طرز تهیه کیک عسلی روسی + 6 نکته مهم

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 22 شهریور 1401
طرز تهیه کیک عسلی روسی + 6 نکته مهم

کیک‌ها یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و دسرها در سراسر جهان هستند. از این رو انواع و اقسام کیک‌ها با طرز تهیه‌های گوناگون وجود دارند که برخی از آنها مختص همان کشور است. یکی از کیک‌هایی که در این مقاله از مجله تاندوری قصد پرداختن به آن را داریم کیک عسلی روسی است. این کیک ظاهری متفاوت نسبت به سایر کیک‌ها دارد و به کیک مدوویک نیز شناخته می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این کیک و همچنین طرز تهیه کیک عسلی در منزل آشنا شوید.

کیک روسی چیست؟

کیک و دسرهای شیرین، در فرهنگ غذایی روسیه جایگاه ویژه‌ای دارند. در این بین کیک روسی که از چند لایه بیسکویت یا فیلینگ تشکیل شده است و در بین آنها سس‌های مختلفی اعم از خامه برای مرطوب کردن آن استفاده می‌شود، محبوبیت زیادی دارد. 

بنابراین کیک‌های روسی از جمله دسرهای محبوب و پرطرفدار در کشور روسیه هستند که در طعم‌های مختلف تهیه شده و مملو از خامه و انواع میوه و آجیل هستند. مردم این کشور کیک روسی را به همراه نوشیدنی‌های گرم و سرد سرو می‌کنند.

تاندوری به صورت ویدئویی زیر نظر یکی از مدرسین مجرب کیک‌پزی به شما به صورت کامل و با تمام فوت فن، آموزش می‌دهد که چگونه در خانه انواع این مدل کیک را آماده کنید.

دوره آموزشی کیک عسلی روسی – کلیک کنید

کیک عسلی روسی چیست؟

کیک عسلی روسی (Russian Honey Cake) یکی از کیک‌های محبوب و مشهور در کشور روسیه است که به کیک مدوویک روسی (medovik tort) و بالی تارت (balli tort) نیز شناخته می‌شود. این نوع کیک، یک دسر کلاسیک، طیف و خوش طعم است که ظاهری زیبا و ساده دارد. این بیسکو کیک علاوه بر روسیه در سایر کشورها از جمله منطقه آذربایجان طرفداران زیادی دارد.

 این کیک زیبا که عسل در آن نقش طعم‌دهنده را بازی می‌کند، عصرانه‌ای مناسب برای دورهمی‌ها و همچنین گزینه‌ای عالی برای جشن تولد و کیک سالگرد ازدواج خواهد بود.

کیک عسلی روسی یا کیک مدوویک

کیک عسلی روسی یا کیک مدوویک

تاریخچه پخت کیک عسلی روسی

تاریخچه کیک عسلی یا کیک مدوویک به اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد و برای نخستین بار در آشپزخانه امپراتور الکساندر اول در مسکو توسط یک آشپز جوان پخته شد. در آن دوران الیزابت همسر امپراتور و ملکه قصر طعم عسل را دوست نداشت اما آشپز تازه کار و جوان کاخ سلطنتی از این موضوع بی‌خبر بود و کیک مدوویک را که در ترکیبات آن عسل نقش مهمی داشت را برای ملکه پخت. با وجودی که ملکه از عسل متنفر بود، عاشق طعم و مزه کیک مدوویک شد. در گذشته این کیک تنها مختص خانواده‌های سلطنتی بود اما بعدها در تمام شیرینی‌پزی‌ها و قنادی‌ها نیز پخته و عرضه شد و در سراسر روسیه از محبوبیت بالایی برخوردار شد.

ویژگی‌های کیک عسلی روسی

کیک عسلی روسی بافتی نرم و بسیار دلپذیر دارد. به طوری که اگر یک تکه از آن را در دهان بگذارید سریعا ذوب می‌شود. اگر به دنبال طعم‌های جدید هستید حتما پخت این کیک را امتحان کنید. در صورتی که نسبت به عسل حساسیت دارید، می‌توانید طرز تهیه انواع کیک خوشمزه و لذیذ را در مقالات آموزشی وب سایت تاندوری مشاهده کنید و با ترفندهای ویژه آنها را در منزل درست کنید.

نحوه پختن کیک روسی همراه با عسل

چگونه یک کیک روسی بپزیم؟

کیک‌های روسی حاوی عسل طی دو مرحله درست می‌شوند که شامل تهیه لایه‌های نازک کیک بیسکویتی و همچنین تهیه کرم بین لایه‌های کیک است. دستور پخت کیک عسلی روسی از نظر نوع کرم با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و برای تهیه آن می‌توانید از مخلوط خامه ترش و همزده، خامه ترش و شیر عسلی، کاستارد یا باترکریم استفاده کنید. کیک مدوویک معمولا از چندین لایه کیک تشکیل می‌شود که این لایه‌ها بعد از پخت سفت و حالت بیسکویتی دارند اما بعد از کرم زدن بسیار نرم و لطیف خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کیک روسی همراه با عسل

  • عسل: چهار قاشق غذاخوری
  • کره: 50 گرم
  • شیر: دو قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ بزرگ: دو عدد
  • جوش شیرین: یک قاشق غذاخوری
  • آرد شیرینی‌پزی: سه فنجان
  • نمک: به مقدار لازم
  • گردو: یک دوم فنجان

مواد لازم برای کرم کیک

  • شکر: یک دوم فنجان
  • آبیک: دوم فنجان
  • خامه همزده: 250 میلی لیتر
  • پودر قند: یک فنجان

طرز تهیه کیک عسلی روسی

طرز تهیه کیک عسلی روسی

مراحل پخت و طرز تهیه کیک عسلی روسی

قبل از هر چیزی برای شروع مراحل طرز تهیه کیک عسلی روسی باید مواد مورد نیاز برای پخت کیک را آماده کنید. همه این مواد را باید از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد. در ادامه مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول تهیه کیک عسلی

در ابتدای کار خمیر کیک عسلی را درست کنید. برای این کار باید در یک کاسه مناسب تخم مرغ‌ها، کره، شکر و عسل را بریزید. این مواد را دائم هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند و مایع کاملا یکدستی حاصل شود. گفتنی است این مرحله باید روی بخار آب انجام شود تا مواد حسابی به خورد هم بروند.

مرحله دوم

مواد را از روی حرارت بخار آب بردارید و به آن جوش شیرین اضافه کنید و فرایند هم زدن را مجدد تکرار کنید.

مرحله سوم: آماده‌سازی خمیر کیک

در ادامه طرز تهیه کیک عسلی روسی، آرد را دو مرتبه الک کنید و سپس آن را کم کم به مواد اضافه کرده و با استفاده از لیسک به آرامی آرد را با مواد مخلوط کنید. پس از سفت و غلیظ شدن مواد، خمیر به دست آمده با دست ورز دهید تا حالت نرم و کشسانی پیدا کند و به دست نچسبد.

مرحله چهارم: قالب زدن کیک عسلی روسی

خمیر آماده شده را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید و با کمک وردنه آنها را پهن و صاف کنید. سپس با استفاده از قالب گرد یا رینگ بزرگ خمیرها را قالب بزنید. در ادامه با چنگال خطوطی را روی خمیرهای قالب زده بکشید. در این فاصله فر با در دمای 190 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده تا گرم شود.

مرحله پنجم: قرار دادن خمیر کیک در فر

پس از آماده شدن خمیر کف یک سینی مخصوص فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیرها را در آن پهن کنید. خمیرها به مدت 5 دقیقه در درون فر قرار دهید تا پخته شود. گفتنی است، قسمت‌های اضافی خمیر را نیز درون فر قرار دهید تا بپزند.

مرحله ششم: تهیه کرم کیک عسلی

در این مرحله از طرز تهیه کیک عسلی به سراغ تهیه کرم آن بروید. برای این کار خامه ترش را درون یک کاسه مناسب ریخته و پودر قند و وانیل را به آن اضافه کنید. لازم به ذکر است، خامه قنادی را با استفاده از همزن برقی به خوبی هم بزنید تا فرم بگیرد. سپس خامه فرم گرفته شده را به ترکیب خامه ترش و پودر قند اضافه کنید. با طی کردن تمام این مراحل، کرم کیک عسلی شما آماده خواهد شد.

مرحله هفتم: تهیه کیک عسلی روسی

پس از پخت خمیر کیک و سرد شدن آنها باید آنها را با کرم کیک ترکیب کنید. به همین منظور در یک ظرف مناسب یک لایه خمیر‌ پخته شده را قرار دهید و روی آن را مقداری از کرم خامه از قبل آماده شده بریزید. سپس با استفاده از یک قاشق، کرم خامه را به طور کامل روی سطح کیک پهن کنید. این روند را تا تمام شدن لایه خمیرها ادامه دهید.

مرحله هشتم

در این مرحله خمیرهای اضافی را که در فر پخته بودید را درون غذاساز ریخته و به خوبی پودر کنید. همچنین می‌توانید مقداری گردو نیز به همراه خمیر در غذاساز پودر کنید. سطح کیک را به طور کامل با خامه بپوشانید و سپس این پودر را بر روی کیک بریزید تا سطح آن را به طور کامل بگیرد. کیک عسلی روسی شما آماده است

بهتر است کیک مدوویک را چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا کرم خامه حسابی به خورد لایه‌های کیک برود. سپس سطح روی کیک را با انواع میوه‌های فصل، مربا، آجیل و سایر مغزها تزیین کنید.

نکات مهم درباره پخت کیک عسلی روسی

  • اگر نسبت به بوی تخم مرغ وسواس خاصی دارید، با اضافه کردن مقداری وانیل به ترکیب مواد می‌توانید  عطر و بوی خاصی به کیک خود ایجاد کنید.
  • در صورت تمایل هنگام تهیه کرم می‌توانید مقدار بسیاری کمی گلاب استفاده کنید تا بوی دلنشینی به کیک خود هدیه دهید.
  • آرد الک شده را حتما کم کم اضافه کنید و با قاشق یا لیسک هم بزنید تا خمیر شما کمی چسبناک شود.
  • مراقب باشید که خمیر را زیاد ورز ندهید چرا که به روغن می‌افتد و کیک شما سفت خواهد شد.
  • برای تزئین روی کیک حتما از میوه‌های تازه و پودر مغزها استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای خامه ترش در ترکیب مواد مورد نیاز از شیر عسلی استفاده کنید.

کیک عسلی روسی یکی از کیک‌های خوشمزه و سنتی است که در ایران نیز طرفداران خاص خودش را دارد. بنابراین اگر می‌خواهید یک کیک جدید با طعمی متفاوت را امتحان کنید، هرگز از دستور پخت کیک مدوویک غافل نشوید. این دسر بهترین گزینه مراسم جشن و دورهمی خانوادگی خواهد بود. اگر در زمینه کیک‌پزی نیاز به کسب مهارت و آشنایی با فوت و فن‌های خاص آن دارید، بهتر است در دوره‌های آموزشی آنلاین آکادمی تاندوری شرکت کنید. همچنین از طریق وب سایت تاندوری می‌توانید طرز تهیه انواع کیک را مشاهده کنید و به سادگی آنها را در منزل خود درست کنید.

اگر در زمینه پخت کیک‌های روسی تجربه‌ای دارید آنها را از قسمت کامنت با دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

 

برای شما