قهوه چیست؟ از تاریخچه تا مزایا و معایب نوشیدن قهوه

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 08 آذر 1401
قهوه چیست؟ از تاریخچه تا مزایا و معایب نوشیدن قهوه

قهوه چیست؟ تقریبا فردی وجود ندارد که واقعا نداند قهوه چیست؛ اما این که واقعا قهوه از کجا آمده و چه داستان‌هایی در پس آن نهفته است، چه انواعی دارد، چگونه تهیه و دم‌آوری می‌شود، مزایا و معایب آن چه است و هرکدام از انواع قهوه چه تاریخچه و ویژگی‌هایی دارند را حداقل کمتر کسی می‌داند!

در این مطلب به برخی از این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم و اگر فردی باشید که روزانه به طور مداوم و بر حسب عادت قهوه می‌نوشید حتما برایتان جالب خواهد بود که چه رمز و رازهایی در پس فنجان قهوه‌ای که با دو دست خود گرفته‌اید وجود دارد. همچنین این اطلاعات به شما کمک می‌کند با برنامه درست‌تری به نوشیدن قهوه ادامه دهید به شکلی که کوچترین لطمه‌ای به بدن شما وارد نشود و حتی برعکس! به نفع سلامت بدن شما باشد.

نوشیدن یک فنجان قهوه با یک کیک خوشمزه به عنوان عصرانه می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های روز کاری شما باشد و انرژی شما را برای ادامه روز و انجام سایر فعالیت‌ها دوجندان کند. یکی از جذاب‌ترین دوره‌های آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری، دوره آموزش آنلاین انواع کیک عصرانه است.

دوره آموزش آنلاین انواع کیک عصرانه به صورت حرفه‌ای – کلیک کنید

قهوه چیست؛ تاریخچه

برای این که بتوانیم به سوال قهوه چیست پاسخ مناسبی بدهیم ابتدا داستان کوتاهی از یک چوپان روایت می‌کنیم؛ در سالهای خیلی دور، در کشور اتیوپی، زمانی که چوپانی گوسفندهای خود را برای چرا به منطقه‌ای بره بود، متوجه رفتار عجیب و غیر عادی گوسفندان خود شد. با دقت به خوراک گوسفندان متوجه شد که آن‌ها میوه‌ای گیلاس‌مانند به رنگ قرمز، از یک درختچه را خورده اند و وقتی که ان را میخورند، حرکات آن‌ها بیشتر و جنب و جوششان شکل دیگری به خود می‌گیرد.

رفته رفته مردم متوجه شدند که این میوه که اسم درخت آن Coffea است، در فرآیند رسیدن خود، از رنگ سفید به زرد، سبز و نهایتا قرمز تغییر رنگ می‌دهد و دارای خاصیتی است که به واسطه آن انرژی زیادی در فرد ایجاد می‌شود.

کم کم مردم و راهبان محلی متوجه شدند که با خشک‌کردن میوه رسیده این درخت و دم‌کردن آن یک نوشیدنی انرژی‌زا “قهوه کنونی” بدست می‌آید. این نوشیدنی بین راهبان بسیار محبوب شد. چون از آن استفاده می‌کردند تا به وسیله آن بیشتر بتوانند در طول روز به عبادت بپردازند.

از آنجایی که الکل یک نوشیدنی حرام در بین مسلمانان بود، قهوه می‌توانست جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشد. لذا محبوبیت آن بین مردم تا آن جا پیش رفت که کم کم قهوه تبدیل به یک کالای تجاری شد و رهبران عرب صادرات آن را حرام کردند.

ورود قهوه به اروپا به واسطه قاچاق آن توسط یک زائر هندی به نام بابابودان به هند اتفاق افتاد. بدین وسیله که پس از این اتفاق در سال 1316 قهوه از طریق بندر موکا در یمن راه خود را به سمت اروپا پیدا کرد.

قهوه چیست؟ انواع قهوه کدامند؟

قهوه چیست؟ انواع قهوه کدامند؟

انواع قهوه چیست؟

دانه قهوه به 4 نوع تقسیم می‌شود:

اکسلسا؛ قهوه اکسلسا چیست؟

دانه‌های این نوع قهوه بنا بر باوری که در سال‌های اخیر ایجاد شده است، زیر مجموعه قهوه لیبریکا است. با این تفاوت که طول درخت قهوه اکسلسا، حدودا 25 متر است و تنها 7 درصد از قهوه جهان را به خود اختصاص داده است.

نکته دیگری که در مورد این نوع از دانه قهوه وجود دارد این است که خاستگاه آن به جنوب شرقی آسیا برمی‌گردد و میزان کافئین ان از قهوه لیبریکا بیشتر است. دانه‌های اکسلسا شکلی نا منظم و نا متقارن دارند و از نظر اندازه، بزرگ به شمار می‌روند.

عربیکا؛ قهوه عربیکا چیست؟

دانه قهوه عربیکا از با ثبات‌ترین دانه‌های قهوه است که با نوع اولیه قهوه کشف شده تفاوت چندانی ندارد و همانطور که از اسم آن پیداست، خاستگاه اصلی آن به کشورهای عربی برمی‌گردد. کشورهای اتیوپی، یمن، سودان و گواتمالا بیشترین تولید این نوع قهوه را دارند.

میزان کافئین و تلخی قهوه عربیکا نسبت به سایر دانه‌ها کمتر است. از معایب قهوه عربیکا می‌توان به گران‌تربودن آن نسبت به انواع دیگر اشاره کرد. از مزیت‌های این نوع قهوه مقدار بالای آنتی‌اکسیدانی است که در دانه عربیکا وجود دارد. خاصیت ضد میکروبی عربیکا ویژگی مثبت دیگر آن است.

روبوستا؛ قهوه روبوستا چیست؟

از ویژگی‌های دانه قهوه روبوستا می‌توانیم به میزان بالای کافئین موجود در این نوع قهوه اشاره کنیم که تقریبا دوبرابر عربیکا دارای کافئین است. این نوع قهوه نسبت به عربیکا عطر و طعم ضعیف‌تری دارد و قیما ان هم ارزان‌تر است. اما با توجه به علاقه و سلیقه افراد ترکیبات مختلفی از عربیکا و روبوستا برای نوشیدن، توسط هر فرد علاقه‌مند به قهوه انتخاب می‌شود.

تقریبا 30درصد قهوه مصرفی جهان به روبوستا تعلق دارد. میزان چربی و قند این نوع قهوه نسبت به عربیکا کمتر است و در عین حال درخت آن بسیار تنومندتر و در مقابل آفات مقاوم‌تر است. به همین علت راحت2تر کشت می‌شود و مزان بیشتر از قهوه جهان را به خود اختصاص داده است.

کشورهای تولیدکننده ان برزیل، ویتنام، اندونزی و هند است. از مزایای قهوه روبوستا کافئین بالای ان است که به همین علت باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود وهمچنین در کاهش احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون، بسیار موثر است.

لیبریکا؛ قهوه لیبریکا چیست؟

دان قهوه لبریکا، از کمیاب‌ترین انواع قهوه در جهان است. تنها 2 درصد از تولید قهوه جهان به لیبریکا اختصاص دارد که همین میزان هم رو به انقراض است. این نوع قهوه دارای کافئینی بیشتر از دو نوع مشهور دیگر قهوه (روبوستا و عربیکا) است و اندازه دانه ان بسیار بزرگ است. نام این نوع قهوه از محلی که از ان کشف شده است سرچشمه گرفته؛ یعنی لبریا که در سواحل غربی آفریقا قرار دارد.

لیبریکا دارای طعم و بوی بسیار قوی است. دانه‌ آن، نسبت به مدل‌های دیگر قهوه بیضی‌شکل‌تر است و چربی بیشتری نسبت به روبوستا دارد.

قهوه چیست؛ مزایا و معایب

10 خاصیت ویژه قهوه چیست؟

  1. کمک به عملکرد بهتر مغز
  2. کمک به کاهش خطر ابتلا به نقرس
  3. کاهش احتمال بروز افسردگی در افراد
  4. کمک به بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش درد بعد از انجام حرکات ورزشی
  5. کاهش احتمال بروز بیماری‌های مرتبط به کبد
  6. کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2
  7. کمک به کاهش ابتلا به آلزایمر و نقرس و بهبود حافظه کوتاه‌مدت
  8. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی  عروقی
  9. کمک به لاغری و کاهش وزن

“نکته مهم: به طور متوسط نوشیدن 2-3 فنجان قهوه در روز برای عموم افراد توصیه شده است. اما باید این نکته را در نظر گرفت که اثرگذاری قهوه به روی بدن و تمام مزایای گفته شده، ممکن است فرد با فرد متفاوت باششد و با توجه به جنسیت و شرایط افراد، ممکن است برای برخی نوشیدن قهوه حتی مضر هم باشد.

مثلا توصیه شده است که خانم‌های باردار در تعداد فنجان قهوه مصرفی خود به صورت روزانه دقت کنند زیرا ممکن است این تعداد برای آن‌ها ایجاد مشکل کند.”

معایب قهوه چیست؟

  1. مطالعات نشان داده که افرادی که به فشار خون مبتلا هستند بهتر است در نوشیدن قهوه بسیار دقت کنند زیرا کافئین موجود در قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود و ممکن است مصرف بیش از حد ان برا یاین افراد مشکلاتی ایجاد کند.
  2. زنانی که مبتلا به سندرم پلی کیستیک هستند، با مصرف بیشتر از 2 فنجان قهوه در معرض خطر قرار می‌گیرند و ممکن است بیماری آن‌ها رشد کند.
  3. همچنین زنان باردار و شیرده و نیز با نوشیدن قهوه در معرض خطر قرار می‌گیرند. از آنجایی که کافئین افزایش ضربان قلب را به دنبال دارد، ممکن است برای جنین یا نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند خطرناک باشد.
  4. مصرف قهوه با معده خالی ممکن است باعث بروز سوهاضمه و یا ناراحتی معده در برخی از افراد شود.

مزایا و معایب قهوه چیست؟

مزایا و معایب قهوه چیست؟

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

طرز تهیه نوتلا خانگی سالم و خوشمزه

 

برای شما