طرز تهیه کوکی لاهیجان با جزئیات کامل

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 8 دقیقه 03 آبان 1401
طرز تهیه کوکی لاهیجان با جزئیات کامل

کوکی‌، جزو شیرینی‌های محبوبی است که توانسته طرفداران زیادی را به خود جذب کند و اکنون در بسیاری از مهمانی‌ها و جشن‌های برای پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خوراکی لذیذ و خوشمزه به سبک‌های مختلفی درست می‌شود اما کوکی لاهیجان دستور پخت بسیار متفاوتی دارد. به همین دلیل در این مقاله از مجله تاندوری قصد داریم که طرز تهیه کوکی لاهیجان را همراه با فوت و فن‌های کلیدی آن را به شما آموزش دهیم. پس اگر علاقه‌مند به تهیه این شیرینی ترد و خوشمزه هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

کوکی چیست؟

کوکی نوعی شیرینی است که اغلب صبح‌ها به جای نان و پنیر می‌خورند یا اینکه به عنوان عصرانه آن را با شیر یا چای داغ استفاده می‌کنند. کوکی‌ها طعم‌های مختلفی دارند و اغلب خوشمزه‌تر از کلوچه هستند و به همین دلیل اغلب مردم رغبت بیشتری به مصرف آنها دارند. کوکی‌ها این کیک‌های کوچک و شیرین از نظر ضخامت شباهت زیادی به کلوچه دارند سایز آنها کوچک‌تر است و بافتی نیمه خشک و برشته دارد.

شما می‌توانید دستور پخت کوکی و کلوچه‌های محلی و خانگی را در دوره‌های آموزشی تاندوری زیر نظر اساتید و شف‌های مجرب به صورت تخصصی و ویژه با پرداخت هزینه ناچیز فرا بگیرد و از محل فروش آنها کسب درآمد کنید. در ادامه به شما طرز تهیه کوکی لاهیجان را آموزش خواهیم داد.

دوره آموزش آنلاین کوکی‌های کافی شاپی – کلیک کنید

طرز تهیه کوکی لاهیجان | ساده و خوشمزه

کوکی لاهیجان یکی از کوکی‌های سنتی در کشورمان است که در خطه شمال به بهترین شیوه درست می‌شود. این کوکی‌های خوشمزه و ترد را اغلب با استفاده از گردو و به صورت کاکائویی تهیه و طبخ می‌کنند. بنابرایی می‌توانید آنها را به عنوان شیرینی یا همراه با چای برای عصرانه طبخ و سرو کنید.

پس اگر به دنبال طرز تهیه کوکی لاهیجان هستید و می‌خواهید به روسی ساده، سریع و راحت این نوع شیرینی خوشمزه را تهیه کنید می‌توانید از این دستور پخت استفاده کنید.

مواد اولیه لازم برای پخت کوکی لاهیجان

برای پخت کوکی لاهیجان ابتدا باید مواد اولیه زیر را تهیه کنید.

  • روغن جامد یا کره: ۷۵ گرم
  • پودر قند: ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع: ۲۵ گرم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • وانیل: یک هشتم پیمانه
  • ماست یا شیر: یک چهارم پیمانه
  • بکینگ پودر: یک دوم قاشق چای‌خوری
  • پودر کاکائو: 2 تا ۴ قاشق چای‌خوری
  • آرد: ۲ پیمانه
  • مغز گردو: یک دوم پیمانه
  • کشمش پلویی: ۵۰ گرم
  • نمک: به مقدار بسیار کم

طرز تهیه کوکی لاهیجان به روش خانگی

طرز تهیه کوکی لاهیجان به روش خانگی

طرز تهیه کوکی لاهیجان خانگی

برای تهیه کوکی لاهیجان ساده و خوشمزه قبل از هر کاری تمام مواد را از درون یخچال خارج کنید تا به دمای محیط نزدیک شود و بعد مراحل پخت زیر را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید.

مرحله اول: آماده‌سازی کشمش‌ها

کشمش‌هایی پلویی را درون یک کاسه مناسب بریزید، سپس مقداری آب روی آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲ تا ۳ دقیقه درون آب بماند تا به خوبی خیس بخورد. در ادامه کشمش‌ها را شسته و درون آبکش بریزید و روی یک دستمال حوله‌ای پهن کنید تا آب اضافی آن کشیده و کاملا خشک شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن سایر مواد

در این مرحله از طرز تهیه کوکی لاهیجان پودر قند را درون یک مناسب الک کنید. سپس روغن جامد یا کره را به پودر قند اضافه کنید و با همزن برقی به مدت دقیقه با دور تند هم بزنید تا مایع کاملا روشن و خامه‌ای حاصل شود. در ادامه روغن مایع را به مخلوط کره اضافه کرده و به مدت ۲ دقیقه هم بزنید.

مرحله سوم: اضافه کردن تخم‌ مرغ‌ها

در ادامه کار تخم مرغ‌ها را دانه دانه به مخلوط کره اضافه کنید و در آخر وانیل را به مواد بیافزایید و با همزن برقی به مدت یک دقیقه هم بزنید. سپس 

مواد لازم برای تهیه کوکی لاهیجان

مواد لازم برای تهیه کوکی لاهیجان

مرحله چهارم: ترکیب مواد با ماست

ماست را درون یک کاسه مناسب بریزید و پودر کاکائو را به همراه بکینگ پودر به آن اضافه کنید. این مواد را به قدری هم بزنید تا ترکیب مناسب و یکدستی حاصل شود. در ادامه مخلوط ماست و بکینگ پودر را به مخلوط پودر قند اضافه کنید و به مدت یک دقیقه هم بزنید.

مرحله پنجم طرز تهیه کوکی لاهیجان: آماده‌سازی خمیر کوکی

در این مرحله آرد را درون الک ریخته و سه بار از الک رد کنید. سپس در چند مرحله آرد را به مخلوط پودر قند اضافه کنید و ورز بدهید. وقتی که خمیر مورد نظر شما به دست آمد دیگر فرآیند اضافه کردن آرد را متوقف کنید.

مرحله ششم: آماده‌سازی فر

در مدتی که مغز گردو خرد شده به صورت نگینی را به همراه کشمش به خمیر کوکی اضافه ‌کنید تا با مواد ترکیب شود. فر را روی درجه حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود.

مرحله هفتم: قالب زدن کوکی لاهیجان 

در این مرحله از طرز تهیه کوکی لاهیجان، روی یک سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، سپس خمیر کوکی را درون قیف یک بار مصرف بریزید و به اندازه و فرم دلخواه روی سینی فر پایپ کنید.

مرحله هشتم: قرار دادن کوکی‌ها درون فر

حالا سینی فر حاوی کوکی‌ها را در طبقه وسط فر قرار داده و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه کاملا بپزند. در ادامه کوکی‌ها را از فر خارج کرده و پس از سرد شدن به همراه چای زعفرانی سرو کنید.

نکات کلیدی در رابطه با طرز تهیه کوکی لاهیجان

  • در بسیاری از دستورهای پخت از روغن صاف قنادی برای درست کردن کوکی لاهیجان استفاده می‌کنند تا درون فر، فرم خود را از دست ندهند. اما استفاده از کره گیاهی طعم کوکی را بهتر کرده و از نظر ارزش غذایی نیز سالم‌تر است.
  • کوکی لاهیجان را می‌توانید بدون استفاده از فر و درون تابه دو طرفه نیز درست کنید.
  • مایه کوکی را به مقداری هم بزنید که حالت کش‌دار پیدا کند.
  • مقدار گردو و کشمش مورد استفاده در کوکی لاهیجان سلیقه‌ای است و براساس ذائقه خود می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • جهت ماندگاری بیشتر کوکی‌ها را بعد از سرد شدن حتما در ظرف درب‌دار در یخچال نگهداری کنید.
  • مدت زمان قرار دادن کوکی‌ها در فرهای مختلف متفاوت است. حتما بعد از گذشت 15 دقیقه حتما شیرینی‌ها را چک کنید تا نسوزند یا خشک و سفت شوند.
  • حتما کوکی‌ها را با فاصله مناسب از هم روی سینی فر حاوی کاغذ روغنی بچینید. این کار باعث می‌شود که کوکی‌ها بعد از پخته شدن و پف کردن به هم نچسبند.
  • برای آنکه رنگ کوکی‌ها مقداری قهوه‌ای رنگ شود، حدود ۲ دقیقه حالت گریل فر را روشن کنید. 

لازم به ذکر است، در صورت تمایل می‌توانید برای کسب مهارت در زمینه پخت انواع شیرینی‌ها، کوکی و کیک در دوره‌های آموزشی تاندوری شرکت کنید.

ترفندهای پخت کوکی لاهیجان خوشمزه خانگی

ترفندهای پخت کوکی لاهیجان خوشمزه خانگی

طرز تهیه کوکی لاهیجان بدون فر

همانطور که در آموزش مرحله به مرحله ذکر شد، طرز تهیه کوکی لاهیجان بسیار ساده است و حتی می‌توانید این شیرینی را بدون فر و در تابه درست کنید.

برای تهیه این شیرینی خوشمزه بدون استفاده از فر نیاز به تهیه این مواد اولیه شامل روغن صاف قنادی یا کره ۱۰۰ گرم، پودر قند یک لیوان، تخم مرغ ۲ عدد، شیر یک سوم لیوان، آرد قنادی ۲ لیوان، روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری، بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری، پودر کاکائو۱ قاشق غذاخوری، مغز گردو یک سوم لیوان، کشمش یک سوم لیوان و وانیل یک هشتم قاشق چایخوری دارید.

آموزش مرحله به مرحله پخت کوکی لاهیجان در تابه

برای تهیه کوکی لاهیجان خوشمزه ابتدا پوست گردو را جدا کرده و مغز آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه کره که هم دمای محیط آشپزخانه شده را درون یک کاسه مناسب بریزید. سپس پودر قند را الک کرده و به کره اضافه کنید و این مخلوط را با همزن برقی بزنید تا ترکیب روشن و کش‌داری به دست آید.

در این مرحله تخم مرغ‌ها را به ترتیب به مخلوط کره و پودر قند اضافه کنید و به مدت یک دقیقه هم بزنید تا مواد با هم به خوبی ترکیب شوند و بافت مواد یکدست شود. در ادامه شیر را به همراه روغن مایع به مخلوط کره اضافه کرده و سپس مواد را به مدت ۳۰ دقیقه با همزن برقی و دور تند ترکیب کنید. 

حال برای به دست آوردن خمیر کوکی درون یک کاسه مناسب آرد را به همراه بکینگ پودر و پودر کاکائو مخلوط کرده و بعد از 3 مرتبه الک کرده آنها را به مخلوط کره اضافه کنید.  

در این مرحله از طرز تهیه کوکی لاهیجان، مغز گردوی خرد شده را به همراه کشمش درون یک کاسه مناسب بریزید و یک قاشق غذاخوری به آن آرد اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن آنها را درون مایه کوکی ریخته و همه مواد را با هم ترکیب کنید.

ادامه مراحل

درون یک تابه رژیمی کاغذ روغنی پهن کنید. سپس شعله گاز روشن کرده و شعله پخش کن را به مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. در این مرحله می‌توانیم مایه کوکی را درون قیف یکبار مصرف ریخته، سپس به صورت دایره‌ کوچک روی کاغذ روغنی با فاصله مناسب از هم پایپ کنید، یا اینکه با قاشق مقداری از مایه کوکی را بردارید و روی کاغذ روغنی بریزید، سپس روی آن را صاف کنید.

حالا درب تابه را ببندید و آن را روی شعله پخش کن از قبل گرم شده قرار دهید. شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کوکی‌ها به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بمانند تا کاملا بپزند. در صورتی که برای پخت کوکی لاهیجان از تابه معمولی استفاده می‌کند حتما درب تابه را با دم کنی بپوشانید.

در نهایت پس از گذشت ۲۰ دقیقه کوکی‌ها را از روی حرارت بردارید و در صورت پخته بودن آنها را از رون تابه خارج کنید و همراه با چای سرو کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز تهیه کوکی لاهیجان آشنا کنیم. این نوع شیرینی محلی خوشمزه را می‌توانید به راحتی در منزل تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر دوست دارید با دستور پخت‌های دیگر شیرینی‌های  خوشمزه محلی بیشتر آشنا شوید می‌توانید به سایت تاندوری  و یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید. در این وب سایت می‌توانید آموزش پخت‌ انواع کیک و شیرینی و سایر غذاهای سالم خانگی اعم از سوسیس و کالباس خانگی، پیتزا ، فینگرفود و غیره را مشاهده کنید و روشی ساده آنها را درست کنید.

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

طرز تهیه چیزکیک لوتوس چگونه است؟ + نکات مهم

برای شما