طرز تهیه خمیر پاستا خانگی ساده و رنگی

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 24 شهریور 1401
طرز تهیه خمیر پاستا خانگی ساده و رنگی

امروز در این مقاله از مجله تاندوری با طرز تهیه خمیر پاستا خانگی به سراغتان آمده‌ایم. برای درست کردن این غذای خوشمزه ایتالیایی بهتر است که اقدام به تهیه خمیر پاستای خانگی از مخلوط آرد گندم با تخم ‌مرغ و آب و مقداری روغن ‌زیتون کنید. انواع پاستاها در کشور ما با نام ماکارونی شناخته می‌شوند و اغلب مرغوبیت آنها بستگی به نوع خمیری دارد که با آن پاستا را درست می‌کنند.

آماده‌کردن خمیر پاستا مانند هر نوع مواد غذایی دیگری، فوت و فن‌های مخصوصی دارد. ما امروز این کار را با زبانی ساده برای شما توضیح داده‌ایم تا بتوانید با استفاده از این دستور پخت ساده، یک پاستای خوشمزه در آشپزخانه خودتان آماده کنید.

تاریخچه تولید پاستا

محبوبیت استفاده از انواع پاستاها به قرن ۱۴ میلادی باز می‌گردد و در سفرهای توریستی به سایر کشورهای دیگر وارد شد. در گذشته خمیر پاستا را با دست درست می‌کردند، به طوریکه ساعت‌ها خمیر آن را ورز می‌دادند تا به شکل نواری درآیند و خشک شود. این غذای فرنگی خوش طعم که امروزه به شکل‌های مختلفی پخته می‌شود خاستگاه اصلی آن به کشور ایتالیا باز می‌گردد اما در کشورهای مختلف به سبک خاصی پخته می‌شود.

مثلا در کشور ما اسپاگتی با نام ماکارونی شناخته می‌شود و به صورت دم‌کرده همراه سس گوجه‌فرنگی و گوشت سرخ‌شده و پیاز داغ و غیره سرو می‌شود. اما تا به حال فکر کرده‌اید که خمیر پاستا چگونه تهیه شده و به شکل‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود؟ باید گفت صنعت ماکارونی و پاستاسازی برای نخستین بار در سال 1789 میلادی در آمریکا شکل گرفت و رشته‌های آن را زیر نور خورشید خشک می‌کردند. 

در حال حاضر نیز ماکارونی و پاستا به محبوب‌ترین غذاهای مورد علاقه خانواده‌ها تبدیل شده است و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. میزان علاقه به پاستا و ماکارونی به قدری زیادی است که خمیر آن را با آرد گندم و آردهای غنی شده و انواع سبزیجات درست می‌کنند. اما برخی از خانم‌های کدبانو و علاقه‌مند به آشپزی، دوست دارند که خمیر پاستا خانگی را به صورت سالم و بدون مواد افزودنی در خانه درست کنند.

دوره تخصصی آموزش انواع پاستا – کلیک کنید

شما بعد از فراگیری طرز تهیه خمیر پاستای خانگی می‌توانید انواع پاستاها مانند پاستا آلفردو را از طریق مطالعه مقالات آموزشی وب سایت تاندوری درست کنید و یا اینکه در دوره‌های آموزشی آشپزی آکادمی تاندوری شرکت کنید و در زمینه هنر آشپزی به تسلط کامل برسید.

خمیر پاستا خانگی

خمیر پاستا خانگی

طرز تهیه خمیر پاستا خانگی

همه ما معمولا خمیر پاستا را از بیرون تهیه می‌کنیم در حالی که درست کردن آن در خانه علاوه بر اینکه بدون مواد افزودنی‌ها بوده و سالم‌تر است از نظر هزینه نیز برای شما تهیه آن ارزان‌تر تمام می‌شود. در ادامه طرز تهیه این نوع خمیر را توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه خمیر پاستا خانگی شباهت زیادی به تهیه خمیر پیتزای خانگی دارد و ارزش یکبار امتحان‌کردن را دارد. با تهیه خمیر پاستای خانگی می‌توانید از مزه پاستای تازه در منزل لذت ببرید. 

تصویر2- مواد لازم برای تهیه خمیر پاستای خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستای خانگی

  • آرد همه منظوره با ترکیبی از آرد سمولینا یا آرد دوصفر: 4 پیمانه
  • تخم‌ مرغ: 4 عدد بزرگ
  • آب: 2 قاشق چای‌خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: یک قاشق چای‌خوری

مراحل تهیه خمیر پاستا در خانه

مرحله اول: مخلوط‌کردن مواد

برای درست کردن خمیر پاستا، تمام این مواد را داخل کاسه غذاساز یا همزن‌برقی بریزید و آنها را به قدری بزنید تا مخلوط حالت ترد و خرده‌مانند پیدا کند. سپس خمیر را خارج کنید و روی تخته کار آردپاشی‌شده قرار دهید. این خمیر را تا حالتی که کش‌دار شود، ورز دهید. اگر خمیر به دست آمده مرطوب و چسبناک بود، کمی آرد روی تخته بپاشید و سپس خمیر را ورز دهید.

مرحله دوم: استراحت‌دادن خمیر

خمیر آماده شده را با دست به‌ شکل توپ در بیاورید و داخل یک سلفون تمیز بپیچید. خمیر پاستا باید به مدت نیم ساعت در دمای اتاق استراحت کند و سپس خمیر را استفاده کنید. البته خمیر را می‌توانید به مدت یک روز در یخچال قرار دهید و بعد اقدام به تهیه پاستا کنید.

مرحله سوم: برش‌زدن خمیر پاستا خانگی

بعد از اینکه خمیر پاستا خانگی به اندازه‌ کافی استراحت کرد، آن را از سلفون خارج کنید و روی تخته برش قرار دهید. با استفاده از چاقو، خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را کنار بگذارید و قسمت‌های دیگر را دوباره درون سلفون بپیچید تا خمیرها خشک نشوند. روی تخته کار مقدار زیادی آرد بپاشید. با دست خمیر را به صورت مسطح باز کنید و با استفاده از دستگاه پاستاساز یا کاتر پیتزا یا چاقو خمیر را برش بزنید. 

در صورت داشتن دستگاه پاستاساز، خمیر را داخل غلتک آن بگذارید و با درجه ضخامت دلخواه برش بزنید. خمیر برش‌خورده را روی تخته کار با آرد آغشته کنید. اجازه دهید تا رشته‌های پاستا خشک شوند.

در صورتی که از کاتر پیتزا یا چاقو برای برش خمیر پاستا استفاده می‌کنید، خمیر را با وردنه باز کنید و ضخامت آن را با دست بسنجید و باید بین 1 تا 3 سانتی‌متر باشد. روی هر خمیر کمی آرد بپاشید و آن را به شکل استوانه‌ای یا رشته‌های بسیار شل و مسطح با پهنای دلخواه دربیاورید. پاستای برش‌خورده را به پایه خشک‌کننده متصل کنید تا خشک شوند. همین مراحل را برای قسمت‌های دیگر خمیر نیز انجام دهید.

پاستای تازه تهیه‌شده را می‌توانید به مدت 2 روز در یخچال و حداکثر 2 هفته در فریزر قرار دهید. قبل از استفاده از پاستای تازه منجمد شده آن را ۴ تا ۶ ساعت زودتر از یخچال خارج کنید و بعد از خارج شدن از حالت منجمد آن را بپزید.

طرز تهیه خمیر پاستا در خانه

طرز تهیه خمیر پاستا در خانه

فوت و فن‌های مخصوص تهیه خمیر پاستا خانگی

آماده کردن خمیر پاستا خانگی فوت و فن‌های خاصی دارد و باید همه این موارد را رعایت کنید. 

  • در دستور پخت خمیر پاستا می‌توانید، تعداد تخم‌مرغ‌ها را کم کنید و به‌جای آن از آب استفاده کنید. 
  • در صورتی که خمیر سفت شد و به دست نچسبید مقداری آب به آن بزنید. 
  • شما می‌توانید از هر نوع آردی برای تهیه خمیر پاستای خانگی استفاده کنید اما بهترین نوع آن آرد سمولینا است.
  • در مرحله باز کردن خمیر با وردنه و و رول کردن آن باید دقت کنید که ضخامت آن بسیار کم و نازک باشد، چون در هنگام پخت کمی پف می‌کند.
  • می‌توانید خمیر پاستا به شکل دلخواه خود در بیاورید.
  • خمیر پاستای خانگی را می توانید در وعده ناهار و شام با سس‌های مختلف سرو کنید.

نحوه پخت پخت پاستای خانگی تازه

برای پخت پاستای تازه درون یک قابلمه را پر از آب کنید و داخل آن مقداری نمک بریزید. بعد از اینکه آب نمک درون قابلمه به جوش آمد، پاستای تازه را به آن اضافه کنید و با هم زدن مانع چسبیدن رشته‌ها به یکدیگر شوید. وقتی که پاستاها بافت نرم پیدا کردند، آنها را آب‌کشی کنید و با سس دلخواه خود سرو کنید.

طرز تهیه خمیر پاستای خانگی رنگی

برای تهیه خمیر پاستای خانگی به صورت رنگی، می‌توانید از رنگ‌های خوراکی یا مواد غذایی رنگی استفاده کنید تا جذابیت غذای خود را بیشتر کنید. در ادامه چند روش ساده برای تهیه پاستا رنگی را آموزش خواهیم داد.

تهیه خمیر پاستا نارنجی با پوره هویج

برای تهیه خمیر پاستا نارنجی رنگ می‌توانید از پوره هویج استفاده کنید. برای این کار دو عدد هویج را به خوبی بشویید و پوست آنها را جدا کنید. هویج‌ها را داخل قابلمه حاوی آب بریزید و اجازه دهید که هویج‌ها به طور کامل  بپزند. سپس هویج‌های پخته شده را بعد از عبور از آبکش، داخل دستگاه غذاساز بریزید و آنها را به حالت پوره دربیاورید. از این ماده نارنجی برای ترکیبات خمیر پاستا خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پاستا بنفش با پوره چغندر

یک عدد چغندر را پوست کنده و با آب سرد بشویید و سپس آن را به تکه‌های کوچک‌تر خرد کنید. یک قابلمه را از آب پر کنید و چغندرها را داخل آن بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم چغندرها پخته و نرم شوند. آنها را درون آبکش ریخته و با آب سرد بشویید. چغندرهای پخته شده را داخل غذاساز بریزید تا به حالت پوره دربیایند. از این پوره می‌توانید برای تهیه خمیر پاستا بنفش استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر پاستا سبز رنگ با پوره سبزیجات

برای تهیه این نوع پوره می‌توانید از برگ انواع سبزیجات مانند ریحان، اسفناج، شاهی و غیره استفاده کنید. این سبزیجات را بعد از جدا کردن ساقه آنها با آب سرد بشویید. سپس برگ‌ها را به مدت 5 دقیقه بخارپز کنید و با آب سرد بشویید. بعد از خشک شدن برگ‎ها و گرفتن آب اضافی آنها، برگ‌های پخته شده را درون غذاساز بریزید. از این پوره می‌توانید برای تهیه خمیر پاستا خانگی سبز رنگ استفاده کنید.

برای تهیه خمیر پاستا رنگی باید هر پوره‌ای را که آماده کرده‌اید را داخل غذاساز بریزید. سپس تخم مرغ، نمک، روغن زیتون و آرد را به آن اضافه کنید تا مخلوط شوند. پس از آن خمیر رنگی پاستا را به روشی که در بالاتر توضیح دادیم، برش بزنید.

نکات پخت خمیرپاستا خانگی

نکات پخت خمیرپاستا خانگی

در این مقاله آموزشی از وب سایت تاندوری طرز تهیه خمیر پاستا خانگی را توضیح دادیم تا بتوانید با هرچه در آشپزخانه در دسترس دارید، یک خمیر پاستای خانگی خوشمزه تهیه کنید. اگر در زمینه تهیه خمیر پاستا نیاز به آموزش تخصصی دارید و یا اینکه طرز تهیه انواع غذاها با پاستا را می‌خواهید آموزش ببینید، پیشنهاد ما این است که در دوره‌های آموزش آشپزی تاندوری شرکت کنید.

دانلود اپلیکیشن تاندوری

اگر با این دستور پخت، تهیه خمیر پاستا در خانه را امتحان کردید، خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات از تجربه و نتیجه کارتان برایمان بنویسید تا دیگر کاربران نیز استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

برای شما