طرز تهیه اسکندر کباب در 7 مرحله و تاریخچه آن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 4 دقیقه 26 آذر 1401
طرز تهیه اسکندر کباب در 7 مرحله و تاریخچه آن

کشور ترکیه به غذاهایش معروف است. غذاهای متوع و باکیفیتی که آب از دهان هر فرد خوش اشتهایی که به غذاهای گوشتی علاقه دارد راه می‌اندازد. یکی از معروف ترین غذاهای این کشور که قبلا به امپراطوری عثمانی شناخته می‌شد ، اسکندر کباب است.

در این مطلب از مجله تاندوری قصد داریم تا ضمن معرفی اسکندر کباب و تاریخچه آن، طرز تهیه این عذای لذیذ ترکی را به شما آموزش دهیم تا اگر هنوز تجربه خوردن این غذا در محل تولد آن را یعنی ترکیه یا عثمانی قدیم را نداشتید، به راحتی در منزل تهیه و نوش جان کنید.

مجله تاندوری نحوه آماده‌سازی انواع غذاهای محلی ایران و سایر کشورها را به زبانی ساده برای علاقه‌مندان به هنر آشپزی آماده می‌کند تا با خواندن تنها یک مقاله به طور مرحله به مرحله، پخت غذای مورد علاقه خود را یاد بگیرید.

همچنین انواع دوره‌‌های حرفه‌ای آشپزی، کیک‌پزی، شیرینی‌پزی و دوره‌های آموزشی انواع دسر را برای افرادی که علاوه بر علاقه به یادگیری، قصد راه‌اندازی یک کسب و کارخانگی در یکی از این زمینه‌ها را دارند، آماده کرده است.

با نصب اپلیکیشن تاندوری، به تمام دوره‌ها دسترسی دارید و می‌توانید در هر زمان و مکانی، مهارت خود را تقویت کنید و هرچه سریع‌تر وارد بازار کار شوید.

این را هم در نظر داشته باشید که دوره‌های آموزشی تاندوری، کاملا عملی است و شما با انجام دادن پروژه و موفقیت در انتهای دوره، می‌توانید مدرک پایان دوره تاندوری را دریافت کنید.

در قسمت بعد خلاصه‌ای از تاریخچه اسکندر کباب ترکیه‌ای را بررسی می‌کنیم.

دوره آموزشی انواع سوسیس ملل و کبابی – کلیک کنید

اسکندر کباب ترکیه‌ایاسکندر کباب ترکیه‌ای

تاریخچه اسکندرکباب

جالب است بدانید یک فردی در شمال غربی ترکیه که در آن زمان به امپراتوری عثمانی شناخته شده بود، در شهر بورسا زندگی می‌کرد. اسم این فرد اسکندر افندی بود. در وافع به این نام معروف بود!

اسکندر افندی به معنای استاد اسکندر، نام فردی است که اسکندرکباب را در اواخر قرن نوزدهم، اختراع کرد. از آن زمان تاکنون این غذا به اسکندر کباب شهرت پیدا کرد.

ترکیب اصلی این غذای ترکیه‌ای، تکه‌های گوشت گوسفندی، تکه‌های برشته‌شده نان و سس گوجه فرنگی تند و ماست است. با این ترکیب اصلی و کمی تغییر که توسط پزنده غذا رخ می‌دهد، اسکندرکباب تهیه می‌شود.

اسکندرکباب در سراسر ترکیه در رستوران‌های مختلفی سرو می‌شود و به نام‌های مختلفی اعم از “کباب اسکندر” یا “بورسا کباب” یا اولوداغ کباب” شناخته می‌شود. البته گفته شده است که ممکن است نام آن بر اساس رستورانی که آن را سرو می‌کند چیز دیگری عنوان شود.

طرز تهیه آن را با هم آموزش ببینیم:

مواد لازم برای درست‌کردن اسکندر کباب

  • فیله گوشت: 500 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • روغن زیتون: 5 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: مقدار کافی
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: 2 عدد
  • نان معمولی کوچک: 3 عدد
  • فلفل سبز تند: 1 عدد
  • کره: 2 قاشق غذاخوری
  • ماست پرچرپ: 300 گرم

طرز تهیه اسکندر کباب

مرحله اول: در این مرحله ابتدا دو عدد پیاز را با آب می شوریم و پوست می کنیم. پیاز را با رنده ریز، رنده می کنیم و تفاله پیاز را دور می ریزیم و آب پیاز را در یک ظرف شیشه ای مناسب قرار می دهیم.

مرحله دوم: در این مرحله 500 گرم گوشت را شسته و سپس به صورت ورقه های نازک با چاقو تیز می بریم. ورقه های گوشت را با کمک پشت چاقو و یا گوشت کوب (بیفتک کوب) با زدن ضربه به گوشت نازک و پهن می کنیم .

مرحله سوم: در این مرحله اب پیاز را که در مرحله اول از رنده پیاز آماده کرده بودیم، با فلفل و نمک و 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط می کنیم (مایع طعم دهنده گوشت).

مرحله چهارم: سپس گوشتهای ورقه ای نازک شده را داخل یک کاسه می ریزیم و مایع طعم دهنده گوشت را روی ورقه های گوشت داخل کاسه می ریزیم. روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و کاسه را برای 1 ساعت استراحت در یخچال می‌گذاریم.

مرحله پنجم: در این مرحله برای تهیه سس گوجه فرنگی اسکندر کباب 2 قاشق روغن زیتون داخل تابه ای می ریزیم و تابه را روی شعله گاز می گذاریم و منتظر می شویم تا روغن داغ شود. سپس 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و فلفل و نمک را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی رب گرفته شود.

سپس 2 لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و منتظر می‌شویم تا آب به جوش آید. سپس زیر شعله گاز را کم می‌کنیم و با شعله کم 10 دقیقه دیگر سس گوجه تهیه شده را روی گاز قرار می‌دهیم.

مراحل پخت اسکندر کباب

مراحل پخت مرحله به مرحله اسکندر کباب

مرحله پنجم تهیه اسکندر کباب ترکیه‌ای: در این مرحله نان را به شکل مربع یا مستطیل های کوچک تقریبا 3 سانتی متری می بریم. کف سینی را با روغن مایع کمی چرب می کنیم و نانهای برش خورده را کف سینی قرار می دهیم . سپس سینی را به مدت 3 دقیقه در فر با حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار می دهیم. (فر را از 20 دقیقه قبل روشن کنید و در حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود.)

مرحله ششم تهیه اسکندر کباب ترکیه ای: سپس در این مرحله کمی روغن مایع در کف یک تابه می ریزیم و وقتی روغن داغ شد، ورقه های گوشت را که مزه‌دار کرده بودیم از یخچال در آورده و در روغن داغ سرخ می کنیم (هر دو طرف گوشت ورقه ای را در روغن سرخ می کنیم). همچنین در گوشه تابه 2 عدد گوجه فرنگی را نیز از وسط نصف می کنیم و همراه فلفل سبز تند در روغن سرخ می کنیم.

مرحله هفتم تهیه اسکندر کباب ترکیه ای: در این مرحله وقتی گوشتها سرخ شدند. یک ظرف مناسب انتخاب می کنیم و نان های تکه شده را در کف ظرف می چینیم. سپس گوشت های ورقه ای سرخ شده را روی نان ها می ریزیم.

سپس 2 قاشق غذاخوری کره را آب کرده و روی غذا می ریزیم فلفل سبز تند و گوجه فرنگی سرخ شده را در گوشه ای از ظرف یا روی گوشتها قرار می دهیم. سپس سس گوجه تهیه شده و غلیظ شده را روی کباب می ریزیم. در کنار غذا ماست پر چرب را نیز قرار می دهیم.

نوش جان!

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

طرز تهیه سمبوسه عرایس (5 ترفند مهم)

 

 

 

برای شما