لاوا کیک چیست؟ + طرز تهیه و فوت و فن‌های کلیدی

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 17 شهریور 1401
لاوا کیک چیست؟ + طرز تهیه و فوت و فن‌های کلیدی

لاوا کیک یکی از هیجان‌انگیزترین انواع کیک‌های شکلاتی است که می‌توانید درون آن شکلات قرار دهید تا هنگام برش دوستان و خانواده خود را سورپرایز کنید. از این رو در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم درباره ویژگی‌های این نوع کیک و طرز تهیه آن صحبت کنیم. همچنین با ارائه فوت و فن‌هایی به شما کمک خواهیم کرد که این کیک خوشمزه را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

لاوا کیک چیست؟

کیک لاوا یک دسر فرانسوی است که به کیک آتشفشان نیز شناخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری این کیک نیز این است که با اولین برش مایه داخل آن که اغلب شکلات مذاب است از دل آن مانند مواد مذاب و گداخته درون کوه آتشفشان سرازیر می‌شود. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که لاوا به معنای مواد مذاب است.لازم است بدانید که این نوع کیک با نام‌های چاکلت لاوا کیک یا مولتن لاوا کیک نیز در قنادی‌ها عرضه می‌شود.

تاندوری دوره کامل و تصویری پخت لاوا کیک را با بهترین مربی در اختیارتان قرارداده است که بتوانید مرحله به مرحله و تصویری با مراحل پخت لا کیک آشنا شوید و آن را انجام دهید و به خوبی روش پخت آن را یاد بگیرید.

دوره کاربردی پخت لاوا کیک و کسب درآمد خانگی – کلیک کنید

دوره آموزشی کسب و کار خانگی – کلیک کنید

مهم‌ترین ویژگی‌های کیک لاوا 

لاوا کیک، یک نوع کیک شکلاتی خیلی ساده و خوشمزه است که ظاهری شبیه کیک دارد اما داخل بافت درونی آن، شکلات آب‌شده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین ویژگی این نوع کیک می‌توان به ابعاد کوچک آن اشاره کرد که اغلب به صورت تک نفره و مرطوب سرو می‌شود. این دسر یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای فرانسوی است که به دلیل ظاهر جذاب و طعم بی‌نظیر طرفداران بسیاری دارد.

این کیک تک نفره با مقداری آرد که پایه اصلی آن شکلات و تخم مرغ درست می‌شود. از دیگر ویژگی این کیک، زمان پخت بسیار کم نسبت به سایر انواع کیک است. بنابراین می‌توانید این کیک شکلاتی را به سادگی در خانه درست کنید. 

البته هنگام پخت کیک آتشفشان باید توجه داشته باشید که اگر زیاد در داخل فر‌ بماند، شکلات مذاب داخل کیک سفت می‌شود و موقع برش دیگر شکلات آب شده از کیک سرازیر نمی‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کیک لاوا در ادامه با وب سایت آموزشی تاندوری همراه باشید.

طرز تهیه لاوا کیک

راز خوشمزه شدن لاوا کیک 

کیک آتشفشان روش پخت بسیار ساده و آسانی دارد و هر کسی که علاقمند به هنر آشپزی باشد، می‌تواند این نوع کیک شکلاتی بسیار سبک را درست کند. تنها راز خوشمزه شدن کیک لاوا این است که باید تمام مراحل آن را به دقت انجام دهید و مواد اولیه آن را به درستی ترکیب کنید. اما توجه داشته باشید که این کیک نیاز به همزدن و مخلوط کردن زیاد ندارد و می‌توانید مواد آن را با دست هم بزنید.

زمان آماده‌سازی و پخت آن بسیار کوتاه است و بعد از پخت نیز می‌توانید سریعا آن را سرو کنید و نیازی به خنک شدن ندارد.

طرز تهیه لاوا کیک

طرز تهیه لاوا کیک شکلاتی بسیار ساده است و مایه آن در عرض چند دقیقه آماده می‌شود. برای این کار کافی است شکلات و کره را در ماکروویو ذوب کنید و باقی مواد را نیز به آن اضافه کنید، سپس در قالب مخصوص بریزید و در داخل فر بگذارید تا بپزد. مدت زمان پخت این کیک 10 دقیقه است و فقط باید لبه‌های کیک بپزد. توجه داشته باشید که مغز کیک باید نرم و مرطوب باقی بماند تا شکلات مذاب داخل کیک با برش به بیرون بریزد.

مواد لازم جهت پخت کیک لاوا

  • آرد قنادی: ۵۰ گرم
  • شکلات تلخ: ۲۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • کره: ۱۵۰ گرم
  • شکر قهوه‌ای: ۷۰ گرم
  • پودر کاکائو: ۱ قاشق چایخوری
  • وانیل: کمتر از نصف قاشق چایخوری
  • شکر پودر شده: به مقدار کافی

مواد لازم جهت سرو کیک لاوا

  • بستنی وانیلی: 2 اسکوپ
  • نعناع تازه: به مقدار لازم
  • تمشک یا توت فرنگی: به مقدار لازم

آموزش مرحله به مرحله پخت لاوا کیک 

در ادامه این مطلب از مجله تاندوری، آموزش مرحله به مرحله پخت لاوا کیک برای شما آماده ‌کرده‌ایم.

مرحله اول

ابتدا مواد مورد نیاز برای تهیه کیک لاوا را آماده کنید، سپس فر را روشن کرده و روی دمای 190 درجه سانتیگراد قرار دهید تا حسابی گرم شود. 

مرحله دوم: آماده‌سازی شکلات

در مرحله بعد، درون یک کاسه مناسب شکلات را به همراه کره بریزید تا روی حرارت غیر مستقیم اعم از بخار آب کتری یا سماور ذوب شوند، سپس ترکیب کره و شکلات را از روی حرارت بردارید تا به دمای ثابت برسند.

مرحله سوم: آماده‌سازی مایه کیک

در این مرحله تخم مرغ‌ها را به همراه وانیل درون یک کاسه مناسب بریزید و با همزن یا لیسک مخلوط کنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند. سپس شکر را اضافه کرده و به هم زدن مواد ادامه دهید تا تخم مرغ‌ها حجم بگیرند.

مرحله چهارم

حالا ترکیب کره و شکلات ذوب شده را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد الک شده را کم کم اضافه کرده و مخلوط کنید تا مایه کیک یکدستی به دست آید. 

مرحله پنجم: قالب زدن کیک

در ادامه قالب‌های یک نفره را با کره چرب کنید و مقداری پودر کاکائو درون قالب‌ها بپاشید. به جای این کار می‌توانید دو کاغذ کاپ کیک را درون قالب بذارید و بعد درون آنها را خوب چربش کنید.

مرحله ششم

در این مرحله از درست کردن لاوا کیک، مایه کیک را درون قالب‌ها بریزید و سپس قالب‌ها را درون فر قرار داده و اجازه دهید تا کیک‌ها بپزند.

مرحله هفتم طرز تهیه لاوا کیک: مدت زمان پخت کیک

برای پخت این نوع کیک شکلاتی حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان لازم است البته توجه داشته باشید که همین قدر که لبه‌های کیک پخته شود کافی است. نباید داخل کیک پخته و سفت شود. 

مرحله هشتم: خارج کردن کیک‌ها از فر

در این مرحله قالب‌ها را از فر خارج کنید و بدون اینکه منتظر شوید کیک‌ها خنک شوند، آنها را از قالب خارج کنید و درون ظرف مورد نظر خود قرار دهید. سپس با پودر قند و خامه یا بستنی تزیین کرده و سرو کنید.

مرحله نهم: تزیین کیک جهت سرو

بعد از اتمام مراحل پخت کیک آتشفشان، روی هر کیک می‌توانید یک اسکوپ بستنی وانیلی بریزید و این کیک شکلاتی گرم مغزدار را همراه با بستنی نرم و سرد میل کنید. 

برای رنگ و طعم بیشتر نیز می‌توانید در کنار کیک، تمشک تازه یا توت فرنگی و یا یک شاخه نعناع تازه قرار دهید. با این کار ظاهر دسر بسیار زیبا و خوشمزه خواهد شد.

نکات مهم در طرز تهیه لاوا کیک 

  • می‌توانید مواد لاوا کیک را به مدت دو روز داخل یخچال بگذارید و سپس بپزید.
  • میزان تلخی یا شیرینی شکلات به ذائقه شما بستگی دارد و می‌توانید بنا به سلیقه خود هر کدام از طعم‌های شکلات را که دوست دارید استفاده کنید.
  • اگر شکر قهوه‌ای در دسترس ندارید، می‌توانید از شکر سفید با دانه‌های ریز استفاده کنید. در این صورت کیک شما رنگ روشن‌تری خواهد داشت.
  • برای نوع این کیک بهتر است، از قالب‌های مخصوص مافین و یا قالب معمولی یک نفره استفاده کنید.
  • کیک لاوا را می‌توانید در مدل‌های بزرگتر نیز تهیه کنید.
  • به جای قالب مافین، می‌توانید از ظروف سرامیکی یا پیرکس و مقاوم در برابر حرارت نیز استفاده کنید.

سایر نکات:

  • حتما توجه داشته باشید که باید قالب‌ها را قبل از ریختن مایه کیک کاملا با کره چرب کنید.
  • برای درست‌کردن این نوع کیک حتما از شکلات مرغوب و با کیفیت استفاده کنید چون روی طعم کیک تاثیر می‌گذارد.
  • زمان پخت کیک بستگی به اندازه ظرف شما دارد پس حین قرار گرفتن قالب در فر روند پخت کیک را چندین بار چک کنید.
  • اگر این کیک را برای مناسبت خاصی درست می‌کنید، در ابتدا برای کسب تجربه و مشخص‌شدن زمان درست پخت آن یکبار را درست کرده و میل کنید. 
  • توجه داشته باشید که زمان پخت این کیک نباید طولانی شود چون مواد میانی کیک باید مایع بماند و سفت نشود.
  • برای پخت این کیک، می‌توانید از اسانس یا طعم‌دهنده دیگری مانند کارامل، وانیل و پوست پرتقال رنده شده استفاده کنید.

دستور پخت لاوا کیک

دستور پخت خانگی لاوا کیک

در این مطلب از مجله تاندوری درباره لاوا کیک و ویژگی‌های آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه نیز راز خوشمزگی و فوت و فن‌های و نکات کلیدی مورد نیاز برای پخت این کیک را بیان کردیم. بنابراین در صورتی که تمام مراحل طرز تهیه کیک لاوا را به دقت دنبال کنید، می‌توانید این کیک تک نفره خوشمزه را به بهترین شکل در خانه درست کنید.

اگر به هنر آشپزی و کیک‌پزی علاقه دارید از طریق مقالات آموزشی تاندوری می‌توانید طرز تهیه انواع کیک و دسرهای لذیذ و خوشمزه را یاد بگیرید و از خوردن آنها لذت ببرید.

همچنین اگر در زمینه فعالیت هنری مانند گلدوزی، خیاطی، قلاب‌بافی، بافتنی، آشپزی، کیک‌پزی و شیرینی‌پزی نیاز به کسب مهارت و تخصص لازم جهت راه‌اندازی کسب و کار خانگی دارید، پیشنهاد ما این است حتما در دوره‌های آموزشی آنلاین تاندوری شرکت کنید. با دانلود و نصب اپلیکیشن تاندوری می‌توانید در جریان زمان برگزاری کلاس‌ها، هزینه و موارد آموزشی قرار بگیرید. 

در صورت داشتن ایده و ترفند خاصی در زمینه پخت کیک لاوا و دیگر انواع کیک از طریق کامت‌ها با ما در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما