آشنایی با هنر میناکاری در ایران

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 21 فروردین 1402
آشنایی با هنر میناکاری در ایران

ایران کشوری است که تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است و جزو یکی از قدیمی‌ترین کشورهای تاریخ محسوب می‌شود. این موضوع باعث شده است که هنرها و صنایع‌دستی زیادی در این کشور وجود داشته باشند که نشان‌دهنده شخصیت و سلیقه اقوام مختلف ایرانی هستند.

شهر اصفهان که خیلی از ما آن را به‌عنوان نصف جهان می‌شناسیم، از شهرهای قدیمی ایران است که هنرهای زیادی در آن وجود دارد. هنر میناکاری نیز یکی از هنرهای بسیار منحصربه‌فرد و خاص این شهر محسوب می‌شود که طرفداران زیادی در کل دنیا دارد. احتمالاً شما هم ظروف تزئینی و جذابی را دیده‌اید که پر از طرح و نقش‌های آبی و فیروزه‌ای رنگ هستند و آبی آسمان را برای شما تداعی می کنند.

این ظروف نتیجه همین هنر ظریف میناکاری هستند که می‌توانید آنها را خریداری کرده و برای دیزاین منزل خودتان از آنها استفاده کنید و لذت ببرید. اما سؤالی که وجود دارد این است که هنر میناکاری چیست؟ چطور می‌توانیم این هنر را شروع کنیم؟ و آیا می‌توان از این هنر زیبا و جذاب ایرانی کسب درآمد هم داشت؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد آشنایی با هنر میناکاری در ایران صحبت کنیم و بگوییم که این هنر چیست، چه سبک‌هایی دارد، چگونه انجام می‌شود و در نهایت باهم بررسی کنیم که با استفاده از این هنر می‌توانید به کسب درآمد بپردازید یا نه.

اگر به دنبال این هستید که هنر ظریف میناکاری را یاد بگیرید و با استفاده از این هنر بتوانید ذوق و سلیقه خودتان را به نمایش بگذارید و کسب درآمد نیز داشته باشید، از شما دعوت می‌کنیم با هنر تا انتهای این مقاله با تاندوری همراه باشید.

 

آموزش میناکاری

 

آشنایی با هنر میناکاری در ایران

همان‌طور که مقدمه نیز توضیح دادیم، میناکاری یک هنر اصیل ایرانی هنر دست مردمان اصفهان است. این هنر حدوداً 5 هزار سال قدمت دارد و مشخص است که از هنرهای بسیار قدیمی و اصیل ایرانی محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که هنر میناکاری معمولا روی ظروف مسی، طلا، نقره و حتی سفالی اجرا می‌شود و ترکیب هرکدام از این ظروف با هنر میناکاری، زیبایی منحصربه‌فردی را خلق می کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که در گذشته، میناکاری معمولاً روی ظروف نقره و طلا پیاده‌سازی می‌شد و همین موضوع باعث می‌شد که میناکاری جلوه‌ای بسیار زیباتر و جذاب‌تر داشته باشد؛ اما امروزه به‌خاطر قیمت بالای چنین ظروفی، بیشتر از مس و سفال یا ظروف چینی استفاده می‌شود.

 

تاریخچه هنر میناکاری

 

تاریخچه هنر میناکاری در ایران

همان‌طور که گفتیم هنر میناکاری حدوداً 5 هزار سال قدمت دارد و به همین خاطر یکی از هنرهای بسیار قدیمی محسوب می‌شود. این هنر در دوره‌های مختلف در ایران رواج داشته است و همین موضوع باعث شده است به یکی از هنرهای ماندگار و معروف ایران تبدیل شود.

در میناکاری از یک لعاب شفاف استفاده می‌شود که روی نقش و نگارهای ایجاد شده را می‌پوشاند تا هم از آنها محافظت کند و هم بتواند به این نقش و نگارها، جلوه‌ای زیباتر و متفاوت‌تر ببخشد، به همین خاطر می‌توان گفت که این هنر از زمانی که ساخت کاشی شروع شد، موردتوجه قرار گرفت و پس از آن نیز توانست پیشرفت زیادی در نقش و نگارها داشته باشد.

 

سبک‌های مختلف هنر میناکاری در ایران

هنر میناکاری به‌صورت کلی دو سبک اجرایی دارد که با استفاده از این سبک‌ها می‌توانید به‌راحتی این هنر جذاب را اجرا کنید. این دو سبک، شامل موارد زیر هستند:

1- میناکاری خانه‌بندی:

سبک خانه بندی، روش سنتی برای انجام میناکاری است که درگذشته از آن استفاده می‌شد. دوام میناکاری به سبک خانه بندی زیاد است و همین موضوع باعث شده که امروزه نیز شاهد ماندگاری آثار ساخته شده با این سبک باشیم.

انجام سبک خانه بندی بسیار سخت است و زمان زیادی می‌برد؛ اما کیفیت کار نهایی با استفاده از این سبک بسیار مناسب و جذاب خواهد بود. در سبک خانه‌بندی، به این صورت عمل می‌شود که ابتدا بر اساس نقش و نگارهایی که در ذهن سازنده است، مفتول‌های بسیار نازک را شکل می‌دهند و آنها را با چسب روی ظرف قرار می‌دهند. سپس قطعات موردنظر را در جای خود در میان مفتول جای‌گذاری می‌کنند و در انتها روی آن را با یک لعاب شیشه‌ای شفاف می‌پوشانند. در مرحله بعدی نیز ظرف را داخل یک کوره بسیار گرم قرار می‌دهند تا هم لعاب به‌خوبی بچسبد و آب شود و هم سیم‌ها آب شوند و قطعات به یکدیگر جوش بخورند.

به همین خاطر است که اگر ظروف میناکاری قدیمی را نگاه کنید، می‌توانید سیم نازکی را بین قطعات مختلف آن ببینید که خود این مفتول نیز زیبایی خوبی به کار می‌بخشد.

 

2- میناکاری با نقاشی:

هنر میناکاری امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است و از دشواری آن کم شده است. این هنر در دنیای مدرن امروزی به این شکل انجام می‌شود که به‌جای استفاده از مفتول و قطعات کاشی که درگذشته مرسوم بوده‌اند، با قلمو، ابتدا طرحها روی ظروف کشیده می‌شود. سپس رنگ و لعاب روی هرکدام از طرحها قرار می‌گیردو مراحل پخت نیز برای آن انجام می‌شود تا ماندگاری ظروف میناکاری بیشتر شود.

در این روش ابتدا ظرف به‌صورت خام دریافت شده و روی آن چندلایه لعاب سفید کشیده می‌شود تا برای نقاشی کاملاً آماده شود. سپس استاد میناکاری با رنگ‌های مناسب و ابزارهایی که دارد، نقش موردنظر را روی لعاب سفید می‌کشد و سپس یک‌لایه لعاب شفاف روی ظرف قرار می‌دهد و آن را در کوره می‌گذارد تا کاملاً پخته شده و به شکل زیبای میناکاری تبدیل شود.

در نهایت با استفاده از این سبک ظروف میناکاری زیبایی را می‌توان خلق کرد. این روش نسبت به روش خانه‌بندی، بسیار راحت‌تر انجام می‌شود و ماندگاری خوبی نیز دارد و البته انجام خلاقیت در آن بسیار راحت‌تر است، زیرا می‌توانید با دست خودتان هر طرح و نقشی که می‌خواهید را رسم کنید.

 

کسب درآمد از میناکاری

 

آیا می‌توان از هنر میناکاری کسب درآمد کرد؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، احتمالاً این سؤال برایتان پیش‌آمده است که آیا می‌توانیم از این هنر کسب درآمد نیز داشته باشیم یا خیر. هنر میناکاری هنری است که به دکوراسیون و تزئینات مربوط می‌شود و همه ما همیشه دوست داریم که وسایل و دکورهای زیبا را برای خانه و محل کار خودمان خریداری کنیم.

به همین خاطر می‌توانیم به‌صورت کلی بگوییم که شما می‌توانید از این هنر کسب درآمد نیز داشته باشید و از راه فروش ظروف میناکاری، کسب درآمد کنید.

برای تجربه فروش بالا از راه ساخت ظروف میناکاری، لازم است خلاقیت به خرج دهید و به روش متفاوتی این کار را انجام دهید تا بهتر دیده شوید. مثلاً می‌توانید ظروف خاص دکوری یا گلدان‌های تزئینی خاص را با استفاده از اصول میناکاری درست کنید یا ظروف مدرنی مانند جای عود و… را با استفاده از هنر میناکاری تهیه کنید تا بتوانید آنها را به فروش برسانید و درآمدهای خوبی را از این راه کسب کنید.

 

آشنایی با هنر میناکاری در ایران

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد هنر میناکاری در ایران صحبت کردیم و گفتیم که اصلاً میناکاری چیست و چقدر قدمت دارد و به چه شکلی انجام می‌شود. در ادامه نیز با هم سبک‌های مختلف میناکاری را بررسی کردیم و گفتیم که آیا می‌توانید از این هنر کسب درآمد کنید؟

اگر به هنر میناکاری علاقه‌مند هستید و دوست دارید با یادگیری این هنر وارد بازار کار شوید تا بتوانید بهترین محصولات را برای خودتان تولید کنید، از شما دعوت می‌کنیم که در دوره‌ آموزش میناکاری سایت تاندوری شرکت کنید. در این دوره‌ جامع، تمام اصول و روش‌های میناکاری به همراه روش کسب درآمد از این هنر به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید وارد بازار کار شوید و مانند افراد حرفه‌ای، ظروف میناکاری جذاب و زیبا را تولید کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با هنر میناکاری در ایران آشنا شوید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم. یادتان باشد که برای کسب درآمد از تمام هنرها مانند هنر نقاشی خط (کالیگرافی)، طراحی چهره، چرم دوزی، خیاطی و… باید خلاقیت داشته باشید و از ابتدای کار، برندسازی کنید تا بتوانید از تمام رقبا جلو بزنید و به فروش بالا دست پیدا کنید.

برای شما