معرفی خوشمزه‌ترین غذای گیاهی ملل

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 25 مهر 1401
معرفی خوشمزه‌ترین غذای گیاهی ملل

اغلب گیاه‌خواران در سفرهای خود با مشکل پیدا کردن غذای گیاهی روبه‌رو می‌شوند. چرا که در منوی رستوران‌ها، غذاهای گوشتی بیشترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند و تنها غذای غیرگوشتی آنها، انواع سالاد و سوپ است. اگر قصد سفر به کشورهای اروپایی را دارید و یا اینکه قصد راه‌اندازی یک رستوران بین‌المللی را دارید، باید چند نوع غذای گیاهی ملل را که در کشورهای دیگر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، را بشناسید. با دانستن این غذاهای گیاهی ملل می‌توانید برای فراگیری طرز تهیه آنها، در دوره‌های آموزشی آشپزی به صورت‌ حرفه‌ای شرکت کنید و ترفندهای لازم را فرابگیرید.  

بنابراین امروز در این مقاله از مجله تاندوری، می‌خواهیم بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف دنیا را به شما معرفی کنیم. این غذاها بسیار خوش طعم و پرطرفدار هستند و جزء بهترین غذاهای گیاهی آن کشورها به حساب می‌آیند.

چنانچه بخواهید از میان‌وعده‌های مقوی خانگی در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می‌توانید از دوره‌های آموزش پروتئین‌ بار و آموزش گرانولابار آکادمی مهارت و خلاقیت تاندوری استفاده کنید.

معرفی چند نوع غذای گیاهی ملل مختلف

در ادامه چند نوع غذای گیاهی ملل که جزو معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف به شمار می‌روند را به شما معرفی خواهیم کرد. برخی این غذاها آنقدر طعم لذیذی دارند که حتی افرادی که گیاه‌خوار نیستند نیز ترغیب به تست کردن مزه آنها می‌شوند.

غذای گیاهی چانا ماسالا

چانا ماسالا (Chana Masala) یکی از معروف‌ترین غذاهای گیاهی در کشور هند است. بسیاری از مردم هند به دلیل اعتقادات مذهبی از خوردن گوشت حیوانات پرهیز می‌کنند، به همین دلیل به سبک غذایی، گیاه‌خواری روی آورده‌اند. بنابراین در این کشور غذاهای مختلفی برای گیاه‌خواران وجود دارد اما حتما غذای گیاهی، چانا ماسالا که از ترکیباتی همچون نخود، پیاز، گوجه، زیره سبز، گشنیز و انواع ادویه‌های هندی درست می‌شود را امتحان کنید. این غذای سنتی و پرطرفدار هندی با برنج نیز قابل سرو است.

تاکوی گیاهی

تاکوی گیاهی (Vegan Taco)، یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است که با ترکیبات مختلفی همچون نان توریتلا، لوبیا، آووکادو و سالسا تهیه می‌شود. این غذای گیاهی بسیار خوشرنگ و خوش طعم است و گیاه‌خواران به طور قطع از خوردن آنها لذت خواهند برد.

کاری نارگیل

شهرت تایلند تنها به ساحل زیبای آن نیست، بلکه غذاهای بسیار متنوع و لذیذی دارد. به خصوص غذاهای گیاهی تایلندی که نمونه آن کاری نارگیل (Coconut Curry) است که از شیره نارگیل به همراه ادویه کاری درست می‌شود. در ترکیبات این غذا، انواع سبزیجات و گیاهان مختلف نیز وجود دارد.

خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف

خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف

سوپ ریبولیتا یک غذای گیاهی ملل در ایتالیا

سوپ ریبولیتا (Ribillita Soup) یا سوپ لوبیا سفید یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی در کشور ایتالیا است. از این رو خوردن این غذای گیاهی ملل را به همه گردشگران و گیاه‌خواران توصیه می‌کنیم. این سوپ سنتی و اصیل کاملا گیاهی است که از لوبیا سفید، پیاز، هویج، کرفس، اسفناج و سبزیجات دیگر تهیه می‌شود و معمولا آن را با نان تست یا باگت سرو می‌کنند. 

پوروتوس گرانادوس

پوروتوس گرانادوس (Porotos Granados) یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی در کشور شیلی است که از ترکیب کدو حلوایی، لوبیا، ذرت، پیاز و ادویه‌های مختلف درست می‌شود. ظاهر این غذای گیاهی شبیه سوپ است که از پوره کدو حلوایی درست شده باشد. این غذا به دلیل سرخ و کاراملی کردن پیازها، عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

اینجرا و وات

 اینجرا و وات (Injera and Wat) یکی از انواع غذاهای سنتی است که در سفر به اتیوپی حتما باید آن را امتحان کنید. این غذای گیاهی از ترکیب « اینجرا » یک نان خاص، اسفنجی و سوراخ سوراخ و یک سوپ گیاهی حاوی عدس و ادویه به نام «وات» درست می‌شود که طرفداران زیادی دارد.

غذای گیاهی ملل: دولماس

دلماس (Dolmas) نیز یک غذای یونانی است که شباهت زیادی به دلمه ایرانی دارد. این غذای گیاهی از برنج و روغن زیتون، ادویه‌ها و ترشی‌جات مختلف که درون برگ درخت انگور می‌پیچند، درست می‌شود. یونانی‌ها این نوع دلمه پخته شده را با لیمو، ماست ترش یا ترشی می‌خورند.

سالاد تبوله

سالاد تبوله (Tabouleh) یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی در لبنان است که امروزه در منوی اغلب رستوران‌های معروف سراسر دنیا قرار دارد. این سالاد از بلغور، جعفری، نعنا، گوجه فرنگی و خیار تهیه شده و روی آن روغن زیتون و آب لیموی تازه ریخته می‌شود. در لبنان، سالاد تبوله را در عصرهای داغ تابستان در کنار غذاهای سنتی دیگر مانند فلافل، حمص و زیتون می‌خورند.

بهترین غذاهای گیاهی ملل

بهترین غذاهای گیاهی ملل

بهترین غذاهای گیاهی ملل در ایران

کشور ما نیز سالانه میزان توریست‌ها و گردشگران بسیاری از سراسر جهان است که به ‌دلایل مختلف گوشت و فرآورده‌های حیوانی را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند. این افراد با انتخاب رژیم غذایی گیاهی همواره سعی می‌کنند که غذاهایی را انتخاب ‌کنند که ترکیبی از سبزیجات، حبوبات و پروتئین گیاهی در آنها باشد. در این راستا در منوی بسیاری از رستوران‌های محلی و بین‌المللی کشورمان، لیست غذای گیاهی ملل نیز دیده می‌شود. در ادامه برخی از انواع غذاهای گیاهی معروف کشورمان را معرفی خواهیم کرد.

خورش کرفس گیاهی

ماهیت اصلی خورش کرفس، سبزیجاتی مثل کرفس، نعنا و جعفری است. برخی برای طعم‌دار کردن آن از گوشت خردشده یا گوشت ران مرغ استفاده می‌کنند. اما نوع دیگری از خورش کرفس به صورت کاملا گیاهی است و از سویا، قارچ یا لوبیا درست می‌شود. 

خورش دختر لوس

دختر لوس، یکی از انواع غذاهای خوشمزه گیلانی است که ماده اولیه آن‌ بادمجان است. در ترکیب این غذای گیاهی علاوه بر بادمجان، گوجه، پیاز، سیر، نعنا خشک، آبغوره، آب، نمک، گلپر، زردچوبه نیز وجود دارد. در گیلان برای معطر و خوش‌ طعم شدن این غذا، به آن سبزیجات محلی نیز اضافه می‌کنند. 

بادمجان شکم‌پر

بادمجان شکم‌پر، یکی دیگر از غذاهای گیاهی و محبوب گیلانی است که با جعفری، سیر و سبزیجات معطر محلی، پودر گردو و رب انار درست می‌شود. برای طبخ این غذا بادمجان‌ها را برش می‌زنند و درون آنها را با موادی خوشمزه پر می‌کنند. این غذای گیاهی را می‌توان در کنار برنج یا همراه با نان سرو کرد. 

میرزاقاسمی معروف‌ترین غذای گیاهی ملل

میرزا قاسمی، یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شمالی است که به ‌عنوان پیش‌غذا در کنار نان و هم غذای اصلی در کنار برنج کته سرو می‌شود. پخت این غذای گیاهی ملل در گیلان، با بادمجان، گوجه، سیر، تخم‌ مرغ و ادویه‌جات مرسوم است. اما در بعضی از مناطق کشورمان بدون گوجه‌فرنگی نیز درست می‌شود. این غذای ساده در میان گیاه‌خواران به دلیل عطر و طعم بی‌نظیر طرفداران زیادی دارد.

میرزاقاسمی معروف‌ترین غذای گیاهی

میرزاقاسمی معروف‌ترین غذای گیاهی

خورش باقلا قاتق

باقلا قاتق یا باقالی قاتوق، یکی از غذاهای گیاهی خوشمزه‌ای است که توسط مردم محلی گیلان درست می‌شود. این خورش خوشمزه کم آب از باقلا، سیر، شوید تازه و تخم‌مرغ درست شده و در کنار برنج کته سرو می‌شود. البته افراد غیر گیاهخوار نیز می‌توانند آن را ماهی‌شور یا کولی میل کنند.

خورش گل کلم

بسیاری از شما تجربه خوردن گل کلم در انواع ترشی و سالادها را داشته‌اید، اما خوردن گل کلم به صورت خورش، شاید برای شما عجیب به نظر برسد. در حالی‌که خورش گل کلم، یک خورش بسیار پرطرفدار میان گیاه‌خواران و علاقه‌مندان به غذاهای گیاهی است. این خورش از گل کلم خرد شده، قارچ، پیاز، گوجه‌فرنگی، سیر، زنجبیل، پودر خردل، زیره، ادویه و ریحان تازه درست می‌شود. برخی در دستور پخت آن از کرفس، هویج و دال عدس نیز استفاده می‌کنند. این غذای گیاهی را می‌توانید با آبغوره یا آبلیمو در کنار برنج سرو کنید.

کوکو سبزی 

یکی از کوکوهای گیاهی خوشمزه در کشور ما، کوکو سبزی است که از سبزیجات تازه و خرد شده مانند جعفری، گشنیز، شوید و تره درست می‌شود. در برخی از مناطق کشور از جمله مردم محلی گیلان، سبزی‌های محلی مانند برگ سیر، خالیواش یا چوچاق نیز اضافه می‌کنند. در ترکیبات این غذای گیاهی علاوه بر سبزیجات، تخم مرغ و ادویه نیز وجود دارد و با نان تست یا باگت قابل سرو است. البته برخی کوکو سبزی را جهت پذیرایی از مهمانان خود در دورهمی‌ها همراه با زرشک یا گردوی خرد‌شده به صورت فینگرفود درست می‌کنند.

فلافل یک غذای گیاهی ملل

یکی از غذاهای گیاهی مشهور خیابانی در خاورمیانه و به خصوص در کشور ما، فلافل است. این غذای گیاهی در مناطق جنوب کشورمان به صورت تند و پر ادویه درست شده و با سس انبه سرو می‌شود. فلافل به عنوان یک غذای بندری همواره در لیست غذای گیاهی ملل رستوران‌ها قرار دارد. این غذای گیاهی از نخود یا لپه، سیر، آبلیمو، جعفری و شوید خرد شده، پودر پاپریکا و زیره سبز درست می‌شود. 

هویج پلو

هویج پلو یک غذای گیاهی مخصوص شیرازی‌ها است، که گیاهخواران نیز می‌توانند این پلو را بدون استفاده از گوشت و با قارچ یا سویا درست کنند. برای درست کردن هویج پلو گیاهی کافی است، هویج رنده شده را به همراه قارچ یا سویا به برنج اضافه کنید و بگذارید دم بکشد. برخی از گیاه‌خواران برای درست کردن این غذای گیاهی مقوی، هویج و قارچ را بعد از تفت دادن با شیره خرما مخلوط می‌کنند.

دانلود اپلیکیشن تاندوری

در این مطلب سعی کردیم به افراد گیاه‌خواری که اهل سفر و گردشگری هستند، معروف‌ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف را به آنها معرفی کنیم. همچنین برخی از افراد نیز به دنبال ایده‌هایی برای پخت انواع غذاها در رستوران خود هستند. ما به این افراد پیشنهاد می‌کنیم که حتما غذای گیاهی ملل را در لیست منوی رستوران خود قرار دهند. اگر در زمینه پخت غذاهای گیاهی مهارت لازم را ندارید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی آکادمی تاندوری در زمینه هنر آشپزی شرکت کنید و با طرز تهیه انواع غذاهای گیاهی و محلی نیز آشنا شوید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

رژیم غذایی وگان چیست و تفاوت آن با گیاه‌خواری

آموزش سالاد سزار خانگی با سس رستورانی

رژیم وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

 

 

 

برای شما