طرز تهیه گرانولا خانگی با ترکیبات مقوی

مژگان امیریوسفی
مژگان امیریوسفی
| خواندن 8 دقیقه 09 شهریور 1401
طرز تهیه گرانولا خانگی با ترکیبات مقوی

گرانولا خانگی، یک غذای کاملا گیاهی خوشمزه برای وعده صبحانه و میان وعده است که نوع فروشگاهی آنها کالری زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از علاقمندان ترجیح می‌دهند که این صبحانه لذیذ را در خانه به صورت رژیمی و سالم با استفاده میوه‌های خشک، انواع مغز و آجیل و عسل طبیعی درست کنند. طرز تهیه گرانولا خانگی بسیار ساده با ترکیب چند ماده گیاهی می‌توانید این میان وعده مقوی را درست کنید. در این مطلب از مجله تاندوری با روش درست کردن گرانولا خانگی آشنا خواهید شد.

گرانولا چیست؟

گرانولا در اصل یک صبحانه بسیار مقوی یا عصرانه و میان وعده کامل است که ترکیبات اصلی آن را غلات و دانه‌ها و میوه‌های خشک تشکیل می‌‎دهند. در این بین گرانولا خانگی به دلیل داشتن ترکیبات مغزی و سالم بیشترین طرفدار را دارد. بسیاری از افراد از گرانولا برای تاپینگ و تزیین انواع شیرینی، دسر و بستنی استفاده می‌کنند.

چرا گرانولا خانگی درست کنیم؟

همانطور که گفته شد، بهترین نوع گرانولا، گرانولای خانگی است چرا که علاوه بر خوشمزه‌بودن، به طور قطع از مواد مرغوب و تازه درست می‌شود. همچنین می‌توانید مطابق سلیقه و ذائقه خود هر موادی را در ترکیبات آن بگنجانید. 

روش درست گرانولا بسیار ساده و آسان است. بنابراین در صورتی که کودک نوپا در منزل دارید و یا اینکه اهل ورزش و کوهنوردی هستید حتما خوراکی مغذی، سبک و پر کالری را در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه گرانولا خانگی

طرز تهیه گرانولا خانگی

طرز تهیه بهترین گرانولا خانگی

انواع گرانولا با ترکیبات مختلف در بازار و فروشگاه‌های اینترنتی به صورت آماده قابل تهیه است اما پیشنهاد ما به شما بانوان هنرمند این است که حتما بهترین گرانولا را در خانه درست کنید. در ادامه شما را با طرز تهیه گرانولا خانگی آشنا خواهیم کرد.

اگر طرز تهیه این گرانولای خانگی برای شما مفید بود حتما به آرشیو مطالب آشپزی تصویری ما سری بزنید تا طرز تهیه صبحانه‌های خوشمزه و متنوع دیگری مثل پن کیک و غیره را نیز یاد بگیرید.

صفر تا صد آموزش گرانولابار – کلیک کنید

صفر تا صد آموزش پروتئین بار – کلیک کنید

مواد لازم جهت تهیه گرانولا

  • پرک جو دو سر: 2.5 پیمانه
  • گردوی نیم‌کوب: نصف پیمانه
  • بادام نیم‌کوب: نصف پیمانه
  • پسته نیم‌کوب: نصف پیمانه
  • تخم کدو: نصف پیمانه
  • کشمش: ۴ قاشق غذاخوری
  • نارگیل خشک: ۴ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
  • عسل: دو سوم پیمانه
  • روغن: یک سوم پیمانه
  • شکر: به مقدار لازم

مراحل آماده‌سازی و تهیه گرانولا خانگی در فر

  1. در ابتدا عسل را روی حرارت غیرمستقیم یا بخار کتری یا سماور مقداری گرم کنید تا نرم و روان شود. سپس روغن و دارچین را به آن اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید.
  2. در این مرحله به این مایه‌، پرک جو دوسر را اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.
  3. به مخلوط جو دوسر و مایه عسلی، انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام و تخم کدو را اضافه کنید. نوع مغزها، به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. از مغزی‌جات دیگری همچون فندق، بادام زمینی، تخم آفتابگردان و غیره نیز می‌توانید استفاده کنید.
  4. در این مرحله متناسب با ذائقه خود میزان شیرینی گرانولا را بچشید و تنظیم کنید. 
  5. کف سینی فر یا هر قالب دیگری را یک لایه کاغذ روغنی بکشید و مواد گرانولا را به ضخامت ۲ سانتی‌متر روی آن بریزید و به ‌صورت یکنواخت درون قالب پخش کنید. 
  6. در این مرحله از تهیه گرانولا خانگی، قالب را به مدت ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر با دمای ۱۸۰ درجه‌ سانتی‌گراد قرار دهید. در زمان پخت چند بار قالب را از فر خارج کنید و با استفاده از یک کاردک گرانولا را زیر و رو کنید تا همه جای آن کامل برشته شود.
  7. بعد از خارج‌کردن گرانولا از فر، آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید. سپس بعد از خنک‌شدن، کشمش، پودر نارگیل، توت خشک، خرمای خشک خردشده و هر نوع میوه خشک دیگری را روی آن بپاشید.
  8. با قراردادن گرانولا در یک ظرف درب‌دار می‌توان برای مدت طولانی آن را نگه‌دارید و استفاده کنید.

این دستورالعمل پخت گرانولا را می‌توانید به صورت و بدون افزودن مواد دیگری درست کرده و مصرف کنید و در صورت نیاز از شیرین‌کننده‌ها و چاشنی‌های مختلف به آن طعم بدهید. با این روش آموزش گرانولا به صورت ساده و آسان، دست شما برای اضافه‌کردن هر ترکیبی باز است و محدودیتی از این نظر وجود دارد.

گرانولا خانگی، میان‌وعده مغذی برای همه افراد

گرانولا خانگی، میان‌وعده مغذی برای همه افراد

 

نحوه سرو گرانولا خانگی

بعد از اینکه مراحل پخت گرانولا در فر تکمیل شد، آن را برای سردشدن در محیط خانه قرار دهید و سپس خرد کنید. بسیاری از افراد گرانولا خانگی را با ماست یا شیر در کنار سایر میوه‌های تازه مثل موز و انبه سرو می‌کنند و از خوردن آن لذت کافی را خواهند برد.

همچنین می‌توانید این خوراکی مقوی را همراه با شکلات آب شده تزیین کنید و به عنوان شیرینی سرو کنید. این میان وعده خوشمزه و مغزی را می‌توانید موقع کوهنوردی و پیاده‌روی همراه خود ببرید و سرو کنید.

از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما این رسپی را در منزل درست کنید و از خوردن آن در کنار دوستان و اعضای خانواده لذت کافی را ببرید.

نحوه نگهداری گرانولا

برای ماندگاری طولانی‌تر گرانولای خانگی، قبل از انتقال به ظرف نگهداری، این رسپی را به یک تابه منتقل کنید و اجازه دهید تا کاملاً خنک شود. 

در صورتی که گرانولاها را در یک ظرف درب بسته نگه‌داری می‌کنید، می‌توانید تا یک ماه آن را مصرف کنید. 

اگر می‌خواهید که غذاهای کم‌کالری بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید، حتما آموزش‌های دیگر درج شده در سایت تاندوری را مطالعه کنید. 

نکات کلیدی درباره پخت گرانولا خانگی

  • گرانولا را زمانی از فر خارج می‌کنید حالت ترد و شکننده ندارد، بلکه وقتی سرد می‌شود، سفت و ترد خواهد شد.
  • گرانولا به دلیل عسلی که دارد بعد از خارج شدن از فر ممکن است به کاغذ روغنی بچسبد پس سریعا آن را روی کاغذ روغنی قرار دهید.
  • هرگز از قالب نازک برای پخت گرانولا خانگی استفاده نکنید چرا که تا گرانولاها باید آهسته بپزند تا طعم آن لذیذتر شود. قالب نازک باعث می‌شود که گرانولا سریع بسوزد.
  • می‌توانید از انواع مغزها و میوه‌های بنا بر سلیقه خود در گرانولا استفاده کنید.
  • بنابر سلیقه خود می‌توانید بعد از پخت به این میان وعده لذیذ، شکلات چیپسی نیز اضافه کنید.
  • در صورت ابتلا به دیابت و داشتن رژیم غذایی می‌توانید شکر را حذف کنید.
  • هرگز روغن را برای تهیه گرانولای خانگی حذف نکنید چرا که ترد و برشته شدن آن کمک می‌کند. 
  • برای خوش عطر و بو کردن می‌توانید از ادویه‌های مختلفی همچون پودر دارچین، هل، زنجبیل و جوز هندی نیز استفاده کنید.

آشنایی با انواع گرانولا خانگی

گرانولا خانگی انواع مختلفی دارد

آشنایی با انواع گرانولا با طعم‌های مختلف

گرانولا خانگی را می‌توانید در طعم‌های مختلف درست کنید اما فراموش نکنید که ماده اصلی گرانولا، پرک جودوسر است. جودوسر نسبت به جو معمولی از خواص بی‌شماری برخوردار است و نسبت به آن نازک‌تر و هضم آن آسان‌تر است. همانطور که می‌دانید جودوسر به دلیل داشتن فیبر فراوان، برای حفظ سلامتی بدن و کاهش وزن بسیار مناسب است. 

گرانولا را می‌توانید در طعم‌های مختلف و با خوراکی‌های مفید بسیاری سرو کنید. در ادامه چند طعم جذاب از گرانولای خانگی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • گرانولا  موز و گردو: این نوع گرانولا از ترکیب موز خشک شده، گردو، کنجد، جو پرک، عسل و دارچین درست می‌شود.
  • گرانولا بادام و دارچین: این ماده خوراکی از مخلوط کردن جو پرک، آناناس خشک، تخمه آفتابگردان، بادام درختی، کنجد، دارچین و شیره انگور تهیه می‌شود و طعم لذیذی دارد.
  • گرانولا سیب و کشمش: این مدل گرانولا طرفداران بسیاری دارد و از ترکیب موادی همچون سیب خشک، جودوسر پرک، عسل، هل، تخمه کدو، کنجد، مویز یا کشمش، بادام هندی به دست می‎‌آید.
  • گرانولا شکلاتی: در درست‌کردن این نوع گرانولا هیچ محدودیتی ندارد و می‌توانید گرانولای شکلاتی خوشمزه را با ترکیب تکه‌های شکلات تلخ درست کنید. 
  • گرانولابار: این ماده غذایی نیز از ترکیب اصلی مواد گرانولا پیروی می‌کند اما با درصد بیشتری از عسل یا شیرعسلی تهیه می‌شود. بدین صورت که پس از ترکیب پرک جودوسر و مغزها و میوه خشک، به آنها شیر عسلی یا عسل رقیق شده اضافه کرده و با کره آب مخلوط می‌کنیم.

با توجه به اینکه انواع گرانولای خانگی را با ترکیبات مختلف درست کنید. این رسپی می‌تواند برای فرزندان شما که در مدرسه تحصیل می‌کند بسیار مقوی باشد. پس سعی کنید پخت این رسپی ساده را در آشپزخانه خود امتحان کنید.

در این مطلب با گرانولا خانگی، طرز تهیه آن و روش نگهداری و سرو آن آشنا شدید. شما می‌توانید انواع گرانولا‌‌ها را با ترکیبات مختلف در دسترس در خانه درست کنید. همانطور که گفته شد، گرانولاها یکی از بهترین ترکیب‌های غذایی است که می‌تواند برای کاهش وزن و کنترل قند خون استفاده شود. این رسپی برای کسانی که رژیم کم کالری دارید بهترین گزینه است و می‌توانند با مصرف گرانولا سلامت بدن خود حفظ کنند. 

 

اپلیکیشن تاندوری مجموعه کاملی از انواع رسپی‌های خوشمزه و متنوع را با بهترین روش پخت در اختیار شما می‌گذارد. درصورتی که بخواهید در هر زمان و هرکجا که هستید خیلی سریع به طرز تهیه وعده‌های غذایی مورد نظر خود دسترسی داشته باشید، می‌توانید از طریق لینک زیر اپلیکیشن تاندوری را دانلود و از آن استفاده کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن تاندوری – کلیک کنید

اگر در زمینه پخت انواع گرانولا و سایر رسپی‌ها تجربه کافی دارید، آنها را در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

 

برای شما