20. تدوین تقویم محتوایی و استمرار در اجرای آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 2 دقیقه 05 مهر 1401
20. تدوین تقویم محتوایی و استمرار در اجرای آن

اهمیت برنامه داشتن و برنامه‌ریزی تقریبا در تمام ابعاد زندگی قابل لمس و مشاهده است. از ساده‌ترین فعالیت‌هایی که به طور روزمره در زندگی خود شروع کنید. آیا آن‌ها را درست در لحظه و بدون کوچکترین فکر و برنامه ریزی قبلی انجام می‌دهید؟

اینکه بخواهید به یک مهمانی بروید برنامه می‌خواهد. سفررفتن برنامه ریزی نیاز دارد.

رفتن به یک مصاحبه کاری نیاز به این دارد که زمانی را به آن اختصاص دهید و کارهای کوچکی را یکی یکی قبل از رفتن به مصاحبه انجام دهید. از زمان مدرسه هم که به طور جدی با اهمیت برنامه ریزی و حرکت کردن بر اساس آن، مواجه بوده اید.

بنابراین برای راه اندازی و انجام کارهای اجرایی یک کسب و کار اینترنتی نیز برنامه ریزی و انجام فعالیت‌ها بر اساس یک زمان بندی و چارچوب از پیش تعیین شده یکی از اساسی‌ترین بخش‌های کسب و کار شما محسوب می‌شود.

راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی در بستر اینترنت به خودی خود شامل انواع و اقسام فعالیت‌ها و کارهای اجرایی و ذهنی است. بنابراین لازم است یک برنامه ریزی سازمان‌یافته‌ای برای نحوه پست گذاشتن، زمان انتشار، پست‌های مورد نظر و … داشته باشد.

تقویم محتوا چیست؟

زمانی که شما دارای یک کسب و کار اینترنتی خانگی باشید، قطعا در شبکه‌های اجتماعی مختلف، انواع‌ پست و محتوا در رابطه با محصول و کسب و کار خود منتشر می‌کنید. منتشرکردن این محتواها نیاز به برنامه‌ریزی مشخص دارد. تقویم محتوا،یک ساختار سازمان یافته و قالب از پیش تعیین‌شده ست که شما با مشاهده آن بدانید در چه تاریخی، چه پستی قرار است از کدام یک از کانال‌های بازاریابی شما (اینستاگرام، تلگرام، توییتر و یا وب سایت) منتشر شود و به چه چیزهایی نیاز است.

یک تقویم محتوا شامل اطلاعات اصلی درباره موارد زیر است:

  • چه چیزی قرار است به اشتراک بگذارید؟
  • چه زمانی قرار است به اشتراک بگذارید؟
  • کجا قرار است به اشتراک بگذارید.

تقویم محتوا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

طراحی و تنظیم تقویم محتوا با توجه به بزرگی و کوچکی یک کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد. برای آن دسته از افرادی که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده اند و احتمالا تنها از کانال اینستاگرام به عرضه محصول خود می‌پردازند، احتمالا فقط نیاز باشد یک جدولی از تاریخ انتشار و عناوین پست‌ها و استوری هایی که در آن روز باید منتشر شود، طراحی کنید.

اما به میزانی که کسب و کار رشد کند و از کانال‌های بیشتری برای جذب و ارتباط با مخاطب استفاده کند، جزئیاتی که باید در تقویم محتوای کسب و کار در نظر گرفته می‌شود، بیشتر خواهد بود.

اما به صورت کلی یک تقویم محتوایی حرفه‌ای ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. عنوان پست و استوری‌ها
  2. تاریخ و در بعضی موارد ساعت انتشار
  3. فرد یا افرادی که در تولید آن محتوا دخیل هستند (نویسنده، گرافیست، عکاس و…)
  4. هدف تعیین‌شده از انتشار ( آگاهی رسانی، فروش، بالابردن نرخ تبدیل، افزایش ترافیک و …)
  5. کیورد (درصورتی که دارای وب سایت باشید و برای رتبه‌گرفتن کیوردهای مشخصی به تولید محتوا در بلاگ بپردازید)

تمرین:

فرض کنید در زمینه فروش انواع شمع دست ساز کسب و کاری به راه انداخته اید.

اگر بخواهید انتشار محتوا در سه کانال تلگرامف اینستاگرام، یوتیوب داشته باشید، یک تقویم محتوا برای مدت 1 ماه طراحی کنید و آن را به عنوان تمرین ارسال کنید.

برای شما