نان پیتا: یک نان سبوس‌دار بسیار خوشمزه

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 7 دقیقه 07 آبان 1401
نان پیتا: یک نان سبوس‌دار بسیار خوشمزه

انتخاب یک نان خانگی مناسب برای درست کردن ساندویچ‌های خوشمزه و انواع پیتزاها همواره دغدغه خانواده‌ها بوده است. در این بین نان پیتا، یک نوع نان سبوس‌دار با ارزش غذایی بالا است و برای کسانی که رژیم لاغری دارند بسیار مناسب بوده و بهترین جایگزین برای نان‌های صنعتی خواهد بود.

از آنجایی که استفاده از نان جهت درست‌کردن غذاهای فست‌فودی برای ما ایرانیان نقش اساسی دارد، در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که شما را با این نوع نان دو لایه پیتا و ویژگی‌های آن آشنا کنیم تا در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

نان پیتا چیست؟

نان پیتا (Pita Bread)، که به نان عربی نیز شناخته می‌شود، یک نان سنتی است که در منطقه خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و مدیترانه، خاورمیانه و از آن برای تهیه انواع ساندویچ، فلافل، پیتزا و سایر غذاها استفاده می‌کنند.

پیتا، این نان سنتی نوعی نان گرد، صاف و پهن شده است که ظاهری شبیه پاکت دارد و می‌توانید انواع مواد غذایی را در آن جای دهید. مصرف این نان به دلیل تازگی، نرمی، لطافت و طعم مطبوع برای هر سه وعده غذایی بسیار مناسب است.

در صورتی که علاقه‌مند به شرکت در دوره آموزشی طرز تهیه نان پیتا هستید از طریق آکادمی تاندوری اقدام کنید و نحوه پخت انواع نان صبحانه و نان‌های حجیم را زیر نظر شف‌های با تجربه و مجرب در این زمینه فرابگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید. 

دوره آموزش آنلاین انواع نان حجیم 1 – کلیک کنید

دوره آموزش انلاین انواع نان حجیم 2- کلیک کنید

مواد تشکیل دهنده نان پیتا

نان یکی از انواع محصولاتی است که در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و با هر وعده‌ روزانه قابلیت مصرف است. بسیاری از بانوان هنرمند با استفاده از انواع نان غذاهای مختلف را تزیین کرده و جلوه خاصی را در سفره خود ایجاد می‌کنند.

از آنجایی که نان‌ دو لایه پیتا بخش عمده‌ای از میزان انرژی، پروتئین و مواد معدنی اعم از آهن، کلسیم و برخی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و از ارزش بالایی برخوردار است، لازم است که با مواد تشکیل دهنده آن آشنا شوید. پایه اصلی پیتا، آرد است که هر چه کیفیت این ماده بیشتر باشد نان تولید شده از آن نیز خوش طعم و با کیفیت خواهد بود. علاوه بر آن، برای پخت این نان پف‌دار و خمیری نیاز به چاشنی‌های دیگری مانند نمک، خمیر مایه، روغن زیتون و آب نیز خواهید داشت. برای دریافت طرز تهیه نان پیتا به وب سایت تاندوری مراجعه کنید.

معرفی نان پیتا

معرفی نان پیتا

ارزش غذایی نان‌ دو لایه پیتا

به دلیل پخت نان پیتا با آرد سبوس‌دار دارای ارزش غذایی بالایی است و فیبر زیادی دارد. علاوه بر آن پیتا حاوی انواع ویتامین‌ها و پروتئین بوده و همه افراد می‌توانند از آن در وعده‌های غذایی خود به خصوص صبحانه استفاده کنند.  

یک عدد پیتا با قطر ۲۰ سانتی‌متر و ضخامت ۴ تا ۵ سانتی‌متر دارای 170 کالری، 1.7 چربی، 35 کربوهیدرات و مقداری پروتئین است.

فواید و مزایای مصرف نان پیتا

بارزترین ویژگی و مزایای استفاده از نان‌ دو لایه پیتا این است که افراد دارای رژیم کتوژنیک (رژیم لاغری مبتنی بر کربوهیدرات کم) می‌توانید آن را در برنامه خود قرار دهند. بنابراین شما با خوردن یک عدد از این نوع نان، می‌توانید میزان کالری کمی را دریافت کنید و همچنین از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.

کاهش قند خون

آرد گندم مورد استفاده در این نان سنتی باعث بهبود سطح گلوکز خون می‌شود. بنابراین انتخاب نان‌های سبوس‌دار به جای نان‌های سفید باعث می‌شود که سطح قند خون شما در حالت متعادلی قرار بگیرد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

فیبر موجود در غلات و نان‌های سبوس‌دار یک مزیت مناسب برای تامین سلامتی بدن به شمار می‌رود. بنابراین افرادی که دارای مشکل یبوست هستند با مصرف نان دو لایه پیتا به بازگشت فعالیت دستگاه گوارش به روند طبیعی خود کمک می‌کنند. البته نباید از مصرف آب نیز غافل شد.

بهتر است بدانید که کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در این نوع نان‌ها باعث کند شدن فرایند هضم و جذب غذا می‌شود. بنابراین کسانی که رژیم غذایی لاغری دارد با مصرف پیتا مدت زمان بیشتری احساس سیری کرده و از مصرف بی‌رویه مواد خوراکی اجتناب خواهند کرد.

معرفی انواع غذاهایی که با نان پیتا می‌توان سرد کرد؟

همانطور که گفته شد نان‌ دو لایه پیتا یکی از انواع نان‌های سنتی بسیار خوشمزه عربی است که می‌توانید در وعده‌ صبحانه به همراه پنیر، مربا، شکلات صبحانه و حتی عسل آن را مصرف کنید. در صورتی که علاقه‌مند به آشپزی هستید، پیشنهاد می‌‌کنیم حتما از این نان برای پخت پیتزا استفاده کنید. نان پیتا بهترین نان برای درست کردن انواع پیتزا و ساندویچ‌های سرد و گرم خوشمزه است که هم طعم بسیار خوبی دارد و هم بافت نرم و پنبه‌ای آن به خوبی و به سرعت برشته و ترد می‌شود.  

بنابراین از پیتا می‌توان برای تهیه انواع غذا‌ها استفاده کرد.

انواع غذا با استفاده از نان پیتا

انواع غذا با استفاده از نان پیتا

در ادامه به معرفی چند نمونه از پرطرفدارترین آنها خواهیم پرداخت:

شاورما

نان پیتا برای شاورما یکی از معروف‌ترین غذاهای عربی بسیار مرسوم است. این غذا با ترکیبی از مواد چرخ شده شامل مرغ، ماست، سیب‌زمینی سرخ شده، سبزیجات و چاشنی‌های مختلف درست می‌شود. این ماده خمیری را درون پیتا قرار داده و به‌ صورت ساندویچی سرو می‌کنند.

لاهماجون

این غذا نیز یک نوع پیتزای ترکی معروف در منطقه آسیا است که از گوشت چرخ‌ کرده و سبزیجات معطر درست می‌شود و این مواد را درون پیتا قرار می‌دهند.

سمبوسه

یکی از چالش‌های افراد موقع درست کردن سمبوسه فرایند پیچیدن آن داخل نان است. بنابراین پیتا می‌تواند بهترین انتخاب برای این افراد باشد. کافی است نان دولایه پیتا از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و مواد سمبوسه را درون آن گذاشته و سرخ کنید.

فلافل با نان پیتا

سرو فلافل این غذای مخصوص جنوب کشور با نان پیتا بسیار فوق‌العاده خواهد بود. بهتر است در کنار فلافل از ترشی لیته، خیارشور و گوجه فرنگی نیز استفاده کنید. ریختن سس تای نیز در این ساندویچ طعم بی‌نظیری را ایجاد می‌کند.

فلافل با نان دولایه پیتا

فلافل با نان دولایه پیتا

تاکوی پیتا

نان دو لایه پیتا را به شکل تاکو از وسط تا کنید. سپس درون آن را با گوشت چرخ کرده طعم‌دار شده پر کنید و روی آن سس مارینارا و پنیر سالسا بریزید. در صورت تمایل می‌توانید از گوجه فرنگی و کاهوی خرد نیز استفاده کنید. البته تاکو را می‌توانید بدون گوشت نیز درست کنید.

نان پیتزا

استفاده از پیتا به عنوان نان پیتزا نیز رایج است. به طوری که روی نان پیتا پیتا سس گوجه فرنگی، قارچ خرد شده، پنیر پیتزا رنده شده، فلفل دلمه‌ نگینی، پیاز و سبزیجات معطر بریزید. سپس فر را از روی دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید. بعد از گرم شدن فر، نان پیتزا پیتا را روی طبقه وسط بگذارید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا بپزد. بعد از ترد شدن و خنک شدن روی هر پیتا چند برش ایجاد کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

تهیه چیپس پیتا

یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین تنقلاتی که می‌توانید در منزل به راحتی درست کنید، چیپس پیتا است. برای تهیه آن تنها به پیتا و مقداری ادویه‌جات نیاز دارید. می‌توانید این نوع چیپس را با استفاده از روغن دلخواه خود سرخ کنید.

تهیه ساندویچ با نان پیتا

درست کردن انواع ساندویچ با استفاده از پیتا می‌تواند بسیار دلچسب باشد. برای این کار می‌توانید تن ماهی را با ذرت، فلفل و سبزیجات ترکیب کنید و آنها را داخل نان دو لایه پیتا ریخته و همراه با سبزیجات به صورت ساندویچ میل کنید. یا اینکه با استفاده از کنسرو لوبیا، گوشت، ذرت و نان پیتا یک غذا با طعم به یادماندنی درست کنید و با سس باربیکیو نوش جان کنید.

تهیه انواع ساندویچ با نان پیتا

تهیه انواع ساندویچ با نان پیتا

صبحانه با پیتا

برای تهیه صبحانه‌های خوشمزه و مقوی می‌توانید از این نان استفاده کنید. پنیر گودا یا دیگر انواع پنیر‌های صبحانه با این نوع نان بسیار دلچسب است. اگر به دنبال یک صبحانه کامل و مقوی هستید، می‌توانید از تخم ‌مرغ نیز در کنار پیتا به ‌عنوان صبحانه استفاده کنید.

املت سبزیجات

اغلب گیاه‌خواران به دنبال غذاهای متنوع هستند. در این رابطه می‌توانید پیاز نگینی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه و اسفناج را در روغن زیتون تفت دهید. سپس دو عدد تخم مرغ همزده را به این مواد اضافه کنید و بعد از پخته شدن آنها را درون نان دو لایه پیتا برش داده شده بریزید.

در این مطلب سعی کردیم که شما را با نان پیتا و موارد استفاده آن آشنا کنیم. همانطور که گفته شد این نان از جمله نان‌های قدیمی است که نسبت به نان‌های ساندویچی از نوع صنعتی و همچنین نان سفید از نظر سالم و مقوی بودن، در رتبه‌های بالاتری قرار دارد.

میزان کالری نان دو لایه پیتا چندان زیاد نیست و می‌توانید با انتخاب این نان، غذاهای بسیار سالم و مقوی را برای رژیم لاغری خود در نظر بگیرید. به طور کلی پیتا طعم بسیاری خوبی دارد که اغلب افراد با چشیدن این نان جزو طرفداران همیشگی آن شدند. اگر تا به ‌حال این نوع نان را درست نکرده‌اید، جالب است بدانید که طرز تهیه نان پیتا بسیار ساده است و دریافت آموزش آن می‌توانید به وب سایت تاندوری مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید در دوره‌های آموزشی پخت انواع نان که توسط آکادمی تاندوری به صورت آنلاین برگزار می‌شود، شرکت کنید. اگر شما هم ایده و پیشنهادی برای تهیه غذاهای مختلف با این نان پرطرفدار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

 

برای شما