رژیم وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 16 مهر 1401
رژیم وگان و وجترین چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حتما شما هم این روزها در مورد رژیم‌های وگان و وجترین چیزهایی شنیده‌اید. همانطور که می‌دانید، هر دوی این رژیم‌ها نوعی از سبک گیاه‌خواری هستند که از نظر نوع مصرف مواد غذایی، تفاوت‌هایی باهم دارند. اما در این رژیم وگان از رژیم غذایی وجترین بسیار سختگیرانه‌تر است و محدودیت‌های غذایی بیشتری دارد.

از آنجا که امروزه اغلب مردم به دنبال انتخاب یکی از انواع رژیم‌های گیاه‌خواری هستند، برای انتخاب درست سعی کرده‌ایم که در این مقاله از مجله تاندوری به بیان تفاوت‌های این دو رژیم گیاهی بپردازیم. همچنین مزایای هر کدام را برای تامین سلامتی بدن مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وگان و وجترین| رژیم غذایی وجترین چیست؟

گیاه‌خواران افرادی هستند که، محصولات و فرآورده‌های حیوانی را که از کشتار پستانداران و ماکیان به دست می‌آید را مصرف نمی‌کنند. اینگونه افراد به حفظ بقای حیوانات فکر می‌کنند و به دنبال کاهش آسیب به موجودات زنده هستند.

در این بین، وجترین‌ها، از مصرف مواد غذایی همچون گوشت قرمز (گاو، گوسفند، خوک و غیره)، گوشت طیور (مرغ، بوقلمون و اردک)، ماهی و صدف، حشرات، پروتئین‌های حیوانی و سایر محصولاتی که حاصل از کشتار حیوانات باشد، خودداری می‌کنند. 

این گروه از گیاه‌خواران مجاز به مصرف محصولاتی مانند تخم مرغ، محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست)، عسل هستند. همچنین وجترین‌ها، از انواع میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، دانه‌ها، حبوبات و غیره که ارزش غذایی آنها برابر با محصولات گوشتی است را مصرف می‌کنند. البته این سبک غذایی باعث شده است که این نوع گیاه‌خواران وزن متناسب‌تری نسبت به بقیه افراد داشته باشند.

آموزش پروتئین بار – کلیک کنید

آموزش گرانولابار – کلیک کنید

رایج‌ترین و مشهورترین رژیم‌های وجترین شامل موارد زیر است: 

  • لاکتو ‌اوو: این افراد، از خوردن انواع گوشت‌های حیوانی خودداری می‌کنند اما محصولات لبنی و تخم‌ مرغ مصرف می‌کنند. 
  • لاکتو: در این رژیم گیاهی، افراد از خوردن انواع گوشت‌های حیوانی، تخم ‌مرغ‌ و دیگر پرندگان خودداری می‌کنند اما برای مصرف محصولات لبنی ممنوعیتی ندارند. 
  • اوو: در این رژیم از هیچ نوع محصول حیوانی اعم از گوشت و لبنیات استفاده نمی‌شود اما تخم ‌مرغ مصرف می‌شود. 

رژیم غذایی وجترین

رژیم غذایی وجترین

رژیم غذایی وگان چیست؟

وگان و وجترین هر دو گیاه‌خوار هستند اما در این بین سبک زندگی وگان‌ها بسیار سخت‌تر است. رژیم غذایی وگان جزو 10 رژیم برتر جهان جهت کاهش وزن، بهبود عملکرد قلب و کنترل دیابت شناخته می‌شود. 

وگان‌ها تلاش می‌کنند که رژیم غذایی گیاهی عاری از تمام محصولات حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات داشته باشند. حتی آنها تمام لباس‌های و لوازمی از پشم، پوست، موم، ابریشم، استخوان حیوانات و غیره درست شده باشند نیز استفاده نمی‌کنند. افرادی که از رژیم غذایی وگان تبعیت می‌کنند، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات، آجیل، دانه‌ها و حبوبات مصرف می‌کنند.

فواید رژیم وگان و وجترین برای بدن

براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، رژیم‌های غذایی وگان و وجترین ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی بدن افراد داشته باشد. در ادامه به بیان برخی از این مزایا و فواید گیاه‌خواری خواهیم پرداخت.

  • کنترل دیابت نوع ۲
  • پیشگیری از عوارض بیماری‌های قلبی
  • کنترل فشار خون بالا
  • کاهش سطح کلسترول بد خون
  • بهبود جریان خون
  • کاهش استرس
  • کاهش وزن
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی

رژیم وگان یا وجترین

رژیم وگان یا وجترین

چرا رژیم غذایی وجترین نسبت به وگان برتری دارد؟

رژیم غذایی وگان به طور کلی بر پایه مصرف گیاهان استوار است و وعده‌های غذایی آنها هر نوع محصول حیوانی حذف شده است. اما رژیم گیاه‌خواری وگان متنوع‌تر است و گاهی اوقات شامل مصرف بعضی از غذاهای حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و ماهی به صورت محدود و حداقلی نیز می‌شود. 

در این راستا رژیم‌های وگان، در میان افراد جوان و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، محبوبیت بیشتری دارد. اما این افراد ممنوعیت استفاده از مصنوعات چرمی و لوازم پشمی و ابریشمی حاصل از کشتار حیوانات را دارند. پس دلیل اصلی برتری رژیم وجترین‌ نسبت به رژیم وگان این نوع محدودیت‌ها است که تنها شامل رژیم غذایی نمی‌شود و وگانیسم‌ها باید به طور کلی سبک و شیوه زندگی خود را تغییر دهند.

جهت داشتن یک رژیم غذایی متناسب با نیاز وگان و وجترین‌ها، از محتوای مقالات آموزشی وب سایت تاندوری درباره این نوع سبک زندگی و رژیم غذایی کمک بگیرید. در این مقالات دستور پخت انواع غذاهای گیاهی بدون استفاده از گوشت بیان شده است. اگر در زمینه پخت غذاهای گیاهی نیز به آموزش و کسب مهارت دارید، پیشنهاد می‌کنیم که در دوره‌های آموزشی تاندوری در زمینه هنر آموزشی شرکت کنید.

تفاوت میان رژیم وگان و وجترین از نظر کمبود مواد مغذی

در رابطه با افرادی که از رژیم وگان و وجترین پیروی می‌کنند همواره نگرانی‌هایی از بابت کمبود مواد مغذی وجود دارد، چرا که پایه اصلی زندگی‌ها گیاه‌خواری است و در مقایسه با کسانی که گوشت مصرف می‌کنند، پروتئین کمتری به بدن آنها می‌رسد. بنابراین این افراد گیاه‌خوار باید از رسیدن همه‌ مواد مغذی به بدن خود مطمئن شوند. 

از طرفی دیگر در نوع رژیم‌های غذایی به دلیل حذف گوشت و سایر پروتئین‌های گوشتی، احتمال کمبود ویتامین‌های B، آهن، ویتامین D، کلسیم، پروتئین، آهن، اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و ویتامین B12 که تنها در غذاهای حیوانی یافت می‌شود، وجود دارد.

اما در این بین، احتمال وقوع این کمبود‌ها در وگان‌ها نسبت به وجترین‌ها بسیار بالاتر است، چون اگر وجترین‌ها، مواد غذایی مانند تخم مرغ و لبنیات زیاد بخورند، هیچ کمبود مواد مغذی نخواهند شد. پس گیاه‌خواران باید در انتخاب غذاها دقت لازم را داشته باشند و یک رژیم غذایی مناسب را تدارک ببینند. همواره به گیاه‌خوارن توصیه می‌شود که جهت جبران مواد مغذی مورد نیاز بدن خود حتما مصرف مکمل‌های غذایی را در اولویت قرار دهند.

تفاوت رژیم وگان و وجترینتفاوت رژیم وگان و وجترین

تفاوت رژیم وگان و وجترین از نظر حفظ سلامت بدن 

هر دو رژیم غذایی گیاه‌خواری مزایای بسیاری زیادی برای سلامتی بدن دارند. اما به طور کلی مردم را باید تشویق کرد تا مواد غذایی مقوی و مغذی بخورند. اگر بخواهیم تفاوت وگان و وجترین از نظر حفظ سلامت بدن را شرح دهیم، کاری سختی است چرا که هر دو رژیم غذایی دارای مزایا و معایبی هستند. 

به عنوان مثال، بر خلاف رژیم وگان، رژیم گیاه‌خواری وجترین شامل لبنیات است و به همین دلیل کلسیم، فسفر و ویتامین D کافی را از محصولات لبنی دریافت می‌کنند. با این حال، خودداری از مصرف لبنیات و تخم مرغ به گیاه‌خواران کمک می‌کند تا سطح کلسترول خود را پایین نگه دارید.

اغلب گیاه‌خواران در معرض خطر کمبود اسید چرب امگا ۳، به ویژه در DHA قرار می‌گیرند. این ماده مغذی برای عملکرد و شناخت مغز بسیار مفید از بروز مشکلات حافظه اعم از فراموشی، آلزایمر و غیره در افراد جلوگیری می‌کند. بنابراین پیروی از رژیم گیاهی به تنهایی برای تامین و حفظ سلامتی بدن کافی نیست و باید تمام مواد مغذی را به بدن خود برسانید.

در این راستا با توجه به محبوبیت رژیم غذایی گیاهی، همواره تحقیقاتی بسیاری درباره سبک غذایی گیاه‌خواری و اثرات آن برای روی بدن افراد انجام می‌شود. براساس نتایج این تحقیقات، وگان‌ها و وجترین‌ها در مقایسه با افرادی که گوشت مصرف می‌کنند، شاخص توده بدنی، سطح کلسترول و سطح گلوکز پایین‌تری دارند.

از طرفی دیگر، ریسک مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و سرطان در وجترین‌ها کمتر است و در مقابل نیز وگان‌ها نسبت به وجترین‌ها و کسانی که گوشت مصرف می‌کردند، شاخص پایین‌تری نسبت به ریسک مرگ بر اثر سرطان داشتند.

همچنین احتمال بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی عروقی، مشکلات ناشی از دیابت، فشار خون، سندرم متابولیک و نارسایی کلیوی و مرگ بر اثر آنها در وگان‌ها و وجترین‌ها در مقایسه با کسانی که چند بار در هفته گوشت قرمز و ماهی مصرف می‌کردند، کمتر است.

تفاوت وگان و وجترین از نظر کاهش وزن

بسیاری از افراد چاق برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام سعی می‌کنند که یکی از رژیم‌های غذایی را انتخاب کنند. در این بین رژیم و سبک غذایی وگان و وجترین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اما باید به صورت اصولی انجام شود و مواد غذایی جایگزین نیز در وعده‌هایی غذایی به خوبی گنجانده شود. برای اینکه بدانید که گیاهخواران چه نوع مواد غذایی را می‌خورند و چه شیوه‌ای را برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود در پیش می‌گیرند حتما مقالات آموزشی وب سایت تاندوری در این رابطه را مطالعه کنید.

همانطور که مطالعه کردید، تفاوت رژیم غذایی و گیاهی وگان و وجترین به نوع مواد غذایی موجود در این رژیم‌ها بستگی دارد. در این بین وگانیسم‌ها سبک غذایی سخت‌تری نسبت به وجترین‌ها دارند، به طوری که مصرف هرگونه محصولات حیوانی از جمله محصولات لبنی، تخم مرغ، عسل و غیره برای وگان‌ها ممنوع است. این افراد باید جهت جبران ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن خود که در فرآورده‌های گوشتی وجود دارد باید طرز تهیه انواع غذا مطابق با رژیم گیاهی را فرا بگیرند. 

در این رابطه، اکادمی تاندوری اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین در زمینه آشپزی کرده است. شما با شرکت در این کلاس‌های آموزشی یاد خواهید گرفت که چگونه انواع غذاهای گیاهی مغذی و پرخاصیت را درست کنید. اگر درباره رژیم‌های گیاه‌خواری تجربه و نظری خاصی دارید، لطفا تجربیات و نظرات خود را از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

رژیم غذایی وگان چیست و تفاوت آن با گیاه‌خواری

نکات مهم درباره خوردن عصرانه رژیمی

آموزش سالاد سزار خانگی با سس رستورانی

 

برای شما