برای نقاشی روی پارچه به چه وسایلی نیاز داریم؟

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 01 اردیبهشت 1402
برای نقاشی روی پارچه به چه وسایلی نیاز داریم؟

خیلی از ما یک هنرمند در درون خودمان داریم و این هنرمند ما را وادار می‌کند که به سراغ یادگیری کارهای هنری مختلف برویم تا بتوانیم با خلق آثاری جذاب، هم لذت ببریم و هم از این راه درآمد داشته باشیم. نقاشی روی پارچه یکی از رشته‌های هنری است که از گذشته رایج بوده و حالا نیز شکلی مدرن به خود گرفته است. افراد زیادی دوست دارند که با استفاده از این هنر، آثار جذاب و منحصربه‌فردی را خلق کنند تا بتوانند از این کار لذت ببرند.

اگر نقاش خوبی باشید و بخواهید روی پارچه نقاشی کنید، قطعاً نیاز دارید که با ابزارهای این کار آشنا شوید تا بتوانید در نهایت یک اثر هنری جذاب و زیبا را خلق کنید و یک نقاشی بی‌نقص را روی پارچه بکشید.

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد این صحبت کنیم که برای نقاشی روی پارچه به چه وسایلی نیاز داریم؟ همچنین با هم بررسی می‌کنیم که نحوه کار نقاشی روی پارچه به چه صورتی است و چطور می‌توانید این کار را انجام دهید.

اگر به دنبال این هستید که با ابزارهای نقاشی روی پارچه آشنا شوید و این هنر را بهتر و بیشتر بشناسید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با این هنر جذاب و پولساز بیشتر آشنا شوید.

 

نقاشی روی پارچه

 

برای نقاشی روی پارچه به چه وسایلی نیاز داریم؟

در ادامه این مقاله، مهم‌ترین ابزارهایی که برای نقاشی روی پارچه نیاز دارید را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با این ابزارها آشنا شوید. همچنین به شما توضیح می‌دهیم که هرکدام از این ابزارها چه کاربردی دارند تا بتوانید نحوه کار و کاربرد هرکدام از این ابزارها را بشناسید.

 

1- رنگ مخصوص نقاشی روی پارچه:

قطعاً وقتی صحبت از نقاشی می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، این است که رنگ‌هایی را برای نقاشی خودتان داشته باشید تا به رنگ‌آمیزی آن بپردازید.

برای نقاشی روی پارچه، شما نیاز به رنگ‌های مخصوصی دارید که به آنها «رنگ اکریلیک» گفته می‌شود. این رنگ‌ها به این خاطر مورداستفاده قرار می‌گیرند که چسبندگی آنها به پارچه بسیار مناسب است و از طرفی ماندگاری خیلی خوبی نسبت به رنگ‌های معمولی دارند.

رنگ اکریلیک بر پایه آب است که برای نقاشی روی پارچه، آن را با آب ترکیب کرده و استفاده می‌کنند؛ برای نقاشی روی پارچه، می‌توان از سایر رنگ‌ها بر پایه مواد نفتی یا حلال نیز استفاده کرد که بوی خیلی زیادی را تولید می‌کند و احتمالاً کار با آن برایتان اذیت‌کننده خواهد بود.

 

2- انتخاب پارچه یا لباس:

نقاشی روی پارچه به پارچه خاصی محدود نمی‌شود و می‌توانید این هنر را روی پارچه‌های معمولی یا روی لباس‌هایی که به‌صورت خام فروخته می‌شوند انجام دهید تا بتوانید به‌راحتی اثری زیبا و منحصربه‌فرد را خلق کنید.

شما می‌توانید از هر نوع پارچه‌ای برای این کار استفاده کنید و فرقی ندارد که پارچه موردنظر از جنس نخی، کتان، الیاف طبیعی و… باشد، اما چسبندگی برخی از جنس‌های پارچه بسیار بهتر است و رنگ را بیشتر می‌پذیرند.

 

3- شابلون نقاشی:

برای نقاشی روی پارچه، از طرح‌های خاصی استفاده می‌شود. برای نقاشی کردن روی پارچه، می‌توان از انواع شابلون نقاشی استفاده کرد. برای این کار، شابلون‌های آماده‌ای وجود دارد و می‌توانیم از این شابلون‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم طرح‌هایی زیباتر و بدون ایراد را رسم کنیم.

استفاده از شابلون کمک می‌کند که بتوانید به‌راحتی اشکال هندسی موردنیاز خودتان را رسم کنید و طرح و نقشی که می‌خواهید را پیاده‌سازی کنید و به‌این‌ترتیب ایراد کمتری در کار شما به وجود خواهد آمد.

اگر برای طرحی که می‌خواهید ترسیم کنید شابلونی وجود نداشت، بهترین راهکار این است که خودتان با استفاده از مقواهای ضخیم، شابلون را ایجاد کنید و سپس طرح را روی پارچه موردنظر خودتان پیاده‌سازی کنید.

 

ابزارهای نقاشی روی پارچه

 

4- قلم‌مو:

قلم‌مو ابزاری است که با استفاده از آن، شما می‌توانید به‌راحتی رنگ‌آمیزی طرح موردنظر خودتان را انجام دهید و این ابزار، کار را برای شما راحت‌تر خواهد کرد. البته اگر به قلم‌مو دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از اسفنج نیز استفاده کنید.

شما می‌توانید از اسفنج‌های زبر استفاده کنید تا رنگ‌آمیزی را بسیار جذاب‌تر و راحت‌تر انجام دهید و همچنین بتوانید طیف‌های رنگی زیبا را روی طرح خودتان ایجاد کنید.

 

5- مدیوم پارچه:

مدیوم پارچه یکی از ابزارهایی است که افراد حرفه‌ای معمولاً از آن استفاده می‌کنند و با استفاده از این ابزار، نقاشی روی پارچه را بسیار حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر انجام می‌دهند.

مدیوم پارچه مایعی ژل‌ مانند است که روی رنگ قرار می‌گیرد و این مایع مانع از ترک‌ خوردن رنگ پس از خشک‌ شدن می‌شود. ترک‌ خوردن رنگ پس از خشک‌ شدن شدیداً روی نتیجه کار تأثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود که نتوانید اثر جذابی را ایجاد کنید.

 

6- پالت رنگ:

قطعاً در نقاشی روی پارچه، زمان‌هایی پیش می‌آید که ما بخواهیم چندرنگ را با هم مخلوط کنیم تا رنگی جذاب‌تر و زیباتر را ایجاد کنیم. برای این کار نیاز به یک پالت رنگ داریم که بتوانیم مخلوط‌ کردن رنگ‌ها را روی آن انجام دهیم.

به همین خاطر توصیه می‌کنیم که از یک پالت رنگ مناسب و کاربردی استفاده کنید تا چنین کارهایی را روی آن به‌راحتی انجام دهید.

 

7- اتو:

شاید برایتان عجیب باشد که اتو چه کاربردی در نقاشی روی پارچه دارد؛ اما باید بدانید که این ابزار در هنر نقاشی روی پارچه بسیار کاربردی است و کمک می‌کند که به‌راحتی یک طرح را از روی لباسی به لباس دیگر منتقل کنید.

معمولاً اگر بخواهید لباس‌هایی با طرح یکسان را تولید کنید، می‌توانید از این ابزار کاربردی استفاده کنید تا دیگر نیازی به کار زیاد و خسته‌کننده نداشته باشید.

 

8- ورق یونولیت یا مقوا پلاستیکی:

وقتی می‌خواهیم انواع طرح‌ها و رنگ‌ها را به پارچه منتقل کنیم، باید به صورتی این کار را انجام دهیم که طرف دیگر لباس لکه نشود یا رنگ‌ها به آن نفوذ نکنند.

برای این منظور نیاز است که از یک ورق یونولیت یا مقوا پلاستیکی استفاده کنیم که آن را در زیر بخشی که می‌خواهیم روی آن نقاشی بکشیم قرار دهیم و به‌راحتی کار خودمان را انجام دهیم و سمت دیگر لباس، لکه‌ای را به خود جذب نکند.

 

9- استامپ:

استامپ یکی از ابزارهای کاربردی برای نقاشی روی پارچه است که به ما کمک می‌کند برخی از طرح‌ها را به‌راحتی روی پارچه خودمان پیاده‌سازی کنیم. این روش مانند استفاده از مهر و استامپ برای ایجاد یک نوشته یا طرح خاص روی کاغذ است و با استفاده از آن می‌توانیم به‌راحتی طرح‌های مدنظرمان را روی پارچه ایجاد کنیم.

 

کسب درآمد از نقاشی روی پارچه

 

دوست دارید هنر نقاشی روی پارچه را به صورت کامل یاد بگیرید و از این راه کسب درآمد کنید؟

اگر به هنر نقاشی روی پارچه علاقه‌مند هستید و دوست دارید که این هنر را یاد بگیرید تا هم از آثار هنری خودتان لذت ببرید و هم از این راه کسب درآمد کنید، توصیه ما به شما استفاده از دوره‌های آموزشی پروژه محور تاندوری است. با شرکت در دوره آموزشی نقاشی روی پارچه و چرم، شما با تمام مراحل و ابزارهای لازم برای نقاشی روی پارچه، لباس و کیف آشنا خواهید شد و می‌توانید پس از اتمام دوره، کارتان را در این زمینه شروع کنید. با راه‌اندازی پیج اختصاصی در شبکه‌های اجتماعی، شما می‌توانید بیشتر سفارش بگیرید و درآمد خوبی از هنر نقاشی روی پارچه داشته باشید.

 

یادگیری هنر نقاشی روی پارچه

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که برای نقاشی روی پارچه به چه وسایلی نیاز داریم؟ با هم ابزارهای موردنیاز برای این هنر جذاب و زیبا را بررسی کردیم و گفتیم که هرکدام از این ابزارها چه کاربردی دارند تا بتوانید با نحوه کار هرکدام از آنها آشنا شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با هنر نقاشی روی پارچه آشنا شوید و بتوانید به‌راحتی از این هنر استفاده کنید تا طرح‌های زیبایی را روی لباس‌ها و پارچه‌های مختلف ایجاد کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند روش کسب درآمد از چرم‌دوزی را در مجله تاندوری بخوانید و با هنر کالیگرافی آشنا شوید.

 

برای شما