داستان قهوه استارباکس؛ معروف‌ترین برند قهوه دنیا

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 13 آذر 1401
داستان قهوه استارباکس؛ معروف‌ترین برند قهوه دنیا

تنها اگر کمی به نوشیدن قهوه و دانستن درمورد آن علاقه داشته باشید، حتما شنیدن داستان شکل‌گیری ” استارباکس “، این برند مطرح، می‌تواند برای شما جذاب باشید. اینکه بدانید چطور یک فروشگاه کوچک که تنها دانه‌های قهوه بو داده به مردم عرضه می‌کرد، توانسته تبدیل به غول صنعت قهوه شود و بیش از 50 درصد از بازار قهوه را در اختیار خود داشته باشد و هنوز که هنوزه به عنوان برترین و معروف‌ترین برند قهوه در سطح جهان شناخته شود.

شروع ماجرا قهوه استارباکس به سال 1971 برمی‌گردد. جالب است بدانید در آن زمان هیچ مکانی نبود که افراد به آن‌جا بروند و بتوانند یک فنجان قهوه بنوشند و یا حتی یک فنجان قهوه خریداری کنند و با خود ببرند! هر فروشگاهی که بود، دانه‌های بوداده قهوه به مردم عرضه می‌کرد. برخی از مردم علاقه‌مند نیز آن را خریداری می‌کردند و قهوه خود را در خانه درست و نوش جان می‌کردند.

با تاندوری مگ در این مقاله همراه باشید تا ببینیم ایده سه دانشجوی جوان در سال 1971، چگونه باعث شکل‌گیری تمام این کافه‌ها و لحظاتی شده است که ما با علاقه و اشتیاق در آن قهوه می‌نوشیم. (البته نه از نوع استارباکس)

تاریخچه قهوه استارباکس

در سال 1971 سه دانشجوی که با هم دوست بودند (ذو سیگل، جری بالدوین و گوردون بوکر) یک قهوه‌فروشی ساده در سیاتل آمریکا تاسیس کردند که در ابتدا فقط دانه‌های رست‌شده قهوه عرضه می‌کرد. این سه نفر ابتدا به کمک یک فرد حرفه‌ای در زمینه قهوه که گویا حرفه‌ترین قهوه‌شناس آمریکا محسوب می‌شد آموزش دیدند و هرآنچه لازم بود را از او یادگرفتند.

آلفرد پیت نام منتور سخاوتمندی بود که از آموزش و کمک به این سه دوست در هیچ مرحله‌ای فروگذار نکرد و حتی در مراحل ابتدایی خودش قهوه کسب و کارشان را تامین کرد. آلفرد پیت در آن زمان تنها واردکننده دانه قهوه به آمریکا بود.

10 سال ابتدایی فعالیت این 3 دانشجو که از بین آن‌ها یک نفر معلم تاریخ، یک نفر معلم انگلیسی بود و یک نفر در آژانس تبلیغاتی فعالیت می‌کرد، به نحوی پیش رفت که 5 شعبه از این فروشگاه (استارباکس) در سرتاسر سیاتل راه‌اندازی شد.

معروف‌ترین برند قهوه دنیا؛ استارباکس

معروف‌ترین برند قهوه دنیا؛ استارباکس

نامگذاری برند استارباکس (Star Bucks) ریشه در چه دارد؟

اینکه نام استارباکس و حتی شکل لوگوی آن از کجا به اینجا رسید هم حاصل یک طوفان فکری بین این سه فرد است. شکل لوگوی استارباکس که تصویر یک پری‌دریایی است برگرفته از یک افسانه یونانی است که در آن یک پری دریایی به نام سیرن (Siren) ملوان‌ها را فریب می‌دهد و آن‌ها را غرق می‌کند.

رنگ سبز آن نشان از رفاه است و نام استارباکس را از نام یک شخصیت در کتاب رمان موبی دیک (Moby Dick) یا نهنگ بحر گرفته شده که در آن یک دریانورد، تاجر قهوه است و دستیاری دارد. اسم استار باکس، از اسم این دستیار ناخدای کشتی صید نهنگ گرفته شده است.

در مجموع تمام این موارد هیچ ربطی بهم ندارندو در انتخاب آن‌ها هدف خاصی وجود نداشته است!

صرفا نتیجه ایده‌پردازی این سه دوست دانشجو به نام “استار باکس” رسیده است.

قهوه استارباکس چگونه در جهان معروف شد؟

تقریبا تا 10 سال اتفاق ویژه‌ای برای کسب و کار این سه نفر نیفتاد و تنها هدفی که استارباکس اولیه داشت این بود که بهترین دانه قهوه را به مردم عرضه کند تا برای خودشان در خانه! قهوه درست کند. اما یک تصمیم از سمت این سه نفر منجر به تغییر ویژه‌ای در سرنوشت استار باکس شد. آن هم اینکه یک مدیر بازاریابی حرفه‌ای به جمع خود اضافه کنند.

هاوارد شولتز! فردی بود که با دانش بازاریابی خود و با تصمیمات استراتژیک دقیقی که گرفت باعث شد تا برند استارباکس تا اکنون برترین برند قهوه در سراسر جهان شناخته شود و مردم بتوانند از بیرون از خانه به نوشیدن قهوه آماده بپردازند.

در سال 1980 ، هاوارد شولتز در سفر خود به ایتالیا متوجه شد که این ایده که مردم بیرون از خانه و در یک مکانی بتوانند قهوه آماده بنوشند، ممکن است نتیجه شگفت‌انگیزی برای استار باکس به همراه داشته باشد. این ایده به مدت یک سال تست شد و نتیجه آن این شد که امروزه هزاران شعبه از کافه و مغازه‌های استار باکس در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند و در کنار نام قهوه مردم سریعا کلمه “استارباکس” را به خاطر میاورند.

داستان شک‌گیری قهوه استارباکس در دنیا

داستان شک‌گیری قهوه استارباکس در دنیا

موانعی که بر سر راه مسیر موفقیت استارباکس قرار گرفت چه بود؟

  1. پس از اینکه روند موفقیت و گسترش مغازه‌های استار باکس در سراسر دنیا به یک نرخ ثابت و رو به افزایشی رسید، سه موسس استارباکس تصور کردند که این رویه ثابت است و دیگر به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد. در نتیجه هاوارد شولتز از مدیر کل به مدیر اجرایی تبدیل شد! آن‌ها تصور کردند که دیگر نیازی به وی نخواهند داشت!
    اما با افزایش تاسیس مغازه‌های استارباکس با اتفاقی مواجه شدند که به واسطه آن دیگر کسی به رستوران‌های استارباکس وفادار نبود. بحران اقتصادی سال‌های 2007 و 2008 باعث شد تا استارباکس با رکود بزرگی مواجه شود و سهام آن تا 50 درصد سقوط کند.

استراتژی هاوارد برای برطرف‌کردن این موضوع بستن تمام اتارباکس‌های آمریکا به اندازه یک بعد از ظهر بود. در این فرصت به آن‌ها آموزش درست‌کردن یک اسپرسو منحصر به فرد استار باکس را آموزش داد و دستور داد دستگاه‌های  اسپرسوساز خودکار جمع شود. به این واسطه، عطر اسپرسو ناب باعث شد مردم به سمت مغازه‌های استارباکس کشیده شوند و نخواهند که تجربه این عطر و طعم را از دست بدهند.

همین حرکت ساده استارباکس را نجات داد و منجر به رشد 43 درصدی سهام استار باکس در سال 2009 شد. هاوارد متوجه شد که استارباکس نباید به این اکتفا کند که یک قهوه مشابه سایر کافه‌ها به افراد ارائه دهد و به این موضوع بسنده کند. باید فرقی بین آنچه که استار باکس به مردم ارائه می‌دهد و سایرین باشد.
از آن اتفاق به اینور، روندی که این برند طی کرده، همچنان رو به رشد و مثبت بوده است و همیشه به عنوان یک برند موفق که تقریبا تا الآن رقیب قابل توجهی برای آن وجود ندارد، شناخته شود.

امروزه کافه‌ها و مغازه‌های استارباکس علاوه بر قهوه موارد دیگری مانند ماگ، لاته انواع و اقسام قهوه و انواع دسر و کیک‌های خاص این برند را به دوست‌داران قهوه ارائه می‌دهد.

 

یکی از جذابیت‌های انواع قهوه، نوشیدن آن در کنار انواع کیک و دسر به عنوان عصرانه و یا حتی در بعضی ساعات صبح است. نوشیدن قهوه در ساعات ابتدایی صبح و در هنگام عصر به عنوان یه افازیش‌دهنده انرژی، نیروی شما را برای ادامه روز بالا می‌برد. با توجه به این که اغلب قهوه‌خورهای حرفه‌ای آن را به صورت تلخ می‌نوشند، اگر دقت کرده باشید یک کوکی همیشه همراه فنجان قهوه‌ای که سفارش می‌دهید وجود دارد و برای شما در اکثر کافه‌ها آورده می‌شود.

اگر دارای یک کافه هستین یا قصد راه‌اندازی یک کسب و کار کافی‌شاپی را دارید، آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری در این زمینه انواع دوره‌های آموزشی کوکی کافی‌شاپی را به صورت آنلاین در دسترس شما قرار داده است.

برای مشاهده آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

دوره آموزشی کوکی کافی‌شاپی – کلیک کنید

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

قهوه چیست؟ از تاریخچه تا مزایا و معایب نوشیدن قهوه

 

 

 

 

 

 

برای شما