آموزش پخت شیرینی لطیفه + فوت و فن‌های کلیدی آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 30 مرداد 1401
آموزش پخت شیرینی لطیفه + فوت و فن‌های کلیدی آن

شیرینی لطیفه یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار مجلسی است که برای پذیرایی در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به کار می‌رود. این نوع شیرینی از دو لایه نان لطیف تشکیل شده است که با حجمی از خامه فرم گرفته به هم متصل می‌شوند. در این مطلب از مجله تاندوری، آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای خوشمزه را به شما آموزش داده‌ایم. همچنین از طریق این آموزش‌ها، ترفندها و تکنیک‌های اصلی می‌توانید پخت این شیرینی تا تزیین آن را یاد بگیرید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه

طرز تهیه شیرینی لطیفه

روش پخت شیرینی لطیفه خانگی

شیرینی لطیفه جزو دسته شیرینی‌های خامه‌ای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که خاستگاه اصلی به شهر تبریز بازمی‌گردد. پخت این شیرینی خوشمزه و زیبا شاید در ظاهر بسیار سخت جلوه کند در حالی که با یک دستور پخت ساده و رعایت چند نکته کلیدی برای پف کردن آن می‌توانید به سادگی آن را در منزل تهیه کنید و برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید.

اگر از این طرز تهیه شیرینی لطیفه راضی بودید با مراجعه به آرشیو مطالب آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی وب سایت تاندوری می‌توانید با طرز تهیه کردن انواع شیرینی‌ها از جمله شیرینی کشمشی، شیرینی زبان، شیرینی گردویی ، شیرینی نخودچی، شیرینی دانمارکی ، شیرینی ناپلئونی و غیره آشنا شوید.

البته اگر به ‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌ و کار خانگی در رابطه با پخت کیک و شیرینی هستید یا اینکه علاقه زیادی به آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی دارید، بهتر است که در کامل‌ترین دوره‌های آموزشی تاندوری در این زمینه شرکت کنید. پس نخستین قدم در زمینه پخت کیک و شیرینی را با دانلود اپلیکیشن تاندوری بردارید.

مواد اولیه مورد نیاز جهت پخت شیرینی لطیفه خامه‌ای

  • آرد: ۱ لیوان
  • شکر: ۱ لیوان
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • پودر قند: به مقدار لازم جهت تزیین
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر: یک دوم قاشق چایخوری
  • خامه فرم گرفته: به مقدار لازم
  • نمک: یک پنس
  • پودر پسته برای تزیین: به مقدار لازم

نحوه پخت شیرینی لطیفه

روش پخت شیرینی لطیفه خامه‌ای

آموزش مرحله به مرحله پخت شیرینی لطیفه خامه‌ای

در صورت داشتن ذوق و سلیقه‌ کافی در زمینه آشپزی و شیرینی‌پزی به راحتی می‌توانید با طی کردن تمام مراحل زیر یک شیرینی خوشمزه را در منزل برای خانواده خود درست کنید.

مرحله اول: آماده‌سازی سفیده تخم مرغ

در ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از یکدیگر جدا می‌کنیم و در دو ظرف مجزا می‌ریزیم. سفیده تخم مرغ را به همراه نمک با استفاده از همزن برقی مخلوط می‌کنیم تا حدی که با برگرداندن ظرف، سفید از داخل آن به بیرون نریزد.

مرحله دوم: آماده‌سازی زرده تخم مرغ

برای ایجاد بافت کرمی رنگ و کشدار به ظرف حاوی سفیده تخم مرغ، وانیل و شکر اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم. سپس سفیده تخم مرغ را با زرده مخلوط کرده و با استفاده از لیسک به آرامی مواد را مخلوط کرده تا مایه یکدستی ایجاد شود.

مرحله سوم: افزودن آرد

آرد و بکینگ پودر را از قبل سه مرتبه از الک عبور می‌دهیم و سپس آن را به تدریج به مایه شیرینی لطیفه اضافه می‌کنیم و با استفاده از لیسک به صورت دورانی و آرام مخلوط می‌کنیم تا مواد یکدستی به دست بیاید.

مرحله چهارم: آماده‌سازی مواد برای پخت شیرینی

داخل یک سینی مخصوص فر یک کاغذ روغنی پهن می‌کنیم و از مواد آماده شده شیرینی به اندازه یک گردو به فاصله 2 سانتی‌متر داخل سینی می‌گذاریم. سپس روی شیرینی‌ها پودر قند الک شده می‌ریزیم.

مرحله پنجم: پخت شیرینی لطیفه در فر

در این مرحله این شیرینی‌ها را داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار می‌دهیم تا لطیفه‌ها پخته شود. بعد از گذشت این مدت شیرینی‌ها را از داخل فر بیرون آورده و اجازه می‌دهیم تا کاملا خنک شوند.

مرحله ششم: تزیین شیرینی‌های لطیفه با خامه

در مرحله آخر، خامه فرم گرفته را داخل قیف ریخته و با استفاده از ماسوره شکوفه‌ای روی یک لایه از شیرینی یک شکوفه بزرگ خامه می‌ریزیم و سپس لایه بعدی شیرینی را روی آن قرار می‌دهیم. برای تزیین آن می‌توانید از پودر پسته استفاده کنید و جهت سرو آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

شیرینی لطیفه در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود که به مدل رنگی آن شیرینی ماکارون یا شیرینی فرانسه گفته می‌شود. برای تهیه لطیفه رنگی در مایه وسط شیرینی معمولا از شکلات سفید، خامه رنگی، مربا و غیره استفاده می‌شود و برای سرو در وعده عصرانه بسیار مناسب است.

مواد لازم برای پخت شیرینی لطیفه رنگی

  • سفیده تخم مرغ: 2 عدد
  • پودر بادام: 120 گرم
  • پودر قند: 150 گرم
  • پودر پسته: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر وانیل: به مقدار کم
  • هر رنگ مجاز خوردنی به اندازه 10 قطره
  • نمک: به مقدار کم

روش پخت شیرینی لطیفه رنگی

  1. برای پخت شیرینی با لطیفه‌های رنگی در داخل دو عدد سینی کاغذ روغنی قرار می‌دهیم.
  2. سفیده تخم‌مرغ را به همراه مقداری نمک مخلوط کرده و به خوبی هم می‌زنیم و در ادامه نیز پودر قند را نیز به آن اضافه می‌کنیم کنید و با همزن برقی آنقدر می‌زنیم تا حالت پفکی به آن دست دهد.
  3. در این مرحله پودر بادام را نیز اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم.
  4. سپس به آرامی و طی چند مرحله آرد را که از قبل الک کرده‌ایم به این ترکیب اضافه کرده و با لیسک مواد را به هم می‌زنیم تا مایه شیرینی شکل خمیری و یکدست به خودش بگیرد.
  5. برای درست کردن شیرینی رنگی به اندازه ۱۰ قطره به مواد خمیر شیرینی رنگ خوراکی اضافه کنید و هم بزنید. مثلا برای تهیه شیرینی کاکائویی لطیفه می‌توانید به اندازه یک قاشق پودر کاکائو اضافه کنید.
  6. در این مرحله خمیر شیرینی رنگی را داخل قیف ریخته و روی کاغذ روغنی که داخل سینی قرار داده‌ایم با فاصله مناسب می‌ریزیم.

لازم به ذکر است، به جای استفاده از خامه فرم گرفته در بین شیرینی‌های لطیفه رنگی می‌توانید از شکلات و کاکائو نیز استفاده کنید و بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. برای این کار می‌توانید مقداری خامه را جوشانده و شکلات‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. بعد این مواد را داخل قیف ریخته و روی سطح یک لایه از شیرینی لطیفه رنگی را با آن پر کنید و سپس لایه دیگر را روی آن قرار دهید.

طرز تهیه خامه قنادی برای پخت شیرینی لطیفه

بسیاری از افراد به جای استفاده خامه آماده دوست دارند که خود اقدام به تهیه خامه قنادی کنند. برای درست کردن خامه قنادی برای قرار دادن بین شیرینی‌های لطیفه لازم است که ۲۰۰ گرم خامه صبحانه را با ۵۰ گرم پودر قند الک شده و یک سوم قاشق چای‌خوری وانیل در یک کاسه بزرگ بریزید و تا زمانی که حجم آن زیاد شود با همزن برقی بزنید.

بعد از هم زدن آب خامه را خارج کنید و بعد پودر قند را درون کاسه بریزید و دوباره با همزن مخلوط خامه را بزنید تا بافت پفکی به خود بگیرند. کاسه حاوی خامه قنادی را به مدت یک ساعت در داخل فریزر بگذارید و بعد از بیرون آوردن به مدت 2 دقیقه با دور کند و سپس به مدت 10 دقیقه با دور تند، همزن بزنید تا فرم بگیرد. حالا از این خامه قنادی می‌توانید برای بین شیرینی‌های لطیفه استفاده کنید. برای اینکه خامه شما رنگی شود، می‌توانید از پودر رنگ خوراکی در خامه استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

نکات مهم در پخت شیرینی لطیفه خانگی

در این مقاله دو روش جهت پخت این مدل شیرینی به صورت خامه‌ای ساده و رنگی ارائه کردیم. در ادامه برای پخت یک شیرینی با بافت نرم و پف مناسب شما را با فوت و فن شیرینی لطیفه آشنا خواهیم کرد.

  • قبل از اقدام به تهیه شیرینی تخم‌مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید تا با دمای محیط هم دما شوند.
  • سفیده تخم مرغ را در یک ظرف کاملا خشک و تمیز مخلوط کنید.
  • خامه قنادی را قبل از استفاده از یخچال بیرون بگذارید تا آب شود و آن را با سرعت بالا هم بزنید تا رد پره‌های همزن روی خامه‌ها نقش ببندد و سپس در قیف بریزید و استفاده کنید.
  • حتما برای ریختن خمیر شیرینی روی سینی فر از ماسوره ساده یا قیف استفاده کنید تا هم‌ اندازه شوند.
  • حتما آرد را چند بار الک کنید و بعد از هوادهی از آن استفاده کنید.
  • برای اینکه در پخت این نوع شیرینی خانگی سفیده تخم مرغ پف کند، می‌توانید از چند قطره آبلیمو استفاده کنید.
  • این نوع شیرینی به مدت ۳ روز در محیط یخچال قابل نگهداری است. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری این مدل شیرینی را نگه دارید و استفاده کنید، خامه را به آن اضافه نکنید و قبل از هر بار استفاده خامه فرم گرفته را بین شیرینی‌ها بریزید.

در این مقاله با دو روش پخت شیرینی لطیفه به صورت خامه‌ای و رنگی آشنا شدید. هنگام تهیه این نوع شیرینی به اندازه مواد لازم به دقت توجه کنید و تمام فوت و فن‌های آن را رعایت کنید تا بتوانید یک شیرینی خوشمزه و لذیذ را درست کنید.

درصورتی که به یادگیری بیشتر انواع کیک و دسر علاقه‌مندید و دوست دارید مهارت خود را در شیرینی‌ارتقا بدید، می‌توانید به وب سایت و اپلیکیشن تاندوری مراجعه کنید. درصورتی که تجربه‌ جالبی در زمینه پخت انواع کیک و شیرینی مانند داشتید، در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

از مجله تاندوری بخوانید:

 

برای شما