طرز تهیه دونات ساده

فهیمه شریفی
فهیمه شریفی
| خواندن 7 دقیقه 11 فروردین 1402
طرز تهیه دونات ساده

دونات یکی از انواع پیراشکی های معروف در دنیا است که اصالت آن به کشور آمریکا برمی‌گردد. دونات به خاطر محبوبیت بسیار زیادی که دارد و البته مزه خاص و خوشمزه اش، توانسته در کل دنیا شهرت پیدا کند و به یک خوردنی پرطرفدار تبدیل شود. در ایران نیز دونات، یکی از خوراکی های محبوب و خوشمزه است که طرفدارهای زیادی دارد و افراد زیادی به دنبال یادگیری طرز تهیه دونات ساده هستند.

در حال حاضر، فروشگاه های زیادی اقدام به پخت و فروش دونات در ایران می کنند؛ اما موضوعی که وجود دارد این است که خیلی از افراد دوست دارند خودشان دونات ساده را در منزل تهیه کنند تا از سلامتی آن کاملا مطمئن باشند و بتوانند با خیال راحت این شیرینی خوشمزه را مصرف کنند.

حالا سوال اینجاست که چطور می توانیم در خانه دونات خوشمزه و بی نظیر را تهیه کنیم؟ آیا درست کردن دونات ساده کار سختی است و به تجهیزات و مواد اولیه زیادی نیاز دارد؟

در این مقاله ما می خواهیم طرز تهیه دونات ساده را به شما یاد بدهیم و بگوییم که چطور می توانید دونات خوشمزه و دوست داشتنی را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. همچنین با هم در مورد نکاتی که باید برای درست کردن دونات به روش حرفه ای ها رعایت کنید را بررسی خواهیم کرد.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه دونات ساده هستید و می خواهید این دونات را در خانه برای خانواده و عزیزان خودتان تهیه کنید و هنر خود را به نمایش بگذارید، حتما تا انتهای این مقاله با تاندوری همراه باشید.

 

طرز تهیه دونات ساده

 

روش درست کردن دونات ساده

برای تهیه دونات خانگی، ابتدا باید مواد اولیه این شیرینی خوشمزه را آماده کنید تا بتوانیم به سراغ مراحل پخت آن برویم و این دونات خوشمزه را نوش جان کنید. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری را کسب کنید، بهتر است که تمامی مراحل را با دقت کافی انجام دهید تا بتوانید نتیجه مناسبی را در نهایت دریافت کنید.

در ادامه مواد اولیه طرز تهیه دونات ساده را به شما می گوییم. این مواد برای تهیه حدودا 10 دونات کافی است و در صورت نیاز می توانید مواد را به صورت متناسب کم و زیاد کنید تا تعداد بیشتر یا کمتری دونات را برای خودتان تهیه کنید.

 

مواد اولیه دونات ساده:

  • 4 الی 5 پیمانه آرد سفید
  • نصف پیمانه شکر
  • 2 عدد تخم مرغ
  • نصف پیمانه شیر
  • 80 گرم کره
  • نصف قاشق چایخوری وانیل
  • یک چهارم قاشق چایخوری نمک
  • 2 قاشق سوپخوری خمیر مایه فوری
  • نصف پیمانه آب ولرم

 

طرز تهیه دونات ساده

 

طرز تهیه دونات ساده

حالا که مواد اولیه موردنیاز برای دونات ساده را تهیه کرده اید، وقت این است که به سراغ مراحل تهیه این شیرینی بروید و آن را آماده کنید. به شما توصیه میکنیم که حتما تمامی مراحل را به صورت گام به گام انجام دهید تا بتوانید در نهایت یک دونات خوشمزه و جذاب را درست کنید و از نتیجه کار راضی باشید.

 

1- عمل آوردن خمیر مایه:

اولین مرحله از طرز تهیه دونات ساده این است که خمیر مایه را عمل بیاوریم. برای این کار نیاز است که خمیر مایه را در آب ولرمی که آماده کرده اید بریزید و یک قاشق چای خوری شکر نیز به آن اضافه کنید و سپس این ترکیب را به خوبی مخلوط کنید.

در نهایت روی ظرف را بپوشانید و برای حدود 10 دقیقه آن را در یک جای گرم بگذارید تا به خوبی عمل بیاید. زمانی این ترکیب آماده است که روی خمیر مایه حباب تشکیل شود.

 

2- ترکیب مواد:

کره را از قبل از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شود. سپس آن را در یک ظرف ریخته و شکر را نیز به آن اضافه کنید. در مرحله بعدی، ترکیب کره و شکر را به خوبی به هم بزنید تا بتوانید یک ترکیب کرمی مانند را به دست بیاورید.

حالا تخم مرغ ها و وانیل را نیز به این ترکیب اضافه کنید و با استفاده از همزن باز هم کامل به هم بزنید تا یک ترکیب یکدست ایجاد شود و مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

در ادامه خمیر مایه را نیز به این ترکیب اضافه می کنیم و سپس شیر ولرم را نیز در ظرف می ریزیم و آنها را نیز به خوبی مخلوط می کنیم تا بتوانیم این مواد را برای آماده سازی خمیر حاضر کنیم.

 

3- اضافه کردن آرد:

در مرحله سوم از طرز تهیه دونات ساده، آرد را با کمی نمک ترکیب کنید و سپس حداقل دو مرتبه آن را الک کنید تا بتوانید در نهایت یک بافت نرم و لطیف از آرد را داشته باشید.

در مرحله بعدی آرد را به تدریج به ترکیب اضافه کنید و با استفاده از لیسک یا قاشق معمولی خوب به هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و بافت خمیری شکلی پیدا کنند. بهتر است مقدار کمی از آرد را نگه دارید و روی سطوح مختلف بپاشید تا خمیر به سطوح نچسبد.

 

خمیر دونات

 

4- ورز دادن خمیر:

حالا که خمیر را آماده کرده اید. باید آن را از ظرف به یک سطح صاف مانند تخته منتقل کنید تا بتوانید کار ورز دادن را انجام دهید. ابتدا با دست خودتان به خوبی خمیر را ماساژ داده و ورز دهید تا کاملا یکدست شود و به دست نچسبد.

اگر حس کردید آرد بیشتری نیاز است مقدار خیلی کمی آرد الک شده را به آن اضافه کنید؛ اما نباید این مقدار به حدی باشد که خمیر سفت شود. بعد از اینکه ورز دادن خمیر را تمام کردید، حدود 50 بار آن را بلند کرده و روی سطح موردنظر بکوبید تا کاملا نرم شود.

هر چقدر مرحله کوبیدن را بیشتر و بهتر انجام دهید، در نهایت خمیر نرم‌تری خواهید داشت و نتیجه کار شما بهتر خواهد شد.

 

5- استراحت دادن به خمیر:

مرحله بعدی این است که به خمیر خودتان استراحت دهید تا حجم آن بیشتر شود. برای این کار یک ظرف بزرگتر از حجم خمیر را با استفاده از روغن چرب کنید و سپس خمیر را در آن قرار دهید.

می توانید با استفاده از چاقو روی خمیر را یک علامت ضربدر بزنید و سپس روی ظرف را بپوشانید و آن را در یک محیط گرم قرار دهید. همچنین شما می توانید روی ظرف یک حوله قرار دهید تا گرم تر شود. در این مرحله حدود 1 ساعت به خمیر استراحت دهید تا حجم آن دو برابر شود.

 

روش درست کردن دونات ساده

 

6- قالب زدن خمیر:

حالا که خمیر استراحت کرد، در این مرحله از طرز تهیه دونات ساده باید کار قالب زدن خمیر را انجام دهیم. برای این کار نیاز است که خمیر را از ظرف خارج کرده و کمی ورز دهیم تا بافتی منسجم پیدا کند.

سپس روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و با استفاده از وردنه، خمیر را پهن کنید. باید به اندازه ای خمیر پهن شود که ضخامتی حدودا 1 سانتی متری داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم که در کنار دستتان حتما قطعات کوچک کاغذ روغنی قرار دهید تا بتوانید دونات های قالب زده شده را روی آن ها بچینید و هنگام انداختن دونات داخل روغن کارتان راحت باشد. حالا با استفاده از قالب دونات، خمیر را قالب می زنیم و دونات های آماده را روی کاغذ روغنی قرار می دهیم.

پس از اینکه کار قالب زنی را تمام کردید، روی دونات ها را به همین صورتی که روی کاغذ روغنی چیده شده اند، یک پارچه قرار دهید و اجازه دهید که حدود نیم ساعت استراحت کنند.

 

7- سرخ کردن دونات ها:

در مرحله بعدی برای سرخ کردن دونات ها، یک ظرف مناسب را انتخاب کنید. بهتر است ظرفی کوچک را برای این کار انتخاب کنید که ارتفاع داشته باشد. داخل ظرف خود روغن زیادی بریزید به گونه ای که دونات ها هنگام سرخ شدن روی روغن شناور شوند.

حالا ظرف را روی شعله ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن کاملا داغ شده و آماده باشد. در مرحله بعدی، اطراف کاغذ روغنی را بگیرید و دونات ها را داخل روغن بریزید و با استفاده از قاشق، روی آنها روغن بپاشید تا کاملا سرخ شوند و رنگ آنها یکدست شود.

در مرحله بعدی پس از طلایی شدن دونات ها، آنها را از روغن خارج کنید و آنها را روی یک دستمال کاغذی یا توری قرار دهید تا روغن اضافی خارج شود.

پس از اینکه دونات ها سرد شدند، می توانید دونات ها را در شکلات داغ بزنید یا روی آنها را با پودر پسته و شکر و… تزئین کنید و در ظرف مناسب بچینید و نوش جان کنید.

 

طرز تهیه دونات ساده

جمع بندی مطالب

در این مقاله، در مورد طرز تهیه دونات ساده صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید دونات خانگی خوشمزه ای را در منزل آماده کرده و از خوردن آن لذت ببرید. همچنین با هم تکنیک های مهم این کار را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با طرز تهیه دونات ساده آشنا شوید و این شیرینی خوشمزه را برای میان وعده های خود درست کنید.

اگر به پخت انواع شیرینی و دونات علاقمند هستید و دوست دارید در این کار حرفه ای شوید تا هم هنر خودتان را بیشتر به نمایش بگذارید و هم از این راه کسب درآمد کنید، پیشنهاد می کنیم که در دوره آموزش دونات در سایت تاندوری شرکت کنید تا روش درست کردن انواع خمیر دونات و فیلینگ های دونات را یاد بگیرید و بتوانید دونات های خوشمزه و جذاب را مانند افراد حرفه‌ای و متخصص درست کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می کنیم سایر مقالات مانند طرز تهیه دسر تیرامیسو را در وبلاگ تاندوری بخوانید و با مراحل درست کردن تیتاپ خانگی آشنا شوید.

برای شما