ای، شما می‌توانید آنها را با اپلیکیشن‌های مخصوص کامپیوتر یا موبایل روتوش و ویرایش کنید. امروزه به دلیل تمایل زیاد کاربران برای عکاسی حرفه ‌ای با موبایل، اپلیکیشن‌های زیادی برای گوشی‌های IOS و اندروید وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند.

از لرزش موبایل جلوگیری کنید

به منظور جلوگیری از تاری و بی‌کیفیت شدن عکس‌هایی که با گوشی ثبت می‌کنید، از لرزش و هر گونه حرکت گوشی در هنگام گرفتن عکس جلوگیری کنید. در این رابطه بهترین کار این است که از دسته نگهدارنده موبایل یا سه پایه استفاده کنید تا از لرزش دست هنگام عکس گرفتن در امان بمانید.

هرگز عمودی عکس نگیرید

یک اصل ساده و مهم در آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی این است که باید هنگام گرفتن عکس، حتما موبایل خود را به صورت افقی در دست بگیرید. تصاویری که با موبایل به صورت عمودی گرفته می‌شوند، از نظر ابعاد دچار مشکل می‌شوند.

از قابلیت پانورامای گوشی موبایل استفاده کنید

اکثر مدل‌های جدید گوشی‌های اندروید و آیفون، دارای قابلیت و حالت پانوراما هستند. در غیر اینصورت می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف برای عکاسی پانوراما استفاده کنید. پانوراما باعث می‌شود که زاویه دید عکس خود را گسترش دهید. این قابلیت برای عکاسی از طبیعت و عکس‌های داخلی بهترین گزینه خواهد بود.

استفاده از قابلیت پانورامای گوشی نیاز به تکرار و تمرین دارد تا بتوانید عکس حرفه‌ای بگیرید. برای گرفتن نمای پانوراما به صورت عمودی یا افقی بسته به موضوع عکاسی باید جهت گوشی خود را تغییر دهید. از طرفی دیگر مهم‌ترین بخش گرفتن تصاویر پانوراما، ثابت نگه‌داشتن دوربین و حرکت آن با سرعت مناسب است.

گرفتن عکس حرفه ای با قابلیت پانوراما

گرفتن عکس حرفه ای با قابلیت پانوراما

عکاسی حرفه ای با گوشی| از حالت عکس‌های سریع پشت سرهم استفاده کنید

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعیی مانند اینستاگرام و فیسبوک نیاز به انتشار عکس‌های متفاوت از این سوژه دارند. برای این کار می‌توانید از حالت عکس‌های پشت سر هم استفاده کنید، با نگه داشتن دکمه شات دوربین و اعمال تغییرات جزیی در هر عکس از نظر زاویه و قاب‌بندی تصاویر به سادگی عکس‌های سریع پشت سرهم بگیرید. بسیاری از کاربران حرفه‌ای از ترکیب این عکس‌های پشت سر‌هم، انیمیشن می‌سازند.

میزان حساسیت لنز دوربین موبایل به نور را تنظیم کنید

برای عکاسی حرفه ای با گوشی باید میزان حساسیت لنز دوربین موبایل (ISO) به نور محیط اطراف خود را تنظیم کنید. هر چه عدد ISO روی دوربین گوشی موبایل کمتر باشد، لنز دوربین حساسیت کمتری به نور خواهد داشت. ممکن است برعکس آن نیز اتفاق بی‌افتد و هر چه عدد ISO بالاتر برود، لنز دوربین حساسیت بیشتری به نور محیط پیدا می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید، اگر می‌خواهید موقع عکاسی در شرایط نور کم، لنز گوشی شما نور بیشتری را دریافت کند، باید میزان عدد ISO را افزایش دهید. بنابراین هر چه ایزو بالاتر باشد، سنسور لنز، نور بیشتری را جذب می‌کند و تصویر شما روشن‌تر می‌شود. تنها ایراد این نوع تصاویر این است که موقع چاپ عکس در ابعاد بزرگ و یا زوم‌کردن عکس شاهد نویزهایی در تصویر خواهید بود.

از قابلیت فوکوس دوربین موبایل استفاده کنید

دوربین گوشی‌های هوشمند اغلب به ‌صورت خودکار فوکوس را روی پیش‌زمینه قرار می‌دهند، اما بسیاری از سوژه‌های عکاسی حرفه ای با موبایل نیازی به افزایش وضوح ندارند. اما اگر می‌خواهید از سوژه متحرک عکاسی کنید، باید قبل از ثبت تصویر برای تصحیح فوکوس روی صفحه نمایش ضربه بزنید تا از فوکوس کافی روی سوژه متحرک مطمئن شوید.

عکاسی حرفه ای با گوشی

امروزه، تقریبا همه افراد از گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین‌های با کیفیت استفاده می‌کنند. شاید عملکرد این گوشی‌ها برای ثبت تصاویر به پای دوربین‌های حرفه‌ای نرسد، اما می‌توان با رعایت برخی نکات و اعمال تنظیمات خاصی و همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی، عکاسی حرفه ‌ای با گوشی را تجربه کرد.  

از این رو در این مقاله سعی کردیم که نکات مهم و ترفندهای عکاسی حرفه ای با موبایل را به شما آموزش دهیم تا تصاویر زیبایی را خلق کنید. اگر در زمینه عکاسی با گوشی نیاز به آموزش‌های بیشتری دارید، می‌توانید به وب سایت تاندوری مراجعه کرده و مقالات آموزشی در رابطه با هنر عکاسی را مطالعه کنید. همچنین در آکادمی تاندوری، امکان شرکت علاقه‌مندان در دوره‌های آموزشی عکاسی تبلیغاتی با موبایل فراهم شده است که در صورت تمایل می‌توانید به صورت آنلاین در این کلاس‌ها شرکت کنید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

عکاسی چیست و نحوه کسب درآمد از آن

عکاسی محصول چگونه انجام می‌شود + نکات مهم

 

برای شما