04. یافتن مزیت رقابتی کسب و کار

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 1 دقیقه 02 مهر 1401
04. یافتن مزیت رقابتی کسب و کار

قبلاً هم بهتون گفتیم که فرقی نمی‌کنه کسب‌وکار شما، یک کسب‌وکار خانگی و مستقله یا یک شرکت. مشتری‌ها به برندتون اعتماد می‌کنن و از اون خرید می‌کنن. هر کسب‌وکاری که امروز موفقه، فارغ از مستقل بودن یا نبودنش، تونسته مزیت‌های رقابتی خاصی رو برای خودش تعریف کنه و اون رو به مشتری‌های خودش اعلام کنه. اگه قرار باشه کسب‌وکار شما یک محصول تکراری رو عرضه کنه، مشتری‌ها هم دلیلی برای خرید کردن از شما ندارن. پس سعی کنید برای محصول یا خدماتی که ارائه می‌دید، یک مزیت رقابتی تعریف کنید تا بتونید از بقیه‌ی رقبا متمایز بشید. خیلی ساده بخوایم بگیم، نیاز بازار و تمایل مشتری رو پیدا کنید.

مثال‌های مزیت رقابتی (۱)

بعد از بررسی رقبا، می‌تونیم با کمی خلاقیت، جامعه‌ی هدف‌مون رو مشخص و مزیت رقابتی‌مون رو تعریف کنیم. به‌طور مثال، خیلی از افراد که رژیم‌های گیاه‌خواری دارن، نمی‌تونن از محصولاتی که فراورده‌های حیوانی مثل شیر یا تخم‌مرغ داخل‌شون استفاده شده رو مصرف کنن. پس یکی از مزیت‌های کسب‌وکار شما، می‌تونه این باشه که افراد وگان و وجترین هم بتونن محصولات‌تون رو سفارش بدن.

مثال‌های مزیت رقابتی (۲)

یه مثال دیگه از مزیت رقابتی این می‌تونه باشه که اکثر تولیدکننده‌های محصولات خانگی برای صرفه‌ی بیشتر، از مواد اولیه‌ی ایرانی استفاده می‌کنن. مثلاً همه‌ی مردم، مزه‌ی شکلات‌ نوتلا یا کرم لوتوس رو خیلی دوست دارن. یکی از مزیت‌های رقابتی شما می‌تونه این باشه که از مواد اولیه‌ی لوکس استفاده کنید یا به‌طور مثال، بیشتر محصولات خونگی، توی بسته‌بندی‌های خیلی معمولی‌ای ارسال می‌شن. یکی از مزیت‌های رقابتی شما می‌تونه این باشه که محصولات شما، توی بسته‌بندی‌های خاص و متفاوتی ارسال بشن.

مثال‌های مزیت رقابتی (۳)

یکی دیگه از نگرانی‌هایی که همیشه توی خرید محصولات خونگی مطرح می‌شه، بحث کیفیت، تازگی و بهداشت مواد اولیه‌ست. اگه به‌مشتری‌هاتون قول بدید که هرروز از مواد اولیه‌ی تازه و باکیفیت‌ترین برند‌ها استفاده می‌کنید و به‌طور مثال، تمام کیک‌ها یا شیرینی‌هاتون پخت روز هستن، مزیت رقابتی رو به‌خوبی استفاده کردید. قطعاً متناسب با زمینه‌ای که برای فعالیت خودتون انتخاب کردید، مزایای خیلی بیشتری می‌شه تعریف کرد.

بعد از این‌که رقبا رو بررسی کردید و تونستید مزیت رقابتی برندتون رو نسبت به سایر کسب‌وکارهای موجود توی بازار مشخص کنید، وقت اینه که لیست محصولات‌تون رو آماده کنید و برای قدم بعدی کسب‌وکارتون آماده بشید.

 

برای شما