تاریخچه شب یلدا چیست؟ خوردنی‌های جذاب شب یلدا

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 5 دقیقه 22 آذر 1401
تاریخچه شب یلدا چیست؟ خوردنی‌های جذاب شب یلدا

در بین مناسبات باستانی ما ایرانیان، یکی از مهم‌ترین  و جذاب‌ترین آن‌ها آیین شب یلدا  است. شب یلدا یا شب چله به تاریخ 30 آذر ماه هر سال، همان شبی است که ما آن را با جمع‌شدن خانواده و افراد فامیل دورهم به همراه بزرگ هر فامیل مانند پدربزرگ و مادر بزرگ می شناسیم. شبی که آن را با انواع خوراکی های خوشمزه و جذاب که هرکدام به عنوان نمادی بر سفره یلدای ما قرار دارند جشن می‌گیریم و اگر یک کرسی هم در برنامه داشته باشیم، دلمان در سرمای آخر پاییز و اول زمستان، به وجود هم گرم می‌شود.

ما در ایران باستان، آیین و مناسبت های معنادار بسیاری داشتیم به نحوی که تقریبا بیشتر روزهای سال دلیلی به مردم جهت شادبودن داده می‌شد. ولی متاسفانه این آیین به دست فراموشی سپرده شده و تقریبا از آن همه آیین،  نوروز باستانی، چهارشنبه سوری و شب یلدا برایمان باقی مانده است.

البته این را هم بگوییم که در بسیاری از شهرها یا روستاهای قدیمی و باستانی بعضی از مراسمات تاریخی ما توسط مردم عزیزمان برگزار می‌شود اما جوامع شهرنشین امروزی تنها به همین سه مناسبت بسنده کرده اند.

در این مطلب از مجله تاندوری بخشی از زیبایی‌ها و مفاهیم ارزشمند شب یلدا را مرور می‌کنیم و به قسمت خوشمزه ماجرا می پردازیم.

در ادامه با چند دستور پخت جذاب و ساده و طرز تهیه نوشیدنی مناسب این شب، که می‌تواند سفره یلدای ما را زیباتر کند و کام عزیزان‌مان را شیرین تر آشنا می شویم.

تاریخچه شب یلدا

تاریخچه شب یلدا ابعاد مختلفی دارد. مثلا بهتر است بدانید که چرا به آن طولانی ترین شب سال می گوییم؟ دلیلش این است که در 30 ام آذر هر سال و در پایان شب، خورشید در پایین ترین نقطه جنوب شرقی می رسد. به همین علت کوتاه ترین طول روز و بلندترین زمان تاریکی را داریم. از فردای آن روز و در 6 ماهه دوم سال دقیقا این روند برعکس می شود.

چون در این نقطه تاریکترین شب را داریم و پس از ان خورشید کم کم طول روزها را بلند می کند، یکی از مهمترین نمادهای شب یلدا، آغاز و تولد دوباره خورشید و نماد زایش است.

نکته جالب درباره ایرانیان باستان این است که اعتفاد دارند نحسی هر چیزی را با جشن گرفتن می توانند از بین ببرند. شب یلدا، و سیزده بدر نمونه‌ای از همین اعتقاد است.

در قسمت بعد دو پیشنهاد خوشمزه برای میزبانی این جشن باستانی برای شما اماده کرده ایم. اگر این اموزش برای شما جذاب بود، پس از مطالعه به ابتدای مقاله، همین قسمت برگردید و به دوره آموزشی انواع شیرینی یلدا که مدرسین حرفه‌ای تاندوری برای شما آماده کرده‌اند مراجعه کنید. قطعا با دست‌پخت و سلیقه خود می‌توانید تمام عزیزانتان را شگفت‌زده کنید.

دوره آموزش آنلاین شیرینی یلدا – کلیک کنید

شب یلدا چی بخوریم؟ نوشیدنی

زمانی که مهمانان شما از راه می‌رسند، با یک نوشیدنی جذاب می‌توانید از آن ها استقبال کنید. به خاطر داشته باشید که میزبانی اداب و خاص خودش را دارد و بعضی از مواردی که در آداب میزبانی وجود دارد، می تواند تاثیرگذاری ویژه ای در ذهن میهمان داشته باشد.

مثلا خلاقیت در درست کردن نوشیدنی و یا سر دسر بعد از شام، سلیقه شما را نشان خواهد داد.

با آموزش نوشیدنی انار و هندوانه یلدایی همراه تاندوری مگ باشید.

آموزش نوشیدنی انار و هندوانه شب یلدا

آموزش نوشیدنی انار و هندوانه شب یلدا

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی انار و هندوانه

  • هندوانه  خرد شده: ۸ لیوان دسته‌دار
  • آب انار : ۲ لیوان دسته‌دار
  • قطعات یخ: ۲ لیوان دسته‌دار

طرز تهیه نوشیدنی انار و نعناع

مرحله اول؛ خرد کردن هندوانه 

در طرز تهیه نوشیدنی شب یلدا با هندوانه و آب انار باید ابتدا هندوانه را به ابعاد ۲/۵ سانتی متر خرد کنید و هسته آن را جدا نمایید.

مرحله دوم؛ ریختن هندوانه و آب انار در مخلوط کن به همراه یخ

سپس هندوانه، آب انار و قطعات یخ را در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا نرم و یکنواخت شود. نوشیدنی را در لیوان های مناسب ریخته و سرو کنید.

“برای تزئین این نوشیدنی یلدایی می‌توانید از برگ نعناع تازه استفاده کنید.”

شب یلدا چی بخوریم؟ دسر

معمولا سرو یک دسر سبک وخوشمزه بعد از سرو شام علاوه بر کمک به هضم بهتر غذا، اوفات خوش و لذت بخشی را نیز برای اغضای خانواده در کنار هم ایجاد می کند. در همین راستا بهتر است برای دسر شب یلدای خود نیز برنامه داشته باشید و از بین انواع دسرهایی که برای این مناسبت وجود دارد، یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین آن را که با سلیفه شما و عزیزانتان همخوانی دارد، آموزش ببینید و تهیه کنید. در اینجا دو نوع از دسرهای مناسب شب یلدا را به شما پیشنهاد می دهیم.

طرز تهیه دسر پاناکوتا؛ مناسب شب یلدا

طرز تهیه دسر پاناکوتا؛ مناسب شب یلدا

مواد لازم برای درست کردن پاناکوتای یلدایی

پاناکوتا: 1 بسته

پودر ژله هندوانه: به مقدار لازم

پودر ژله موهیتو: به مقدار لازم

شکلات تخته ای: 50 گرم

طرز تهیه پاناکوتا

مرحله اول

برای تهیه دسر یلدایی پاناکوتا ابتدا یک بسته دسر پاناکوتا را در قابلمه‌ای که روی حرارت ملایم قرار داده‌اید بریزید و با قاشقی چوبی به آرامی هم بزنید تا نرم و رقیق شود. سپس، آن را از روی حرارت بردارید و داخل سه کاسه تمیز بریزید.

مرحله دوم

پودر ژله هندوانه و موهیتو را جدا جدا داخل یک پیمانه آب سرد بریزید و به روش بن ماری حل کنید تا مایه ژله شما آماده شود. اگر خیلی آشنایی با روش تهیه ژله ندارید، کافیست پشت بسته‌‎بندی را مطالعه کنید. کار سختی نیست.

مرحله سوم

پس از آماده شدن مایه ژله، مقداری از ژله هندوانه را داخل یک کاسه پاناکوتا و مقداری از ژله موهیتو را داخل کاسه دیگر پاناکوتا بریزید و هم بزنید.

مرحله چهارم

سه لیوان بلند برای دسر شب یلدا آماده کنید و یک سوم از حجم لیوان‌ها را با پاناکوتای موهیتو پر کنید. سپس، لیوان‌ها را به مدت 20 دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا مایه داخل آن‌ها سفت شود.

مرحله پنجم

پس از سفت شدن لایه اول دسر، لیوان ها را از یخچال بیرون بیاورید و لایه دوم سفید رنگ پاناکوتا را داخل آن‌ها بریزید، به صورتی که دو سوم لیوان‌ها پر شود. سپس، آن‌ها را مجددا داخل یخچال قرار دهید تا برای 15 دقیقه دیگر در سرما بمانند.

مرحله ششم

در آخر لیوان‌ها را با پاناکوتای قرمز رنگ هندوانه‌ای پر کنید و برای 30 دقیقه دیگر داخل یخچال قرار دهید تا دسر یلدایی پاناکوتا شما آماده شود.

مرحله هفتم

پس از گذشت سی دقیقه و سفت شدن دسر شب یلدا می‌توانید لیوان‌ها را از یخچال خارج کنید و روی آن ها را با شکلات آب شده تزیین کنید. دسر یلدایی پاناکوتای هندوانه‌ای شما آماده است. نوش جان!

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

طرز تهیه مرغ ناردون در 7 مرحله ( غذای اصیل شمالی)

تهیه انواع نوشیدنی در خانه| 3 نوشیدنی خاص و خوشمزه

طرز تهیه ته‌انداز مرغ (در 6 مرحله)

 

 

 

 

برای شما