طرز تهیه نان پیتا خانگی از صفر تا صد

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 11 آبان 1401
طرز تهیه نان پیتا خانگی از صفر تا صد

نان پیتا یکی از انواع نان‌های سنتی و بسیار خوشمزه عربی است که استفاده از آن در کشورهای خاورمیانه و به خصوص ترکیه و لبنان بسیار مرسوم است. این نوع نان را می‌توانید به سادگی در خانه درست کنید و از آن جهت تهیه انواع ساندویچ یا تهیه غذای شاورما استفاده کنید. از این رو در این مقاله از مجله تاندوری با روش‌های بسیار ساده طرز تهیه نان پیتا را به شما آموزش خواهیم داد و در ادامه نیز فوت و فن‌هایی برای پخت بهتر آن ارائه می‌دهیم. پس اگر علاقه‌مند به تهیه نان تازه خانگی و با کیفیت هستید مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

نان پیتا چیست؟

نان پیتا یک نوع نان دولایه سنتی است که پخت آن در کشورهای حوزه خاورمیانه بسیار مرسوم بوده و به عنوان یک نان عربی شناخته می‌شود.

این نوع نان نرمی و لطافت خاصی دارد و می‌توان با برش مناسب آن را به دو لایه تقسیم کرد و درون آن را با مواد غذایی مورد علاقه خود پر کرد. این نان پف‌دار ارزش غذایی زیادی دارد و از آن می‌توانید برای تهیه غذاهای متنوع جهت جشن‌ها و مهمانی‌های خود استفاده کنید. بنابراین از نان پیتا می‌توان برای تهیه انواع غذا‌ها و فست‌فودها به ویژه پیتزا و ساندویچ استفاده کرد.

اگر شما تا به ‌حال تجربه پخت انواع نان‌های خانگی را نداشته‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم که با دو دستور پخت ساده که در ادامه ارائه می‌شود، این نوع نان را در منزل درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر بخواهید در زمینه پخت انواع نان حجیم که امروزه بسیار پرطرفدار است کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنید، دوره کامل پخت نان حجیم آکادکی تاندوری گزینه مناسبی برای یادگیری این مهارت با کمترین هزینه ممکن است.

آموزش آنلاین پخت انواع نان حجیم – کلیک کنید

طرز تهیه نان پیتا بدون فر

نان پیتا یک نان صاف و گردی است که موقع پختن خمیر آن شروع به پف کردن می‌‎کند و به شکل پاکت در می‌آید. وسط این نان راحت باز می‌شود و داخل آن را می‌توانید با انواع مواد خوراکی پر کنید و به صورت ساندویچ سرو کنید.

دستور پخت نان پیتا بسیار ساده و آسان است و به راحتی با مواد اولیه کم و روی اجاق گاز قابل درست کردن است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم نان پیتا را برای یکبار هم شده در منزل تهیه کنید تا جادوی یک نان تازه و گرم خانگی را تجربه کنید. 

اگر برای پخت این نوع نان سایر نان‌ها نیاز به دریافت آموزش‌های تخصصی دارید، حتما در دوره‌های آموزشی آشپزی آکادمی تاندوری شرکت کنید. این آکادمی دوره‌های آموزشی مختلفی را در زمینه آشپزی، گلدوزی، عکاسی با موبایل، خیاطی، بافتنی و غیره به صورت آنلاین برگزار می‌کند. جهت اطلاع از دوره‌های آموزشی، زمان برگزاری و هزینه آنها حتما اپلیکیشن تاندوری را نصب کنید.

طرز تهیه نان پیتا

نحوه پخت نان پیتا

مواد لازم برای تهیه نان پیتا

  • آرد گندم: ۳۵۰ گرم
  • خمیر مایه فوری: ۸ گرم
  • نمک: ۵ گرم
  • شکر: ۱۰ گرم
  • آب: ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع: ۳۰ گرم

دستور پخت تهیه نان پیتا 

برای پخت نان پیتا تمام مراحل زیر را به این ترتیب دنبال کنید تا بتوانید یک نان خوشمزه و تازه درست کنید.

مرحله اول: عمل‌آوری خمیر مایه

در ابتدای طرز تهیه نان پیتا، مقدار آب مورد نیاز را ولرم کنید تا به دمای 50 درجه سانتی‌گراد برسد. اگر دماسنج در دسترس ندارید، انگشت دست خود را در آب فرو کنید دمای آن نباید در حدی داغ باشد که دست شما بسوزد. بعد خمیر مایه و شکر را به آب ولرم اضافه کنید و هم بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه خواهید دید که خمیر مایه درون ظرف فعال شده و کف خواهد کرد. 

مرحله دوم طرز تهیه نان پیتا: تهیه خمیر نان پیتا

خمیر مایه عمل آمده را داخل یک کاسه ریخته و روغن مایع را به آن اضافه کنید. در ادامه آرد را به این مواد اضافه کنید تا جایی که خمیر به طور کامل جمع شود. مراقب باشید که بیش از حد آرد اضافه نکنید چرا که نان شما سفت خواهد شد. بعد از اینکه خمیر جمع شد آن را به مدت 10 دقیقه ورز دهید و روی آن سلفون بکشید و در یک جای نسبتا گرم قرار دهید. به مدت 30 دقیقه اجازه دهید حجم خمیر دو برابر شود و پف کند.

مرحله سوم: استراحت دوم خمیر

بعد از حجم گرفتن خمیر نان پیتا، پف آن را با ضربه دست بگیرید و با استفاده خمیر آماده شده، چونه‌های کوچک (۶۰ گرمی) بگیرید و روی یک سینی آرد پاشی شده قرار دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه مجدد استراحت کنند. در این مرحله خواهید دید که خمیر نان دوباره مقداری پف می‌کند.

مرحله چهارم: پخت نان پیتا درون ماهیتابه

سطح میز کار خود را آرد پاشی کنید و هر چانه خمیر نان پیتا را با استفاده از وردنه به صورت یک لایه نازک باز کنید. یک تابه تفلون یا نچسب را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید تا داغ شود. لازم نیست که ماهیتابه را چرب کنید. 

در ادامه طرز تهیه نان پیتا، خمیرها را داخل تابه قرار دهید و زمانی که روی سطح آن حباب دیدید سریع آن را برگردانید. در این مرحله خمیر شروع به پف کردن می‌کند و نان دو لایه می‌شود. به همین ترتیب همه خمیرها را پخته و روی ظرف تمیز نگهداری کنید.

در صورتی که تمام مراحل تهیه نان پیتا را انجام دهید، نان خانگی خوشمزه شما آماده می‌شود و از آن می‌توانید برای تهیه انواع ساندویچ استفاده کنید.

دستور پخت نان پیتزا برای درست کردن ساندویچ

دستور پخت نان پیتزا برای درست کردن ساندویچ

طرز تهیه نان پیتا درون فر

برای تهیه نان پیتا درون فر نیاز به آماده کردن مواد اولیه زیر دارید:

مواد لازم برای تهیه نان پیتا

  • آرد: یک و نیم لیوان
  • شکر یک قاشق چای‌خوری
  • نمک: یک دوم قاشق چایخوری
  • آب ولرم: یک دوم لیوان
  • بکینگ پودر: یک هشتم قاشق چایخوری
  • خمیر مایه فوری: یک قاشق چایخوری
  • روغن مایع: یک قاشق غذاخوری

دستور پخت نان پیتا با فر

طرز تهیه نان پیتا درون فر نیز بسیار ساده است و تنها باید تمام مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا آرد، شکر، نمک، بکینگ پودر و خمیر مایه را داخل یک کاسه مناسب با هم مخلوط کنید. سپس آب ولرم و روغن را به آنها اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا یک خمیر مناسب بدست بیاید.
  • خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید و درون کاسه دیگری را چرب کنید و خمیر به دست آمده را داخل آن قرار دهید و روی کاسه را با سلفون بپوشانید. بعد از گذشت یک ساعت حجم خمیر دو برابر می‌شود.   
  • در ادامه خمیر آماده شده را به ۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس روی سطح میز کار خود آرد بپاشید و هر کدام از خمیرها را به قطر ۲۰ سانتیمتر باز کنید. در این فاصله فر را با دمای ۲۵۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.
  • نان‌های پهن شده را روی سینی فر قرار دهید و آن را درون فر و در طبقه وسط بگذارید. وقتی نان‌ها پف کرد سریعا آنها را از فر خارج کنید. سپس نان‌های پخته شده درون پارچه بگذارید تا نرم باقی بماند.

فوت و فن‌های پخت نان پیتا

دستور پخت نان پیتزا برای درست کردن ساندویچ

نکات کلیدی در رابطه با طرز تهیه نان پیتا

برای آنکه یک نان خوشمزه و تازه را درست کنید حتما در طرز تهیه نان پیتا به نکات زیر توجه کنید.

  • می‌توانید نان پیتا را هم در فر و هم درون ماهیتابه درست کنید.
  • حتما خمیرها را با وردنه به صورت درست و یکدست باز کنید.
  • اگر شعله گاز زیاد باشد نان پیتا شما سریع داخل ماهیتابه مثل توپ باد می‌کند.
  • در صورتی که برای پخت نان پیتا از فر استفاده می‌کنید حتما داخل فر یک ظرف آب هم قرار دهید.
  • چون داخل نان پیتا تو خالی است برای تهیه ساندویچ بسیار مناسب است.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری زعفران به خمیر اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود.
  • به جای استراحت خمیر نان پیتا در یک جای گرم می‌توانید داخل ماکروفر یا فر را چند دقیقه روشن کنید تا گرم شود سپس کاسه حاوی خمیر را در محیط گرم آن قرار دهید تا به حجم دلخواه برسد. 
  • برای جلوگیری از خشک شدن خمیرها در طول کار روی آنها را با سلفون بپوشانید هر قطعه خمیر را با وردنه باز کنید.
  • برای اینکه همه نان‌ها خوب و یکدست پف کنند بهتر است وردنه را از سمت راست روی خمیر و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا خمیر کامل پهن شود.
  • به جای بکینگ پودر می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از پودر بهبود دهنده استفاده کنید.
  •  توجه داشته باشید که اگر خمیر نان بیش از حد درون فر بماند، نان پیتا خشک خواهد شد.
  • هنگام پخت نان پیتا و خروج از فر نگران خوابیدن پف نان نباشید چرا که این امر طبیعی است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز تهیه نان پیتا آشنا کنیم. این نوع نان سنتی خوشمزه را می‌توانید با یک دستور پخت ساده به راحتی در منزل درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر دوست دارید با دستور پخت‌ انواع نان بیشتر آشنا شوید می‌توانید به آرشیو مقالات وب سایت تاندوری مراجعه کنید. در این وب سایت می‌توانید آموزش پخت‌ انواع کیک اعم از کیک تولد ، کیک دخترانه و پسرانه، کیک عصرانه، کیک عروسی و انواع شیرینی‌ها شامل شیرینی نخودچی، گردویی، زبان، لطیفه، ناپلئونی و انواع پیتزاها و سوسیس و کالباس خانگی را مشاهده کنید و با روشی ساده آنها را در آشپزخانه خود درست کنید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

نان پیتا: یک نان سبوس‌دار بسیار خوشمزه

انواع نان صبحانه مناسب یک صبحانه کامل 

برای شما