کلاه فرانسوی به چه مدل کلاهی گفته می‌شود؟

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 6 دقیقه 05 اردیبهشت 1402
کلاه فرانسوی به چه مدل کلاهی گفته می‌شود؟

اگر اهل مد و فشن باشید، احتمالاً به‌خوبی می‌دانید که انواع کلاه، نقش بسیار مهمی در صنعت مد دارند و خیلی اوقات کلاه‌های خاص جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی مد دارند که این موضوع باعث می‌شود کلاه موردنظر بسیار شناخته شده شود.

یکی از انواع کلاه‌هایی که در صنعت مد بسیار شهرت دارد و افراد زیادی در ایران و جهان از آن استفاده می‌کنند، کلاه فرانسوی یا کلاه بِرِت (beret hat) است. این کلاه که همان‌طور که از نامش پیداست در کشور فرانسه به وجود آمده است. کلاه‌های فرانسوی، بسیار معروف هستند و در تمام دنیا شناخته شده اند.

اما موضوعی که وجود دارد این است که کلاه فرانسوی به چه کلاهی گفته می‌شود؟ مشخصات اصلی این نوع کلاه چیست؟ کاربرد کلاه فرانسوی در صنعت مد چیست و چطور می‌توانیم چنین کلاهی را برای خودمان بسازیم؟

در این مقاله ما می‌خواهیم در مورد کلاه فرانسوی صحبت کنیم و این کلاه را به شما معرفی کنیم و بگوییم که کلاه برت، چه نوع کلاهی است و این کلاه را به‌خوبی به شما معرفی کنیم.

اگر به کلاه فرانسوی علاقه‌مند هستید و دوست دارید که در مورد این کلاه اطلاعات بیشتری کسب کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

کلاه فرانسوی به چه مدل کلاهی گفته می‌شود؟

کلاه برت یا کلاه فرانسوی، به کلاهی گفته می‌شود که از جنس پشمی بوده و ظاهری تخت و گرد دارد. این کلاه بسیار جذاب است و مانند کلاه‌های دیگری که وجود دارند اصلاً جاگیر نیست و حتی می‌توانید آن را تا کرده و در جیب خودتان نیز قرار دهید.

این کلاه از کشور فرانسه به وجود آمده است و توانسته به‌خاطر سادگی و زیبایی زیادی که دارد، به کشورهای دیگر جهان نیز راه پیدا کند. کلاه فرانسوی در ایران نام‌های دیگری نیز دارد و به آن کلاه هنرمندی، کلاه خبرنگاری، کلاه‌کج فرانسوی، کلاه نظامی و… نیز گفته می‌شود.

جالب است بدانید که این کلاه توسط افراد مختلف از جمله هنرمندان حوزه‌های مختلف، بازیگران، خبرنگاران، نویسندگان، نظامیان و… استفاده می‌شود و توانسته یکی از کلاه‌های پراهمیت در صنعت مد و جهان شود.

 

کلاه فرانسوی چیست؟

 

کلاه فرانسوی برای چه کسانی مناسب است؟

وقتی حرف از یک کلاه می‌شود، این سؤال پیش می‌آید که این کلاه برای چه کسانی مناسب است و بیشتر خانم‌ها می‌توانند از چنین کلاهی استفاده کنند یا آقایان؟ باید به‌صورت کلی بگوییم که کلاه فرانسوی برای زنان و مردان قابل‌استفاده است. در کلاه فرانسوی زنانه، معمولاً ظرافت‌های بیشتری به کار می‌رود تا در نهایت کلاه زیباتر و جذاب‌تر طراحی شود.

شاید برایتان جذاب باشد که بدانید کلاه فرانسوی، در ابتدا توسط چوپانان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ چون به‌خاطر پشمی بودن، بسیار گرم است و می‌تواند گرمای زیادی را به بدنتان منتقل کند، اما امروزه توسط افراد مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

کلاه فرانسوی در چه جنس‌هایی تولید می‌شود؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، جنس اصلی کلاه برت یا کلاه فرانسوی، از پشم است و به همین خاطر گرمای خوبی را تولید می‌کند. اما امروزه خیلی اوقات برای زیبایی استایل، از این کلاه استفاده می‌شود و خاصیت گرم‌کنندگی آن اصلاً مهم نیست.

به همین خاطر شاهد این هستیم که کلاه برت را در جنس‌ها و طرح‌های مختلفی مانند چرم، نمد، کتان، جین و… تولید می‌کنند تا افراد مختلف بتوانند از آن استفاده کنند و بتوانید با استایل‌های مختلف خودتان، این کلاه را نیز استفاده کنید.

معمولاً خنک‌ترین نوع این کلاه، همان کلاه برت کتان است که به‌راحتی هوا را از خود عبور داده و باعث احساس گرما در شما نخواهد شد.

 

کلاه فرانسوی

 

کلاه فرانسوی برای چه کسانی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

در ادامه می‌خواهیم چند مورد از استفاده‌های کلاه فرانسوی را بگوییم تا بتوانید با موارد استفاده از این مدل کلاه آشنا شوید.

1- کلاه فرانسوی هنرمندی:

پس از همه‌گیرشدن کلاه فرانسوی، سلبریتی‌ها و هنرمندان زیادی شروع به استفاده از این کلاه کردند و این موضوع باعث شد که استفاده از این کلاه رواج زیادی پیدا کند.

به همین خاطر برخی از شرکت‌های حوزه مد و فشن، اقدام به تولید نوع خاصی از کلاه فرانسوی کردند که در آن کمی خلاقیت بیشتر استفاده می‌شد و زیبایی بیشتری نیز در این نوع کلاه وجود داشت.

کلاه فرانسوی هنرمندی، با استفاده از وسایل تزئینی خاصی دیزاین می‌شد و همین موضوع باعث شد که بتواند نظر خانم‌های زیادی را جلب کند و تمایزی میان کلاه برت مردانه و زنانه ایجاد کند. البته هنوز نیز این کلاه‌ها وجود دارند و می‌توانید آنها را خریداری کرده و استفاده کنید.

 

2- کلاه برت نظامی:

نوع دیگری از کلاه برت یا فرانسوی که در بین واحدهای نظامی کشورهای مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، کلاه برت نظامی است. البته در ایران به آن کلاه نظامی را ارتشی نیز گفته می‌شود.

این نوع کلاه معمولاً با رنگ‌های قرمز و مشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نیروهای نظامی کشورهایی مانند ایران، آمریکا، انگلیس، هند و… از چنین کلاه‌هایی استفاده می‌کنند تا بتوانند کلاهی زیبا و متناسب با استایل خود را بر سر کنند.

 

3- کلاه برت ساده:

کلاه برت ساده که نوع اصلی این کلاه نیز هست، همان کلاه برت اصلی است که توسط چوپانان فرانسوی مورداستفاده قرار می‌گرفت و توانست به سراسر دنیا سفرکرده و شهرت جهانی پیدا کند.

این نوع کلاه در حال حاضر بیشتر توسط مردان مورداستفاده قرار می‌گیرد و رنگ‌های متنوعی نیز دارد تا بتوانید با هر استایلی کلاه‌ خودتان را ست کنید و بهترین نوع استایل را برای خودتان ایجاد کنید.

 

اصول مهم برای استفاده از کلاه فرانسوی

 

روش سرکردن کلاه فرانسوی چگونه است؟

احتمالاً کنجکاو شده‌اید که بدانید کلاه برت یا فرانسوی به چه صورتی روی سر قرار می‌گیرد و چطور می‌توانید آن را سر کنید. در ادامه با هم دو روش اصلی استفاده از این کلاه را بررسی خواهیم کرد:

 

1- سرکردن به روش ارتشی:

در این روش که همان استفاده از کلاه برت به‌صورت کج است، شما می‌توانید کلاه را به حالتی قرار دهید که به‌صورت مورب روی سر شما قرار بگیرد و حالتی زیبا را به‌صورت شما ببخشد.

این روش بیشتر از روش دوم مورداستفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت بیشتری در بین استفاده‌کنندگان از کلاه برت دارد. جهت کج بودن کلاه نیز تفاوتی ندارد و می‌توانید بر اساس سلیقه خودتان آن را به سمت چپ یا راست کج کنید.

 

2- سرکردن به روش پیازی:

دومین روش رایج سرکردن کلاه برت، روش پیازی است. این روش به این صورت است که کلاه دیگر روی سر به‌صورت کج قرار نمی‌گیرد و آن را صاف قرار می‌دهند و بالا آن را کمی کشیده می‌کنند تا روی سر برجسته باشد و زیباتر دیده شود.

کسب درآمد از دوخت انواع کلاه فرانسوی

اگر به کلاه برت یا فرانسوی علاقه‌مند هستید و دوست دارید که روش درست‌کردن این کلاه را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که به دوره‌های آموزشی تاندوری سر بزنید و در دوره آموزش دوخت کلاه فرانسوی شرکت کنید تا با تمام مراحل و اصول دوخت کلاه فرانسوی آشنا شوید. با شرکت در این دوره، شما با اصول دوخت کلاه فرانسوی آشنا می‌شوید و می‌توانید این کلاه جذاب را برای خودتان یا عزیزانتان بدوزید و از این راه کسب درآمد کنید.

 

آموزش دوخت کلاه فرانسوی

 

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که کلاه فرانسوی به چه نوع کلاهی گفته می‌شود و گفتیم که کلاه برت یا فرانسوی چیست و چطور به وجود آمده است و توسط چه افرادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. سپس با هم به بررسی جنس‌های مختلف کلاه فرانسو پرداختیم و روش‌های سرکردن این کلاه را نیز به شما گفتیم.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که با کلاه فرانسوی آشنا شوید و بتوانید اطلاعات جالب و کاربردی را در مورد این کلاه به دست بیاورید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم سایر مقالات مانند معرفی وسایل موردنیاز برای نقاشی روی پارچه را در مجله تاندوری بخوانید و با راه‌های کسب درآمد خانم‌ها در منزل آشنا شوید.

برای شما