13. قراردادن محصولات یا نحوه ارائه خدمات به صورت پست در صفحات شبکه‌های اجتماعی

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 3 دقیقه 03 مهر 1401
13. قراردادن محصولات یا نحوه ارائه خدمات به صورت پست در صفحات شبکه‌های اجتماعی

پس آنکه محصولات، قیمت آن‌ها، توضیحات و تصاویر مربوط به آن‌ها و سایر جزئیاتی که مخاطب برای ثبت سفارش نیاز دارد بداند را مشخص و آماده کردید، وقت آن است که 2 مورد را تعیین کنید:

  1. شبکه‌های اجتماعی مورد نظر شما برای معرفی و بازاریابی محصولاتتان کدام است؟
  2. مشتری از چه طریقی سفارش ثبت کند؟

مورد اول : تعیین شبکه‌های اجتماعی مورد نظر

شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های بالقوه شما برای دست‌یابی به مشتری‌های خودتان است. بنابراین بهتر است از تمام آن‌ها برای معرف یکسب وکار و محصول خود استفاده کنید.

اما باید دقت کنید که مدل پست گذاشتن و معرفی در هر کدام از این شبکه‌ها با هم فرق دارد. مثلا:

اگر شما در وب سایت خود یک توضیح محصول طولانی و مفصل قرار می‌دهید و محصول را از تمام ابعاد آن همراه با جزئیات بررسی می‌کنید، نمی‌توانید همین کار را در توییتر و یا حتی کپشن اینستاگرام صفحه کاری خود انجام دهید.

زیرا مخاطب وب سایت با مخاطب توییتر و یا اینستا فرق دارد. در نتیجه باید مخاطب هرکدام از این شبکه‌ها را بشناسید، رفتار و انتظاراتش را بلد باشید و مناسب همان مخاطب، محصول را معرفی کنید.

این بخش نیاز به کمی تحقیق و بررسی دارد که با یک جستجوی ساده در گوگل، می‌توانید نکات مهمی را یاد بگیرید.

برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • لحن محتوایی که در وب سایت قرار می‌گیرد معمولا تا حدی رسمی‌تر از محتوایی است که در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.
  • در توییتر باید خیلی کوتاه و خلاصه به معرفی محصول بپردازید و حتما برای مخاطب کال تو اکشن مناسب قرار دهید. (کاربر توییتر عادت دارد خیلی سریع توییت‌هارا بخواند و رد شود و متن طولانی و غیرهدفمند، نظر او را جلب نخواهد کرد)
  • اینستاگرام نسبت به توییتر بیشتر فضای توضیح و بیان جزئیات دارد؛ اما در نظر داشته باشید که کاربران این روزها، به طور کلی صبر و حوصله ندارند و شما باید بتوانید در یک متن هدفمند، یک مقدمه ،معرفی، ذکر جزئیات، قیمت نحوه ارسال و… و در نهایت دعوت از کاربر (کال تو اکشن یا همان CTA) را قرار دهید.
  • اگر می‌خواهید کاربر شبکه‌های اجتماعی پست شما را رد نکند، بهتر است قلاب خود را در ابتدای متن بگذارید تا در همان ابتدا مشتری را جذب کنید که در مورد محصول شما بیشتر بخواند و برای پست شما وقت بگذارد.

“این اتفاق با تمرین  آزمون و خطا و همچنین دیدن نمونه‌های موفق در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی رقم خواهد خورد.”

مورد دوم: تعیین یک روش مشخص برای ثبت سفارش

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران در شبکه‌های اجتماعی زمانی که قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی را دارند، نحوه ثبت سفارش است. خیلی از افراد نابلد یک مسیر و روش کوتاه و سریع و مشخص برای ثبت سفارش در نظر نمی‌گیرند که این به سهم خود باعث کلافگی مشتری و صرف‌نظر کردن او از خرید می‌شود.

همانطور که گفتی در دنیای امروزه و در بستر اینترنت، کاربران اصلا علاقه‌ای به صبر زیاد و گشتن ندارند. باید راهی پیش رویشان گذاشت تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند سفارش ثبت کنند یا با صاحب کسب و کار ارتباط برقرار کنند و پاسخ به موقع دریافت کنند.

راحت‌ترین روش ممکن داشتن وب سایت فروشگاهی است. زمانی که وب سایت فروشگاهی داشته باشید، مشتری‌های خود را چه از تلگرام، اینستاگرام، توییتر و چه از هر کانال دیگر، مستقیما به واسطه یک لینک و با یک کلیک به صفحه خرید هدایت می‌کنید.

مشتری تمام اطلاعات یکه نیاز دارد را یکجا می‌بیند و در صورت تمایل بدون انکه منتظر باشد شما تایید کنید که موجودی دارید یا خیر، سفارش خود را ثبت می‌کند و منتظر ارسال کالا می‌ماند.

در غیر این صورت چنانچه مشتری از توییتر اینستاگرام، تلگرام و …با محصول شما آشنا شود، بهتر است برای او، یک روش واحد در نظر بگیرید.

مثلا در تمام این شبکه‌ها عنوان کنید که ثبت سفارش از طریق شماره واتس اپ، یا تلگرام یا دایرکت اینستاگرام صورت می‌گیرد و البته آن روش همیشه در دسترس باشد و پاسخگوی مشتری باشید.

اگر یک روش واحد برای ثبت سفارش مشتری در نظر نگیرید، احتمالا هر فردی از یک طریقی به شما پیام خواهد داد و به این صورت در پاسخ‌دهی و رسیدگی به موقع‌ به پیام‌ها دچار مشکل خواهید شد.

تمرین:

تصور کنید کسب و کار شما در حوزه پخت کوکی‌های خانگی است. یک پست اماده کرده اید و قصد انتشار آن در اینستاگرام، توییتر و کانال تلگرام کسب و کارتان را دارید.
متن مناسب به همراه یک تصویر (اختیاری) برای هرکدام از این شبکه‌ها را بنویسید و برای ما بفرستید.

“تمام ویژگی‌ها و پارامتر‌ها مانند قیمت، نحوه ارسال، ویژگی محصول و … فرضی است.”

 

برای شما