طرز تهیه چیزکیک ژاپنی با فر و بدون فر

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 24 شهریور 1401
طرز تهیه چیزکیک ژاپنی با فر و بدون فر

چیزکیک، یکی از متداول‌ترین دسرهای است که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد. یکی از انواع چیز کیک‌ها، چیزکیک ژاپنی است که به دلیل وجود پنیر در ترکیباتش به عنوان یک دسر کلاسیک، سبک، کمی شیرین و مرطوب و لطیف شناخته می‌شود. طرز تهیه چیز کیک ژاپنی شباهت زیادی به چیزکیک کلاسیک دارد و طعم آنها نیز به هم نزدیک است. این نوع کیک را در خانه درست کنید و به عنوان یک میان وعده از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم دستور پخت چیز کیک ژاپنی را همراه با فوت و فن‌های این دسر بیان کنیم.

چیزکیک ژاپنی چیست؟

چیز کیک ژاپنی یکی از انواع دسرهای سنتی و خوشمزه رایج در کشور ژاپن است که بافتی پفکی، نرم، پنبه‌ای و خوشمزه دارد. اگر برای یکبار این نوع چیزکیک را بخورید، طعمش را به هیچ وجه فراموش نخواهید کرد.

از ترکیبات اصلی این چیز کیک می‌توان به شیر، پنیر خامه‌ای، تخم مرغ، شکر و آرد نشاسته اشاره کرد و می‌‌توانید آن را در فر یا قابلمه درست کنید.

آموزش چیزکیک مدرن ( از پخت تا تزئین) – کلیک کنید

آموزش تیرامیسو و انواع دسر ایتالیایی – کلیک کنید

چیزکیک ژاپنی

چیزکیک ژاپنی

تاریخچه چیزکیک ژاپنی

دستور پخت این دسر همان طور که از نامش پیداست، به کشور ژاپن باز می‌گردد و یکی از انواع کیک‌های مدرنی است که امروزه طرفداران بسیاری دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن، دسرهای خود را به این کشور آوردند، یکی از آنها چیزکیک نیویورکی بود. در این راستا سرآشپزهای ژاپنی چیزکیک نیویورکی را مطابق با ذائقه مردم ژاپن تغییر دادند و نتیجه آن دسری سبک‌تر، کم کالری‌تر، با شیرینی کم و بدون کراست شد. با تغییرات ایجاد شده و به دلیل پخت آن با بخار آب، بافت چیزکیک ژاپنی شباهت زیادی به سوفله دارد. از این رو، به این دسر در کشور ژاپن، چیز کیک سوفله یا چیز کیک پنبه‌ای نیز گفته می‌شود.

در سال 1970 میلادی با انتشار دستور پخت چیز کیک ژاپنی در مجله زنان، محبوبیت این دسر دوچندان شد. امروزه این کیک با طعم‌های مختلف درست می‌شود و اغلب مردم آن را با چای یا قهوه نوش‌ جان می‌کنند.  

دو روش پخت چیزکیک ژاپنی نرم و لطیف

در ادامه این مقاله، ۲ طرز تهیه چیزکیک ژاپنی در فر و بدون فر را آموزش خواهیم داد. اگر از علاقه‌مندان به تهیه انواع چیز کیک هستید، می‌توانید از طریق آرشیو مقالات آموزشی وب سایت تاندوری، دستور پخت چیز کیک نیویورکی، چیزکیک لوتوس و سایر انواع کیک‌ها را مشاهده کنید. این کیک‌ها با دستور پخت بسیار ساده همراه با ترفندهای کلیدی آنها بیان شده است.

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی در فر

مواد لازم 

  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • آرد: یک دوم پیمانه یا ۶۰ گرم
  • نشاسته ذرت: 2.5 قاشق غذاخوری
  • پنیر خامه‌ای: ۲۵۰ گرم
  • کره: 3.5 قاشق غذاخوری یا 50 گرم 
  • شکر: دو سوم پیمانه یا ۱۳۵ گرم
  • شیر: یک دوم پیمانه یا ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • پودر وانیل: یک دوم قاشق چایخوری
  • نمک: یک چهارم قاشق چایخوری

پخت چیز کیک ژاپنی با بافت نرم و لطیف

پخت چیز کیک ژاپنی با بافت نرم و لطیف

دستور پخت چیزکیک ژاپنی در فر

  1. برای درست کردن چیز کیک ژاپنی در فر ابتدا باید زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید.
  2. در یک ظرف مناسب پنیر، کره و شیر را با هم مخلوط کنید و روی بخار آب و حرارت غیرمستقیم آنها به روش بن‌ماری نرم کنید. سپس با یک همزن دستی این مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.
  3. آرد و نشاسته را با هم مخلوط کرده و الک کنید و سپس روی مایه پنیری بریزید. این مواد را با کمک لیسک به صورت دورانی و زیر و رو کردن باهم ترکیب کنید. از هم زدن بیش از حد مواد خودداری کنید چرا که بافت خمیر باید پر از هوا باشد.
  4.  در این مرحله زرده‌های تخم مرغ را به این مایه خمیری اضافه کنید و با همزن دستی بزنید تا مایه یکدستی حاصل شود.
  5. در یک ظرف دیگر سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا سفیده‌ها حسابی کف کنند. سپس شکر را اضافه کنید و مجدد هم بزنید.
  6. سفیده پف کرده را باید طی دو مرحله به مواد خمیری اضافه کنید و با لیسک هم بزنید.
  7. فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس کف و دیواره‌های یک قالب با ارتفاع مناسب را چرب کنید و آنها را با کاغذ روغنی کاملا بپوشانید. مواد کیک را در قالب بریزید. سطح بیرونی قالب را نیز با فویل بپوشانید تا آب وارد قالب نشود. سپس قالب را همراه با یک ظرف حاوی آب در داخل فر بگذارید.
  8. چیزکیک ژاپنی باید با بخار آب و حرارت ملایم پخته شود. فرایند پخت چیز‌کیک شما بعد از گذشت یک ساعت تکمیل می‌شود.

طرز تهیه چیزکیک ژاپنی بدون فر

شما علاوه بر اینکه می‌توانید چیزکیک ژاپنی را در فر درست کنید، به راحتی می‌کنید بدون فر و در پلوپز نیز این چیز کیک خوشمزه، نرم و پنبه‌ای را نیز تهیه کنید. برای درست کردن چیز کیک ژاپنی به مواد اولیه زیر نیاز دارید.

مواد لازم

  • شکر: ۱۶۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۴ عدد
  • ماست چکیده: ۲۰۰ گرم
  • پنیر خامه‌ای: ۴۰۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم
  • آرد: ۱۰۰ گرم
  • نشاسته ذرت: ۲۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۴ عدد

دستور پخت چیز کیک ژاپنی بدون فر

  1. برای درست کردن چیزکیک ژاپنی در پلوپز، ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید. پنیر خامه‌ای را نیز در دمای محیط بگذارید تا نرم شود. 
  2. در مرحله بعد، شکر (100 گرم)، زرده تخم مرغ، ماست چکیده، پنیر خامه‌ای و کره را با هم مخلوط کنید تا مایه صاف و کرم مانندی حاصل شود.
  3. سپس آرد از قبل الک شده را کم کم به مایه چیزکیک اضافه کنید و با استفاده از لیسک زیر و رو کنید و هم بزنید.
  4. در ظرف دیگری سفیده‌ تخم مرغ‌ها را با باقیمانده شکر (60 گرم) مخلوط کنید و با همزن برقی بزنید. 
  5. کف و دیواره‌های پلوپز را با روغن مایع چرب کنید و مایه چیز کیک را داخل آن بریزید. سطح رویی و کناره‌های مایه را با لیسک صاف کنید.
  6. چیزکیک ژاپنی شما بعد از گذشت 50  دقیقه در درون پلوپز با طلایی شدن کناره‌های آن پخته و آماده می‌شود.
  7. بعد از اتمام مراحل پخت، کاسه پلوپز را خارج کنید و روی آن را با فویل پلاستیکی ببندید تا کیک کاملا خنک و نرم شود. 
  8. وقتی دمای کیک به دمای محیط اتاق یا آشپزخانه رسید، کیک را به صورت وارونه داخل یک ظرف مناسب جهت سرو برگردانید تا کیک فرم خود را حفظ کند.
  9. سپس کیک را به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. پس از گذشت این مدت چیز کیک را از یخچال خارج کرده و آن را به همراه چای سرو کنید.
  10. سطح رویی چیز کیک ژاپنی را می‌توانید با پودر قند، پودر نارگیل یا میوه‌های دلخواه همچون توت فرنگی، تمشک یا انواع مربا تزیین کنید.

بر این اساس می‌توان گفت که طرز تهیه چیزکیک ژاپنی با وجود زمان‌بر بودن اما یک عصرانه دلچسب برای مهمانی یا دورهمی خانوادگی شما خواهد بود. پس هر چه سریعتر برای پخت این دسر خوشمزه در خانه اقدام کنید و این چیز کیک را در کنار چای یا قهوه میل کرده و از طعم دلچسب آن لذت ببرید.

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی با پنیر خامه‌ای

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی با پنیر خامه‌ای

نکات مهم در رابطه با پخت چیزکیک ژاپنی

  • در هنگام پخت چیزکیک ژاپنی حتما به دمای فر توجه کنید، چرا که دمای نامناسب فر باعث پف‌نکردن، ترک‌خوردن سطح رویی، فرورفتن وسط چیز کیک و کاهش نرمی و لطافت آن خواهد شد.
  • اگر دمای فر را بیش از حد بالا انتخاب کنید، روی سطح کیک ترک خورده و دچار پف کاذب خواهد شد و موقع خنک‌شدن قسمت‌هایی از بافت و ساختار چیز کیک فرو می‌رود.
  • حتما برای پخت این نوع کیک باید از حمام آب جوش استفاده کنید تا با ایجاد رطوبت مناسب بافت کیک خشک نشود.
  • فرایند خنک‌کردن چیز کیک ژاپنی باید در دو مرحله انجام شود. یک مرحله در فر خاموش و مرحله بعدی در دمای محیط آشپزخانه است. اگر کیک را بعد از پخت سریعا از فر خارج کنید، ساختار آن تغییر شکل داده و فرورفته و رویه آن چروک می‌خورد. 
  • نحوه زدن سفیده تخم مرغ نیز از عوامل موفقیت در پخت چیزکیک ژاپنی است. مرحله هم‌زدن سفید‌ها باید تا جایی که با برداشتن لیسک به حالت کشسانی درآید، ادامه پیدا کند. 

در این مقاله با آموزش پخت چیزکیک ژاپنی همراه ما بودید، برای آشنایی با طرز تهیه انواع کیک و شیرینی می‌توانید، از آموزش پخت انواع کیک مجله تاندوری در این زمینه دیدن کنید. آکادمی تاندوری برای علاقه‌مندان به هنر آشپزی، کیک‌پزی، شیرینی‌پزی و دیگر هنرهای دستی مانند گلدوزی، خیاطی، بافتنی و غیره دوره‌های آموزشی آنلاین برگزار می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت هزینه ناچیز در این دوره‌ها شرکت کنید و مهارت‌های لازم را کسب کنید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما