طرز تهیه پیراشکی لهستانی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 4 دقیقه 15 اسفند 1401
طرز تهیه پیراشکی لهستانی

پیراشکی، یکی از غذاهای معروفی است که در قاره های اروپا و آسیا به شکلهای مختلفی درست می شود. برای متنوع شدن رژیم غذایی خود، می توانیم انواع پیراشکی های خوشمزه را با فیلینگ های مختلف تهیه کنیم و از طعم لذیذ پیراشکی ها لذت ببریم. در این نوشته، با طرز تهیه پیراشکی لهستانی آشنا خواهید شد که جزو خوشمزه‌ترین مدلهای پیراشکی است.

برای درست کردن پیراشکی لهستانی، لازم است که ابتدا خمیر پیراشکی را با ترکیب آب و آرد گندم درست کنید و داخل خمیر را با مواد دلخواه خود پر کنید. در این نوشته با طرز تهیه پیراشکی گوشت به سبک لهستانی‌ها آشنا خواهید شد؛ اما در کل برای پر کردن داخل پیراشکی می توانید از انواع سوسیس، پنیر خامه ای، میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید و در این زمینه دستتان باز است.

شما می توانید پیراشکی را به عنوان پیش غذا یا فینگرفود در مهمانی سرو کنید یا آن را برای وعده غذایی فرزندتان در مدرسه درست کنید. از آنجایی که این پیراشکی با حداقل روغن و در فر پخته می شود، جزو غذاهای کم کالری و رژیمی به شمار می آید که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است.

در ابتدا، با مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی لهستانی آشنا خواهید شد و سپس به سراغ مواد میانی پیراشکی می رویم. برای آشنایی با مراحل تهیه پیراشکی لهستانی در منزل، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

 

طرز تهیه پیراشکی لهستانی

 

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی

  • آرد گندم         ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ        ۲ عدد
  • ماست غلیظ     ۱۰۰ گرم
  • شکر           ۱ قاشق چای خوری
  • نمک           ۱ قاشق چای خوری
  • روغن مایع     ۳ تا ۴ قاشق سوپ خوری
  • پودر مایه خمیر       ۲ قاشق سوپ خوری سرصاف
  • شیر ولرم        ۱۰۰ میلی لیتر

 

مواد لازم برای داخل پیراشکی

  • روغن            حدود ۱۰۰ گرم
  • پیاز خرد شده     2 عدد
  • قارچ ورقه شده     250 گرم
  • جگر خرد شده یا گوشت چرخ شده      ۵۰۰ گرم
  • آب لیموترش تازه          3 قاشق سوپ خوری
  • جعفری خرد شده        ۴ قاشق سوپ خوری
  • رب گوجه فرنگی          2 قاشق سوپ خوری
  • نمک، فلفل و پودر زعفران    به میزان لازم

 

طرز تهیه پیراشکی لهستانی

 

روش تهیه خمیر پیراشکی لهستانی

ابتدا نمک، شکر و پودر مایه خمیر را داخل شیر ولرم بریزید و صبر کنید تا مایه خمیر عمل آید. سپس داخل ظرفی تخم مرغها را بشکنید و ماست و روغن مایع را داخل تخم مرغها بریزید و هم بزنید.

حالا مخلوط خمیر مایه را اضافه کنید و آرد را کم کم در حال مخلوط کردن اضافه کنید تا جائی که خمیر به دست نچسبد.

در آخر، روی خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و اجازه دهید به مدت 1.5 الی ۲ ساعت در محیط آشپزخانه استراحت کند.

 

پیراشکی لهستانی

 

روش تهیه مواد میانی پیراشکی لهستانی

داخل ماهیتانه کره بریزید و قارچها را با آب لیمو ترش و کمی پودر زعفران تفت دهید تا آب قارچها بخار شود. بعد قارچها را از روی حرارت بردارید و در صافی بریزید. پیازهای خرد شده را با کمی پودر زعفران مخلوط کنید و در روغن باقیمانده از تفت دادن قارچها تفت دهید تا پیازها نرم و شفاف شوند.

جگرهای خرد شده یا گوشت چرخ کرده را به پیازهای نرم شده اضافه کنید و تفت دهید تا آب جگر یا گوشت کشیده شود. رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده یا جگرها و پیازهای تفت داده شده اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. نمک و فلفل جعفری را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

نیمی از خمیر را در سطح آردپاشی شده به قطر کمتر از نیم سانتی متر باز کنید. خمیر را با کارد به ابعاد ۱۰×۱۰ سانتی متر برش بزنید. از مواد آماده داخل پیراشکی بگذارید و از چهار طرف آن را به طرف مرکز آورده و محکم کنید. سپس روی پیراشکی ها، زرده تخم مرغ بمالید و روی پیراشکی ها را با خلال پسته و بادام تزئین کنید.

پیراشکی های زیبا را در طبقه وسط فر گرم شده با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا جائی که روی پیراشکیها طلایی و ترد شوند.

در نهایت، فر را خاموش کنید و پس از سرد شدن پیراشکی های خوشمزه، آنها را نوش جان کنید و از طعم لذیذ پیراشکی لهستانی لذت ببرید.

پیراشکی لهستانی را می‌توانید به عنوان میان وعده یا پیش غذا درست کنید و از طعم لذیذ این غذای مقوی لذت ببرید.

 

طرز تهیه پیراشکی لهستانی

 

جمع بندی مطالب

در این نوشته با طرز تهیه پیراشکی لهستانی آشنا شدید. در ابتدا، مراحل درست کردن خمیر پیراشکی را یاد گرفتید و سپس با روش درست کردن مواد میانی پیراشکی آشنا شدید.

اگر دوست دارید مهارت خود را در آشپزی افزایش دهید و انواع غذاها و فینگرفودهای خوشمزه را در مهمانی های خود درست کنید، می توانید دوره آموزشی انواع فینگرفود تاندوری را تهیه کنید و با طرز تهیه مینی برگر، کاپ سبزیجات، رولت سالمون و سبزی، نان سیر و سایر غذاهای خوشمزه آشنا شوید و این فینگرفودهای لذیذ را به راحتی در منزلتان درست کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند روش درست کردن فینگرفود کالباس رولی و مراحل درست کردن نان خانگی را در وبلاگ تاندوری مطالعه کنید.

 

برای شما