طرز تهیه گرانولا پروتئینی

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 7 دقیقه 25 بهمن 1401
طرز تهیه گرانولا پروتئینی

مصرف غذاهای ناسالم، منجر به ضعف بدن و بیماری‌های جسمی می‌شود و به همین دلیل، اهمیت تغذیه سالم بیشتر از گذشته ثابت شده است. این روزها، توجه بسیاری افراد به غلات، مغزهای خوراکی و حبوبات که جزو سالم‌ترین نوع مواد غذایی هستند جلب شده است و همین موضوع باعث شده است که این مواد غذایی، بیشتر در سفره‌های ما دیده شوند. گرانولا غذایی است که از غلات و مغزها تهیه شده است و ارزش غذایی بالایی دارد. معمولاً از گرانولا پروتئینی برای صبحانه استفاده می‌شود تا بتوانیم صبح خودمان را با انرژی بسیار بالایی شروع کنیم و به همین خاطر است که بسیاری از افراد به دنبال طرز تهیه گرانولا پروتئینی هستند.

در غلات و حبوبات مقدار زیادی پروتئین وجود دارد که از جمله مواد ضروری برای بدن ما هستند و به همین خاط،ر مصرف آنها برای ما مفید خواهد بود و می‌تواند عملکردهای سیستم بدن ما را تنظیم کرده و کمک کند که سلامتی بیشتری داشته باشیم. همچنین استفاده از گرانولا برای افرادی که در رژیم غذایی به سر می‌برند و می‌خواهند که کالری کمتری را با مواد مغذی‌تر مصرف کنند، بسیار مناسب است. در این مقاله می‌خواهیم در مورد طرز تهیه گرانولا پروتئینی صحبت کنیم و بگوییم که چطور می‌توانید در خانه خودتان گرانولا را تهیه کرده و آن را استفاده کنید تا بتوانید کالری کمتری دریافت کنید و پروتئین موردنیاز بدن خودتان را تأمین کنید.

اگر به گرانولا علاقه‌مند هستید و دوست دارید صبح خود را با خوردن وعده‌ای خوشمزه و سالم شروع کنید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به شما طرز تهیه گرانولا پروتئینی را به‌صورت کامل آموزش دهیم و کمک کنیم که بتوانید این خوراکی سالم را به‌راحتی در منزلتان تهیه کنید.

 

طرز تهیه گرانولا پروتئینی

 

طرز تهیه گرانولا پروتئینی

برای اینکه بتوانید گرانولا را تهیه کنید، به موادی که بر پایه غلات و حبوبات هستند نیاز دارید و باید این مواد اولیه را آماده کنید تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، گرانولا را برای خودتان و عزیزانتان تهیه کنید. در ادامه با مواد موردنیاز گرانولا آشنا خواهید شد و سپس به طرز تهیه این ماده غذای مفید می‌پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه گرانولا پروتئینی:

  • 8 فنجان جو دوسر پرک
  • 5 فنجان گندم پرک
  • 5 فنجان سبوس جو
  • 2 فنجان دانه آفتابگردان
  • 1 فنجان بادام خرد شده
  • 1 قاشق سوپ‌خوری گردو ژاپنی خرد شده
  • 1 فنجان گردو خرد شده
  • 5 قاشق‌چایخوری نمک
  • 5 فنجان شکر قهوه‌ای
  • 4/1 فنجان سیروپ
  • 4/3 فنجان عسل
  • 1 فنجان روغن‌ نباتی
  • 1 قاشق غذاخوری دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری عصاره وانیل
  • 2 فنجان کشمش خشک شده

 

طرز تهیه گرانولا پروتئینی

 

طرز تهیه گرانولا پروتئینی به صورت مرحله به مرحله

حالا که مواد اولیه موردنیاز گرانولا را آماده کرده‌اید، زمان این رسیده است که به سراغ مراحل تهیه این صبحانه خوشمزه برویم و آن را آماده کنیم. در انتهای این مقاله نیز سعی می‌کنیم نکاتی را به شما بگوییم که کمک می‌کنند بتوانید راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر به تهیه گرانولا بپردازید.

 

1- آماده‌سازی فر:

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که فر را روی دمای 165 درجه سانتیگراد قرار دهید تا به‌خوبی گرم شود و در زمان تهیه ترکیبات گرانولا، آماده شود. همچنین قالب‌های فر را با فویل آلومینیومی یا با استفاده از کاغذ نسوز بپوشانید تا بتوانید مواد را روی آنها بچینید و مواد گرانولا به‌صورت مستقیم با سینی فر در تماس نباشند.

 

2- ترکیب مواد:

در مرحله دوم نیاز است که یک کاسه بزرگ و مناسب را برداشته و جو دوسر پرک، گندم پرک، سبوس جو، دانه آفتابگردان، بادام، گردو ژاپنی و گردو معمولی را در آن بریزید و به‌صورت کامل با هم مخلوط کنید. حواستان باشد که گردوها به‌صورت ریز خرد شده باشند و میزان خرد بودن آنها خیلی کم یا زیاد نباشد.

 

3- آماده‌سازی مایع گرانولا:

در مرحله سوم نیاز است که مایع موردنیاز گرانولا را آماده کنید تا بتوانید مواد را با آن مخلوط کنید. برای این کار در یک ‌کاسه دیگر یا یک قابلمه که برای حرارت مناسب باشد، نمک، شکر قهوه‌ای، سیروپ، عسل، روغن‌ نباتی و دارچین را بریزید و آنها را با استفاده از همزن دستی یا چنگال به‌خوبی مخلوط کرده و سپس روی حرارت ملایم قرار دهید.

مواد باید به‌اندازه‌ای روی حرارت قرار داشته باشند که به نقطه‌ جوش برسند. پس از این مرحله نیاز است که مواد را از روی حرارت برداشته و مایع به‌ دست ‌آمده را در کاسه مواد دیگر بریزید و سپس به‌خوبی آنها را مخلوط کنید تا بافتی یکدست ایجاد شود.

باید هم زدن را به‌اندازه‌ای انجام دهید که تمامی مواد به‌خوبی مایع گرانولا را به خود بگیرند و مایع شیرین، به داخل تمامی ترکیبات دیگر برود. بهتر است این کار را با استفاده از یک قاشق مناسب انجام دهید.

 

4- قرار دادن مواد داخل فر:

چهارمین مرحله از طرز تهیه گرانولا پروتئینی، این است که گرانولا را برای قرار دادن در فر و پختن آماده کنید. برای این مرحله نیاز است که قالب‌های فر را که از قبل آماده کرده‌اید بردارید و مواد را داخل آنها بریزید.

سپس با استفاده از قاشق مواد را به‌خوبی پخش کنید و آنها را کمی فشرده کنید تا به‌خوبی به هم بچسبند و بتوانید یک ترکیب یکدست و منظم را آماده کنید. پس از انجام این کار، قالب‌ها را در فر که از قبل گرم شده قرار دهید تا حدود 25 دقیقه در فر بمانند و به‌خوبی پخته شوند.

 

5- آماده‌سازی گرانولا:

پس از حدود 25 دقیقه گرانولا را از فر خارج کرده و بگذارید که به‌خوبی خنک شود. حالا نیاز است که مواد را از قالب خارج کنید و در یک ظرف مناسب بریزید و سپس کشمش‌ها را به آنها اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط کنید.

در این مرحله طرز تهیه گرانولا پروتئینی به اتمام می‌رسد و شما می‌توانید گرانولا را دیزاین کرده و برای سرو آماده کنید. برای دیزاین این خوراکی خوشمزه و مقوی نیز می‌توانید از میوه‌های خاص و سالم مانند بلوبری، توت‌فرنگی و… استفاده کنید تا هم ظاهر زیباتری داشته باشد و هم ارزش غذایی آن بیشتر شود.

 

گرانولا پروتئینی

 

نکات مهم در تهیه گرانولا پروتئینی

تا به اینجا به شما گفتیم که چطور می‌توانید گرانولا پروتئینی را تهیه کرده و آن را در خانه‌ نگهداری کنید تا برای صبحانه‌های خودتان استفاده کنید. حالا شما طرز تهیه گرانولا پروتئینی را به‌خوبی یاد گرفته‌اید و می‌توانید این ماده مقوی را برای خودتان و عزیزانتان تهیه کنید.

در ادامه می‌خواهیم برخی نکات مهم را به شما بگوییم که باعث می‌شوند حرفه‌ای‌تر به تهیه گرانولا بپردازید و آن را نگهداری کنید تا مواد غذایی سالم‌تری را مصرف کنید. پس همچنان با ما همراه باشید.

 

1- نگهداری گرانولا:

اگر در بازار گشتی بزنید، می‌توانید ببینید که گرانولا به‌صورت آماده نیز در شیشه‌های بزرگ به فروش می‌رسد و می‌توانید آنها را تهیه کرده و استفاده کنید. برای نگهداری گرانولا تهیه شده توسط خودتان نیز بهترین روش این است که آنها را در ظروف شیشه‌ای بزرگ بریزید تا مدت‌ زمان زیادی قابل نگهداری باشند و بتوانید از آنها استفاده کنید.

برای اینکه کار خودتان را راحت‌تر کنید، می‌توانید هرچند وقت یکبار گرانولا را به‌اندازه کافی تهیه کرده و در شیشه نگهداری کنید تا بتوانید در زمان دلخواه خودتان از آن استفاده کرده و لذت ببرید.

 

2- میزان مصرف گرانولا:

گرانولا اگرچه یک غذای بسیار مفید و سرشار از پروتئین است و می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد، اما اگر این ماده مفید را بیش از حد مصرف کنید، باعث اضافه وزن شما می‌شود.

بنابراین، توصیه می‌کنیم که گرانولا را فقط زمان‌هایی که گرسنه هستید مصرف کنید و در زمان‌های غیر از گرسنگی از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید.

 

سرو گرانولا با میوه

 

3- سرو گرانولا با میوه:

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز گفتیم، بهترین روش سرو گرانولا این است که آن را با میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، کیوی، بلوبری و… ترکیب کرده و سرو کنید تا این میوه‌ها کمک کنند که زودتر سیر شوید و از مصرف بیش از حد گرانولا جلوگیری کنند.

 

4- استفاده از عسل:

اگر برای خوردن شکر منعی دارید یا دوست ندارید که از شکر در غذاهای خودتان مصرف کنید، بهترین حالت این است که گرانولا را با استفاده از شکر یا شیرین‌کننده‌های طبیعی تهیه کنید تا هم سالم‌تر باشد و هم شکر مضر کمتری در آن وجود داشته باشد.

 

5- استفاده از کورن فلکس:

شما می‌توانید در بازار، کورن فلکس‌های بدون شکر را نیز تهیه کرده و آنها را به گرانولا خودتان اضافه کنید. خود کرن فلکس نیز از غلات تهیه می‌شود و استفاده از آن در گرانولا می‌تواند ارزش غذایی گرانولا را بیشتر کرده و این ماده غذایی را مفیدتر کند.

 

6- مصرف گرانولا با شیر:

یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای خوردن گرانولا استفاده کنید، این است که آن را با شیر ترکیب کرده و برای صبحانه خودتان نوش‌جان کنید. این ترکیب می‌تواند بسیار مقوی باشد و برای چنین حالتی نیاز است که گرانولا به‌صورت متراکم نباشد و مواد آن جدا از هم باشند.

برای اینکه بتوانید این حالت را داشته باشید، در مرحله قرار دادن گرانولا در فر آن را زیاد فشرده نکنید و بعد از خارج ‌کردن گرانولا از فر نیز آنها را با استفاده از قاشق هم بزنید تا بافتی جدا از هم داشته باشند.

 

گرانولا بار

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد طرز تهیه گرانولا پروتئینی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می‌توانید با استفاده از غلات و حبوبات یک گرانولا بسیار خوشمزه و مقوی را برای خود و خانواده‌تان تهیه کنید.

همچنین با هم نکات مهمی را بررسی کردیم که به شما کمک می‌کنند بتوانید گرانولا را به‌صورت حرفه‌ای‌تر تهیه کند. اگر به تهیه گرانولا و مواد غذایی سالم دیگر علاقه‌مند هستید و دوست دارید که به‌صورت حرفه‌ای این کار را یاد بگیرید و حتی از فروش گرانولا کسب درآمد کنید، از شما دعوت می‌کنیم که از دوره آموزشی گرانولا و گرانولا بار استفاده کنید تا در این کار به‌صورت کامل حرفه‌ای شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با طرز تهیه گرانولا پروتئینی آشنا شوید و بتوانید این غذای مقوی و سرشار از پروتئینی را تهیه کرده و از خوردن آن در صبحانه لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه کیک گردویی برای عصرانه و آموزش 5 مدل دسر لیوانی مجلسی را در مجله تاندوری مطالعه کنید.

برای شما