طرز تهیه کروسان فرانسوی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 7 دقیقه 26 دی 1401
طرز تهیه کروسان فرانسوی

کروسان یکی از خوشمزه ترین شیرینی های فرانسه است که در کل دنیا معروف شده و افراد زیادی به این خوردنی خوشمزه علاقمند هستند. اگرچه در اکثر قنادی ها می توانید کروسان تهیه کنید، اما اگر طرز تهیه کروسان فرانسوی را خودتان یاد بگیرید و در خانه این شیرینی را بپزید، قطعا یک طعم متفاوت را تجربه خواهید کرد.

در این مقاله می خواهیم به شما طرز تهیه کروسان فرانسوی را آموزش بدهیم و بگوییم که چطور می توانید با استفاده از مواد موجود در منزل خودتان، یک کروسان فرانسوی خوشمزه و لذیذ را تهیه کنید و هم خودتان و هم افراد خانواده تان از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه کروسان فرانسوی

 

طرز تهیه کروسان فرانسوی به همراه عکس

برای اینکه بتوانید طرز تهیه کروسان فرانسوی را یاد بگیرید، ابتدا نیاز است که مواد موردنیاز این شیرینی را آماده کنید تا بتوانیم با هم به سراغ مراحل پخت و آماده سازی آن برویم.

در ادامه مواد اولیه موردنیاز این شیرینی خوشمزه را مشاهده خواهید کرد. این مقدار مواد برای حدود 25 عدد کروسان کافی است و اگر می خواهید تعداد کروسان هایی که درست می کنید کمتر یا بیشتر باشد، می توانید مقدار مواد را تغییر دهید.

 

مواد لازم برای خمیر کروسان فرانسوی:

  • تخم مرغ 2 عدد
  • 450 میلی لیتر آب
  • 50 گرم شکر
  • 700 گرم آرد همه منظوره
  • دو و یک چهارم قاشق چای خوری خمیر مایه فوری
  • 28 گرم کره آب شده
  • 55 گرم شیر خشک (اختیاری)
  • 1 قاشق غذاخوری سرخالی نمک
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل (اختیاری)

 

مواد لازم برای کره کروسان:

  • 425 گرم کره
  • سه چهارم قاشق چایخوری نمک
  • 60 گرم آرد همه منظوره

 

مواد لازم برای روکش تخم مرغی کروسان:

  • عدد تخم مرغ
  • 1 قاشق غذاخوری آب یا شیر پرچرب

 

مراحل درست کردن کروسان فرانسوی

مراحل درست کردن کروسان فرانسوی

در قسمت قبلی به شما مواد اولیه موردنیاز برای تهیه کروسان فرانسوی را گفتیم و حالا که این مواد را آماده کرده اید، زمان این رسیده که به سراغ پخت یک کروسان خوشمزه برویم. برای این کار نیاز است که تک تک مراحل زیر را انجام دهید.

توصیه می کنیم که ابتدا طرز پخت به روش تاندوری را یاد بگیرید که به شرح زیر است:

 

1- آماده سازی خمیر کروسان:

در ابتدا تخم مرغ هایی که برای خمیر آمده کرده اید را داخل یک کاسه مناسب بریزید و سپس آب را به آن اضافه کنید و با همزن به آرامی با هم مخلوط کنید. در مرحله بعدی یک قاشق غذاخوری شکر و 350 گرم آرد و خمیر مایه فوری را اضافه کنید و با استفاده از دور متوسط همزن چند دقیقه با هم مخلوط کنید و سپس این ترکیب را کنار بگذارید تا در مراحل بعدی از آن استفاده کنید.

 

2- آماده سازی کره کروسان:

کره را به تکه های کوچک تقسیم کنید و در یک کاسه بریزید و سپس نمک و آرد را به آن اضافه کنید و دور پایین همزن مخلوط کنید تا یک بافت کاملا یکدست به دست بیاورید. تکه تکه کردن کره باعث می شود که در نهایت بافتی نرم و لطیف داشته باشید و ترکیب شما گلوله گلوله نشود. همچنین نباید به مدت طولانی این ترکیب را به هم بزنید، چون هوا وارد آن شده و کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

 

3- آماده سازی کره:

کره به دست آمده را روی یک تکه پلاستیک پهن کنید که یک مربع 20 سانتی را تشکیل دهد و سپس آن را حداقل به مدت 30 دقیقه داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.

 

4- ادامه آماده سازی خمیر کروسان:

در این مرحله ترکیب خمیری آماده شده را بردارید و کره آب شده را به آن اضافه کنید. سپس بقیه شکر را به همراه 300 گرم آرد، شیر خشک و نمک به ترکیب اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

با استفاده از همزن باید به اندازه ای ترکیب به دست آمده را به هم بزنید که یک بافت خمیری به دست بیاورید و بتوانید بقیه مراحل را با استفاده از دست خودتان انجام دهید.

وقتی بافت خمیری ایجاد شد، خمیر را برداشته و با استفاده از دست خودتان به صورت کامل و با صبر و حوصله آن را ورز دهید تا آماده شود. دقت کنید که می توانید از مقدار خیلی کمی آرد استفاده کنید تا خمیر به دست هایتان نچسبد اما نباید مقدار آردی که استفاده می کنید خیلی زیاد باشد.

پس از حدود 5 دقیقه ورز دادن خمیر با دست، اگر هنوز خمیر چسبناک بود و به دستتان چسبید، کم کم آرد را به آن اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا دیگر حالت چسبناک نداشته باشد و بتوانید به راحتی با آن کار کنید.

پس از اینکه خمیر کاملا آماده شد و دیگر نیازی به ورز دادن نداشت، می توانید آن را روی یک پلاستیک پهن کنید؛ این کار را به شکلی انجام دهید که یک مربع 25 سانتی را تشکیل دهد و سپس آن را برای حداقل 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شده و حالتی کمی سفت تر پیدا کند.

 

5- پهن کردن خمیر:

پس از اینکه خمیر را از یخچال خارج کردید، آن را با استفاده از وردنه به خوبی پهن کنید تا حداقل 10 سانتی بزرگتر از حالت قبلی شود. سپس کره را از یخچال خارج کرده و آن را در وسط خمیر قرار دهید و با آب لبه های خمیر را نرم کنید و آنها را بکشید تا به صورت کامل کره را در بر بگیرند و دیگر کره مشخص نباشد. در آخر نیز مقداری آرد روی همین سمت خمیر بپاشید و آن را برگردانید.

 

6- پهن کردن خمیر:

همانطور که در مراحل قبلی گفته بودیم، احتمالا شکل نهایی خمیر شما به صورت مربعی است. حالا که کره را در خمیر قرار داده اید، نیاز است که با استفاده از وردنه شکل خمیر خودتان را عوض کنید و تا جایی که انعطاف خمیر به شما اجازه می دهد، آن را پهن کنید تا حالتی مستطیلی پیدا کند.

سپس آردهای موجود روی خمیر را با استفاده از دست یا یک برس پایین بریزید و خمیر را روی هم تا بزنید و به حالت کتابی در بیاورید تا بتوانید سراغ مراحل بعدی بروید. البته دقت کنید که هنگام تا زدن لبه های خمیر کاملا صاف باشد و تا نخورد و اگر چنین اتفاقی افتاد با استفاده از آب لبه های خمیر را کاملا صاف کنید.

 

تا زدن خمیر کروسان

 

7- تا زدن مجدد خمیر:

در مرحله بعدی وقتی خمیر را تا زدید، آن را به صورت 90 درجه بچرخانید و مجددا از سمت مخالف تا خوردگی، با استفاده از وردنه خمیر را صاف کنید و تا جایی که امکان دارد این کار را انجام دهید.

سپس مانند مرحله قبلی خمیر را تا بزنید و پس از تا زدن خمیر خود را در یخچال قرار دهید تا حدود نیم ساعت استراحت کند.

 

8- بیرون آوردن خمیر و تا زدن مجدد آن:

پس از اینکه خمیر را از یخچال خارج کردید، باید مجدداً به روش مراحل قبلی، حداقل دو بار دیگر خمیر را تا بزنید و سپس چند ساعت یا حتی یک شب کامل به آن استراحت بدهید تا کاملا آماده شود. اگر حس کردید خمیر زیاد است، می توانید برای دفعات بعدی که اقدام به تهیه کروسان می کنید خمیر را فریز کنید.

جالب است بدانید که در آموزش طرز تهیه کروسان فرانسوی، سخت ترین مرحله درست کردن خمیر آن است که حتی ممکن است بیشتر از یک روز طول بکشد و نباید برای این مرحله عجله داشته باشید.

 

9- برش زدن خمیر:

در مرحله بعدی وقتی که خمیر کاملا آماده شد، باید آن را با استفاده از وردنه به صورت کامل روی میز پهن کنید و سپس مستطیل به دست آمده را به مربع های کوچک تر تقسیم کنید. هرکدام از این مربع ها باید به دو قسمت تقسیم شوند، پس می توانید به اندازه دلخواه خودتان مربع ها را کوچکتر یا بزرگتر درست کنید تا اندازه کروسان نهایی شما مناسب باشد.

پس از این مرحله هرکدام از مربع ها را به صورت مورب برش دهید تا به دو مثلث تبدیل شوند و بتوانید مراحل بعدی آماده سازی کروسان فرانسوی را انجام دهید.

 

10- رول کردن مثلث ها:

در مرحله بعدی، مثلث های ساخته شده را تک تک رول کنید تا شیرینی ها آماده پخت شوند. برای این کار راس بزرگتر مثلث را بالا بگذارید و کناره های مثلث را کمی بکشید تا بزرگتر شود. سپس گوشه های پایین مثلث را به داخل چرخانده و رول کنید تا به راس آن برسید و شکلی مانند تصویر زیر بسازید.

 

11- استراحت دادن به کروسان ها:

در مرحله بعدی طرز تهیه کروسان فرانسوی، نیاز است که به کروسان های تهیه شده برای چند ساعت استراحت بدهید. باید تمام کروسان ها را رول کنید و سپس آنها را در دمای محیط بگذارید تا حجم دو برابر پیدا کنند.

 

آماده سازی کروسان برای پخت

 

12- آماده سازی برای پخت:

در مرحله بعدی نیاز است که فر را با دمای 190 درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید تا گرم شود و سپس برای آماده سازی کروسان ها اقدام کنید. کروسان ها را با فاصله در سینی فر بچینید و سپس مواد موردنیاز برای روکش تخم مرغی را با هم ترکیب کرده و با استفاده از یک برس شیرینی پزی روی تمام کروسان ها بمالید.

 

13- پخت کروسان ها:

در مرحله بعدی بعد از گرم شدن فر به اندازه کافی، کروسان ها را در فر قرار دهید و حداقل 15 دقیقه بگذارید تا کاملا پخته شوند و روی آنها طلایی شود.

 

14- دیزاین کروسان ها:

در مرحله آخر کروسان ها را از فر خارج کرده و بگذارید کمی خنک شوند و سپس می توانید با مربا یا شکلات روی آنها را دیزاین کرده و از خوردن کروسان فرانسوی خوشمزه ای که درست کرده اید، لذت ببرید.

 

آموزش پخت کروسان

 

جمع بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه کروسان فرانسوی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید یک کروسان فرانسوی خوشمزه را بپزید و با خانواده و دوستان خودتان از خوردن آن لذت ببرید.

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، پخت کروسان فرانسوی کاری است که جزئیات بسیار زیادی دارد و احتمالا با مطالعه یک مقاله نمی توانید به خوبی به آن مسلط شوید. به همین خاطر ما توصیه می کنیم که از دوره آموزشی پخت کروسان استفاده کنید تا بتوانید نکات مهم برای درست کردن کروسان را از بهترین اساتید آشپزی و شیرینی پزی یاد بگیرید و کروسان های خوشمزه ای را برای عزیزانتان تهیه کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و از شما دعوت می کنیم سایر مطالب وبلاگ تاندوری مانند روش پخت خمیر پیتزا خانگی را نیز مطالعه کرده و مانند حرفه‌ای ها آشپزی کنید.

برای شما