راهنمای تهیه قالب تارت و تفاوت آن با سایر قالب‌ها

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 18 شهریور 1401
راهنمای تهیه قالب تارت و تفاوت آن با سایر قالب‌ها

قالب تارت، یکی از انواع قالب‌های شیرینی‌پزی است که به دلیل داشتن جنس مرغوب و متفاوت و همچنین سهولت در خارج کردن انواع تارت آماده شده بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه و خرید قالب مورد نیاز خود ابتدا باید بدانید آن را برای چه کاری نیاز دارید. این قالب‌ها در شکل‌ها، مدل‌ها، جنس و اندازه‌های مختلف در بازار موجود هستند. در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم تا به معرفی هر یک از انواع آنها بپردازیم تا خریدی مطمئن و انتخابی درست داشته باشید.

تارت و قالب تارت چیست؟

تارت یک لغت فرانسوی به معنای نوعی شیرینی است که برای پوشش آن اغلب از مواد پرکننده استفاده می‌شود. همچنین خمیر تارت شیرینی را می‌توانید بسته به سلیقه خود با مواد غذایی مختلف پر کرده و انواع تارت را درست کنید.

در این میان قالب تارت نیز نوعی قالب با لبه کوتاه و دالبر مانند است که در اندازه‌های مختلف کوچک تا متوسط موجود هستند. این قالب‌ها از لحاظ جنس نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. 

کاربرد قالب تارت چیست؟

اغلب از این قالب برای پخت انواع شیرینی تارت استفاده می‌شود. دلیل استقبال زیاد از این قالب‌ها راحتی در تهیه شیرینی تارت است. همچنین از قالب تارت علاوه بر درست کردن تارت می‌توانید برای تهیه پای سیب و  انواع پیتزا نیز استفاده کنید. از بین مقالات آموزشی وب سایت تاندوری می‌توانید طرز تهیه انواع کیک و شیرینی را مشاهده کنید و براساس ذائقه و سلیقه خود یکی از آنها را در منزل درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

دوره آموزش آنلاین پخت تارت با گاناش‌های جذاب – کلیک کنید

ویژگی‌های منحصر به فرد قالب‌های تارت 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قالب‌های کیک و شیرینی خاصیت نچسب بودن آنها است که باعث می‌شود شیرینی خود را بعد از تکمیل فرایند پخت به راحتی از آن جدا کنید. از طرفی دیگر این نوع قالب‌ها قابلیت شستشو دارند و به راحتی شسته می‌شوند.

سبک بودن، مقاومت بالا در برابر خوردگی، پایداری در برابر حرارت و دمای بالا و قابلیت جدا شدن راحت کیک از آن از دیگر ویژگی‌های بارز و مورد توجه این نوع قالب‌ها است. این قالب‌ها طرح و سایزهای متفاوتی دارند و موارد استفاده آنها بسیار گسترده است. این نوع قالب‌ها مناسب برای پخت انواع پای‌ها، نان تارت و دسرهای خوشمزه است و می‌توان از سایزهای بزرگ آن برای پخت انواع پیتزا نیز استفاده کرد.

استفاده از قالب تارت برای پخت انواع شیرینی‌ها و غذاها

استفاده از قالب تارت برای پخت انواع شیرینی‌ها و غذاها

معرفی انواع قالب تارت 

انتخاب و تشخیص بهترین نوع قالب تارت در کیفیت پخت انواع شیرینی نقش مهمی دارد و نکته حائز اهمیتی است. قالب‌های شیرینی‌پزی در شکل، رنگ، اندازه و جنس‌های مختلف در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود هستند. در ادامه به طور مختصر به بررسی انواع قالب‌ها از جوانب مختلف و بیان نکات کلیدی برای تهیه و انتخاب قالب مناسب خواهیم پرداخت.

انواع قالب از نظر مدل

قالب‌های تارت در دو مدل کف جدا و معمولی در بازار موجود هستند که برای خرید آنها می‌توانید به فروشگاه‌های عرضه لوازم قنادی مراجعه کنید. در این بین قالب کف جدا تارت در شکل‌های مختلف مستطیل، مربع و دایره در سایزهای مختلف در دسترس هستند. اغلب قالب دایره برای پخت پیتزا کاربرد دارد. جدا شدن کف این نوع قالب‌ها نیز باعث می‌شود که به راحتی تارت و مواد دیگری که درست کردید را از قالب جدا کنید.

انواع قالب از نظر جنس

غالبا قالب‌های تارت از جنس تفلون، آلومینیوم یا سیلیکونی است. در این بین قالب تلفون به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و درجه حرارت و همچنین نچسب بودن بیش از همه مورد استفاده قرار گرفته است. قالب‌های سیلیکونی به دلیل عمق کم و سایز کوچک برای شیرینی‌های خاص کاربرد دارد. همچنین این نوع قالب‌ها بسیار نرم بوده و انعطاف‌پذیری زیادی دارد و به دلیل ارزان قیمت بودن و کیفیت پخت بهتر و تنوع طرح مورد استقبال علاقمندان به هنر آشپزی و شیرینی‌پزی قرار گرفته است.

انواع قالب از نظر سایز

قالب‌های تارت در دو سایز کوچک و بزرگ موجود هستند که معمولا نوع کوچک آن را برای تهیه انواع فینگرفودها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قالب تارت کوچک را با عنوان قالب یک نفره می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کنید. 

انواع قالب تارت از نظر رنگ

قالب‌ها بر اساس رنگ به دو نوع روشن و تیره تقسیم می‌شوند. در این بین قالب‌های روشن گرمای کمتری را جذب می‌کنند و شیرینی‌ها در آنها زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند. با این تفاوت که این نوع قالب‌ها را بعد از استفاده باید سریعا خوب شسته و تمیز کنید رنگ نگیرند.

قالب‌های تیره گرمای بیشتری را جذب می‌کنند به همین دلیل زمان پخت کیک و شیرینی در آن بسیار کوتاه‌‌تر است. این نوع قالب برای پخت انواع تارت‌ها که دیواره آنها برشته و تیره می‌شوند، مناسب است.

انواع قالب از نظر طرح

قالب تارت سوراخ‌ دار یکی دیگر از انواع قالب‌هایی است که به شکل رینگ طراحی شده‌اند و برای پخت انواع کیک‌ها و دسرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین استفاده از رینگ‌های سوراخ‌دار تک نفره ایده‌ای جذاب برای مهمانی‌ها و دورهمی دوستانه شما است و می‌توان از آن برای تهیه انواع دسر و تارت‌های تک نفره استفاده کنید.

انواع قالب تارت و کیک

انواع قالب تارت و کیک

تفاوت قالب تارت با انواع قالب کیک

تفاوت اصلی قالب تارت با دیگر قالب‌ها در عمیق آنها است چرا که قالب‌های تارت عمق کمتری نسبت به سایر انواع قالب‌های مشابه دارند. در ادامه به مقایسه انواع قالب‌های کیک و شیرینی‌پزی خواهیم پرداخت تا متناسب با نیاز خود نسبت به تهیه آنها اقدام کنید.

تفاوت قالب‌های تارت با قالب پای

قالب‌های تارت و قالب‌های پای از نظر ظاهری دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. به عنوان مثال قالب‌های تارت دیواره‌های شیاردار و عمودی شکل‌تری در مقایسه با قالب‌های پای دارند. قالب‌های تارت معمولا از جنس فلز بوده و دارای عمق کمتری هستند. این قالب‌ها برای تهیه انواع شیرینی مناسب هستند و به دو دسته قالب کف ثابت و قالب کف متحرک تقسیم‌بندی می‌شود. از این قالب‌ها می‌توانید برای تهیه دسرهای عصرانه، کیک‌های میوه‌ای و باقلوا نیز استفاده کنید. 

همانطور که گفته شد، قالب‌های تارت به شکل‌های مختلفی مستطیلی، مربع و گرد موجود هستند اما قالب پای تنها به شکل گرد در دسترس است. برای درست کردن تارت می‌توان از رینگ استفاده کرد اما پای را حتما باید در قالب مناسب درست کرد. 

قالب پای عمیق‌تر بوده و دیواره‌های مخروطی شکل دارد و اغلب از جنس پیرکش، چدن، فلز و سرامیک درست می‌شوند و سایزهای متنوعی دارد. بر این اساس تنوع قالب پای نسبت به قالب تارت بیشتر است.

شما می‌توانید از این قالب‌ها برای تهیه انواع تارت، پیتزا، نان و غیره استفاده کنید.

نحوه اندازه‌گیری قالب‌های تارت مورد استفاده

نحوه اندازه‌گیری قالب‌های تارت مورد استفاده

سایز قالب تارت را چگونه اندازه‌گیری کنیم؟

بهتر است در زمان خرید قالب‌ها، به سایز و ابعاد مورد نیاز خود توجه لازم را داشته باشید. همچنین در زمان پخت کیک و شیرینی حتما ابعاد قالب را مدنظر قرار دهید تا در فرایند پخت با مشکل خاصی روبرو نشوید. 

بنابراین شما می‌توانید با توجه به ابعاد قالب و تعداد تخم مرغ مورد استفاده شده در دستور پخت، یک قالب مناسب را انتخاب کنید.

در صورتی که در مورد سایز قالب مورد نیاز خود شک دارید و نمی‌دانید که باید از چه قالبی استفاده کنید، متر را روی قالب قرار دهید و فاصله بین دو لبه قالب را اندازه‌گیری کیند. از این رو، برای اندازه‌گیری قالب میان تهی و یا شیار دار مثل قالب تارت، متر را باید بالای قالب قرار دهید و فاصله بین گودی‌ها را اندازه بزنید. 

در این روش اگر میزان شیب قالب بسیار کم باشد در اندازه‌گیری قالب تغییری ایجاد نخواهد شد. اما اگر شیب قالب زیاد بود باید قطر قالب را از قسمت درونی و کف قالب نیز اندازه بگیرید. این نوع اندازه‌گیری تنها برای قالب‌های تارت کاربرد دارد و برای سایر قالب‌ها باید از روش‌های دیگری استفاده کنید.

همچنین برای اندازه‌گیری ارتفاع قالب باید متر را به صورت عمودی در قالب قرار دهید و از کف تا سر قالب را به صورت دقیق اندازه بزنید.

نکات مهم در زمینه نگهداری از قالب تارت و کیک

احتمالا شما هم جزو افرادی علاقمند به آشپزی و پخت کیک و تارت و سایر خوراکی‌های خوشمزه و دلچسب هستید. قطعا شما نیز برای پخت شیرینی از قالب‌های مخصوص در طرح‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کنید. با وجودی که این قالب‌ها نچسب هستند اما بعد از استفاده با آنها را تمیز شده و خشک کنید تا ذرات باقی مانده در آن طعم و مزه شیرینی شما را در موارد استفاده بعدی تغییر ندهد. برای جدا کرده شیرینی و کیک‌ها سوخته ترفندهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

  • برای تمیز کردن قالب تارت هرگز از اشیای تمیز مثل چاقو استفاده نکنید چون به سطح آن آسیب وارد می‌شود.
  • برای شستن قالب‌ها از سیم ظرفشویی یا مواد شوینده قوی مانند وایتکس استفاده نکنید.
  • قالب‌ها را با آب داغ و اسکاچ حاوی مایع ظرفشویی بشویید.
  • استفاده از برس کوچک نرم و جوش شیرین نیز برای شستن قالب‌های شیرینی‌پزی می‌توان کاربردی باشد.

در این مقاله سعی کردیم که شما را با انواع قالب تارت و موارد استفاده از آنها آشنا کنیم. همچنین برخی از تفاوت‌ها و ویژگی‌های این نوع قالب را با انواع دیگر قالب‌ها بیان کردیم که متناسب با نیاز خود نسبت به تهیه این وسیله کاربردی در آشپزی تهیه کنید. شما با استفاده از مقالات آموزشی وب سایت تاندوری می‌توانید طرز تهیه انواع کیک و شیرینی را مشاهده کنید و در قالب مورد نظر خود آنها را درست کنید.

اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از انواع قالب کیک و شیرینی دارید، آنها را در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

 

 

برای شما