نحوه پخت خرچنگ و 5 خاصیت آن برای بدن

حدیث الیاسی
حدیث الیاسی
| خواندن 6 دقیقه 30 آذر 1401
نحوه پخت خرچنگ و 5 خاصیت آن برای بدن

خرچنگ، یکی از سخت‌پوستان است که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی در بین غذاهای دریایی محسوب می‌شود. پخت خرچنگ، سخت نیست اما قسمت سخت ماجرا، جداکردن پوست سخت آن  از بافت گوشتش است که با آموزشی که در این مطلب داریم، این مرحله هم قابل انجام خواهد بود.

خرچنگ نوعی حیوان دریایی از خانواده‌ی سخت ‌پوستان است. این حیوان در سرتاسر جهان یافت می‌شود. خرچنگ دارای یک جفت چنگک است و بدن‌اش با اسکلت خارجی ضخیمی پوشیده شده است.

برخی از خرچنگ‌ها فقط در اقیانوس، برخی دیگر هم در اقیانوس و هم روی خشکی یا ساحل، و برخی دیگر نیز در آب‌های شیرین (رودخانه‌ها و دریاچه‌ها) زندگی می‌کنند. خرچنگ‌ها دارای اندازه‌های مختلفی هستند؛ طول این حیوانات دریایی می‌تواند از چند میلی‌متر تا ۴ متر متغیر باشد.

نکاتی که درباره پخت خرچنگ و خوردن خرچنگ بهتر است بدانید

با این‌که گوشت خرچنگ دارای مجموعه‌ای از مواد مغذی است و برای سلامتی‌تان فواید بسیاری دارد، نباید آن را بدون قاعده و بیش از اندازه مصرف کرد. زیرا گوشت خرچنگ حاوی آلودگی‌هایی نظیر فلزات سنگین، دی‌اکسین، و جیوه است. از این رو، قبل و بعد از مصرف گوشت خرچنگ باید به موارد بسیاری توجه کنید، از جمله:

میزان کلسترول موجود در خرچنگ بسیار بالا است – ۷۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم؛ با این حال، حداکثر میزان مصرف توصیه شده برای کلسترول، روزانه ۳۰۰ میلی گرم است. از این رو، اگر می‌خواهید فقط از فواید مصرف خرچنگ بهره‌مند شوید، باید آن را به اندازه‌ی کافی مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید، زیرا با مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت خرچنگ، نه تنها از فواید آن بی‌نصیب خواهید ماند بلکه ممکن است دچار بیماری نیز بشوید.

نحوه پخت خرچنگ

نحوه پخت خرچنگ

چگونه پوست خرچنگ را جدا کنیم؟

روش اول:

برای پاک کردن خرچنگ تازه ابتدا در یک قابلمه ( متناسب با اندازه خرچنگ ها )، تا نصف قابلمه آب و نصف استکان سرکه سفید و یک قاشق چایخوری نمک بریزید و اجازه دهید تا کاملا به جوش بیاد . وقتی آب کاملا جوشید خرچنگ ها را داخل قابلمه بیندازید و به مدت ۱۰ دقیقه با حرارت زیاد و درب باز بجوشانید . پوست خرچنگ تازه ، به رنگ خاکستری مایل به آبی است ولی در آب جوش تقریبا قرمز رنگ ( صورتی ) می شود .

بعد خرچنگ ها را از قابلمه خارج کنید و سریع زیر آب سرد قرار دهید . با این روش به راحتی قسمتهای سخت بدن خرچنگ را میتوانید از گوشت آن جدا کنید

روش دوم:

مرحله اول :

برای پخت خرچنگ باید پوست آن جدا شود و بافت‌های گوشتی همه قسمت‌ها را برداریم؛ در این مرحله اول بهتر است چنگال‌های خرچنگ را از آن جدا کنیم و به بقیه بدن خرچنگ بپردازیم. چون مهم‌تر و سخت‌تر است.

مرحله دوم :

خرچنگ رو با یه دست بگیرید و با دست دیگر سعی کنید که پوست زیرین (صدف مانند) رو جدا کنید .

مرحله سوم :

صورت خرچنگ ( Crab ) را که به صدف زیرین متصل هست را جدا کنید و محتویات داخلی آن را ( امعاء و احشاء ) بیرون آورده و “در این مرحله لزومی به شست وشو نیست ”

مرحله چهارم :

یک برش مستقیم در قسمت پشت خرچنگ، دقیقا بالای مفصل پاها ایجاد کنید . سعی کنید برش حاصله از عمق کافی برخوردار بوده و این برش را برای سمت دیگر تکرار کنید .

مرحله پنجم :

پاهای باقی مانده را بدون شکستن فقط برش بدید ، سعی کنید این کار را با کمک انگشت شست، در حالی که قسمت زیرین را نگه داشته‌اید انجام دهید.

مرحله ششم :

گوشت یک تکه سفید رنگ داخل هر قسمت از بدن خرچنگ وجود دارد و با کمک چاقو این گوشت ها رو طوری که سالم مانده از بدن خارج کنید .

مرحله هفتم :

مابقی گوشت خرچنگ در جایی اتاقک مانند که دور تا دور آن بسته هست قرار دارد؛ با لغزاندن چاقو زیر هر بخش (اتاقک) گوشت ها را بیرون بیارید.

مرحله هشتم :

با ایجاد یک برش قطری در زیر غضروف ، گوشت‌ها رو از داخل اتاقک ها خارج نمایید .

مرحله نهم :

با زدن ضربه به زیر چنگال‌هایی که در مرحله اول کنار گذاشته بودید، به آرامی چنگال ها رو شکونده و با کمک چاقو گوشت را به درستی در بیارید.

با پخت خرچنگ، غذاهای مختلفی می‌شود درست کرد. همچنین این امکان وجود دارد که ما خرچنگ را به صورت درسته و کامل برای سرو سر سفره بیاوریم.

در این قسمت یکی از راه های پخت خرچنگ و تهیه غذا ” کتلت خرچنگ” را به شما آموزش می‌دهیم.

انواع غذا با خرچنگ

انواع غذا با خرچنگ

کتلت خرچنگ

مواد لازم  برای پخت خرچنگ ( کتلت خرچنگ)

  • گوشت خرچنگ پخته شده یا کنسروی: ۱ عدد
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • جعفری خرد شده: ۱ استکان
  • ترب سفید رنده شده: ۱ قاشق غذا خوری
  • پیازچه خرد شده: ۸ عدد متوسط
  • آرد سیب زمینی: ۱ قاشق چایخوری
  • لیمو ترش: ۲ عدد
  • شیر: ۲ قاشق غذا خوری
  • سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
  • آرد سوخاری: ۱ استکان
  • نمک ، فلفل: به مقدار لازم
  • سس هلندی: به مقدار لازم

نحوه پخت خرچنگ (کتلت خرچنگ)

  1. اگر از کنسروخرچنگ یا از خرچنگ پاک شده و آماده استفاده می کنید ، گوشت خرچنگ را چند بار میکس کنید تا یکدست شود. بعد از اینکه گوشت خرچنگ‌ها را جدا کردید ( یعنی خرچنگ‌ها را پاک کردید ) آنها را چند بار کاملا میکس کنید تا یکدست شوند .
  2. سیب زمینی و هویچ را جداگانه آب پز کنید و بعد رنده ریز بزنید . ( یا میکس کنید )
  3. در یک کاسه مناسب ، گوشت خرچنگ ، سیب زمینی ، هویچ ، پیازچه خرد شده ، نمک و فلفل ، ترب سفید ، جعفری و تخم مرغ را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید .
  4. وقتی مواد حالت چسبندگی پیدا کردند ، آرد سیب زمینی و شیر را نیز اضافه کنید و چند دقیقه کاملا ورز دهید تا مواد با هم مخلوط شوند و بافت منسجم و یکدستی پیدا کنند .

“مایه این کتلت به دلیل بافت منسجمی که پیدا می‌کند ، برای شکل‌دادن بسیار مناسب است

خواص خوردن خرچنگ به صورت پخته

خواص خوردن خرچنگ به صورت پخته

خواص پخت خرچنگ برای بدن

۱- بهبود عملکرد ذهن و تقویت فعالیت ذهنی :

خرچنگ با داشتن طیف گسترده و متنوعی از عناصر مفید و مغذی مثل مس ، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ ، تاثیر مستقیم بر بهبود و عملکرد فعالیت سیستم های عصبی دارد و در نتیجه باعث تقویت عملکرد ذهن می شود .

۲- بهبود سلامت استخوان :

کلسیم و فسفر به ترتیب بیشترین عانصر از مواد معدنی هستند که در استخوان ها یافت می شوند . یک خبر خوب برای دوستداران خرچنگ این که گوشت خرچجنگ منبع سرشار از فسفر است و همین امر موجب بهبود و تقویت استخوان های انسان می شود .

۳- بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن :

سلنیوم از جمله عناصر موجود در گوشت خرچنگ است که به طور مستقیم با عملکرد ذهن ارتباط دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن در برابر بیماری های مزمن و خطرناک محافظت می کند .

۴- حفاظت از قلب و سلامت عروق :

برخلاف تصوری که اکثر افراد دارند و معتقدند که چربی غذا و گوشت برای بدن انسان مضر است ، اسید های چرب امگا ۳ دقیقا عملکردی برعکس دارند و نقش زیادی در سلامتی انسان دارد . گوشت خرچنگ حاوی مقادیر زیاد اسید های چرب امگا ۳ است که این اسید های چرب باعث بهبود التهاب در سراسر بدن ، کاهش سطح کلسترول خون ، کاهش خطر بروز حملات قلبی و مغزی و کاهش فشار خون می شود .

۵- سم زدایی بدن :

از وظایف اصلی کبد و کلیه سم‌زدایی بدن و تصفیه خون انسان است و سیستم ایمنی بدن نقشی در سم‌زدایی بدن انسان ندارد . همانطور که قبلا اشاره کردیم گوشت خرچنگ حاوی مقدار زیاد فسفر است . فسفر به عملکرد کلیه ها کمک کرده و آن را بهبود می بخشد و در نتیجه سرعت سم زدایی بدن افزایش پیدا می کند

سایر مطالب پیشنهادی مجله تاندوری:

گران ترین غذای دریایی در جهان

2 روش پخت نودل خوشمزه

انواع قارچ خوراکی + معرفی آن‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای شما