آموزش گلدوزی با دست + فوت و فن‌های کلیدی

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 7 دقیقه 15 شهریور 1401
آموزش گلدوزی با دست + فوت و فن‌های کلیدی

آموزش گلدوزی با دست چگونه است؟ گلدوزی، هنر سنتی و زیبایی است که همچنان جایگاه‌ خود را در طراحی لباس و رومیزی‌های مختلف حفظ کرده است. امروزه مانتوها و لباس‌های مختلفی گلدوزی‌ شده بیش از همه طرفدار دارد و به همین خاطر بسیاری از علاقمندان به این هنر، دوست دارند که با فراگیری نحوه گلدوزی با دست طرح‌های مختلفی را روی لباس و پارچه مورد نظر خود بزنند.

همچنین اگر فرد خلاقی هستید و ذوق و قریحه درست‌کردن کلاه با هنر خود را دارید، می‌توانید در دوره آموزش کلاه فرانسوی تاندوری شرکت کنید و با کسب مهارت در این زمینه، کم کم کسب و کار خانگی خود را راه‌اندازی کنید.

دوره آموزش کلاه فرانسوی (کلاه آیدا) – کلیک کنید

دوره آموزش راه‌اندازی کسب و کارخاتگی – کلیک کنید

آموزش گلدوزی با دست روی پارچه

آموزش گلدوزی با دست، به دلیل تنوع رنگ، طرح و پارچه طرفداران مخصوص به خود را دارد و همچنان هنرمندان بسیاری متقاضی یادگیری این هنر دستی هستند. یادگیری هنر گلدوزی بسیار ساده و آسان است تنها در مراحل دوخت باید ذوق و سلیقه به خرج دهید تا زیباترین طرح‌ها را روی پارچه گلدوزی کنید.

از این رو، در این مطلب از مجله تاندوری، قصد داریم شما را با روش و مراحل گلدوزی با دست روی پارچه آشنا کنیم. در ادامه شما خانم‌های خوش سلیقه و زیباپسند آموزش گلدوزی با دست را فرا خواهید گرفت.

علاقه‌مندان به هنر گلدوزی می‌توانند به صورت مجازی و آنلاین در دوره‌های آموزشی تاندوری شرکت کنند و به راحتی در منزل گلدوزی یاد بگیرند. ویدئوهای آموزش آنلاین گلدوزی سایت تاندوری با توضیحات شفاف و کامل و با تصاویر واضح و زاویه مناسب توسط مربی مجرب تهیه و تنظیم شده است. این دوره‌های آموزش مخصوص کسانی است که به گلدوزی علاقه دارند و می‌خواهند با این هنر کسب درآمد کنند.

دوره آموزش آنلاین گلدوزی با دست – کلیک کنید

آموزش گلدوزی با دست

نحوه گلدوزی روی پارچه

مراحل آموزش گلدوزی با دست

برای شروع گلدوزی با دست باید مراحل زیر را به طور کامل دنبال کنید. البته اگر برای نخستین بار برای آموزش گلدوزی با دست اقدام کرده‌اید و تجربه‌ای ندارید، اصلا نگران نباشید چرا که با تکرار و تمرین می‌توانید      مهارت‌های مورد نیاز این هنر دوستداشتنی را یاد بگیرید. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم برای ارتقای سطح گلدوزی خود و دریافت آموزش‌های اصولی، در دوره‌های آموزش آنلاین تاندوری شرکت کنید. برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها و کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به وب سایت تاندوری مراجعه کنید.

مرحله اول: تهیه لوازم مورد نیاز

برای شروع گلدوزی با دست، باید یکسری از ابزارهای مخصوص این هنر را تهیه کنید. از جمله این ابزارها و وسایل می‌توان به پارچه، نخ‌های مخصوص گلدوزی مثل نخ دمسه یا نخ ابریشم، سوزن گلدوزی، قیچی، کارگاه خیاطی برای نگه داشتن پارچه، ماژیک ژله‌ای که اثر جوهر آن با آب به راحتی شسته شود.

مرحله دوم: قرار دادن پارچه در کارگاه

کارگاه‌ها در انواع پلاستیکی یا چوبی در سایزهای مختلف در بازار موجود هستند. متناسب با سایز پارچه خود که می‌خواهید روی آن گلدوزی کنید، یک کارگاه مناسب تهیه کنید. پارچه همواره باید از سایز کارگاه مقداری بزرگتر باشد. 

برای قرار دادن پارچه در کارگاه، ابتدا پیچ آن را شل کنید تا حلقه‌ها از یکدیگر جدا شوند. سپس حلقه بیرونی را کنار بگذارید و پارچه را روی حلقه داخلی قرار دهید. سپس حلقه بیرونی را دور حلقه داخلی قرار دهید و پیچ را محکم کنید. پیچ را به اندازه‌ا‌ی محکم کنید که پارچه خیلی سفت نشود و موقع دوخت و گلدوزی با مشکل روبرو شوید.

مرحله سوم آموزش گلدوزی با دست: کشیدن طرح مورد نظر روی پارچه

در این مرحله از آموزش گلدوزی با دست، بعد از انتخاب طرح مورد نظر باید آن را روی پارچه منتقل کنید. برای کشیدن طرح انتخابی روی پارچه می‌توانید از خودکار حرارتی، مداد و یا کاربن خیاطی، ماژیک محو شونده، ماژیک پاک شونده با آب و غیره استفاده کنید. برای راحتی کار می‌توانید طرح مورد نظر را پرینت گرفته و با کاربن روی پارچه بکشید. 

مرحله چهارم: انتخاب نوع دوخت برای گلدوزی

برای گلدوزی با دست روی طرح مورد نظر، باید انواع دوخت‌ها را یاد بگیرید و با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید. از انواع مختلف دوخت‌ها می‌توان به دوخت بخیه ساده، دوخت شلال، دوخت ساقه ‌دوزی، دوخت زنجیره‌ای، دوخت فرانسوی، دوخت دندان موشی و غیره برای کوکازدن روی پارچه استفاده کرد. البته بسیاری از هنرمندان ترجیح می‌دهند که گل‌هایی که کوک می‌زنند به صورت ساده گلدوزی شوند و یا به صورت برجسته قابل لمس باشند. 

مرحله پنجم: روش نخ کردن سوزن گلدوزی

مرحله بعدی برای شروع گلدوزی، نخ کردن سوزن مخصوص این هنر است. با وجودی که چشم سوزن گلدوزی بزرگتر از سوزن‌های عادی برای دوخت است، اما نباید نخ را دو لایه در سوزن قرار دهید. با این کار دوخت شما و ظریف‌کاری‌ها زیبا و مرتب دیده نخواهد شد. در برخی از موارد برای دوخت جزییات در طرح انتخابی باید رشته‌های نخ گلدوزی از هم جدا شوند تا کار زیباتر جلوه کند.

مرحله ششم آموزش گلدوزی با دست: شروع گلدوزی با دست

در این مرحله از آموزش گلدوزی با دست باید تمام لوازم مورد نیاز را در دسترس قرار دهید. سپس گلدوزی را طبق طرحی که روی پارچه درون کارگاه کشیدید، شروع کنید. انتخاب شروع کار و پر کردن طرح بستگی به سلیقه و راحتی شما دارد. اما توجه کنید که برای شروع گلدوزی باید سوزن را از زیر پارچه و کارگاه وارد کنید و سپس گره نهایی را محکم کنید تا دوخت‌ها باز نشوند. برای این کار می‌توانید چند بار سوزن را در یک محل از پارچه عبور دهید تا گره کار محکم شود.

لوازم مورد نیاز گلدوزی با دست

لوازم مورد نیاز گلدوزی با دست

آشنایی با انواع دوخت گلدوزی با دست

در این قسمت از آموزش گلدوزی با دست، مجله تاندوری لازم است که با انواع دوخت‌ و کوک‌های مورد نیاز جهت گلدوزی آشنا شوید که متناسب با سلیقه و نیاز یک مدل دوخت را انتخاب کنید.

دوخت شلال ساده

روش انجام این نوع دوخت دقیقا شبیه دوخت ساده است و مانند یک بخیه معمولی قابل اجرا است. بسته به طرح گلدوزی شما می‌توانید تعداد و میزان قلاب‌ها را بلند یا کوتاه بزنید. برای زدن این نوع کوک باید سوزن از زیر پارچه بیرون بیاورید و به اندازه مورد نظر فاصله بگذارید و سوزن را داخل پارچه فرو ببرید.

آموزش گلدوزی با دست| دوخت چپ و راست

در این روش دوخت باید نخ را از زیر پارچه بیرون بیاورید و انتهای آن را با گره محکم ببندید. سپس نخ را در حدود نیم تا یک سانتی‌متر به صورت اختیاری به سمت راست وارد کنید. بعد از اینکه سوزن را از زیر پارچه به سمت جلو فشار دادید، به جای فرو بردن سوزن در پارچه از راست، به چپ بچرخید و سوزن را از زیر بخیه قبلی یا سوراخ جلوی آن به زیر پارچه حرکت دهید. این روش دوخت تا کامل شدن ردیف مورد نظر ادامه دهید.

دوخت زنجیره‌ای

یکی از پرکاربردترین انواع دوخت‌ها در گلدوزی، دوخت‌ زنجیره‌ای است. این نوع دوخت برای طرح‌های پیچیده مانند شبنم روی برگ درختان، دوخت نوک درختان، گل‌ها و غیره کاربرد دارد. زدن بخیه زنجیره‌ای کوچک نسبت به بزرگ‌تر بسیار زیباتر و جذاب‌تر است. برای انجام دوخت زنجیره‌ای باید ابتدا سوزن را از زیر پارچه بیرون بیاورید و نخ را به صورت حلقه با استفاده از نوک انگشت نگه دارید و سوزن را دوباره در آن فرو کنید. این کار را تا زمان کامل شدن مهره زنجیره‌ای تکرار کنید.

آموزش گلدوزی با دست| دوخت گره فرانسوی

در این مرحله از آموزش گلدوزی با دست با روش دوخت گره فرانسوی به عنوان یک نوع دوخت تزئینی برای پرکردن طرح گل آشنا خواهید شد. برای انجام این دوخت باید سر سوزن را از زیر پارچه بیرون بیاورید و چند نخ دور آن بپیچید. سپس نوک انگشت خود را روی نخ‌های در هم پیچ خورده قرار دهید و سوزن را بیرون بکشید و سپس سوزن را در طرف دیگر پارچه جایی نزدیک نقطه شروع قرار دهید. هرچه نخ ضخیم‌تر و تعداد پیچ‌​​های آن بیشتر باشد، گره فرانسوی نیز بزرگتر خواهد شد.

دوخت دندان ‌موشی

این نوع دوخت برای پارچه‌های ضخیم و گلدوزی نمدی بسیار پرکاربرد است. در این روش دوخت ابتدا باید سوزن را از سمت چپ و زیر پارچه بیرون بیاورید و نخ را کمی شل کرده و با دست نگه دارید. سپس سوزن را از سمت بالا و از داخل حلقه وارد پارچه کنید و دوباره این روش را ادامه دهید. این نوع دوخت برای تمیز کردن لبه پارچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله، شما را با آموزش گلدوزی با دست و انواع دوخت گلدوزی آشنا کردیم. شما می‌توانید متناسب نوع طرح و پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید، با استفاده از مدل‌های مختلف یک گلدوزی زیبا را اجرا کنید.

اگر علاقه دارید که آموزش‌های بیشتری در رابطه با گلدوزی روی انواع لباس، رومیزی، کوسن، روبالشی، روتختی و غیره در اختیار داشته باشید، به وب ‌سایت تاندوری مراجعه کنید و از بین آموزش‌های متنوع و حرفه‌ای موجود، آموزش مورد علاقه خود را انتخاب و تهیه کنید. همچنین می‌توانید از طریق مقالات آموزشی و اپلیکیشن تاندوری با جدیدترین فوت‌وفن‌های هنر در خانه آشنا شوید.

اگر در زمینه گلدوزی با دست تجربه‌ای دارید، در کامنت‌ها به ما بگویید که چگونه و از کجا فوت و فن‌های آن را یاد گرفتید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما