تاریخچه برند کوکاکولا؛ برند اول نوشابه در جهان

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 20 آذر 1401
تاریخچه برند کوکاکولا؛ برند اول نوشابه در جهان

یکی از نکات جالبی که در وب سایت‌های خارجی به عنوان حقایقی مرتبط به کوکاکولا بیان شده است، این است که بعد از کلمه OK، “کوکا کولا” بیشترین و شاخته‌شده‌ترین کلمه در جهان به شمار می‌رود!

داستان کوکاکولا از این قرار است که درست بعد از زمانی که قانون منع مصرف الکل در سال 1886 در ایالت جورجیای آمریکا تصویب شد، یک پزشک داروساز به اسم جان اس پمبرتون، یک نوشیدنی غیر الکلی که ترکیبی از کوکائین و کافئین (کوکائین؛ برگ کوکا و کافئین از دانه  کولا) است تولید و از طریق فروشنده‌های کوچک وارد بازار کرد. البته کوکائین آن بسیار کمتر از ان چیزی است که مردم تصور می‌کنند؛ تقریبا 9 میلی‌گرم در هر لیوان. در سال 1905 عنصر کوکائین آن نیز از این ترکیب حذف شد.

این نوشیدنی غیر الکلی بعدها توسط کتابدارجان اس پمبرتون، به نام فرانک رابینسون کوکا کولا نامیده شد و لوگوی اولیه آن که تقریبا هیچ تغییری تا امروز نداشته است نیز حاصل دست‌رنج این فرد خوش خط بود که با استفاده از دست خط خود، نوشتار زیبایی از کوکاکولا را به لوگو این برند تبدیل کرد.

قبل از اینکه به پیشینه و تاریخچه کوکاکولا به عنوان بک برند مطرح و و معروف قدیمی بپردازیم، به این نکته باید اشاره کنیم که اغلب افراد در ایران تصور می‌کنند که برای ایجاد یک کسب و کار متفاوت و مطرح، در ابتدای مسیر نیاز به سرمایه و کار خیلی خارق العاده‌ای دارند و احتمالا با شرایط دشوار کشورمان چنین چیزی امکان‌پذیر نیست! لذا از اینکه به ایده‌ها و افکار خود بال و پر بدهند می‌ترسند. درحالی که این کاملا اشتباه است.

برند مطرحی مانند کوکاکولا در ابتدا اصلا “برند” نبود! یک داروی عادی مانند سایر داروهایی بود که به طور عادی روزانه از تولید و کشف آن‌ها باخبر می‌شویم. اما گذر زمان و استمرار بر فعالیت به روی کشف فرمول کوکاکولا منجر به چنین اتفی در سطح جهانی شد.

شما نیز تا زمانی که به ایده‌های خود بها ندهید و در همان فضای خانگی خود به آزمون و خطا و تلاش برای راه‌اندازی کسب و کارخود نپردازید اتفاقی نمی‌افتد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل شروع کنید و آزمون و خطا کنید تا در نهایت از این که به ایده خود اهمیت ندادید پشیمان  نباشید.

در همین راستا، آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری دوره جامع و مفیدی با عنوان “راه‌اندازی کسب و کار خانگی” را برای شما افرادی که دوست دارید کاری شروع کنید و اتفاق مهمی رقم بزنید اما نمی‌دانید که چگونه، تهیه دیده است که در ابتدای راه با کمترین هزینه ممکن، الفبای ایده‌پردازی درباره کسب و کار و الزامات آن را یاد بگیرید تا با اعتماد به نفس بیشتری ادامه مسیر را طی کنید.

دوره جامع راه‌اندازی کسب و کار خانگی – کلیک کنید

کوکاکولا؛ نوشابه یا دارو

کوکاکولا در ابتدا به عنوان یک نوشیدنی دارویی شناخته می‌شد که می‌تواند خواص درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها داشته باشد. اما کم‌کم به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه گازدار و جایگزین الکل در دوره عدم مشروعیت الکی شناخته شد.

تاریخچه برند کوکاکولا

تاریخچه برند کوکاکولا

شرکت کوکاکولا توسط چه کسی تاسیس شد؟

اگر بخواهیم درمورد کسی که شرکت کوکاکولا را به طور رسمی تاسیس کرد صحبت کنیم، اسم فردی به نام آسا کندلر به میان می‌آید. جان اس پمبرتون در بازه زمانی 2 سال بعد از به وجود‌آوردن ترکیب و فرمول کوکا کولا علاوه بر بیماری، به بدهی زیادی نیز دچار بود و برای این که بتواند قرض‌های خودش را بدهد، فرمول و حق امتیاز کوکاکولا را به فردی به اسم آسا کندلر فروخت. به ارزش 2300 دلار.

آسا کاندلر خود تاجر و داروساز بود و نقش اصلی را در شکل‌گیری و برندینگ کوکا کولا ایفا کرد.

تقریبا 2 سال بعد از کشف فرمول کوکاکولا، جان اس پمبرتون در گذشت و کندلر که فردی حرفه‌ای در زمینه بازاریابی و تبلیغات حرفه‌ای بود، توانست به طور رسمی شرکت کوکاکولا را تاسیس کند و به گسترش آن بپردازد.

روشی که باعث شد کوکاکولا به فروش فوق العاده‌ای در اواخر دهه 1890 برسد، بازاریابی تهاجمی آسا کندلر بود. کم‌کم کوکا کولا به محبوب‌ترین نوشیدنی گازدار در سراسر آمریکا و کانادا تبدیل شد.

اما تا قبل از ورود صنعت قوطی‌سازی به داستان کوکا کولا، مردم این نوشابه را از طریق چشمه‌های نوشابه می‌نوشیدند!

چشمه نوشابه چیست؟

دستگاه‌هایی که به صورت فشاری در داخل لیوان نوشابه می‌ریختند به چشمه‌های نوشابه مشهور بودند که تا اواخر سال 1960، مردم شهرهای کوچک و بزرگ به این طریق کوکاکولای مورد علاقه خود را می‌نوشیدند. این دستگاه‌ها اغلب در بستنی‌فروشی‌ها و داروخانه‌ها قرار داشت. پس از مدتی با افزایش علاقه مردم به بستنی‌های قیفی و رستوران‌های فست‌فودی، از میزان علاقه مردم به نوشیدن نوشابه به این شیوه کم شد.

اینجا بود که قوطی‌های نوشابه کوکاکولا ظهور کردند و همین داستان منجر به همکاری کوکا کولا با یک شرکت قوطی‌سازی و ورود جدی صنعت‌ قوطی‌سازی به بیزینس کندلر بود.

 

نکات جالب درباره نوشابه کوکاکولا!

هربرندی داستان و جارای خودش را دارد  با فراز و فرودهای‌ بی‌شماری روبرو بوده است و ما اکنون به چکیده‌ای از داستان‌های یکی از محبوب‌ترین برندهای جهان می‌پردازیم. اما بعضی نکات درباره آن‌ها می‌تواند بسیار جالب باشد و در ذهن ثبت شود. مثلا موارد زیر بخشی از نکات جالبی است که بهتر است درباره نوشابه مورد علاقه‌خود بدانید:

  • فرمول کوکاکولا بسیار سری است و تحت مراقبت‌های ویژه نگاهداری می‌شود؛ به این شکل که نسخه اصلی از فرمول کوکا کولا در یک گاوصندوق قرار دارد و تنها 2 نفر از شرکت کوکاکولا این فرمول را می‌دانند. این دو نفر حق این را ندارند که ب هم سفر کنند! جالب نیست؟
  • کوکاکولا به عنوان جایگزین مورفین شناخته شده بود. داستان از این قرار است که جان اس پمبرتون که سابقا سرهنگ بود، در جنگ دچار آسیب شده بود و برای تسکین دردهای خود مجبور به استفاده زیاد از مورفن بود.
    همین موضوع باعث شده بود که او به مورفین اعتیاد پیدا کند. لذا در داروخانه خود به دنبال ترکیب بود که جایگزین مورفین و فاقد تریاک باشد که به فرمول اولیه نوشابه کوکاکولا رسید. او متوجه شد این ترکیب می‌تواند تقویت‌کننده هوش و مغز باشد.
    دقت کنید که این امر فقط درمورد نسخه اولیه نوشابه کوکا کولا صحت دارد و مصرف زیاد انچه که امروزه به عنوان کوکاکولا وجود دارد عوارض زیادی برای سلامتی می‌تواند داشته باشد! پس حواس خود را جمع کنید!
  • در سال 1915، کاندلر یک مسابقه ترتیب داد که در آن افراد طرح‌های پیشنهادی خود را برای شیشه نوشابه کوکا کولا ارائه بدهند. برنده این مسابقه فردی از هند بود که طرح پیشنهادی اون برگرفته از دانه قهوه بود. نکته اینجاست که به اشتباه تصور می‌شده است که دانه قهوه در نوشابه وجود دارد.

معروف‌ترین نوشابه جهان؛ کوکاکولا

معروف‌ترین نوشابه جهان کدام است؟

 

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

داستان قهوه استارباکس؛ معروف‌ترین برند قهوه دنیا

 

 

برای شما