طرز تهیه نان ویانا به صورت کامل

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 02 آبان 1401
طرز تهیه نان ویانا به صورت کامل

یکی از نان‌های بسیار خوشمزه که در گروه نان‌های فانتزی قرار دارد نان ویانا نام دارد. این نان برای انواع ساندویچ گرم و سرد مناسب است و طعم بسیار مطلوبی دارد. از آنجایی که این نان بسیار پرطرفدار است قصد داریم در این مقاله طرز تهیه نان ویانا را به شما آموزش دهیم. به این شکل شما هم می‌توانید این نام خوش طعم را در منزل درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر شما هم از علاقه‌مندان به نان ویانا هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید. 

طرز تهیه نان ویانا | آسان و خوشمزه

اگر به دنبال طرز تهیه نان ویانا هستید و می‌خواهید سریع و راحت این نان خوشمزه را تهیه کنید می‌توانید از این دستور پخت استفاده کنید. برای پخت این نان ابتدا باید مواد اولیه را تهیه کنید. شرح مواد اولیه از این قرار است.:

مواد لازم برای تهیه نان ویانا در منزل

آرد نانوایی ۵۰۰ گرم،

نمک ۸ گرم

آب ۲۰۰  گرم

مخمر ۵ گرم

شکر ۳۵ گرم

روغن مایع ۳۰۰ گرم

بهبود دهنده ۳ گرم

پودر عصاره مالت ۲ گرم

طرز تهیه نان ویانا در منزل

وقتی مواد اولیه را تهیه کردید برای تهیه نان ویانا باید مواد خشک را در ظرفی بریزید و با هم خوب مخلوط کنید. آب را به تدریج به مواد خشک اضافه کنید و در همین حال مخلوط را هم‌‌بزنید. وقتی مواد حالت خمیری به خودش گرفت آن ‌را خوب ورز دهید. برای داشتن یک نان خوب باید زمان ورز دادن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید. 

سپس ۳۰ گرم روغن مایع را به خمیر اضافه کنید و دوباره خمیر را ۵ دقیقه ورز دهید. یک ظرف را چرب کنید و خمیر را در ظرف قرار دهید و روی آن‌را با سلفون بپوشانید. در این مرحله خمیر باید استراحت کند تا حجمش دوبرابر شود. در طرز تهیه نان ویانا گفته شده است که خمیرها را به تکه‌های مساوی تقسیم کنید و به فرم نان باگت درآورید.

 سینی فر را چرب کنید و روی خمیرها را یا تیغ برش بزنید. این کار باعث می‌شود تا بعد از پخت نان‌ها شکل زیباتری به خود بگیرند. حالا روی خمیرها را با زرده تخم مرغ پوشش دهید و نیم ساعت صبر کنید تا حجم آن‌ها بیشتر شود. حالا می‌توانید خمیرها را در فر و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۴۵ دقیقه بپزید.

نکات لازم برای پخت نان ویانا 

نکات لازم برای پخت نان ویانا 

نکات لازم برای پخت نان ویانا 

حتما از قبل فر را روشن کنید تا فضای فر گرم شود و برای اینکه نان ویانای شما خشک نشود یک کاسه آب داخل فر بگذارید. برای طلایی شدن روی نان می‌توانید از گریل استفاده کنید و نان ویانای شما آماده است. نوش جان. 

نان ویانا چطور پخته می‌شود؟

دستور پخت نان ویانا | طرز تهیه نان حجیم فرانسوی

همان طور که می‌دانید نان ویانا یک نان حجیم است و جزو نان‌های فرانسوی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم آن‌را با نان باگت معمولی مقایسه کنیم باید بگوییم که این نان کمی شیرین‌تر از نان باگت است و بافت بسیار خوبی دارد. اگر می‌‌خواهید طرز تهیه نان حجیم فرانسوی را بیاموزید می‌توانید به سایت تاندوری مراجعه کنید و در این سایت از دستور پخت‌های بسیار عالی و دقیقی که توسط شف‌های باتجربه تهیه شده است استفاده کنید. 

طرز تهیه نان ویانا | روش پخت

در طرز تهیه نان ویانا گفته شده است که برای داشتن یک نان خوب و برخورداری از پختی راحت ابتدا مواد اولیه را تهیه کنید. برای تهیه این نام خوشمزه آرد نان فانتزی ۴۰۰ گرم، شکر ۱۵ گرم، خمیر مایه فوری ۵ گرم، نمک ۶ گرم، شیر ولرم ۱۸۰ گرم، آب ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری، تخم مرغ ۱ عدد که بهتر است خیلی بزرگ انتخاب نشود و کره به میزان ۴۵ گرم لازم است. 

برای رومال نان ویانا نیز از مخلوط تخم مرغ و وانیل استفاده می‌شود. این حجم از مواد اولیه به شما حدود ۶ تا ۷ نان ویانا می‌دهد و اگر برای شما زیاد است می‌توانید با حفظ تناسب مواد از مقدار آن‌ها کم کنید. 

روش پخت نان ویانا

روش پخت نان ویانا

روش پخت نان ویانا | طرز تهیه نان پوک

برای پخت این نان پوک و خوش طعم ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب کنید. سپس تخم مرغ، شکر،‌ خمیر مایه و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید. در این مرحله استفاده از همزن برقی ضرورتی ندارد و می‌توانید با همزن دستی مواد را مخلوط کنید. حالا باید شیر ولرم را اضافه کنید. آرد را الک کنید و سپس با قاشق مواد را مخلوط کنید. اگر خمیر خیلی سفت بود کمی آب اضافه کنید و خمیر را خوب ورز دهید. 

حالا باید خمیر را روی سطح کار بگذارید و با دست خوب ورز دهید. مدت زمان مناسب برای ورز دادن بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. یک ظرف را چرب کنید و خمیر را در ظرف چرب بگذارید و با یک پارچه روی آن‌ را بپوشانید. خمیرها باید یک ساعت در فضای گرمی مانند آشپزخانه بماند تا به خوبی متورم شود. 

در طرز تهیه نان ویانا این نکته ذکر شده است که چانه‌های ۷۵ تا ۱۰۰ گرمی برای نان مناسب است. چانه‌ها را آماده کنید و با یک نایلون چرب روی آن‌ها را بپوشانید. بعد از ۱۵ دقیقه چانه‌ها را با وردنه باز کنید و به شکل مستطیل درآورید. لبه آن‌را به داخل بچرخانید و این کار را برای همه چانه‌ها تکرار کنید. 

یک کاغذ روغنی در سینی فر بیندازید و خمیرها را با فاصله روی کاغذ روغنی بگذارید. از ترکیب تخم مرغ و وانیل برای رومال نان‌ها استفاده کنید و با تیغ روی نان‌ها خط بیندازید. دوباره باید به نان‌ها استراحت دهید تا متورم شوند. سپس پخت را انجام دهید. 

نکات لازم برای  پخت نان ویانا

  • بهتر است از قبل فر را روشن کنید تا کاملا گرم شود.
  • دمای فرهای گازی را روی ۲۱۰ درجه بگذارید.
  • دمای فرهای برقی بهتر است روی ۱۹۰ درجه تنظیم شود.
  • مدت زمان پخت ۸ تا ۱۰ دقیقه است.
  • برای اینکه نان‌ها نرم بماند یک کاسه آب در زمان پخت در فر بگذارید. 

یک دستور پخت ساده برای نان ویانا | از پخت تا درآمدزایی

اگر بخواهیم طرز تهیه نان ویانا را بررسی کنیم می‌بینیم که اصول پخت تقریبا یکی است. اما کمی در مواد اولیه تفاوت وجود دارد. در اینجا هم یک دستور پخت دیگر برای این نان حجیم پوک آورده‌ایم. 

طرز تهیه نان حجیم فرانسوی

برای تهیه این نان حجیم فرانسوی مواد اولیه عبارتند از خمیر مایه ۱  قاشق غذاخوری،‌ نمک ۲ قاشق غذاخوری، کره ذوب شده ۵۰ گرم، شکر ۲ قاشق غذاخوری، شیرخشک ۳ قاشق غذاخوری،‌ ارد نان فانتزی ۲۵۰ گرم و اب ولرم ۳۰۰ گرم. 

طرز تهیه نان پوک | طرز تهیه نان ویانا

برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا مواد خشک را با هم حسابی مخلوط کنید و سپس آب را به آن اضافه کنید. ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید و در ادامه کره را به مخلوط بیفزایید. ۵ دقیقه دیگر خمیر را ورز دهید. آن‌را جمع کنید و در یک ظرف مناسب که از قبل چرب کرده‌اید قرار دهید. وقتی خمیر حجمش دو برابر شد پفش را با دست بگیرید و به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید. 

روی یک میز تمیز را با کمی آرد بپوشانید و خمیرها را چانه بگیرید. به آن‌ها فرم نان باگت بدهید و با فاصله مناسب در یک سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده است بچینید. با یک تیغ تمیز روی خمیرها را برش دهید و با زرده تخم‌مرغ رومال کنید. بعد از نیم ساعت حجم خمیرها ۲ برابر شده و وقت آن است که در فر بروند.

نکات لازم برای پخت بهتر نان ویانا

  • فر را از قبل روشن و گرم کنید.
  • برای خشک نشدن نان از یک کاسه آب در فر استفاده کنید.
  • برای طلایی شدن روی نان از گریل استفاده کنید.

نان ویانای شما آماده است. نوش جان. 

نان ویانای خوشمزه

نان ویانای خوشمزه

طرز تهیه نان ویانای ساده| آسان و خوشمزه

در این دستور پخت از مواد اولیه با کمی تفاوت نسبت به سایر دستورها استفاده شده است. شما می‌توانید از هر دستوری که در آن طرز تهیه نان ویانا را بیان کرده است و شما آن‌را دوست دارید استفاده کنید. مواد اولیه این دستور پخت شامل آرد ۳۵۵ گرم، اب یا شیر ۱۸۰ گرم، شیر عسلی ۱۱۵ گرم، مخمر ۶ گرم، نمک ۳ گرم و کره ۳۰ گرم است. 

طرز تهیه نان پوک| ساده و آسان 

در طرز تهیه نان پوک ویانا آورده شده است که ابتدا شیر و شیر عسلی را با هم مخلوط کنید. سپس خمیر مایه را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. آرد را کم کم به مخلوط اضافه کنید و خمیر را خوب ورز بدهید. حالا نوبت اضافه کردن نمک و کره است. در این مرحله خمیر کمی کشدار می‌شود. خمیر را به تکه‌های مساوی تقسیم کنید و کنار بگذارید. 

۳۰ دقیقه بعد خمیرها را به شکل مستطیل پهن کنید و لبه آن‌را تا کنید. برای همه خمیرها همین کار را انجام دهید. روی خمیر را با یک پارچه تمیز بپوشانید و وقتی خمیرها ۲ برابر شدند با یک چاقو روی آن‌ها چند خط بیندازید. نان‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر با دمای ۱۷۵ درجه بپزید. سپس با کره آب شده روی نان‌ها را پوشش دهید تا عطر و طعم بهتری بگیرد. 

در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز تهیه نان ویانا آشنا کنیم. این نان خوشمزه را می‌توانید به راحتی در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر دوست دارید از دستور پخت‌های عالی و اصیل استفاده کنید و با روش پخت این نان خوشمزه بیشتر آشنا شوید می‌توانید به سایت تاندوری مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید آموزش محصولات متنوعی مانند شکلات‌های دست ساز،‌ انواع کیک و شیرینی، کروسان، انواع کیک، سوسیس و کالباس خانگی و … را ببینید و روش پخت آن‌ها را  بیاموزید. 

برای شما