عکاسی چیست و نحوه کسب درآمد از آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 27 شهریور 1401
عکاسی چیست و نحوه کسب درآمد از آن

عکاسی علاوه بر هنر، حرفه و شغلی است که بسیاری از افراد با ثبت تصاویر حرفه‌ای می‌توانند از طریق آن کسب درآمد کنند. اما برای اینکه از یک عکاس مبتدی به حرفه‌ای تبدیل شوید باید علاوه‌بر تهیه یک دوربین حرفه‌ای باید مسیر عکاس شدن را به صورت تخصصی دنبال کنید. در این زمینه ابزارها و دستورالعمل‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ضمن پیشرفت مهارت و کشف سبک کاری، کیفیت کار خود را نیز بهبود ببخشید.

پس اگر مشاهده عکس‌های زیبا و جذاب در فضای مجازی باعث شده به این حرفه علاقه‌مند شوید اما مسیر یادگیری آن را نمی‌دانید، در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم تا همه چیز را درباره انواع عکاسی و تجهیزات مورد نیاز آن را به شما معرفی کنیم تا به هر شکلی شده در این عرصه وارد شوید و درآمدزایی را شروع کنید.

عکاسی چیست؟

عکاسی یا فتوگرافی (Photography) یک روش عکس‌برداری و هنر ثبت لحظات و تصاویر آن است و به افرادی که در این حرفه و شغل فعالیت دارند، عکاس گفته می‌شود. امروزه این هنر به‌ شکل یک صنعت گسترش یافته است و شاهد خلق اثرات زیبایی در این حوزه هستیم.

تاریخچه عکاسی

در تاریخچه عکاسی روایت شده است که نخستین عکس تاریخ، در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط یک دانشمند فرانسوی به نام «ژوزف نیسفور نیپس» به ثبت رسیده است. او برای ثبت عکس، یک صفحه فلزی قیراندود را در یک جعبه تاریک قرار داده و از جلوی پنجره تصویر پشت بام را ثبت کرده است. این عکاس در آن زمان صفحه عکس را به مدت ۸ ساعت تحت تابش نور خورشید قرار داده است.

اما در سال ۱۸۴۰ میلادی، فردی به نام «فاکس تالبوت» اهل انگلیس با اختراع صفحات نگاتیو گام بزرگی در مسیر پیشرفت این هنر برداشته است. روی این صفحات نگاتیو می‌توان بارها تصویر پوزیتیو چاپ کرد و امروزه نیز پایه و اساس فیلم‌های عکس‌برداری جدید هستند.

امروزه این صنعت و هنر به جایگاهی رسیده است که روز ۱۹ آگوست به عنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است. نامگذاری این روز در سال 2010 توسط یک جوان استرالیایی به نام «کُرسکه آرا» پیشنهاد داده شد و با رونمایی از یک وب‌سایتی تحت عنوان «روز عکاسی جهانی» این فرصت را برای عکاس‌ها فراهم کرد که عکس‌های خود را از سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

انواع مختلف هنر عکاسی

انواع و زمینه های مختلف در هنر عکاسی

بسیاری از لحظاتی که توسط عکاسان ثبت می‌شوند، شاید تکرارناپذیر باشند و برای همیشه به تاریخ بپیوندند. بنابراین هر فرد عکاس در یکی از زمینه‌های مختلف آن اعم از پرتره، ورزشی، خبری، علمی، صنعتی و هنری فعالیت می‌کند که در ادامه درباره رایج‌ترین آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

پرتره

ثبت تصویر از چهره افراد به عکاسی پرتره شناخته می‌شود که بنابر اصول فنی و مهارت‌های بصری یک عکاس گرفته می‌شود. برای اینکه یک عکاس بتواند تصاویری زیبایی از چهره افراد ثبت کند باید بتواند با آنها ارتباط مناسبی برقرار کند.

خبری

این نوع روش ثبت تصاویر، مربوط به توانایی تهیه عکس‌هایی منحصر به فرد از اماکن عمومی و سوژه‌های خاص می‌شود. یک عکاس خبری باید دیدی متفاوت داشته باشد تا جزئی‌ترین اتفاقات پیش‌رو را در لحظه ثبت کند و آنها را از دست ندهد.

علمی

این دسته از هنر عکس‌برداری زیرشاخه‌های بسیاری دارند و از جمله رایج‌ترین آنها می‌توان به ثبت تصاویر از طبیعت، عکس‌برداری از زندگی جانوران، مستندهای پزشکی و مهندسی و غیره اشاره کرد. بنابراین کار عکاس علمی ثبت داده‌های علمی است و باید در این زمینه‌ها دانش کافی داشته باشد.

عکاسی: صنعتی

گرایش صنعتی در بین عکاسان طرفداران بسیاری دارد چرا که در بحث بازاریابی و تبلیغات نقش اساسی ایفا می‌کند و از طریق آن می‌توان به درآمدهای خوبی دست پیدا کرد.

هنری

یکی دیگر از گرایش‌‌های پرتقاضا در این حرفه‌، عکاسی هنری است که به‌طور مستقیم با احساسات و عواطف انسانی سروکار دارد. این نوع می‌تواند ثبت عکس‌های خانوادگی در آتلیه باشد یا اینکه عکس یک طبیعت بکر و دست نیافتنی باشد.

عکاس موفق چه کسی است؟

یک عکاس زمانی می‌تواند در این مسیر به موفقیت برسد که آموزش عکاسی دیده باشد و تکنیک‌های آن را فراگرفته باشد. پس در این صورت یک عکاس موفق می‌تواند با تکیه بر خلاقیت و ذوق هنری خود تصاویر زیبایی را خلق کند. البته برای گرفتن تصاویری جذاب، ناب و حیرت‌برانگیز باید وقت گذاشت و انتظار کشید. در صورتیکه پیشرفته‌ترین دوربین‌ها را داشته باشید، بدون علاقه نمی‌توانید تصاویر مناسبی را ثبت کنید. 

بهترین روش آموزش عکاسی

امروز باتوجه به افزایش تقاضا به تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب و گسترش فعالیت وب سایت‌های فروشگاهی بسیاری از افراد در زمینه عکاسی تبلیغاتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند تا به کسب درآمد بپردازند. 

در این بین بسیاری از کسب و کارهای کوچک که نیاز به عکاس جهت تبلیغات محصولات و کالاهای خود دارند، از نظر اقتصادی استخدام یک عکاس تبلیغاتی و خرید یک دوربین حرفه‌ای برای آنها بسیار هزینه‌بر خواهد بود و چندان به صرفه نیست. بنابراین یکی از راه‌ها این است که خودشان دست به کار شوند و با دریافت آموزش‌های مناسب با تکنیک‌‍‌های عکاسی تبلیغاتی با موبایل آشنا شوند و با گرفتن عکس از محصولات خود، برای جذب مشتری بیشتر تلاش کنند.

در این زمینه آکادمی تاندوری اقدام به برگزاری “دوره آموزش عکاسی تبلیغاتی با موبایل” زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای همچون «عادل منتظری» کرده است. متقاضیان با شرکت در این دوره‌های آنلاین، با نحوه قاب‌بندی، نور و نورپردازی، چیدمان، ادیت عکس و غیره آشنا خواهید شد. بنابراین مهارت ثبت تصاویر از محصولات خود در خانه با موبایل‌ها و گوشی‌های همراه شخصی خود را کسب خواهید کرد. پس اگر نیاز به فراگیری تکنیک‌های عکس‌برداری با موبایل دارید، برای شرکت در این دوره آموزشی ثبت نام کنید. 

ضرورت دریافت آموزش تکنیک‌های عکاسی

ضرورت دریافت آموزش تکنیک‌های عکاسی

راه‌های کسب درآمد از هنر عکاسی

یک عکاس می‌تواند از روش‌های مختلفی از هنر خود کسب درآمد کند. اما امروزه عکاسی فقط محدود به ثبت تصاویر پرتره و مراسم عروسی نمی‌شود. بلکه بسیاری از سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی برای معرفی محصولات و کالاهای خود نیاز به یک عکاس دارند. بنابراین طبق علایق خود باید یکی از انواع روش‌های ثبت عکس را آموزش ببینید و راه کسب درآمد از آن طریق را پیدا کنید. در ادامه چند نمونه از راه‌های کسب درآمد از این حرفه را معرفی خواهیم کرد.

فروش محصولات چاپی

بسیاری از عکاسان، عکس‌هایی که گرفته‌اند را روی تابلو، تی‌شرت، ماگ و غیره چاپ کرده و از محل فروش محصولات چاپی درآمد کسب می‌کنند. برای کسب موفقیت در این زمینه باید تلاش بسیاری کنید تا مجموعه‌های تولیدکننده این اقلام را ترغیب به چاپ عکس‌های خود روی محصولات آنها کنید.

فروش عکس در وب‌سایت‌های مرتبط با عکاسی و گرافیک

اغلب عکاسان با نرم‌افزارهای ویرایش عکس کار می‌کنند و می‌توانند ظاهر عکس خود را از نظر تم رنگی و افکت‌های متنوع تغییر دهند. این نوع عکس‌ها در وب‌سایت‌های مرتبط با عکاسی و گرافیک قابل عرضه و فروش را دارند.

عکاسی تبلیغاتی با موبایل

امروزه بلاگرها و بسیاری از فعالان شبکه‌هاى اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب فالوورهای بیشتر، نیاز به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا دارند. بنابراین شما با نصب برنامه‌های مختلف ادیت عکس، گوشی موبایل خود را به یک دوربین حرفه‌ای تبدیل کنید و با گرفتن تصاویر جذاب و زیبا به نیاز آنها پاسخ دهید.

راه‌اندازی وبلاگ عکاسی

افرادی که در زمینه عکاسی تخصص لازم را دارند و به نوشتن نیز علاقه دارند، می‌توانند یک وبلاگ آموزش عکاسی راه‌اندازی کنند. در این وبلاگ می‌توانید دانسته‌های خود را به دیگران بیاموزید و حتی از طریق فروش فایل پی‌دی‌اف و کتاب‌های الکترونیکی خود به کسب درآمد برسید. البته بسیاری از فروشگاه‌های عرضه تجهیزات عکاسی، تا برای تبلیغ خود از وبلاگ شما استفاده خواهند کرد و کار تبلیغات تجهیزات خود را به شما واگذار می‌کنند.

راه‌اندازی دوره‌ آموزشی آنلاین

یک عکاس کاملا حرفه‌ای می‌تواند اقدام به برگزاری کلاس عکاسی آنلاین کند و به علاقه‌مندان به این هنر نیز فایل دوره‌های آموزشی خود را بفروشد. برای این کار هم می‌توانید یک وب سایت راه‌اندازی کنید و یا اینکه به عنوان یک استاد در وب‌سایت‌های آموزش آنلاین، عضو شوید و با پرداخت هزینه کمی، از امکانات برگزاری کلاس آموزشی آنلاین آنها برای خود بهره ببرید. این دوره‌های آموزشی را می‌توانید با سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف طراحی کنید.

راه‌اندازی کانال یوتیوب

کانال‌های یوتیوب و پادکست‌ها نیز یکی از راه‌های کسب درآمد از طریق عکاسی است. در این فضاهای پرکاربر و پرمخاطب می‌توانید مطالب آموزشی خود را به اشتراک بگذارید. براین اساس برای کسب درآمد از دنیای جذاب عکاسی در ابتدا باید در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید تا در تکنیک‌های مختلف این حرفه آشنایی پیدا کنید. سپس با تکیه بر پشتکار، خلاقیت و مهارت خود از هنر خود به روش‌های مختلف به درآمدزایی برسید.

درآمدزایی از طریق عکاسی

در این مطلب از مجله تاندوری سعی کردیم که اطلاعات جامع و کاملی درباره هنر عکاسی در اختیار شما قرار دهیم. همچنین به شما گفتیم که چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانید به کسب درآمد برسید. پس اگر دوست دارید بدون داشتن یک دوربین تخصصی و تجهیزات آن به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید، هرگز دوره‌ آموزش عکاسی تبلیغاتی با موبایل تاندوری را از دست ندهید. 

آکادمی تاندوری در زمینه‌های مختلف اعم از هنر عکاسی ، آشپزی، خیاطی، گلدوزی و سایر هنرهای دستی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی زیر نظر اساتید مجرب به صورت تخصصی کرده است. پس این فرصت را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر برای شرکت در این دوره‌های آموزشی آنلاین ثبت کنید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما